Ο Καθηγητής Ιωάννης Κουντουράς στην Ημερίδα «Ορθοδοξία & Κολυμπάρι,
2 χρόνια μετά».
Θα
μου πείτε, ένας γιατρός τι θέλει σε αυτή την σύναξη; Κατ’ αρχήν ενθουσιάστηκα
από τους εισηγητάς με αποκορύφωμα τον πατέρα Θεόδωρο, ο οποίος είπε μία λέξη
κλειδί και μ’ αυτήν θα κάνω κι εγώ το σχόλιό μου. Είπε «αρρώστια». Αρρώστια δεν
ισχύει μόνο στον πνευματικό τομέα -η πνευματική αρρώστια είναι ό,τι χειρότερο-
αρρώστια ισχύει και στον ακαδημαϊκό, στον ιατρικό τομέα.
Και δεύτερον, ένας
εισηγητής είπε mutatis mutandis, τηρηθεισών των αναλογιών. Αν αυτά πάτερ
Θεόδωρε ισχύουν στον πνευματικό τομέα, τηρηθεισών των αναλογιών ισχύουν και σε
κάθε επιστημονικό τομέα αρχής γενομένης απ’ το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της
Θεσσαλονίκης.
Το
σκεπτικό μου συνοψίζεται στα δυο σχόλια. Το πρώτον. Μερικοί ανέβηκαν στην πρώτη
βαθμίδα της καθηγησίας εφαρμόζοντας το σούρνωντας, γλείφοντας, και υπάρχει και
μία συνέχεια. Και όταν θα φθάσουν στην πρώτη βαθμίδα στρογγυλοκάθονται. Μάλιστα
γίνονται ευτραφείς, αυτό το λέμε στον ιατρικό τομέα «μεταβολικό σύνδρομο» που
ελαττώνει το συνειδησιακό επίπεδο. Μην μου πείτε αυτό δεν συμβαίνει και στον
πνευματικό τομέα, το έχετε δηλώσει ήδη. Ανεβαίνουν στην πρώτη βαθμίδα και
γίνονται αυστηροί κριτές, δριμείς κατηγορητές, και δεν επιτρέπουν αυτούς που
είναι στην κατώτερη βαθμίδα, που έχουν ήθος, που έχουν πνευματικότητα και
μάλιστα όποιες ομιλίες κάνουν τις γράφουν αυτοί που είναι υποδεέστεροι και τις
προβάλλουν σαν δική τους ομιλία. Περσόνες νον γκράτα. Είναι οι άνθρωποι αυτοί
οι οποίοι τους λένε, δεν έχεις τα εχέγγυα για να ανεβείς στην ανώτερη βαθμίδα,
είσαι ελλιπής. Το λένε ποιοι; Αυτοί που ανέβηκαν στην πρώτη βαθμίδα με ένα
μηδαμινό έργο. Αντίστοιχο συμβαίνει και στον πνευματικό τομέα πάτερ Θεόδωρε,
επιτρέψτε μου να το τονίσω. Μηδαμινό έργο της τάξεως των δύο, τριών, τεσσάρων
εργασιών.
Ξέρετε
ότι στην ιατρική υπάρχει ένα file που το λέμε PubMed, που αυτό, βάζοντας λέξεις
κλειδιά -το όνομα του γιατρού- σε ξεσκεπάζει. Όλο το έργο το επιστημονικό που
κάνεις. Αυτό που λέει η Γραφή ουδέν κρυπτόν, ο ου μη
φανερόν γενήσεται ισχύει κατά κύριο λόγο στην ιατρική. Μπαίνεις μέσα,
βάζεις τις λέξεις κλειδιά του κάθε ερευνητή και βλέπεις πόσες εργασίες έστειλε
στο εξωτερικό, πόσες πέρασαν από κρίση, πόσες δημοσιεύτηκαν στα έγκριτα
περιοδικά και πόσες αναφέρονται στα έγκριτα περιοδικά. Μηδαμινό έργο. Και αυτοί
οι άνθρωποι έχουν την έννοια να κατηγορούν αυτούς οι οποίοι έχουν πάρα πολύ
φανταστικό έργο. Είναι τραγική η κατάσταση.
Ο Βιτγκενστάιν,
ο οποίος είχε την έδρα της φιλοσοφίας στο Κέιμπριτζ δεν έκανε παρέα ποτέ με
τέτοιους καθηγητές. Με ένα μηδαμινό έργο. Και μάλιστα είναι φοβεροί κριτές και
τρίζουν τα δόντια τους αν δεν τους βάλεις τις εργασίες, και το προβάλλουν.
Έχουν έναν μειονεκτικό παράγοντα, έχουν μειονεκτική εγκεφαλική δυσλειτουργία
-μεταβολικό σύνδρομο σας είπα. Δημιουργεί σε νευροεκφυλιστική αποπτωτική
διεργασία. Δεν θέλουν να μπει ο υποδεέστερος γιατί θα τους εκθέσει, θα δει την
φτώχεια τους. Την μεταφέρουν στο υποσυνείδητο και προβάλλεται σαν έχθρα, σαν
μίσος, σαν επιθετικότητα. «Εσύ δεν πρέπει να είσαι στην Μητρόπολή μου». ..
Ο Βιτγκενστάιν
που είχε την έδρα της φιλοσοφίας δεν έκανε ποτέ παρέα με τους καθηγητάς που
ήταν στο Κέιμπριτζ. Έκανε αποτείχιση. Έκανε την δική του αποτείχιση. Δεν
γίνεται αποτείχιση μόνο στον πνευματικό τομέα, γίνεται και στον ιατρικό τομέα.
Και τούτο γιατί πίστευε ότι είναι αδύνατο κανείς να γίνει καθηγητής
πανεπιστημίου και να παραμένει έντιμος στη ζωή του. Γιατί στη ζωή του καθενός
υπήρχαν περίοδοι σύγχυσης και σκότους που δεν είχαν να προσφέρουν τίποτα.
Μην
μου πείτε ότι στον πνευματικό τομέα δεν έχουμε σύγχυση και σκότος μερικές φορές
και περνάμε από κρίση. … Είναι δυνατόν κάποιος να είναι προκαθήμενος και να
είναι στην πρώτη έδρα και να λέει παραδείγματος χάριν «το κοράνιο είναι άγιο
βιβλίο» και να [το] συστήνει; Υπάρχει σύγχυση, υπάρχει νευροεκφύλιση, υπάρχει
ανεπάρκεια. Είναι δυνατόν να λέει κανείς «είχαμε άριστη συμβίωση 400 χρόνια και
ήρθαν μερικοί -να μην πω την έκφραση, επειδή όμως είμαι γαστρεντερολόγος
μπορώ να το πω- ξεβράκωτοι [που] πήγαν να [την] καταβάλλουν; Εδώ είναι σύγχυση,
εδώ είναι σκότος. Και αυτό το προβάλλει έντονα ο Βιτγκενστάιν και αυτό
συμβαίνει στην πνευματική μας ζωή.
Και
το δεύτερο. Μέσα στον ακαδημαϊκό μου τομέα διαπίστωσα το εξής: δεν υπάρχει
τραγικότερη τραγωδία να συνδυάζεις υψηλή νοημοσύνη με χαμηλή ηθική. Αυτό
συμβαίνει σε μια κατηγορία γιατρών, στον πνευματικό όμως τομέα επίσης
συμβαίνει. Αλλά οι περισσότεροι έχουν και ανεπάρκεια στον πνευματικό τομέα και
χαμηλή ηθική. Δεν υπάρχει πιο χειρότερο πράγμα. Αυτό είναι το πιο τραγικό. Γι’
αυτό τί έκανε ο Βιτγκενστάιν; Δεν τους μιλούσε και έλεγε στους φοιτητές
του, μην γίνετε ποτέ καθηγητές πανεπιστημίου διότι κάθε καθηγητής πανεπιστημίου
είχε στη ζωή του περίοδο σύγχυσης και σκότους. Συνεπώς τους απέρριπτε και αυτό
ήταν μία λογική συνέπεια. Αυτό δεν ήταν θαύμα, θα μου επιτρέψετε πάτερ Νικόλαε
να το πω. Το θαύμα, αυτός ο όρος, τον θεωρώ πιο ανώτερο, δεν είναι τόσο δόκιμος
κατά την γνώμη μου. Τον αποτειχίζεις τον άλλον γιατί δεν στέκει λογικά, έχει
παρενέργειες. Το θαύμα ανήκει σε κάποια άλλη κατηγορία, αυτό που λέει η
Γραφή: ὁ ἀδικῶν ἀδικησάτω ἔτι, καὶ ὁ ρυπαρὸς ρυπαρευθήτω ἔτι, καὶ ὁ δίκαιος
δικαιοσύνην ποιησάτω ἔτι, καὶ ὁ ἅγιος ἁγιασθήτω ἔτι. Αυτό είναι το θαύμα.
Αγιασθήτω έτι ο άγιος με την Χάρη του Θεού. Δεν είναι δικό μας αυτό. Αυτό είναι
το μεγάλο θαύμα που επιτελεί. …
Το
περισπούδαστο έργο -από αυτό επηρεάστηκα- του πατρός Θεοδώρου διαβάστε το, εκεί
βάζει κάτι πολύ σοβαρό το οποίο το τονίζει. Το τόνισε και εδώ, όπως και ο πατήρ
Σεραφείμ -άλλη αδυναμία μου αυτός. Τόνισε ότι δια λόγους οικονομίας υπάρχουν
μέσα στο Αριστοτέλειο -δεν είναι όλοι ανεγκέφαλοι- και μερικοί οι οποίοι είναι
συνετοί, οι οποίοι παλεύουν μέσα στον πανεπιστημιακό χώρο. Παλεύουν μέσα, δεν
κάνουν αποτείχιση δια λόγους οικονομίας που το αναφέρει εδώ ο πατήρ Θεόδωρος. …
Συνεπώς αυτοί είναι μία άλλη κατηγορία. Να είναι σύνεση η οποία έχει διττή
έννοια; Σύνεση να σημαίνει φοβάμαι, ή σύνεση ότι γνωρίζουν ότι το κάθε
ψευδο-Κολυμπάρι υπάρχει όχι μόνο στον ιατρικό τομέα αλλά οπωσδήποτε και στον
πνευματικό τομέα; Αυτοί έχουν τους λόγους τους οι οποίοι κάποτε θα δείξουν.
Διότι μεν αυτοί που ανήκουν στο ψευδοΚολυμπάρι είτε λέγεται Πανεπιστήμιο
Αριστοτέλειο το οποίο είναι διεθνής τρούμπα -ζυγίζω τις κουβέντες μου εν
πολλοίς- είτε είναι πνευματικός τομέας, είναι μίας χρήσεως αυτοί οι άνθρωποι,
θα σβήσουν. …
Είπε
κάποιος, νομίζω ο πατήρ Νικόλαος, επί πτερύγων ανέμων είναι η Εκκλησία.
Διαβάσατε τον κυρό Επίσκοπο της Κοζάνης τον Διονύσιο; Επί πτερύγων ανέμων
βρίσκεται η Εκκλησία. Την κρατά ο Θεός. Δεν πρόκειται να την σβήσει κανένας την
Ορθοδοξία, όσο κι αν χτυπιούνται. Και ένας απ’ αυτούς, και καταλήγω, ήταν και ο
πατήρ Αυγουστίνος. Ο άγιός μου ο Φλωρίνης, ο οποίος γιόρταζε χθες. Είναι my
holy love όπως το λέω εγώ στην διεθνή έκφραση. Είναι αυτός ο οποίος έπαιξε τον διττό
ρόλο. Και αποτείχιση μερική, αλλά κυρίως δούλεψε μέσα στην Εκκλησία. Είναι
ωραίο να δουλεύεις μέσα στην Εκκλησία, να αναποδογυρίζεις τις συζητήσεις των
διασκέψεων που είναι οικονομισταί, οι οποίοι δεν ξέρουν τι λένε, και να ζεις το
ρίγος της ζωής. Αυτός λοιπόν έμεινε μέσα στην Εκκλησία και θα μένουν μερικοί
και θα ‘ρθει ο χρόνος όπου θα διαλάμψει η Ορθοδοξία.
Και
μιας και ανέφερε ο πατήρ Θεόδωρος για κάποιον ομιλητή, ο οποίος δεν του
επέτρεψε ο ιεράρχης [σ.σ. να μιλήσει στην Ημερίδα]. Πριν απ’ αυτόν γι’ αυτόν,
σας αναφέρω ότι ο πατήρ Αυγουστίνος όταν ήταν επίσκοπος κατέβηκε στην Αθήνα και
πάντοτε ζητούσε την άδεια από τον αρχιεπίσκοπο. Ο αρχιεπίσκοπος δεν του έδωσε
την άδεια. Ποιός έφταιξε; Ποιός είδε την τραγικότητα; Ποιός άκουσε τα εξ’
αμάξης και ποιόν τον απέρριψαν;
Υπάρχει
στην ιατρική μία ορολογία που λέγεται απόπτωση. Είναι προγραμματισμένος
θάνατος. Όλοι τούτοι, οι οποίοι ακολουθούν αυτές τις δοξασίες έχουν
νευροεκφύλιση, οδηγούνται, στην ιατρική γλώσσα, στην έκλυση κασπασών .. και
οπωσδήποτε θα οδηγηθούν στην αφάνεια. Ενώ η Ορθοδοξία που την κρατά ο Κύριος θα
διαπρέψει. Να έχετε υπόψη σας πάτερ Θεόδωρε που είμαι κοντά σας και όλοι εσείς
που παλεύετε εδώ στις δύσκολες στιγμές που βρίσκεστε -διότι είναι ένας Γολγοθάς
δεν το συζητάμε, [ότι] εγώ μέσα στη ζωή έμαθα ό
τι το πιο πρακτικό πανεπιστήμιο
της ζωής είναι ποιο; κάθε μέρα να αναλογίζεται κανείς τον Κρανίου τόπο και τον
Σταυρό του Κυρίου, κι έτσι με ευκολία μπορούμε να αντιμετωπίσουμε όλες αυτές
τις δυσκολίες και μετά θα ‘ρθει η ανάσταση και θα το γιορτάσουμε.
Απομαγνητοφώνηση Φαίη για το ΑΒΕΡΩΦ.σχόλιο:Περιγράφει με απόλυτη ακρίβεια την πραγματικότητα στο νέο «μοντέλο» παπάδων
που διαμορφώνεται σε εκκλησιαστικά λύκεια ,θεολογικές σχολές ,Μητροπόλεις ,
και κυρίως ο αέρας μετά που αναπνέουν αυτές οι ψυχές σε στους «κύκλους Δεσποτάδων» , ΔΥΣΤΥΧΩΣ! η πλειοψηφία τους είναι με τέτοιες ψυχοπαθολογίες..
2 σχόλια:
Συγχαρητήρια θερμά στην ανάδειξη τέτοιων αναρτήσεων από αξιόλογα ιστολόγια σαν κι αυτό. Είχα καιρό να αναγνώσω κάτι τόσο συγκροτημένο, υπέροχα δομημένο, φωτισμένο και ποτισμένο με αισιοδοξία.
Σας ευχαριστούμε για την προσφορά.
Θεσσαλονίκη 22-6-2018.
Μερικά αγαπητά μου πρόσωπα με ενημέρωσαν χθές για την απομαγνητοφωνημένη δημοσίευση της παρέμβασής μου στην πρώτη συνεδρία της σχετικής ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 16-6-2018, γεγονός που το διαπίστωσα σήμερα.
Είναι αλήθεια ότι παροδικά “ξαφνιάστηκα” γιατί η πρόχειρη παρέμβασή μου ήταν ένα απλό τύπου “a capella” σχόλιο παρέμβασης, όπως συνηθίζω να κάνω παρεμβαίνοντας την ώρα συζητήσεως στις διάφορες επιστημονικές συνεδρίες Ιατρικών συνεδρίων και τίποτε περισσότερο. σχόλιο με τα σχετικά "limitations" που συνεπάγονται από τον προφορικό λόγο.
Σε τέτοιου είδους παρεμβάσεις δεν προβλέπει κανείς «a priori» τι σχόλιο θα κάνει και αν θα κάνει. Ανάλογα με τις εισηγήσεις προβαίνει ή όχι σε σχετικό σχόλιο.
Κατά συνέπεια σε τέτοιες είδους συνεδρίες, φευ!, δεν δύναται να εφαρμοστούν τα ακόλουθα λόγια του κυρού Επισκόπου Διονυσίου Κοζάνης: «δεν ομιλώ “από στήθους» για να μην κάνω τους φίλους μου να λυπούνται και τους εχθρούς μου να χαίρονται»
Υποσημειούμαι
Ι. Κουντουράς
Δημοσίευση σχολίου