Σήμερα νηστεύουμε αυστηρά για την τιμή της αυριανής ημέρας, η οποία είναι δεύτερη εορτή σε σπουδαιότητα μετά το Πάσχα( αν και με τις τάξεις και τις σχολαστικές διαβαθμίσεις δεν τα πάμε καλά οι ορθόδοξοι :).
Πάσχα λοιπόν.
Αυτή η συνήθεια είναι αρχαία και ανάγεται στην νηστεία αυτών που βαπτιζόντουσαν χριστιανοί την ημέρα των Θεοφανείων.
Ναι, ο σημερινός αγιασμός είναι ο ίδιος με το αυριανό και δεν λέγεται μικρός, αλλά και αυτός Μέγας. Έχει την ίδια χάρη του Ιορδάνη με τον αυριανό. Δίνουμε βάρος στην αυριανή πόση του Αγιασμού, επειδή η ημέρα είναι η κυριώνυμη των Θεοφανείων.
Ο άγιος Νικόδημος είχε καταγράψει κάποτε ότι ο Μέγας Αγιασμός κατέχει "τα δευτερεία της Θείας Κοινωνίας". Δεν είναι όμως Θεία Κοινωνία.Ο μέγας αγιασμός έχει την χάρη του Ιορδάνου, η Θεία Κοινωνία είναι ο Χριστός ο ίδιος. Αυτή η χαοτική διαφορά.
Ο αυριανός εορτασμός των Θεοφανείων έχει ως κέντρο την Θεία Κοινωνία, όπως κάθε ορθόδοξη εορτή, όπως κάθε θεία λειτουργία, όπως κάθε πόθος και αναφορά. Εκεί πρέπει να προσβλέπουμε πρώτα και αποκλειστικά θα έλεγα. Μετά πίνουμε και ραντιζόμαστε και με τον Μέγα Αγιασμό και λαμβάνουμε χάρη από το άγιο Πνεύμα. Αυτός φυλάσσεται στον Ναό και δίνεται σε χριστιανούς που έχουν βαριά επιτίμια και δεν κοινωνούν, όχι σαν υποκατάστατο της Θείας Κοινωνίας, αλλά σαν μικρή παρηγοριά για να δυναμώνουν πνευματικά στον αγώνα τους
( Φανταστείτε κάποτε υπήρχαν και επιτίμια στέρησης, σήμερα η Θεία Κοινωνία έχει γίνει σχολαστική συνήθεια και διακριτική ευχέρεια στην "ποιμαντική" του καθενός...Πάει η θεραπευτική και η αγάπη. Έγιναν δημόσιες σχέσεις. Δεν μας νοιάζει η πνευματική ανατροφή των χριστιανών που είναι παιδιά μας...Ας μεταλάβουνε
απροετοίμαστοι και αφώτιστοι για να μην χάσουμε τις πελατειακές σχέσεις..Κύριε ελέησον!...).
Αυτός ο μέγας Αγιασμός είναι ο ίδιος ακριβώς με το αγιασμένο ύδωρ μέσα στο οποίοβαπτιζόμαστε
Κατά κάποιο τρόπο η βάπτιση είναι μια επανάληψη των Θεοφάνείων για τον καθένα μας.
Επίσης είναι ιαματικός, αγιαστικός, φωτιστικός, καθαρτικός. Μη με ρωτάτε τί διαφορά έχει με τον αγιασμό που κάνουμε όλο τον χρόνο, ο οποίος στην πραγματικότητα είναι ο μικρός αγιασμός. Αυτές τις ποιοτικές διαφορές δεν τις γνωρίζουμε τις π α ρ α λ ά β α μ ε . Δηλαδή γνωρίζουμε ότι υπάρχουν.
Ας χαρούμε τις δωρεές του Θεού με απλότητα, χωρίς να κάνουμε ακαδημαϊκές συζητήσεις.
Σπόντα καραμπινάτη
π.π.
μας τόστειλε το mail
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου