Κυριακή, 7 Μαΐου 2017

Δεν είναι ανεξήγητη η στάση των Εκκλησιών Βουλγαρίας και Γεωργίας, για τη Σύνοδο της Κρήτης (Απάντηση σε αναφορά του Μητροπολίτη Ζιμπάμπουε Σεραφείμ)


Του   Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Εξ αφορμής αναφοράς για ‘’ανεξήγητη μη συμμετοχή μερικών Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών’’ στη Σύνοδο της Κρήτης από τον Μητροπολίτη Ζιμπάμπουε Σεραφείμ, σε απαντητικό κείμενο του προς τον Μητροπολίτη  Καλαβρύτων Αμβρόσιο, που δημοσιεύτηκε στο Βήμα Ορθοδοξίας, θεωρούμε σωστό να σημειώσουμε ότι ιδιαιτέρως για τα  Πατριαρχεία Γεωργίας και Βουλγαρίας,  προτάθηκαν πολύ σοβαροί θεολογικοί λόγοι για τη μη συμμετοχή τους στη Σύνοδο της Κρήτης.


Θα σταθούμε ιδιαιτέρως στην στάση του Πατριαρχείου Βουλγαρίας.  ‘’Εκτός από την Αγία Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υπάρχουν άλλες εκκλησίες, αλλά μόνο αιρέσεις και σχίσματα, και το να ονομάζονται ‘’εκκλησίες’’ είναι  θεολογικό, δογματικό και κανονικό λάθος», ανέφερε η σχετική ανακοίνωση του Πατριαρχείου Βουλγαρίας (www.bg-patriarshia.bg, ημερομηνίας 29 Νοεμβρίου 2016).  Το ανεξήγητο της  μη συμμετοχή του Πατριαρχείου Βουλγαρίας στη Σύνοδο της Κρήτης, από πού ερείδεται;   Ξεκάθαρα αναφέρεται ότι ‘’εκτός από την Αγία Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υπάρχουν άλλες εκκλησίες’’ απαντώντας στην ονομασία ‘’ετερόδοξες εκκλησίες‘’ που ως μη ώφειλε υπεισήλθε στο σχετικό κείμενο της Συνόδου της Κρήτης. Ξεκάθαρα αναφέρει ότι η ονομασία αυτή για τις αιρέσεις αποτελεί  ‘’δογματικό και κανονικό λάθος».
Ουδέ επ’ελάχιστον δεν παραπέμπει επίσης σε ανεξήγητη στάση για τη μη συμμετοχή του Πατριαρχείου Βουλγαρίας στη Σύνοδο της Κρήτης, η αναφορά στην αναζήτηση της ‘’χαμένης ενότητας όλων των Χριστιανών’’, την οποία χαρακτήρισε ως απαράδεκτη, γιατί η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν έχει χάσει ποτέ την ενότητά της (Μέρος Ι, Παρ. 2 της ανακοίνωσης).  Αυτή  η αναφορά, ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν έχει χάσει ποτέ την ενότητά της,  βρίσκεται σε απόλυτη συνάφεια με την αναφορά στην ίδια ανακοίνωση, στις οποίες καταδικάζονται οι διδασκαλίες για την ‘’αόρατη εκκλησία’’, τη ‘’θεωρία των κλάδων’’, τη ‘’βαπτισματική θεολογία’’ και την ‘’ισότητα των δογμάτων’’ .    Οι λόγοι είναι σαφέστατα θεολογικοί και δεν δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό της στάση αυτής ως ανεξήγητης.


Ούτε και η θεολογική ένσταση για τη νομιμοποίηση της συμμετοχής στο Π.Σ.Ε., μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ανεξήγητη.  Στην  ανακοίνωση του Πατριαρχείου Βουλγαρίας, επισημαίνεται στο Μέρος Ι, Παρ. 6 το γεγονός της νομιμοποίησης της συμμετοχής στο Π.Σ.Ε., με την σημείωση ότι  ‘’στο οποίον (Π.Σ.Ε.), η Ορθόδοξη Εκκλησία της Βουλγαρίας, ευτυχώς, εδώ και πολύ καιρό δεν συμμετέχει’’. Ως γνωστό η Ορθόδοξη Εκκλησία της Βουλγαρίας έχει αποχωρήσει από το Π.Σ.Ε. το έτος 1998 αλλά και η Ορθόδοξη Εκκλησία της Γεωργίας το έτος 1997. Το ανεξήγητο της  μη συμμετοχής στη Σύνοδο της Κρήτης του Πατριαρχείου Βουλγαρίας, αλλά και  Πατριαρχείου Γεωργίας, που επίσης πρόβαλε θεολογικούς λόγους, , από πού ερείδεται;

Δεν υπάρχουν σχόλια: