Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2019

Στην Πύλη της Αιωνιότητας



Η ζωή και το έργο του Βίνσεντ Βαν Γκογκ με έμφαση στα χρόνια που έζησε στην Αρλ της Γαλλίας, τότε που μαγεμένος από το γαλλικό τοπίο και φως δημιούργησε μερικά από τα πιο εμβληματικά έργα του, όπως η «Έναστρη Νύχτα», το «Υπνοδωμάτιο στην Αρλ» και τη σειρά «Ηλιοτρόπια».
Ο  εικαστικός Τζούλιαν Σνάμπελ,  (υποψήφιος για Όσκαρ για την ταινία« Το Σκάφανδρο και η Πεταλούδα»,) μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη  τη βιογραφία  του Βίνσεντ Βαν Γκογκ  με  τον Γουίλεμ  Νταφόε, που τιμήθηκε  με το Βραβείο Ερμηνείας  στο  Φεστιβάλ Βενετίας.
Η  σχέση του με τον Πωλ Γκωγκέν και η σύγκρουσή τους που οδήγησε τον Βαν Γκογκ στο να κόψει το αυτί του, τα χρόνια που πέρασε στην Αρλ και οι απόψεις του για τη ζωή και τη ζωγραφική, αποτελούν το βασικό υλικό αυτής της βιογραφίας, που υιοθετεί  την αισθητική και τη χρωματική παλέτα που χρησιμοποιούσε ο μεγάλος ζωγράφος,  εστιάζοντας  στο  ότι αυτό που θεωρείται από την πλειοψηφία ως τρέλα και απόκλιση , μπορεί απλώς να είναι μία άλλη θεώρηση της πραγματικότητας.
Με την κάμερα στο χέρι και στήνοντας πλάνα που στην ουσία δίνουν κίνηση σε διάσημους πίνακες του Βαν Γκογκ, ο Σνάμπελ επιχειρεί να σκιαγραφήσει το πορτρέτο μιας σημαντικής προσωπικότητας, αναλύει τις απόψεις του για το έργο του  ήρωά ρου και την τέχνη γενικότερα,  ενώ ταυτόχρονα   καταγράφει με μια ποιητική   διάθεση πώς μία κοινωνία προσλαμβάνει το έργο μιας ιδιοφυΐας, που είναι πολύ πιο μπροστά από την εποχή της.
Η τρέλα του Βαν Γκογκ,  που άλλοι την ονόμαζαν σχιζοφρένεια, άλλοι διπολική διαταραχή,  στα χέρια του  Σνάμπελ,   εύστοχα  παρουσιάζεται  ως  μία άλλη οπτική,   που δεν μπορούν να δουν οι περισσότεροι. Έτσι, παρά τις κάποιες φλυαρίες, ο Αμερικανός καλλιτέχνης αποδίδει  φόρο τιμής σε ένα από τα μεγαλύτερα πνεύματα της εποχής  που πέρασαν από αυτό τον κόσμο,   αποκαλύπτοντας   πώς το διαφορετικό γίνεται βορά μιας κοινωνίας που αρνείται να δεχτεί οτιδήποτε δεν υπακούει στις νόρμες.
Ο Γουίλεμ Νταφόε δίνει μία δυνατή ερμηνεία,  υποδυόμενος για ακόμα μία φορά μία ιστορική προσωπικότητα με λεπτομέρεια  ακρίβεια και ψυχραιμία, επιμένοντας όχι τόσο  στην τρέλα αλλά στο εσωτερικό πάθος αυτού του  σπουδαίου καλλιτέχνη.


Δεν υπάρχουν σχόλια: