Από την εποχή του Μεγάλου Κωνσταντίνου μέχρι σήμερα
Η Αγία Σοφία ως τη Στάση του Νίκα – Η ανέγερση του περίλαμπρου ναού από
τον Ιουστινιανό – Η ιστορία της Αγίας Σοφίας τα επόμενα χρόνια – Η Αγία
Σοφιά μετά την άλωση – Από το 1934 ως σήμερα. Στα τέλη του περασμένου
Μαρτίου, Σάββατο του Λαζάρου για τους Ορθόδοξους και Μεγάλο Σάββατο για
τους Καθολικούς, ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, επισκέφτηκε την Αγία Σοφία
στην Κωνσταντινούπολη, χαιρετώντας προκλητικά με το "σινιάλο" των 4
δαχτύλων ("ραμπία"), χαιρετισμό των Αδελφών Μουσουλμάνων της Αιγύπτου
που έχει υιοθετήσει.
Στη συνέχεια, μίλησε για "την κληρονομιά που
μας άφησαν οι πρόγονοί μας", για τον "πολιορκητή σουλτάνο" Μωάμεθ που
άφησε "αυτό το μνημείο" (ενν. την Αγία Σοφία) ως κληρονομιά και
κατηγόρησε την Ευρώπη ότι "κατέστρεψε τον πολιτισμό μας" και ότι "ένα
μέρος των τζαμιών ακριβώς όπως και αυτό εδώ – μετατράπηκαν σε μουσεία
και δυστυχώς ένα άλλο μέρος σε αχυρώνες".
Κάποιοι ανιστόρητοι,
αφελείς, φανατικοί ή ανίδεοι στην Τουρκία, αγνοούν την ιστορία της Αγίας
Σοφίας. Ίσως μάλιστα να νομίζουν ότι ο Μωάμεθ Β΄, ήταν αυτός που την
έχτισε. Φυσικά κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Η Αγία Σοφία, έχει ιστορία 1.000
χρόνων πριν από την άλωση της Κωνσταντινούπολης. Ακόμα και πολλοί στη
χώρα μας, ίσως νομίζουν ότι η ιστορία της ξεκινά από τα χρόνια του
Ιουστινιανού. Στο σημερινό μας άρθρο θα αναφερθούμε στην ιστορία της
Αγίας Σοφίας από τα μέσα του 4ου αιώνα, οπότε και ανεγέρθηκε για πρώτη
φορά, ως σήμερα, παραθέτοντας άγνωστα στοιχεία στους πολλούς.
Για
τον "πολιτισμό" των Τούρκων, δεν θα αναφερθούμε εδώ. Να θυμίσουμε μόνο
,ότι κορυφαίος Οθωμανός αρχιτέκτονας, ήταν ο Σινάν Πασάς(1490-1588), ο
οποίος, πιθανότατα, ήταν ελληνικής καταγωγής. Το όνομά του ήταν Ιωσήφ.
Σε ηλικία 12 ετών αρπάχθηκε και εξισλαμίστηκε. Κατασκεύασε 79 τζαμιά,
ένα από τα οποία, το Οσμάν Σαχ, βρίσκεται στα Τρίκαλα.
Από τον Μέγα Κωνσταντίνο έως τον Ιουστινιανό
Όταν
ο Μέγας Κωνσταντίνος μετέφερε την πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας στην
Κωνσταντινούπολη, έχτισε τους ναούς της Αγίας Ειρήνης (δηλαδή της
Ειρήνης του Θεού) και της Αγίας Δυνάμεως(δηλαδή της Δυνάμεως του Θεού).
Σκόπευε να χτίσει και ναό της Αγίας Σοφίας (του Θεού), κάτι που όμως
φαίνεται ότι δεν πρόλαβε να κάνει. Ο εκκλησιαστικός συγγραφέας Σωκράτης
που έζησε τον 5ο αιώνα, γράφει ότι ο γιος και διάδοχος του Μεγάλου
Κωνσταντίνου Κωνστάντιος (338-361) "την μεγάλην εκκλησίαν έκτιζεν, ήτις
Σοφία μεν προσαγορεύεται νυν". Ο Σωκράτης αναφέρεται στο έτος 346 και
γράφει για συνέχεια, όχι θεμελίωση του ναού. Στα "Πάτρια" της
Κωνσταντινούπολης (συλλογή λαϊκών διηγήσεων για την Πόλη, ανώνυμου
συγγραφέα του 10ου αιώνα), αναφέρεται ότι "Την δε μεγάλην εκκλησίαν
ήγουν την αγίαν Σοφίαν… ο μέγας Κωνσταντίνος… πρώτην αυτήν ανήγειρε
δρομικήν (= βασιλική) ομοίαν του αγίου Αγαθονίκου και της αγίας Δυνάμεως
και της αγίας Ειρήνης της παλαιάς της ούσης πλησίον της αγίας Σοφίας,
ήγουν ειρήνην, δύναμιν και σοφίαν και νίκην". Οι σύγχρονοι μελετητές
πάντως, θεωρούν εγκυρότερη τη μαρτυρία του Σωκράτη. Τα θυρανοίξια του
ναού έγιναν το 360 από τον επίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως Ευδόξιο.
Ο
Κωνστάντιος πρόσφερε στο ναό πολύτιμα δώρα, χρυσά και αργυρά ιερά
σκεύη, χρυσοΰφαντα καλύμματα της Αγίας Τράπεζας στολισμένα με πολύτιμους
λίθους, πολυέλαιους και πολύτιμα παραπετάσματα σε όλες τις θύρες. Ο
Γεώργιος Κεδρηνός γράφει ότι κατά την τελετή των εγκαινίων μεταφέρθηκαν
από την Αντιόχεια και τοποθετήθηκαν στο ναό τα λείψανα των μαρτύρων
Παμφίλου, Θεόδουλου, Πορφύριου και Παύλου, Ο ναός αφιερώθηκε στο
όνομα του Ιησού Χριστού ο οποίος προσδιορίζεται από τον Απόστολο Παύλο
ως "η Σοφία του Θεού", γι' αυτό και επίσημα εορταζόταν στις 25
Δεκεμβρίου.
Ο ναός αυτός, αναγνωρίστηκε από την αρχή ως
πατριαρχικός. Το 381 οι αιρετικοί προσπάθησαν, χωρίς όμως να το
καταφέρουν, να πυρπολήσουν την Αγία Σοφία. Το 404, ο αυτοκράτορας
Αρκάδιος, πιεζόμενος από τη σύζυγό του Ευδοξία, εξόρισε του Ιωάννη του
Χρυσόστομο, οι φανατικοί οπαδοί του οποίου, οι αποκαλούμενοι "Ιωαννίται"
ή "Ξυλοκερκίται", πυρπόλησαν το ναό, η καταστροφή του οποίου δεν ήταν
όμως ολοκληρωτική. Ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος Β', ανοικοδόμησε αμέσως το
ναό στον ίδιο αρχιτεκτονικό τύπο της βασιλικής. Τα εγκαίνια του ναού,
έγιναν το 415 από τον Πατριάρχη Αττικό. Σταδιακά, η Αγία Σοφία άρχισε να αποκτά μεγάλη περιουσία από αφιερώσεις ακινήτων και άλλες δωρεές. Ο
πρώτος αυτοκράτορας που έλαβε το στέμμα του από τα χέρια του Πατριάρχη
μέσα στην Αγιά Σοφιά, ήταν πιθανότατα ο Λέων Α', το 457. Από τότε,
επικράτησε η συνήθεια, η στέψη των βυζαντινών αυτοκρατόρων, να γίνεται
στην Αγία Σοφία με πομπώδη θρησκευτική ιεροτελεστία.
Η εποχή του Ιουστινιανού
Κατά τη Στάση του
Νίκα (532), η οποία απείλησε να ανατρέψει τον Ιουστινιανό, το κέντρο της
Κωνσταντινούπολης πυρπολήθηκε και η Αγία Σοφία καταστράφηκε από τη
φωτιά. Στις 23 Φεβρουαρίου 532, άρχισε η ανέγερση ενός νέου μεγάλου
ναού. Η εκπόνηση των σχεδίων και η επίβλεψη των εργασιών, ανατέθηκε από
τον Ιουστινιανό σε δύο σπουδαίους μηχανικούς της εποχής, τον Ανθέμιο από
τις Τράλλεις της Λυδίας και τον Ισίδωρο από την Μίλητο. Ο Ανθέμιος
ανέλαβε την οργάνωση των τεχνιτών.
Ο Ισίδωρος, αναφέρεται ως μηχανοποιός με σπάνια ευφυΐα.
Το
λαμπρό οικοδόμημα της Αγίας Σοφίας, θα ήταν μία έκφραση ευγνωμοσύνης
του Ιουστινιανού και της Θεοδώρας προς τον Θεό για τη σωτηρία του θρόνου
και ταυτόχρονα μια επίδειξη ισχύος και πλούτου του αυτοκράτορα.
Μέσα
σε σύντομο χρονικό διάστημα συγκεντρώθηκαν στην Κωνσταντινούπολη
πολύτιμα δομικά υλικά: κίονες από τους αρχαίους ναούς του Baalbek και
της Ηλιούπολης της Αιγύπτου, από το ναό της Αρτέμιδος στην Έφεσο, από
μνημεία των Κυκλάδων, της Αθήνας και της Ρώμης. Από λατομεία της
Προκοννήσου, της Θεσσαλίας και άλλων περιοχών, έφτασαν μάρμαρα άριστης
ποιότητας για το στρώσιμο του δαπέδου ενώ από τη Ρόδο μεταφέρθηκαν
ελαφρότατοι πλίνθοι από κισσηρόπετρα (κίσσηρη=ελαφρόπετρα), για την
κατασκευή της στέγης και του τρούλου. Άριστοι τεχνίτες απ' όλο τον
κόσμο κατέφθασαν στην Βασιλεύουσα. Ο Ανώνυμος συγγραφέας της Διηγήσεως
της Αγίας Σοφίας, γράφει ότι για την κατασκευή του ναού εργάστηκαν
10.000 άτομα. Οι μαΐστορες (εργοδηγοί), ήταν 100 και καθένας είχε στη
διάθεση του 100 εργάτες. Χωρισμένοι σε δύο μεγάλα συνεργεία από 50
μαΐστορες και 5.000 εργάτες το καθένα, εργάζονταν παράλληλα, το ένα στο
βόρειο και το άλλο στο νότιο τμήμα του ναού. Σε πέντε χρόνια και δέκα
μήνες η οικοδόμηση του ναού και μεγάλο μέρος της εσωτερικής του
διακόσμησης, είχαν ολοκληρωθεί. Η δαπάνη για την κατασκευή της Αγίας
Σοφίας, ανήλθε στα 320 κεντηνάρια χρυσού (περίπου 3.600.000 αγγλικές
λίρες).
Τα εγκαίνια έγιναν από τον Πατριάρχη Μηνά και τον Ιουστινιανό, στις
27 Δεκεμβρίου 537. Ο αυτοκράτορας, έμεινε έκθαμβος όταν μπήκε στο ναό.
Ανέβηκε στον άμβωνα, ανύψωσε τα χέρια του στον ουρανό και αναφώνησε:
"Δόξα τω Θεώ, καταξιώσαντί με τοιούτον έργον αποτελέσαι. Νενίκηκά σε
Σολομών". Ο ναός χωρούσε 23.000 ανθρώπους! Με ειδικό νόμο (Νεαρά), ο
Ιουστινιανός καθόρισε τον ακριβή αριθμό αυτών που θα υπηρετούσαν στην
Αγία Σοφία σε 526: 60 ιερείς, 100 διάκονοι, 40 διακόνισσες, 90
υποδιάκονοι, 110 αναγνώστες, 25 ψάλτες και 100 πυλωροί (θυρωροί). Στα χρόνια του Ηράκλειτου (610 – 641), ο αριθμός αυτός ανήλθε σε 600 και λίγο πριν την άλωση, σε 800.
Οι
μεγάλοι σεισμοί του 553 και του 557, επηρέασαν την στατικότητα του
τρούλου της Αγίας Σοφίας. Έτσι, στις 7 Μαΐου 558, κατά τη διάρκεια
στερεωτικών εργασιών το ανατολικό μετωπικό τόξο του τρούλου κατέρρευσε
και συνέτριψε την Αγία Τράπεζα, τον άμβωνα και το κιβώριον. Ο
Ιουστινιανός ανέθεσε στον Ισίδωρο το Νέο, ανιψιό του προηγούμενου ,την
ανοικοδόμηση και την αποκατάσταση του ναού. Αυτή έγινε σε χρονικό
διάστημα πέντε ετών, επτά μηνών και δεκαεπτά ημερών. Επειδή είχε
καταστραφεί η Αγία Τράπεζα, έπρεπε ο ναός να εγκαινιαστεί για δεύτερη
φορά. Τα δεύτερα εγκαίνια, με ανάλογη μεγαλοπρέπεια των πρώτων,
έγιναν στις 24 Δεκεμβρίου 563, από τον τότε Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως
Ευτύχιο.
Μετά τον Ιουστινιανό
Όλοι οι αυτοκράτορες
στη συνέχεια, αφιέρωναν στη Μεγάλη Εκκλησία πολύτιμα σκεύη και άλλα
δώρα, χρήματα και ακίνητα. Ο αυτοκράτορας Μαυρίκιος, το 601, κρέμασε
πάνω από την Αγία Τράπεζα της Αγίας Σοφίας με τριπλή αλυσίδα ,το
πολύτιμο στέμμα που του δώρισαν η σύζυγός του Κωνσταντίνα και η πεθερά
του Σοφία. Κάτι ανάλογο έκαναν στη συνέχεια πολλοί βυζαντινοί
αυτοκράτορες. Αμύθητα αφιερώματα, πρόσφερε στην Αγιά Σοφία, ο
αυτοκράτορας Μιχαήλ Γ' (842 – 867). Αναφέρονται χαρακτηριστικά, ένας
δίσκος εξαιρετικής τέχνης που όμοιός του δεν είχε φτιαχτεί ως τότε, ένα
δισκοπότηρο και ένα ολόχρυσο πολυκάντηλο που ζύγιζε 60 λίτρες. Ο
δόγης της Βενετίας Orso Partecipatio, έστειλε στον Μιχαήλ Γ' δώδεκα
καμπάνες για την Αγία Σοφία το 865. Πιστεύεται ότι ήταν η πρώτη φορά που
χρησιμοποιήθηκαν καμπάνες στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία. Το
κωδωνοστάσιο που κατασκεύασε ο Μιχαήλ Γ΄, υπήρχε ως το 1740, οπότε και
ενσωματώθηκε στα ισχυρά αντιστηρίγματα που κατασκεύασε ο σουλτάνος
Μαχμούτ Γ'. Φυσικά, οι καμπάνες απομακρύνθηκαν μετά την άλωση της Πόλης
το 1453.
Η Αγία Σοφία, δεινοπάθησε από τους σεισμούς που έπλητταν
την Κωνσταντινούπολη αλλά και από πυρκαγιές, ωστόσο πάντοτε γινόταν
αποκατάσταση των ζημιών.
Στην Αγιά Σοφιά, κατέληγε ο θρίαμβος που
τελούσαν οι νικητές αυτοκράτορες και στρατηγοί, οι οποίοι αφιέρωναν τα
λάφυρα των νικηφόρων πολέμων. Εκτεταμένες επισκευές και, ανακαίνιση
της Αγιά Σοφίας, έγιναν από τον Βασίλειο Β' τον Βουλγαροκτόνο (976 –
1025), από τον Πατριάρχη Ιωάννη Ξιφιλίνο (1064 – 1075) κ.ά.
Οι Σταυροφόροι και οι Λατίνοι λεηλατούν την Αγία Σοφία
Η
μεγάλη καταστροφή του ναού, έγινε το 1204 με την άλωση της
Κωνσταντινούπολης από τους Λατίνους οι οποίοι με απαράδεκτο τρόπο,
λεηλάτησαν την Αγία Σοφία. Απέσπασαν τη χρυσή και αργυρή διακόσμηση του
άμβωνα, της Αγίας Τράπεζας και των θυρών και άρπαξαν τα πολύτιμα σκεύη
και όλη την κινητή περιουσία του ναού, φτάνοντας μάλιστα στο σημείο να
οδηγούν τα υποζύγια μέσα στην εκκλησία για να φορτώνουν τη λεία τους,
όπως γράφει ο Νικήτας Χωνιάτης. Μαζί με την πολιτική εξουσία των
Βυζαντινών ,κατέλυσαν και το ορθόδοξο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Εγκατέστησαν Λατίνους κληρικούς στην Αγία Σοφία. Έκαναν σημαντικές
αλλαγές στο εσωτερικό του ναού, συχνά παρά τις απαγορεύσεις του πάπα.
Από το 1261 ως την άλωση της Κωνσταντινούπολης
Με
την απελευθέρωση της Κωνσταντινούπολης από τους Λατίνους το 1261, από
τον Μιχαήλ Η' Παλαιολόγο, η Αγιά Σοφιά έγινε και πάλι ο πατριαρχικός
ναός της Κωνσταντινούπολης. Η οικονομική κατάσταση της εποχής όμως, δεν
επέτρεπε την πλήρη αποκατάσταση του ναού. Το 1317, ο Ανδρόνικος Β'
Παλαιολόγος, διέθεσε πολλά χρήματα από την περιουσία της συζύγου του
Ειρήνης και κατασκεύασε αντερείσματα στην ΒΑ πλευρά του ναού για να
προλάβει την κατάρρευσή του από καθίζηση του εδάφους. Οι σεισμοί του
1343 – 1346 καταπόνησαν το ναό, με αποτέλεσμα τη νύχτα της 19 Μαΐου 1346
να πέσει η ανατολική αψίδα με μέρος του τρούλου ο οποίος στηριζόταν σ'
αυτή. Καταστράφηκαν ο άμβωνας και το τέμπλο του ναού. Μέρος των χρημάτων
για την αποκατάσταση του ναού, έδωσε η βασίλισσα Άννα της Σαβοΐας.
Τελικά, μετά από εράνους που οργάνωσε ο αυτοκράτορας Ιωάννης Στ' ο
Καντακουζηνός, τα χρήματα βρέθηκαν και το 1353 ολοκληρώθηκαν οι εργασίες
στο ναό.
Από την άλωση ως το 1934
Η άλωση της
Κων/πολης από τον Μωάμεθ Β', στις 29 Μαΐου 1453μ σήμανε και το οριστικό
τέλος της Αγίας Σοφίας ως χριστιανικού ναού. Ο Μωάμεθ, εισήλθε στο ναό
τρεις μέρες μετά την άλωση, την 1η Ιουνίου 1453, για την προσευχή της
Παρασκευής και αφού πρώτα ο ναός είχε καθαρθεί εξωτερικά και εσωτερικά
σύμφωνα με τον μουσουλμανικό νόμο. Η Αγία Σοφία, μετατράπηκε σε τέμενος:
Τζαμί Άγια Σόφια κεμπίρ. Ο σταυρός στην κορυφή του τρούλου
αντικαταστάθηκε από την ημισέληνο. Επίσης αφαιρέθηκαν η Αγία Τράπεζα και
οι φορητές εικόνες. Επιχρίσθηκαν με κονίαμα τα μωσαϊκά του ναού. Το
δάπεδο καλύφθηκε με ψάθες και τάπητες. Στο δεξιό μέρος της κόγχης του
ιερού, στήθηκε το μουσουλμανικό προσευχητήριο (μιχρέμπ)
προσανατολισμένο προς την Μέκκα. Δεξιά κι αριστερά από αυτό, ο Σουλεϊμάν
ο Μεγαλοπρεπής το 1526, έστησε δύο επιβλητικά κρυστάλλινα κηροπήγια,
που αφαίρεσε από καθολικό ναό της Ουγγαρίας! Ανακαίνιση έγινε το 1573
από τον Σελήμ Β' και αργότερα από τον Μουράτ Γ' και τον Μαχμούτ Α'
(1740).
Η σημαντικότερη επισκευή και συντήρηση του μνημείου έγινε
το 1847 από τον σουλτάνο Αβδούλ Μετζίτ, ο οποίος ανέθεσε τις εργασίες
στον Ελβετό αρχιτέκτονα Gaspare Fossati και το νεότερο αδελφό του
Giuseppe. Οι εργασίες διήρκεσαν 2 χρόνια. Η αποκατάσταση του μνημείου
από τους Fossati, οποία στοίχισε 20 εκατομμύρια τουρκικά γρόσια
γιορτάστηκε με μεγαλειώδη αυτοκρατορική τελετή στις 13 Ιουλίου 1849.
Νέες επισκευές έγιναν μετά τους σεισμούς του 1894.
Από το 1934 ως σήμερα
Τον Μάιο του 1934, με απόφαση του Κεμάλ Ατατούρκ η Αγία Σοφία μετατράπηκε σε βυζαντινό μουσείο. Απομακρύνθηκαν
οι τάπητες του δαπέδου και οι διάφορες εσωτερικές προσθήκες. Το
Αμερικανικό Βυζαντινό Ινστιτούτο ανέλαβε το έργο της ανασκαφής του
εξωτερικού χώρου και της αποκάλυψης και μελέτης μωσαϊκών. Ποιος
δημιούργησε και ποιος κατέστρεψε, νομίζουμε ότι είναι ολοφάνερο μέσα από
όσα διαβάσατε. Πού βρισκόταν οι πρόγονοι του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν όταν
γινόταν η οικοδόμηση της Αγίας Σοφίας, ούτε ο ίδιος θα ξέρει να
απαντήσει. Ο Μωάμεθ Β', βρήκε έτοιμο ένα αριστούργημα και φρόντισε μόνο
να το μετατρέψει σε ένα άχαρο τέμενος. Και οι υπόλοιποι σουλτάνοι,
αρκέστηκαν σε προσθήκες και μετατροπές που εξυπηρετούσαν τους
μουσουλμάνους στις λατρευτικές τους συνήθειες.
Βασική πηγή μας για το άρθρο αυτό, ήταν το βιβλίο του
Καθηγητή του Πανεπιστημίου Κρήτης Θεοχάρη Δετοράκη «ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ»,
Εκδόσεις Μίλητος, όπου υπάρχουν πολλά ακόμα ενδιαφέροντα στοιχεία και
εντυπωσιακό φωτογραφικό υλικό.
π. Ἰωάννης Ρωμανίδης: "Ἐλεύθερος κατὰ τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος βρίσκεται σὲ κατάσταση φωτισμοῦ"
Μονή Σπηλαίων του Πσκώφ
Μονή Σπηλαίων του Πσκώφ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΠΟ ΣΕΙΣΜΟ
«Χριστὸς μὲθ΄ἠμῶν στήτω» Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος όταν έγιναν οι μεγάλοι σεισμοί της Αντιόχειας και ήταν ακόμα ιερέας πριν γίνει Επίσκοπος είπε στους Χριστιανούς: Να πάτε να γράψετε όλοι επάνω στους τοίχους «Χριστός μεθ' ημών στήτω» και εννοούσε ότι: «Ο Χριστός είναι μαζί μας, σπίτι μου να σταθείς, όχι να πέσεις». Όσοι Χριστιανοί τον άκουσαν τα σπιτικά τους δεν έπεσαν.
ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ -(+) από τον μακαριστό π. Κωνσταντίνο Στρατηγόπουλο
Άσηπτη θεολογία ή θεολογία της μολύνσεως;_ Με αφορμή την μεγάλη αλλοίωση της Ορθόδοξου εμπειρίας των αγίων μας που συμβαίνει τον τελευταίο καιρό από Συνόδους ,Επισκόπους ,Ιερείς ,Λαϊκούς .Παρατηρούμε δε και εδώ στην παράγκα μας καθημερινά σχεδόν να "βομβαρδιζόμαστε από σχολαστή /ες" από ψυχοπαθολογικές απνευμάτιστες ερμηνείες απιστίας ,είπαμε , να ξαναθυμηθούμε δυο πολύ καλές τοποθετήσεις που εκφράζουν την Ορθόδοξη πίστη και με επιστημονικό λόγο ,προς στηριγμό, όσων κρατάμε ανοικτές τις ψυχές μας είτε υγιείς είτε άρρωστοι σωματικά .Και ας φωτίσει ο Θεός όσους αδυνατούν να έχουν καθαρό νου ,το έχουμε τόσο πολύ ανάγκη όλοι μας και για τα ερχόμενα...
Βαδίζοντας προς την αυτάρκεια
Σοβαρές και απειλητικές για τη ζωή παρενέργειες από τη χρήση μάσκας προσώπου
Η διοικούσα Εκκλησία της Ελλάδος δυστυχώς κινείται σε ολισθηρό έδαφος.
Όταν σε αφήνουν να πεθαίνεις απ την πείνα αλλά θέλουν να σε σώσουν από τον κορωνοϊο!
Η αδυναμία Επισκόπων να αντιληφθούν το διακύδευμα της κρίσης του κορόϊδο-ιού
.
Τα Χριστούγεννα στη λογική του Νέου Προγράμματος Σπουδών στα Θρησκευτικά
.
Οι Πατέρες της Εκκλησίας ως πρότυπα της Οικουμενικής Κινήσεως. Απάντησις εις τα κατάπτυστα δημοσιεύματα των Ζηλωτών ενάντια στο Κολυμπάριον
Σταράτες κουβέντες που οι οσφυόκαμπτες, μεγαλόσχημοι ρασοφόροι σκέφτονται, αλλά δεν λένε!
.
ΕΠΟΙΚΙΣΜΟΣ ΤΕΛΟΣ!
.
Σκέψεις με αφορμή κάποιες προτάσεις από το άρθρο του Δοσιθέου Τατάρνας
Σχόλια σε μερικές από τις θεολογικές θέσεις του Μεσσηνίας Χρυσοστόμου
Σχόλια σε θεολογικές θέσεις του Μεσσηνίας Χρυσοστόμου
«Είδα ψυχές που έρεπαν με μανία στους σαρκικούς έρωτες. Αυτές λοιπόν αφού έλαβαν αφορμή μετανοίας από την γεύση του αμαρτωλού έρωτος, μετέτρεψαν αυτόν τον έρωτα σε έρωτα προς τον Κύριο. Έτσι ξεπέρασαν αμέσως κάθε συναίσθημα φόβου και εκκεντρίσθηκαν στην άπληστη αγάπη του Θεού. Γι αυτό και ο Κύριος στην αγνή εκείνη πόρνη (Λουκ. ζ΄37-40) δεν είπε ότι εφοβήθηκε, αλλά «ότι ηγάπησε πολύ» και κατόρθωσε εύκολα να αποκρούσει τον ένα έρωτα με τον άλλον.»
Αγίου Ιωάννου της'' Kλίμακος"
O ΚΥΡ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Ancient Faith Radio - Orthodox
Are you Amazed?
Στηρίξτε τους πολύτεκνους
"Τα δέντρα που έχουν καρπούς πετροβολάνε" Θ.Κολοκοτρώνης
η τέχνη
Ο μεν βίος βραχύς, η δε τέχνη μακρή, ο δε καιρός οξύς, η δε πείρα σφαλερή, η δε κρίσις χαλεπή. Δει ου μόνον εαυτόν παρέχειν τα δέοντα ποιεύοντα, αλλά και τον νοσέοντα, και τους παρεόντας, και τα έξωθεν.
Kιβωτός του κόσμου
Λευτεριά στην Παλαιστίνη!
Αϊ σιχτίρ -για την «ελεύθερη» δημοσιογραφία,την καταστροφή του Γένους.
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΟΤΙ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΕΛΟ-ΓΙΑΝΝΗ
αλλά μην νοιώθετε «λύπη» που αντιγράφουμε τα δικά σας , χωρίς να σας ρωτήσουμε...
Για την παράγκα μας
είναι γ ε λ ο ι ό τ η τ α η λεγόμενη «δεοντολογία περί πνευματικών δικαιωμάτων!»
βρε αντε
Εθνική βιβλιοθήκη
Καλάμι-Aνεξάρτητη έκδοση onLine
Το χαμόγελο του παιδιού
Τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη
Παλαμάς
Χρωστάμε σε όσους πέρασαν ,θα ρθούνε, θα περάσουν,κριτές θα μας δικάσουν οι αγέννητοι και οι νεκροί.
Δεν συμμετέχω στον "σκοταδισμό" της παγκόσμιας οικολογικής ελιτείας
το ξέρασμα της υπεραξίας
Η εκδίκηση των γουρουνιών
Ερωτήσεις Χριστιανών σε Ισλαμιστές για τις πηγές του Ισλάμ
Όχι στη φίμωση των blogs
Γιάννης Τσαρούχης
Γενικά οι Έλληνες είναι αγράμματοι και αγνοούν τους θυσαυρούς της πατρίδας τους.Θα γίνουν θρήσκοι όσο μορφώνονται ,αντίθετα με άλλους που όσο μορφώνονται παύουν να είναι θρήσκοι.
ΣΥΛΛΟΓΗ ΥΠΟΓΡΑΦΩΝ
(κάντε κλίκ στην εικόνα)
ενάντια στη φασιστική νοοτροπία της Google
πάπα-Γιάννης Ρωμανίδης : «Από τώρα και στο εξής το πρόβλημα θα είναι οι Δεσποτάδες μας.
«Υπάρχουν δύο είδη θεολογίας: το έν -ευρέως γνωστόν κατά τους παρελθόντας αιώνας- είναι η επαγγελματική καθέδρα του πολυμαθούς, το άλλο η συσταύρωσις μετά του Χριστού, η γνώσις Αυτού εν τοις ενδομύχοις της καρδίας.
Το πρώτον είδος είναι προσιτόν εις το πλήθος των διανοητικώς πεπροικισμένων ανθρώπων, των προτιμώντων την φιλοσοφικήν προσέγγισιν της θεολογίας.
Η πραγματική δε πίστις εις την Θεότητα του Χριστού, ήτις εκφράζεται δια ζωής συμφώνου προς το πνεύμα των εντολών Αυτού, δεν είναι απαραίτητος δι’ αυτούς.
Το δεύτερον είδος είναι θεολογία ομολογίας, ήτις γεννάται δια του βαθέος φόβου του Θεού εν τω πυρί της φλογεράς μετανοίας, ήτις εισάγει εις την οντολογικήν πραγματικότητα δια της εμφανίσεως του Ακτίστου Φωτός.
Η ακαδημαϊκή θεολογία εν συνδυασμώ μετά της ζώσης πίστεως δίδει αγαθά αποτελέσματα. Ευκόλως όμως «εκφυλίζεται», αποβαίνει αφηρημένη θεωρία, παύει να είναι εκείνο, όπερ παρατηρείται εν τη ζωή των Αποστόλων, των Προφητών και των Πατέρων ημών, τουτέστιν άμεσος ενέργεια του Θεού εν ημίν …
Η Αγία Τριάς είναι Θεός Αγάπης. Η αγάπη, περί της οποίας γίνεται λόγος εν τω Ευαγγελίω, είναι άκτιστος ζώσα ενέργεια της ανάρχου Θεότητος. Ίδιον αυτής είναι να ενοί ημάς εν αυτώ τούτω τω είναι. ….. φυσική αύξησις εν τω Πνεύματι μέσω της διαμονής εν τω Θείω χώρω δια της τηρήσεως των εντολών του Χριστού.
Ο νους αίφνης αποκτά γνώσιν και εκφράζει αυτήν δι’ ανθρωπίνων όρων. Τούτο έρχεται ως λάμψις αστραπής, όταν η καρδία πυρούται δια της αγάπης. Τούτο είναι το “θαυμαστόν φως” της αιωνιότητος, εις το οποίον πάντες ημείς εκλήθημεν.
Η συσσώρευσις τοιούτων στιγμών ελλάμψεως της συνειδήσεως ημών εν τη πείρα της Εκκλησίας ωδήγησεν οργανικώς εις την σύνθεσιν αυτών εις έν όλον. Ούτως εμφανίζεται η πρώτη απόπειρα συστηματοποιήσεως της ζώσης θεολογίας, ήτις εγένετο υπό του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού, ανδρός ωσαύτως πλουσίου και κατά την προσωπικήν αυτού πείραν.
Η ματαίωσις της θαυμαστής αυτής αναβάσεως προς τον Θεόν … προέκυψεν εις εποχάς παρακμής της ζώσης πείραςδια της τάσεως υποβολής των δεδομένων της Αποκαλύψεως εις την κριτικήν του λογικού ημών, δια της στροφής προς την “φιλοσοφίαν της θρησκείας”. Έπακόλουθον τούτου είναι τα σχολαστικά συστήματα θεολογίας, εν τοις οποίοις επικρατεί η φιλοσοφία και ουχί το πνεύμα της ζωής.
Γέρων Σωφρόνιος Σαχάρωφ
Η Εκκλησία ως η καινή κτίση
Aνάθεμα Ρωσικής Εκκλησίας της Διασποράς κατά του Οικουμενισμού
Those who attack the Church of Christ by teaching that Christ's Church is divided into so-called "branches" which differ in doctrine and way of life, or that the Church does not exist visibly, but will be formed in the future when all "branches" or sects or denominations, and even religions will be united into one body;
and who do not distinguish the priesthood and mysteries of the Church from those of the heretics, but say that the baptism and eucharist of heretics is effectual for salvation; therefore, to those who knowingly have communion with these aforementioned heretics or who advocate, disseminate, or defend their new heresy of Ecumenism under the pretext of brotherly love or the supposed unification of separated
Christians, Anathema!
Mην παίρνετε τον εαυτό σας πολύ στα σοβαρά!!
Πως είπατε κυρ Γιάννη;
«.Ελπίζω ότι όσοι εξ' υμών συμμετάσχουν εις την Κυβέρνησιν θέλουν γνωρίσει μεθ' εμού ότι εις τας παρούσας περιπτώσεις, όσοι ευρίσκονται εις δημόσια υπουργήματα δεν είναι δυνατόν να λαμβάνουν μισθούς αναλόγως με τον βαθμό του υψηλού υπουργήματός των και με τας εκδουλεύσεις των, αλλ/ ότι οι μισθοί ούτοι πρέπει να αναλογούν ακριβώς με τα χρηματικά μέσα, τα οποία έχει η Κυβέρνησις εις την εξουσίαν της.»
«.εφ'όσον τα ιδιαίτερα εισοδήματά μου αρκούν διά να ζήσω, αρνούμαι να εγγίσω μέχρι και του οβολού τα δημόσια χρήματα,
ενώ ευρισκόμεθα εις το μέσον ερειπίων και ανθρώπων βυθισμένων εις εσχάτην πενίαν».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου