Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2016

Πείθεσθε τοις ...ηγουμένοις υμων!

γίου Νικοδήμου:  Ἑρμηνεία εἰς τὸ
.
«Πείθεσθε τοῖς ἡγουμένοις ὑμῶν»


«δῶ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος κάμνει τὸν λόγον περὶ Ἐπισκόπων καὶ Ἀρχιερέων· ἀφοῦ δὲ πρότερον ἐπαίνεσεν αὐτοὺς μὲ τὸν λόγον, ὁποῦ εἶπεν ἀνωτέρω, ὅτι αὐτοὶ εἶναι πιστοὶ καὶ ἄξιοι νὰ ζηλεύωνται ἀπὸ ἐκείνους ὁποῦ τοὺς θεωροῦσι· «μνημονεύετε τῶν ἡγουμένων ὑμῶν... ὧν ἀναθεωροῦντες τὴν ἔκβασιν τῆς ἀναστροφῆς, μιμεῖσθε τὴν πίστιν» (Ἑβρ. ιγ' 7)· ἀφοῦ λέγω, ἐπαίνεσεν αὐτοὺς πρότερον, διὰ τοῦτο τώρα λέγει ἐδῶ, ὅτι πείθεσθε εἰς τοὺς τοιούτους Ἐπισκόπους καὶ Ἀρχιερεῖς σας, ἀδελφοί μου Χριστιανοί.
Ἀλλ' ἤθελεν εἰπῇ τίνας· τί λοιπόν; Πρέπει νὰ πειθώμεθα εἰς κάθε ἡγούμενον καὶ ἀρχιερέα καὶ ἄρχοντα, κὰν εἶναι κακός; Ἐγὼ δέ σοι ἀποκρίνομαι· κατὰ τί λέγεις, Χριστιανέ, πὼς εἶναι ὁ ἀρχιερεὺς καὶ ἡγούμενός σου κακός; Εἰ μὲν καὶ εἶναι κατὰ τὴν πίστιν κακός, ἤγουν εἰ μὲν ἔχει αἱρετικὰ δόγματα καὶ βλάσφημα, φεῦγε ἀπὸ αὐτόν, κὰν καὶ εἶναι Ἄγγελος ἀπὸ τὸν οὐρανόν· εἰ δὲ καὶ εἶναι κατὰ τὴν ζωὴν καὶ πολιτείαν κακός, πείθου εἰς αὐτόν· λέγει γὰρ ὁ Κύριος περὶ τῶν τοιούτων “ὅτι ἐπὶ τῆς Μωσέως καθέδρας ἐκάθισαν οἱ Γραμματεῖς καὶ οἱ Φαρισαῖοι· πάντα οὖν ὅσα ἂν εἴπωσιν ὑμῖν τηρεῖν, τηρεῖτε καὶ ποιεῖτε, κατὰ δὲ τὰ ἔργα αὐτῶν μὴ ποιεῖτε· λέγουσι γὰρ καὶ οὐ ποιοῦσι” (Μάτθ. κγ' 3)(*).
Περὶ δὲ τῶν αἱρετικῶν καὶ διεφθαρμένων κατὰ τὴν πίστιν Ἐπισκόπων καὶ Ἡγουμένων, εἶπεν ὁ Παῦλος ἀνωτέρω νὰ μὴ περιφερόμεθα ἀπὸ τὰς διδασκαλίας των· “διδαχαῖς ποικίλαις καὶ ξέναις (τῆς πίστεως δηλ. καὶ τῶν ὀρθῶν δογμάτων) μὴ παραφέρεσθε” (Ἑβρ. ιγ' 9).
Διατί δὲ πρέπει νὰ πειθώμεθα μὲν εἰς τοὺς Ἀρχιερεῖς τοὺς κακοὺς κατὰ τὴν πολιτείαν, ὄχι δὲ εἰς τοὺς κακοὺς κατὰ τὴν πίστιν; ἐπειδὴ ἐκεῖνος μὲν ὁ Ἀρχιερεύς, ὁποῦ πολιτεύεται κακῶς, δὲν θέλει συμβουλεύσει ποτὲ καὶ τοὺς ἄλλους διὰ νὰ πολιτεύωνται κακῶς, διότι καὶ αὐτὸς ὁ ἴδιος πράττοντας τὰ κακὰ ἔργα, ἐντρέπεται· καὶ τοῦτο γίνεται φανερὸν ἀπὸ τοῦτο, ἤγουν διατὶ αὐτὸς κάθε μηχανὴν καὶ τρόπον μεταχειρίζεται νὰ κρύπτη ἀπό τους ἀνθρώπους τὰ κακὰ ἔργα ὁποῦ κάμνει, ὅθεν ἐκεῖνα ὁποῦ κρύπτει, πῶς ἠμπορεῖ νὰ τὰ διδάσκῃ εἰς τοὺς ἄλλους; Ἐκεῖνος δὲ ὁ Ἀρχιερεύς, ὁποῦ εἶναι κατὰ τὴν πίστιν κακός, αὐτὸς δὲν εἶναι δυνατὸν ἕως τέλους νὰ μὴ κηρύξῃ καὶ εἰς τὸν λαόν, ἐκεῖνο τὸ αἱρετικὸν φρόνημα, ὁποῦ ἔχει μέσα εἰς τὴν καρδίαν του».
(Ἁγίου Νικοδήμου Ἁγιορείτου, Ἑρμηνεία εἰς τὰς ΙΔ΄ Ἐπιστολὰς τοῦ ἀπ. Παύλου, Ἑρμηνεία εἰς τὴν πρὸς Ἑβραίους Ἐπιστολήν, κεφ. ιγ΄, σελ. 749-751).
________________________
(*) (Ὑποσ. ἁγ. Νικοδήμου:) Ὅθεν εἶπεν ὁ θεῖος Χρυσόστομος περὶ τοῦ Ἱερέως καὶ Ἀρχιερέως· «εἰ μὲν γὰρ δόγμα ἔχει διεστραμμένον, κὰν Ἄγγελος ᾖ, μὴ πείθου, εἰ δὲ ὀρθὰ διδάσκει, μὴ τῷ βίῳ πρόσεχε, ἄλλα τοῖς ρήμασι» (Λόγος Β' εἰς τὴν πρὸς Τιμόθεον Β'). Καὶ πάλιν λέγει· «Οὐκ οἶδας τί ἐστιν ὁ ἱερεύς; “Ἄγγελος Κυρίου ἐστί”. Μὴ γὰρ τὰ ἑαυτοῦ λέγει; Εἰ καταφρονεῖς αὐτοῦ, οὐκ αὐτοῦ καταφρονεῖς, ἀλλὰ τοῦ χειροτονήσαντος αὐτὸν Θεοῦ. Καὶ πόθεν δῆλον ὅτι ὁ Θεὸς ἐχειροτόνησεν αὐτόν, φησίν; Οὐκοῦν, εἰ μὴ ταύτην ἔχεις τὴν ὑπόληψιν, ἡ ἐλπίς σου κεκένωται. Εἰ γὰρ μηδὲν ἐνεργεῖ ὁ Θεὸς δι' αὐτοῦ, οὔτε λουτρὸν ἔχεις, οὔτε μυστηρίων μετέχεις, οὔτε εὐλογιῶν ἀπολαύεις· οὐκ ἄρα Χριστιανὸς εἶ.
Τί οὖν φησί· πάντας ὁ Θεὸς χειροτονεῖ, καὶ τοὺς ἀναξίους; Πάντας μὲν ὁ Θεὸς οὐ χειροτονεῖ, διὰ πάντων δὲ αὐτὸς ἐνεργεῖ, εἰ καὶ αὐτοὶ εἶεν ἀνάξιοι, διὰ τὸ σωθῆναι τὸν λαόν. Εἰ γὰρ δι' ὄνου, καὶ διὰ Βαλαάμ, διὰ μιαροῦ ἀνθρώπου, τοῦ λαοῦ ἕνεκεν ἐλάλησε, πολλῷ μᾶλλον διὰ τοῦ ἱερέως». Ὅρα καὶ τὴν ὑποσημείωσιν τοῦ «πάντα γὰρ ὑμῶν ἐστιν εἴτε Παῦλος εἴτε Ἀπολλὼς εἴτε Κηφᾶς» (Α' Κόρ. γ' 22).
πηγή

5 σχόλια:

Μαρία Π. είπε...

Το θέμα είναι με ποια κριτήρια χαρακτηρίζεται κάποιος ως αιρετικός. Κάποιοι λένε ότι πρέπει πρώτα να καταδικαστεί από Σύνοδο.Φυσικά όλοι οι μεγάλοι αιρετικοί του παρελθόντος καταδικάστηκαν συνοδικά. (Σήμερα μάλιστα όλες οι νέες αιρέσεις μόνο νέες δεν είναι.Η ρίζα τους βρίσκεται σε κάποια αιρετική διαστροφή από τις πολλές που ταλαιπώρησαν την Εκκλησία από την αρχή..). Υπήρξαν όμως και υπάρχουν και ψευδοσύνοδοι.
Ο οικουμενισμός επειδή ακριβώς δέχεται τα πάντα, και επειδή διατηρεί εκκλησιολογικούς τύπους (και εκεί στηρίζεται και όχι στην ουσία) είναι δύσκολο να κατανοηθεί σαν "αίρεση", από όσους έχουν φύγει από την ουσία των πραγμάτων.Είναι δύσκολο να καταδικαστεί εκτός αν υπάρξει Σύνοδος με φωτισμένους Ιεράρχες όπως έλεγε και ο π.Ι.Ρωμανίδης.
Σήμερα μέσα στη γενική πνευματική σύγχυση καθένας βλέπει αλλιώς τα πράγματα.Κάποιοι εφησυχάζουν άλλοι προβληματίζονται άλλοι αγωνίζονται με ψυχραιμία και άλλοι πανικοβάλονται και θεωρούν τους πάντες "ύποπτους". Εδώ είναι τώρα η αξία της διάκρισης, και πρέπει να παρακαλάμε το Θεό γι αυτό.
Και για να λέμε τα πράγματα όπως είναι ποιος περιμένει σήμερα από τον επίσκοπο να τον διδάξει; Που είναι αυτός ο επίσκοπος και με τι ασχολείται; Συνήθως με διαδικαστικά θέματα της μητρόπολης και εμφανίζεται μόνο σε καμιά γιορτή.
Παλιά ο επίσκοπος ήταν ο Άγιος της εποχής (όπως π.χ. ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος κ.α.) που μέρα νύχτα δίδασκε τους ανθρώπους.Σήμερα είναι λίγοι όσοι έχουν αυτή την διάθεση αλλά δεν έχουν και την πνευματική επάρκεια. Δεν είναι θέμα γνώσης και μεταδοτικότητας αλλά πνευματικής κατάστασης.Ο Θεός όμως δεν μας αφήνει. Σήμερα υπάρχει μοναδική δυνατότητα πρόσβασης στην Αγία Γραφή και τους Πατέρες.Είμαστε λοιπόν αδικαιολόγητοι.
Η απομάκρυνση με την έννοια της διακοπής εκκλησιαστικής κοινωνίας, αναφέρεται σε αιρετικούς.Ανθρώπους που πιστεύουν και κηρύττουν αιρέσεις. Όχι γενικά και αόριστα σε όλους όσοι είναι αδιάφοροι, ακατάρτιστοι, σε πνευματική σύγχυση, με αδιακρισία κτλ.. όπως είναι σήμερα μεγάλο μέρος κλήρου και λαού. Αν πάμε με την "λογική" αυτή ή με των "συγκοινωνούντων δοχείων" θα οδηγηθούμε σε ακρότητες. Οι οποίες έχουν το ίδιο αποτέλεσμα με την άμεση πολεμική άθεων και αιρετικών εναντίον της αλήθειας και της Εκκλησίας που είμαστε όλοι.

Μαρία Π. είπε...

Το θέμα είναι με ποια κριτήρια χαρακτηρίζεται κάποιος ως αιρετικός. Κάποιοι λένε ότι πρέπει πρώτα να καταδικαστεί από Σύνοδο.Φυσικά όλοι οι μεγάλοι αιρετικοί του παρελθόντος καταδικάστηκαν συνοδικά. (Σήμερα μάλιστα όλες οι νέες αιρέσεις μόνο νέες δεν είναι.Η ρίζα τους βρίσκεται σε κάποια αιρετική διαστροφή από τις πολλές που ταλαιπώρησαν την Εκκλησία από την αρχή..). Υπήρξαν όμως και υπάρχουν και ψευδοσύνοδοι.
Ο οικουμενισμός επειδή ακριβώς δέχεται τα πάντα, και επειδή διατηρεί εκκλησιολογικούς τύπους (και εκεί στηρίζεται και όχι στην ουσία) είναι δύσκολο να κατανοηθεί σαν "αίρεση", από όσους έχουν φύγει από την ουσία των πραγμάτων.Είναι δύσκολο να καταδικαστεί εκτός αν υπάρξει Σύνοδος με φωτισμένους Ιεράρχες όπως έλεγε και ο π.Ι.Ρωμανίδης.
Σήμερα μέσα στη γενική πνευματική σύγχυση καθένας βλέπει αλλιώς τα πράγματα.Κάποιοι εφησυχάζουν άλλοι προβληματίζονται άλλοι αγωνίζονται με ψυχραιμία και άλλοι πανικοβάλονται και θεωρούν τους πάντες "ύποπτους". Εδώ είναι τώρα η αξία της διάκρισης, και πρέπει να παρακαλάμε το Θεό γι αυτό.
Και για να λέμε τα πράγματα όπως είναι ποιος περιμένει σήμερα από τον επίσκοπο να τον διδάξει; Που είναι αυτός ο επίσκοπος και με τι ασχολείται; Συνήθως με διαδικαστικά θέματα της μητρόπολης και εμφανίζεται μόνο σε καμιά γιορτή.
Παλιά ο επίσκοπος ήταν ο Άγιος της εποχής (όπως π.χ. ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος κ.α.) που μέρα νύχτα δίδασκε τους ανθρώπους.Σήμερα είναι λίγοι όσοι έχουν αυτή την διάθεση αλλά δεν έχουν και την πνευματική επάρκεια. Δεν είναι θέμα γνώσης και μεταδοτικότητας αλλά πνευματικής κατάστασης.Ο Θεός όμως δεν μας αφήνει. Σήμερα υπάρχει μοναδική δυνατότητα πρόσβασης στην Αγία Γραφή και τους Πατέρες.Είμαστε λοιπόν αδικαιολόγητοι.
Η απομάκρυνση με την έννοια της διακοπής εκκλησιαστικής κοινωνίας, αναφέρεται σε αιρετικούς.Ανθρώπους που πιστεύουν και κηρύττουν αιρέσεις. Όχι γενικά και αόριστα σε όλους όσοι είναι αδιάφοροι, ακατάρτιστοι, σε πνευματική σύγχυση, με αδιακρισία κτλ.. όπως είναι σήμερα μεγάλο μέρος κλήρου και λαού. Αν πάμε με την "λογική" αυτή ή με των "συγκοινωνούντων δοχείων" θα οδηγηθούμε σε ακρότητες. Οι οποίες έχουν το ίδιο αποτέλεσμα με την άμεση πολεμική άθεων και αιρετικών εναντίον της αλήθειας και της Εκκλησίας που είμαστε όλοι.

Μαρία Π. είπε...

Το θέμα είναι με ποια κριτήρια χαρακτηρίζεται κάποιος ως αιρετικός. Κάποιοι λένε ότι πρέπει πρώτα να καταδικαστεί από Σύνοδο.Φυσικά όλοι οι μεγάλοι αιρετικοί του παρελθόντος καταδικάστηκαν συνοδικά. (Σήμερα μάλιστα όλες οι νέες αιρέσεις μόνο νέες δεν είναι.Η ρίζα τους βρίσκεται σε κάποια αιρετική διαστροφή από τις πολλές που ταλαιπώρησαν την Εκκλησία από την αρχή..). Υπήρξαν όμως και υπάρχουν και ψευδοσύνοδοι.
Ο οικουμενισμός επειδή ακριβώς δέχεται τα πάντα, και επειδή διατηρεί εκκλησιολογικούς τύπους (και εκεί στηρίζεται και όχι στην ουσία) είναι δύσκολο να κατανοηθεί σαν "αίρεση", από όσους έχουν φύγει από την ουσία των πραγμάτων.Είναι δύσκολο να καταδικαστεί εκτός αν υπάρξει Σύνοδος με φωτισμένους Ιεράρχες όπως έλεγε και ο π.Ι.Ρωμανίδης.
Σήμερα μέσα στη γενική πνευματική σύγχυση καθένας βλέπει αλλιώς τα πράγματα.Κάποιοι εφησυχάζουν άλλοι προβληματίζονται άλλοι αγωνίζονται με ψυχραιμία και άλλοι πανικοβάλονται και θεωρούν τους πάντες "ύποπτους". Εδώ είναι τώρα η αξία της διάκρισης, και πρέπει να παρακαλάμε το Θεό γι αυτό.
Και για να λέμε τα πράγματα όπως είναι ποιος περιμένει σήμερα από τον επίσκοπο να τον διδάξει; Που είναι αυτός ο επίσκοπος και με τι ασχολείται; Συνήθως με διαδικαστικά θέματα της μητρόπολης και εμφανίζεται μόνο σε καμιά γιορτή.
Παλιά ο επίσκοπος ήταν ο Άγιος της εποχής (όπως π.χ. ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος κ.α.) που μέρα νύχτα δίδασκε τους ανθρώπους.Σήμερα είναι λίγοι όσοι έχουν αυτή την διάθεση αλλά δεν έχουν και την πνευματική επάρκεια. Δεν είναι θέμα γνώσης και μεταδοτικότητας αλλά πνευματικής κατάστασης.Ο Θεός όμως δεν μας αφήνει. Σήμερα υπάρχει μοναδική δυνατότητα πρόσβασης στην Αγία Γραφή και τους Πατέρες.Είμαστε λοιπόν αδικαιολόγητοι.
Η απομάκρυνση με την έννοια της διακοπής εκκλησιαστικής κοινωνίας, αναφέρεται σε αιρετικούς.Ανθρώπους που πιστεύουν και κηρύττουν αιρέσεις. Όχι γενικά και αόριστα σε όλους όσοι είναι αδιάφοροι, ακατάρτιστοι, σε πνευματική σύγχυση, με αδιακρισία κτλ.. όπως είναι σήμερα μεγάλο μέρος κλήρου και λαού. Αν πάμε με την "λογική" αυτή ή με των "συγκοινωνούντων δοχείων" θα οδηγηθούμε σε ακρότητες. Οι οποίες έχουν το ίδιο αποτέλεσμα με την άμεση πολεμική άθεων και αιρετικών εναντίον της αλήθειας και της Εκκλησίας που είμαστε όλοι.

Μαρία Π. είπε...

Το θέμα είναι με ποια κριτήρια χαρακτηρίζεται κάποιος ως αιρετικός. Κάποιοι λένε ότι πρέπει πρώτα να καταδικαστεί από Σύνοδο.Φυσικά όλοι οι μεγάλοι αιρετικοί του παρελθόντος καταδικάστηκαν συνοδικά. (Σήμερα μάλιστα όλες οι νέες αιρέσεις μόνο νέες δεν είναι.Η ρίζα τους βρίσκεται σε κάποια αιρετική διαστροφή από τις πολλές που ταλαιπώρησαν την Εκκλησία από την αρχή..). Υπήρξαν όμως και υπάρχουν και ψευδοσύνοδοι.
Ο οικουμενισμός επειδή ακριβώς δέχεται τα πάντα, και επειδή διατηρεί εκκλησιολογικούς τύπους (και εκεί στηρίζεται και όχι στην ουσία) είναι δύσκολο να κατανοηθεί σαν "αίρεση", από όσους έχουν φύγει από την ουσία των πραγμάτων.Είναι δύσκολο να καταδικαστεί εκτός αν υπάρξει Σύνοδος με φωτισμένους Ιεράρχες όπως έλεγε και ο π.Ι.Ρωμανίδης.
Σήμερα μέσα στη γενική πνευματική σύγχυση καθένας βλέπει αλλιώς τα πράγματα.Κάποιοι εφησυχάζουν άλλοι προβληματίζονται άλλοι αγωνίζονται με ψυχραιμία και άλλοι πανικοβάλονται και θεωρούν τους πάντες "ύποπτους". Εδώ είναι τώρα η αξία της διάκρισης, και πρέπει να παρακαλάμε το Θεό γι αυτό.
Και για να λέμε τα πράγματα όπως είναι ποιος περιμένει σήμερα από τον επίσκοπο να τον διδάξει; Που είναι αυτός ο επίσκοπος και με τι ασχολείται; Συνήθως με διαδικαστικά θέματα της μητρόπολης και εμφανίζεται μόνο σε καμιά γιορτή.
Παλιά ο επίσκοπος ήταν ο Άγιος της εποχής (όπως π.χ. ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος κ.α.) που μέρα νύχτα δίδασκε τους ανθρώπους.Σήμερα είναι λίγοι όσοι έχουν αυτή την διάθεση αλλά δεν έχουν και την πνευματική επάρκεια. Δεν είναι θέμα γνώσης και μεταδοτικότητας αλλά πνευματικής κατάστασης.Ο Θεός όμως δεν μας αφήνει. Σήμερα υπάρχει μοναδική δυνατότητα πρόσβασης στην Αγία Γραφή και τους Πατέρες.Είμαστε λοιπόν αδικαιολόγητοι.
Η απομάκρυνση με την έννοια της διακοπής εκκλησιαστικής κοινωνίας, αναφέρεται σε αιρετικούς.Ανθρώπους που πιστεύουν και κηρύττουν αιρέσεις. Όχι γενικά και αόριστα σε όλους όσοι είναι αδιάφοροι, ακατάρτιστοι, σε πνευματική σύγχυση, με αδιακρισία κτλ.. όπως είναι σήμερα μεγάλο μέρος κλήρου και λαού. Αν πάμε με την "λογική" αυτή ή με των "συγκοινωνούντων δοχείων" θα οδηγηθούμε σε ακρότητες. Οι οποίες έχουν το ίδιο αποτέλεσμα με την άμεση πολεμική άθεων και αιρετικών εναντίον της αλήθειας και της Εκκλησίας που είμαστε όλοι.
Aυτό δεν σημαίνει εγκληματικό εφησυχασμό. Σημαίνει αφύπνιση και συσπείρωση.. και πραγματική οριοθέτηση των πραγμάτων.

Μαρία Π. είπε...

Δεν μου έβγαζε επιβεβαίωση γι αυτό το ξανάστελνα.