Η Ροτόντα αύριο στην πρώτη εκδήλωση θα πλημμυρίσει από ύμνους των Χριστουγέννων.
«Απελευθερωμένη» από τις σκαλωσιές και
λουσμένη στο φως από ίνες led, η Ροτόντα ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στη
μακραίωνη ιστορία της. Συνεπής στο χρονοδιάγραμμα που έθεσε πριν από
έναν χρόνο με τη σύσταση της νέας Εφορείας Πόλης, ο έφορος Σταμάτης
Χονδρογιάννης ολοκλήρωσε τα έργα συντήρησης, αναστήλωσης και ανάδειξης
του μνημείου μέσα σε εννέα μήνες, και αύριο εγκαινιάζει τη νέα του εποχή
στην πολιτιστική ζωή της Θεσσαλονίκης βάζοντας το επόμενο στοίχημα: Η
Ροτόντα ως μνημείο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς να λάμψει
στην Οικουμένη δίπλα στο «δίδυμό» του, το Πάνθεον της Ρώμης.
Με μια συμβολική εορταστική εκδήλωση στο πνεύμα των ημερών και της οικουμενικότητας της Χριστιανοσύνης, προσκαλεί το κοινό να βιώσει το μεγαλείο του εμβληματικού μνημείου που σηματοδοτεί το μεταίχμιο ανάμεσα στον ειδωλολατρικό και στον χριστιανικό κόσμο και να θαυμάσει τα μοναδικής τέχνης και ομορφιάς ψηφιδωτά της βυζαντινής τέχνης που έκρυβαν επί σχεδόν 40 χρόνια οι σκαλωσιές.
Στήθηκαν μετά τους σεισμούς του 1978 για τις στερεωτικές εργασίες του κτιρίου, παρέμειναν για τη συντήρηση του ψηφιδωτού της διακόσμου που απαιτούσε πολυετή δουλειά και μελέτη, αλλά τα τελευταία χρόνια η εικόνα που παρουσίαζε ήταν απογοητευτική. Δεν ήταν μόνο τα δυσδιάκριτα λόγω έλλειψης φωτισμού και σκαλωσιάς ψηφιδωτά αριστουργήματα.
Σπασμένα τζάμια στους φεγγίτες, καρέκλες και εκκλησιαστικός εξοπλισμός στοιβαγμένα σε μια κόγχη, χορταριασμένες αυλές, μαρμάρινα μέλη ατάκτως ερριμένα στην αυλή του και δένδρα που φύτρωναν στη στέγη του αδικούσαν ένα από τα πιο επισκέψιμα (1.500 επισκέπτες ημερησίως) μνημεία, εγγεγραμμένο στον κατάλογο της UNESCO από το 1988.
Η Ροτόντα που είδαμε είναι ένα άλλο μνημείο. Η αφαίρεση της σκαλωσιάς με την οποία τη γνώρισαν οι νεότερες γενιές αποκάλυψε την αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική της διάσταση. Με ελάχιστα χρήματα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (100.000 ευρώ) αλλά με έξυπνες οικονομικές λύσεις, η Εφορεία Πόλης κατάφερε την πλήρη αποκατάσταση, ενώ με χορηγούς, μεταξύ αυτών τη μεγαλύτερη ιταλική εταιρεία τεχνικών και αρχιτεκτονικών φωτιστικών iGuzzini illuminazione και τις ελληνικές (ΔΕΘ, L4A, Δαλκαφούκη ΕΠΕ, Παρισιανού Εκδόσεις, Koyrasanit, Μάτα Τσολοζίδη-Ζησιάδη), εξασφάλισε τον εσωτερικό φωτισμό. Οι φωτιστικές εγκαταστάσεις, βασισμένες σε μελέτη με διεθνείς πρακτικές για μνημειακούς χώρους, αναδεικνύουν τα ψηφιδωτά, την τοιχογραφία του ιερού, τα αρχιτεκτονικά του στοιχεία (κόγχες, θόλο, κ.ά.).
Η Ροτόντα ως παλίμψηστο της ιστορίας με 16 αιώνες ζωής ήταν ο πρωταρχικός στόχος της νέας Εφορείας Πόλης για τον μνημειακό πλούτο. «Τα μνημεία πρέπει να είναι ορατά, φωτεινά, ζωντανά στην καθημερινή ζωή των κατοίκων μέρα και νύχτα», έλεγε πρόσφατα στην «Κ» για το όραμα της Ροτόντας (18-10-2015) ο Σταμάτης Χονδρογιάννης. Σχεδιάζει γι’ αυτό σειρά δράσεων με σεβασμό στον διττό χαρακτήρα (μουσειακό-λατρευτικό). Παραδίδει το μνημείο στην πολιτιστική ζωή της πόλης, ενώ ταυτόχρονα προσθέτει μία επιπλέον λειτουργία και επανατοποθετεί τον σταυρό (με έγκριση του ΚΑΣ) στην κορυφή της στέγης που υπήρχε από την απελευθέρωση έως τη δεκαετία του ’50, για να τονίσει τη διαχρονική και διαπολιτισμική ιερότητα του μνημείου στη διάρκεια των 1.700 χρόνων της ζωής του από τον αρχαίο, τον χριστιανικό και μουσουλμανικό κόσμο.
Η αυριανή εκδήλωση, στις 8 μ.μ., είναι η αρχή. Τέσσερις φορείς συμπράττουν αφιλοκερδώς: το Σωματείο Ιεροψαλτών «Ιωάννης ο Δαμασκηνός», η Χορωδία «Γιάννης Μάντακας» του ΑΠΘ, η Συμφωνική Ορχήστρα του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης και η Ρωσική Ανδρική Χορωδία «Μπλαγκοζβόνιτσα», που έρχεται ειδικά από τη Μόσχα με προσφορά του Γενικού Προξενείου της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Η Ροτόντα θα πλημμυρίσει από φως και ύμνους των Χριστουγέννων.
ΓΙΩΤΑ ΜΥΡΤΣΙΩΤΗ
Με μια συμβολική εορταστική εκδήλωση στο πνεύμα των ημερών και της οικουμενικότητας της Χριστιανοσύνης, προσκαλεί το κοινό να βιώσει το μεγαλείο του εμβληματικού μνημείου που σηματοδοτεί το μεταίχμιο ανάμεσα στον ειδωλολατρικό και στον χριστιανικό κόσμο και να θαυμάσει τα μοναδικής τέχνης και ομορφιάς ψηφιδωτά της βυζαντινής τέχνης που έκρυβαν επί σχεδόν 40 χρόνια οι σκαλωσιές.
Στήθηκαν μετά τους σεισμούς του 1978 για τις στερεωτικές εργασίες του κτιρίου, παρέμειναν για τη συντήρηση του ψηφιδωτού της διακόσμου που απαιτούσε πολυετή δουλειά και μελέτη, αλλά τα τελευταία χρόνια η εικόνα που παρουσίαζε ήταν απογοητευτική. Δεν ήταν μόνο τα δυσδιάκριτα λόγω έλλειψης φωτισμού και σκαλωσιάς ψηφιδωτά αριστουργήματα.
Σπασμένα τζάμια στους φεγγίτες, καρέκλες και εκκλησιαστικός εξοπλισμός στοιβαγμένα σε μια κόγχη, χορταριασμένες αυλές, μαρμάρινα μέλη ατάκτως ερριμένα στην αυλή του και δένδρα που φύτρωναν στη στέγη του αδικούσαν ένα από τα πιο επισκέψιμα (1.500 επισκέπτες ημερησίως) μνημεία, εγγεγραμμένο στον κατάλογο της UNESCO από το 1988.
Η Ροτόντα που είδαμε είναι ένα άλλο μνημείο. Η αφαίρεση της σκαλωσιάς με την οποία τη γνώρισαν οι νεότερες γενιές αποκάλυψε την αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική της διάσταση. Με ελάχιστα χρήματα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (100.000 ευρώ) αλλά με έξυπνες οικονομικές λύσεις, η Εφορεία Πόλης κατάφερε την πλήρη αποκατάσταση, ενώ με χορηγούς, μεταξύ αυτών τη μεγαλύτερη ιταλική εταιρεία τεχνικών και αρχιτεκτονικών φωτιστικών iGuzzini illuminazione και τις ελληνικές (ΔΕΘ, L4A, Δαλκαφούκη ΕΠΕ, Παρισιανού Εκδόσεις, Koyrasanit, Μάτα Τσολοζίδη-Ζησιάδη), εξασφάλισε τον εσωτερικό φωτισμό. Οι φωτιστικές εγκαταστάσεις, βασισμένες σε μελέτη με διεθνείς πρακτικές για μνημειακούς χώρους, αναδεικνύουν τα ψηφιδωτά, την τοιχογραφία του ιερού, τα αρχιτεκτονικά του στοιχεία (κόγχες, θόλο, κ.ά.).
Η Ροτόντα ως παλίμψηστο της ιστορίας με 16 αιώνες ζωής ήταν ο πρωταρχικός στόχος της νέας Εφορείας Πόλης για τον μνημειακό πλούτο. «Τα μνημεία πρέπει να είναι ορατά, φωτεινά, ζωντανά στην καθημερινή ζωή των κατοίκων μέρα και νύχτα», έλεγε πρόσφατα στην «Κ» για το όραμα της Ροτόντας (18-10-2015) ο Σταμάτης Χονδρογιάννης. Σχεδιάζει γι’ αυτό σειρά δράσεων με σεβασμό στον διττό χαρακτήρα (μουσειακό-λατρευτικό). Παραδίδει το μνημείο στην πολιτιστική ζωή της πόλης, ενώ ταυτόχρονα προσθέτει μία επιπλέον λειτουργία και επανατοποθετεί τον σταυρό (με έγκριση του ΚΑΣ) στην κορυφή της στέγης που υπήρχε από την απελευθέρωση έως τη δεκαετία του ’50, για να τονίσει τη διαχρονική και διαπολιτισμική ιερότητα του μνημείου στη διάρκεια των 1.700 χρόνων της ζωής του από τον αρχαίο, τον χριστιανικό και μουσουλμανικό κόσμο.
Η αυριανή εκδήλωση, στις 8 μ.μ., είναι η αρχή. Τέσσερις φορείς συμπράττουν αφιλοκερδώς: το Σωματείο Ιεροψαλτών «Ιωάννης ο Δαμασκηνός», η Χορωδία «Γιάννης Μάντακας» του ΑΠΘ, η Συμφωνική Ορχήστρα του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης και η Ρωσική Ανδρική Χορωδία «Μπλαγκοζβόνιτσα», που έρχεται ειδικά από τη Μόσχα με προσφορά του Γενικού Προξενείου της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Η Ροτόντα θα πλημμυρίσει από φως και ύμνους των Χριστουγέννων.
ΓΙΩΤΑ ΜΥΡΤΣΙΩΤΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου