Τετάρτη 12 Σεπτεμβρίου 2018

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΒΟΛΟΚΟΛΑΜΣΚ ΙΛΑΡΙΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΓΑΜΙΑ ΤΩΝ ΚΛΗΡΙΚΩΝ

 

Του Παναγιώτη Τελεβάντου 

 Διαβάσαμε, στην “Ρομφαία”, το ακόλουθο απόσπασμα από συνέντευξη του Σεβ. Βολοκολάμσκ:

 “Ἐν τῷ μεταξύ, εάν πούμε ότι η Σύνοδος της Κρήτης μέχρι σήμερα παρουσιάζεται από την Κωνσταντινούπολη ως sui generis Πανορθόδοξη, ως Αγία και Μεγάλη, οι αποφάσεις της οποίας είναι δεσμευτικές για όλους, διατί δεν τις ακολουθεί το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως το ίδιο; Προ ολίγων ημερών υιοθέτησαν μια εντυπωσιακή απόφαση, η οποία επιτρέπει ένα δεύτερο γάμο στον κληρικό (ιερέα ή διάκονο) σε περίπτωση εγκαταλείψεως από την γυναίκα του. Αυτό όχι μόνο παραβιάζει τους κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων, αλλά και έρχεται σε άμεση αντίθεση με τα αποφασισθέντα της Συνόδου της Κρήτης, τα οποία αναφέρουν ρητώς ότι η ιερωσύνη αποτελεί απόλυτο κώλυμα του νέου γάμου. Δυσκολεύομαι καν να φαντασθώ πῶς θέλουν να τελέσουν εκκλησιαστικό γάμο αυτών των κληρικών. Π.χ. κατά τη σχετική τελετή γάμου ενός τέτοιου κληρικού θα φορέσει ράσο με σταυρό ή σακάκι; Πῶς θα επιλέγουν τις μελλοντικές τους πρεσβυτέρες αυτοί οι ιερείς; Θα τις αναζητήσουν μεταξύ των ενοριτισσών τους; Αυτού του είδους οι κανόνες δεν θεσπίσθηκαν τυχαίως, αλλά προκειμένου να προστατεύσουν την Εκκλησία από τα σκάνδαλα. Ενεργώντας μόνο του, άνευ συνεννοήσεως με τις κατά τόπους Εκκλησίες, διαλύοντας τη διαχρονικῶς καθιερωμένη κανονική τάξη της Εκκλησίας, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως στην ουσία θέτει τον εαυτό του εκτός, όπως λέμε, κανονικού πεδίου, δηλαδή εκτός νομικού πεδίου της Οικουμενικής Ορθοδοξίας.

” Λέξη προς λέξη είναι ορθές οι επισημάνσεις του Σεβ. Βολοκολάμσκ. Δεύτερος γάμος των κληρικών είναι αδιανόητος. Αν κάποιος χήρος ή διαζευγμένος κληρικός θέλει οπωσδήποτε να νυμφευθεί τότε οφείλει εξάπαντος να καθαιρεθεί. 

Ο Άγιοι Πατέρες δεν θέσπισαν τους Ιερούς Κανόνες για την διγαμία των κληρικών χωρίς λόγο. Είναι καρπός της συλλογικής ποιμαντικής σοφίας των Αγίων Πατέρων και θεσπίστηκαν για να προστατεύουν την Εκκλησία και τους κληρικούς από τα σκάνδαλα. 

Ο ιερέας είναι ο πνευματικός πατέρας. Δεν μπορεί να κυκλοφορεί στην ενορία ως υποψήφιος γαμπρός. Αλλοιώς το κύρος του καταρρακώνεται. Μαζί και της Εκκλησίας. Δεν είναι δυνατόν ο Παναγιώτατος να καταργεί Κανόνες Οικουμενικών Συνόδων.

 Αλίμονον αν θεωρηθεί επιτρεπτόν οι Σύνοδοι των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών να καταργούν τους Κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων που ισχύουν για 15 αιώνες

Είναι άξιος θερμών συγχαρητηρίων ο Σεβ. Βολοκολάμσκ για τις σύμφωνες με την ορθόδοξη παράδοση θέσεις που διατύπωσε για την διγαμία των κληρικών. 

 Δύο ερωτήματα: 1.) Η Εκκλησία διοικείται με 600 περίπου Κανόνες. Οι Κανόνες απαγορεύουν τον γάμο του χήρων ή διαζευγμένων κληρικών, αλλά απαγορεύουν, επίσης, την συμπροσευχή με τους αιρετικούς και τους αλλόθρησκους. 

 Γιατί το Πατριαρχείο της Ρωσσίας αναφέρεται επιλεκτικά στους Ιερούς Κανόνες; 

Γιατί Ρώσσοι ιεράρχες -και δη ο ίδιος ο Σεβ. Βολοκολάμσκ- πηγαινοέρχονται στο Βατικανό και συμπροσεύχονται και κάνουν κοινές ποιμαντικές παραστάσεις, όχι μόνον με αιρετικούς, αλλά και με αλλόθρησκους; 

 Γιατί ενοχλούν το Πατριαρχείο Ρωσσίας μόνον όσα το Οικουμενικό Πατριαρχείο ενεργεί στην Ουκρανία, ενώ το ίδιο παραβαίνει ασύστολα και κατ’ εξακολούθηση τους Ιερούς Κανόνες που αφορούν την συμπροσευχή με τους αιρετικούς και τους αλλόθρησκους; 

2.) Το δεύτερο ερώτημα: Ορθότατα ο Σεβ. Βολοκολάσμκ καταδίκασε -και αιτιολόγησε επαρκώς- το απαράδεκτον της αυθαιρεσίας του Πατριάρχη Βαρθολομαίου για τον δεύτερο γάμο των κληρικών.

 Γιατί η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου της Ρωσσίας, που συνήλθε πριν λίγες μέρες για να καταδικάσει τις ενέργειες του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Ουκρανία, δεν καταδίκασε, επίσης, την καθιέρωση του δεύτερου γάμου των κληρικών που νομολόγησε αντικανονικά η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου; 

 Η συνέπεια πείθει Σεβασμιώτατε Βολοκολάμσκ. 
Όχι τα δύο μέτρα και τα δύο σταθμά. 

Είτε ισχύουν οι Ιεροί Κανόνες, είτε δεν ισχύουν. 

Δεν μπορούμε να τους επικαλούμαστε επιλεκτικά. 
πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: