Του Β.
Χαραλάμπους, θεολόγου
Όταν η Εκκλησία δοκιμαζόταν από τον
κίνδυνο του Παπισμού, μετά τη Σύνοδο της Λυώνος το 1274, επί λατινόφρονος
αυτοκράτορος Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγου και Πατριαρχείας Ιωάννη Βέκκου (1276-
1282), το Άγιο Όρος ανέδειξε μάρτυρες,ομολογητές της Ορθοδοξίας.
Ο Άγιος Ιερομάρτυς Ιωάννης ο
Δοχειαρίτης, οποίος ασκήτευε σε πλησιόχωρο της Μονής Δοχειαρίου Κελλίον
μαρτύρησε στη Θεσσαλονίκη το έτος 1275, προδομένος από λατινόφρονα μαθητή
του. Ο Οσιομάτυς Γρηγόριος, μαθητής του Ιερομάρτυρος Ιωάννου του
Δοχειαρίτη, ο οποίος ασκήτευε στη πλησιόχωρο της Μονής Δοχειαρίου Σκήτη
του Τιμίου Προδρόμου της Μονής Δοχειαρίου, μαρτύρησε στη Θεσσαλονίκη το έτος
1275, μαζί με τον Γέροντά του Άγιο Ιερομάρτυρα Ιωάννη τον Δοχειαρίτη.
Ο Οσιομάρυς Κοσμάς ο Πρώτος ο οποίος
μαρτύρησε το 1279/1280 στις Καρυές του Αγίου Όρους μαζί με τους συν αυτώ, κατά
την επίσκεψη του λατινόφρονος αυτοκράτορος Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγου, ο
οποίος και «την εκκλησίαν αυτών πυρπολήσας και τα των μοναχών σκηνώματα
ληϊσάμενος» (Μ. Γεδεών ‘’Ο Άθως’’, Αθήνα 1990). Τον Οσιομάρτυρα
Κοσμά τον Πρώτο τον κρέμμασαν και τους άλλους μάρτυρες Καρυώτες με ξίφος
απέκοψαν την κεφαλή των.
Οι δώδεκα Κουτλουμουσιανοί
Οσιομάρυρες οι οποίοι μαρτύρησαν το 1279/1280 μετά από πυρπόληση της
Μονής Κουτλουμουσίου. Υπάρχει σχετική τοιχογραφία στην Τράπεζα της Μονής
Κουτλουμουσίου. Από το αλλότριο πάθος των Λατινοφρόνων δεν γλύτωσε
ούτε η Μονή Κουτλουμουσίου, την οποία οι Λατινόφρονες πυρπόλησαν. Και τι δεν
επινοεί το εκ του πονηρού αλλότριον πάθος, εναντίον των Ομολογητών της Ορθοδοξίας,
Οι δεκατέσσερεις Ιβηρίτες
Οσιομάρυρες (μεταξύ αυτών και ο Ηγούμενος της Μονής Ιβήρων) οι οποίοι
μαρτύρησαν το 1279/1280 με τον δια θαλασσίου πνιγμού θάνατον. Τους έβαλαν
σε μικρό πλοιάριο της Μονής και τους έπνιξαν οι Λατινόφρονες βυθίζοντας το
πλοιάριο στη θάλασσα.
Οι δεκατρείς Βατοπαιδινοί
Οσιομάρυρες (μεταξύ αυτών και ο Ηγούμενος της Μονής Βατοπαιδίου
Ευθύμιος), οι οποίοι μαρτύρησαν το 1279/1280. Ο Ηγούμενος της Μονής
Βατοπαιδίου Ευθύμιος, μαρτύρησε με τον δια θαλασσίου πνιγμού θάνατον και τους
δώδεκα Βατοπαιδινούς μοναχούς τους κρέμμασαν οι Λατινόφρονες. «Τον
προεστώτα Ευθύμιον, Βατοπέδης, ος δεθείς αλύσεσι, κατεποντίσθη εν τω βυθώ, ως
ελέγξας πλάνην, λατινοφρόων στερρότατα» (Ασματική Ακολουθία των Αγιορειτών
Πατέρων).
Οι εικοσιέξη Ζωγραφίτες
Οσιομάρυρες (Ηγούμενος της Μονής Ζωγράφου Θωμάς, εικοσιένας μοναχοί και
τέσσερεις λαϊκοί) μαρτύρησαν το 1279/1280. Υπέστηκαν τον δια πυράς θάνατο
στον Πύργο της Μονής Ζωγράφου. Παρόμοιο θάνατο είχαν υποστεί και οι
Ξενοφωντινοί Οσιομάρυρες.
«Τους του Άθω Πατέρας και
αγγέλους εν σώματι, Ομολογητάς και Οσίους, Ιεράρχας και Μάρτυρας, τιμήσωμεν εν
ύμνοις και ωδαίς, μιμουμενοι αυτών τας αρετάς, η του Όρους πληθύς πάσα των
μοναστών, κραυγάζοντες ομοφώνως∙ δόξα τω στεφανώσαντι υμάς, δόξα τω αγιάσαντι,
δόξα τω εν κινδύνοις ημών προστάτας δείξαντι» (Απολυτίκιον των Αθωνιτών
Αγίων από την Ασματική Ακολουθία των Αγιορειτών Πατέρων).
Όντως προικώον δώρημα του Άθωνος
στην Εκκλησία, αποτελούν οι μαρτυρήσαντες από τους Λατινόφρονες Αγιορείτες
Πατέρες. Όντως είναι «θεία βλαστήματα», «έξοχα εγκαλωπίσματα» και αρωγοί
σε κάθε αγώνα για την Ορθόδοξη Πίστη μας.
*Πάρθηκαν και στοιχεία από το βιβλίο
«Οι Άγιοι του Αγίου Όρους», Μοναχού Μωϋσέως Αγιορείτου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου