Επειδή αυτές τις μέρες πολλά ακούγονται και πολλά γράφονται κυρίως στο διαδίκτυο, όσον αφορά τον τρόπο Νηστείας του Σαρανταημέρου θα θέλαμε να γράψουμε λίγες σκέψεις.
Πριν όμως παραθέσουμε αυτές τις σκέψεις πρέπει να τονίσουμε το εξής:
ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΊΤΕ ΤΟΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΣΑΣ ΚΑΙ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΟΥ.
Διαβάζοντας λοιπόν πολλούς τρόπους και διαιτολόγια που αφορούν σε αυτές τις μέρες, είναι εύλογο να αναρωτηθεί κανείς, για ποιο λόγο δεν υπάρχει σταθερή γραμμή σε αυτό το θέμα;
Αν ανοίξεις 10 διαφορετικές ιστοσελίδες, θα βρεις 10 διαφορετικούς τρόπους νηστείας. Αν ρωτήσεις 10 διαφορετικούς πνευματικούς θα λάβεις 10 διαφορετικές απαντήσεις.
Έτσι λοιπόν, σχεδόν όποιον τρόπο και αν ακολουθήσει κανείς, θα είναι ΄΄μέσα΄΄ στη νηστεία.Αυτό όμως γίνεται αιτία πικρόχολων σχολίων από τους εκκλησιομάχους, θεωρώντας την Εκκλησία και τους πιστούς, ως μία μερίδα ανθρώπων που αντιπροσωπεύουν άριστα τη λαική ρήση του ''όπου φυσάει ο άνεμος''
Μήπως έκανε λάθος το Άγιο Πνέυμα; Μήπως έκαναν λάθος οι Άγιοι Πατέρες; Μήπως η Εκκλησία έχει κενό σε αυτό το θέμα ώστε λαικοί και κληρικοί να κάνουν του κεφαλιού τους;
Όχι φυσικά.
Σκοπός αυτής της ανάρτησης, είναι να δείξει το δρόμο που χαράσει η Εκκλησία, ώστε να γνωρίζουμε ποιος είναι ο σωστός τρόπος, και έπειτα ο καθένας σύμφωνα με τις δυνάμεις του να κάνει τον αγώνα που μπορεί. Είναι ύβρις θα λέγαμε προς τη Νηστεία και προς τους Ι.Κανόνες, ο καθένας να νομοθετεί μόνος του, νομίζοντας μάλιστα πως κατέχει την αυθεντία, συμβουλεύοντας και άλλους να ακολουθήσουν τον ίδιο λάθος δρόμο παρουσιάζοντάς τον, ως θεσπισμένο από την Εκκλησία. Υπάρχουν δε, και οι περιπτώσεις που επικρίνουν τον σωστό τρόπο της νηστείας, θεωρώντας πως εκείνοι που τον ακολουθούν, αποκλίνουν της πραγματικότητος!
Ο μακαριστός Δημήτριος Παναγόπουλος, ο οποίος ήταν και η αφορμή της σύνταξης αυτού του κειμένου, ο ιεροκήρυκας του παραδείσου όπως πολύ εύστοχα έχει χαρκτηρισθεί, ένας άνθρωπος μύστης και πλήρης γνώσεων δια της φωτίσεως του Αγίου Πνεύματος, των Ιερών Κανόνων, μας πληροφορεί ότι η Νηστεία των Χριστουγέννων έχει τον εξής απλούστατο τρόπο:
Από την αρχή μέχρι το τέλος, από την πρώτη μέχρι την τελευταία μέρα, καταλύουμε οίνο και έλαιο τις καθημερινές πλην Τετάρτης και Παρασκευής και ψάρι μόνο τα Σαβατοκύριακα .
Αυτό είναι όλο!
Μας προτρέπει επίσης να ανατρέξουμε στον 69 κανόνα του Ι.Πηδαλίου και εκεί θα μάθουμε όλα όσα πρέπει για τις Νηστείες.
Αυτό πράξαμε και εμείς, και όντως το Ι.Πηδάλιο ξεκαθαρίζει το τοπίο σε όσους θέλουν να γνωρίζουν το τι ακριβώς ισχύει. Η νηστεία των Χριστουγέννων πράγματι, έχει αυτόν τον πανεύκολο τρόπο, χωρίς μπερδέματα, χωρίς 10 διαφορετικές εκδοχές για να μπερδευόμαστε.
Ξαναλέμε πως δεν προτρέπουμε κανέναν να ακολουθήσει συγκεκριμένο τρόπο νηστείας, αλλά θεωρούμε πως το να έχουμε γνώση των επιταγών τις Εκκλησίας, είναι αν μη τι άλλο, έντιμο και μας βοηθάει ώστε να έξετάζουμε τον εαυτό μας όπως έλεγε και ο Άγιος Παίσιος, για την πνευματική μας πρόοδο.
Καλό θα είναι, όποιον τρόπο και αν ακολουθεί κανείς, να γνωρίζει τις επιταγές των Ι.Κανόνων πρωτίστως για να ξέρει που βρίσκεται στον αγώνα που κάνει, αλλά και επειδή χωρίς αυτούς χάνεται η γνώση επάνω σε θέματα πίστεως, που τόσο απαραίτητη είναι ειδικά στις μέρες μας που όλα τείνουν να ομογενοποιηθούν και εν τέλη να χάσουν την αξία τους.
Αυτό που πρέπει όμως να τονισθεί, είναι αυτό το οποίο τονίσθηκε και στην αρχή του άρθρου, το ότι ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΊΤΕ ΤΟΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΣΑΣ ΚΑΙ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΙΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΟΥ.
Ακούστε το επίμαχο και διαφωτιστικό απόσπασμα απο την αρχή μέχρι το 05:30
1 σχόλιο:
Έχω το βιβλίο "η νηστεία της Εκκλησίας" του μητροπολίτη νέας Σμύρνης Συμεών Κούτσα, έκδοση Αποστολική διακονία. Στη σελίδα 92 γράφει: επιτρέπεται να καταλύουμε ψάρι όλες τις ημέρες πλην Τετάρτη ς και Παρασκευης μέχρι την δέκα επτά Δεκεμβρίου. Από την δέκα οκτώ έως 23 Δεκεμβρίου επιτρέπεται η κατανάλωση οίνου και ελαίου μόνο πλην τέταρτης και Παρασκευής. Άκουσα τον Παναγόπουλο ο οποίος τα έβαλε με τίς γυναίκες ότι αλλάζουν τις νηστείες και έχουν άλλη θρησκεία, ενώ βλέπω ότι το βιβλίο το έχει γράψει μητροπολίτης ο οποίος λέγει διαφορετικά πράγματα από το πηδάλιο. Δεν είναι αυτό ένα μπαχαλο μέσα στην εκκλησία?
Δημοσίευση σχολίου