Τετάρτη 1 Ιουλίου 2015

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΔΙΟΚΛΕIΑΣ ΚΑΛΛΙΣΤΟΥ (ΓΟΥΕΑΡ) ΣΤΟ FORDHAM UNIVERSITY ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ


Του Παναγιώτη Τελεβάντου


Πριν λίγες μέρες ο Σεβ. Μητροπολίτης Διοκλείας  Κάλλιστος (Γουέαρ) έδωσε διάλεξη στο Fordham University της Νέας Υόρκης.

Μας μίλησε για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο που είναι προγραμματισμένη να συνέλθει την Πεντηκοστή του 2016.

Στην πολύ γλαφυρή και πνευματώδη ομιλία του ο Σεβ. Κάλλιστος υπήρξε γενναίος και έντιμος. Μίλησε για τους κινδύνους που ελλοχεύουν, για τις προυποθέσεις που πρέπει να υφίστανται ώστε μια Σύνοδος να θεωρηθεί Οικουμενική, για τα υφιστάμενα προβλήματα που υπάρχουν για τη σύγκληση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου και για τον αείμνηστο κορυφαίο ορθόδοξο θεολόγο π. Γεώργιο Φλωρόφσκι.

Δύο, όμως, σημεία που έθεσε ο Σεβασμιότατος με την εισήγησή του (ή με τις απαντήσεις που έδωσε σε ερωτήσεις που του υπέβαλαν) μας άφησαν πολύ προβληματισμένους.

Το πρώτο: Κατέστησε σαφές ότι -κατά την άποψη του- το κοινό κείμενο Ορθοδόξων και Μονοφυσιτών της Συμφωνίας του Σαμπεζύ εκφράζει την ορθόδοξη Χριστολογία. Γι’ αυτό εξέφρασε θλίψη επειδή δεν προχώρησε η εφαρμογή της διακοινωνίας Ορθοδόξων και Μονοφυσιτών, ένα γεγονός που απέδωσε σε ακραίους και από τις δύο πλευρές. Χωρίς να διστάσει να συγκαταριθμήσει το Άγιον Όρος μεταξύ των ακραίων.!!!

Το δεύτερο: Είπε ρητά και απερίφραστα ότι δεν θεωρεί ότι πρέπει να συγκαταριθμηθούν μεταξύ των Οικουμενικών Συνόδων οι Σύνοδοι που δικαίωσαν τον Μέγα Φώτιο και τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά επειδή ήταν τοπικές σύνοδοι. Γι’ αυτό και θεωρεί ότι η μέλλουσα να συνέλθει Αγία και Μεγάλη Σύνοδος -αν συνέλθει τελικά και αν λειτουργήσει κατ’ ευχήν- θα θεωρηθεί ως η Η΄Οικουμενική Σύνοδος.

Απορούμε ειλικρινά πώς ένας τόσο διακεκριμένος ακαδημαικός θεολόγος θεώρησε ότι η Χριστολογία της Συμφωνίας του Σαμπεζύ είναι ορθόδοξη! Δεν μελέτησε το κείμενο του Αγίου Όρους στο οποίο αναφέρθηκε στην ομιλία του; Δεν έχει υπόψη του -μεταξύ άλλων- την κριτική που άσκησε στο κείμενο ο μ. Καθηγητής της Δογματικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Νικόλαος Μητσόπουλος; Άλλωστε τι είδους ορθόδοξη χριστολογία έχουν όσοι αρνούνται να δεχτούν ως Οικουμενικές την Δ΄, Ε΄, Στ΄και Ζ΄Οικουμενικές συνόδους;

Η απόρριψη του οικουμενικού χαρακτήρα των Συνόδων που δικαίωσαν τον Μέγα Φώτιο και τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά μας άφησε βαθύτατα ενοχλημένους. Ειλικρινά απορούμε για τη θέση αυτή του Σεβ. Διοκλείας κυρίως εξαιτίας των θέσεων που διατύπωσε ο ίδιος στην ομιλία του για το πώς και πότε θεωρείται μια σύνοδος οικουμενική. 

Πολύ πικραθήκαμε με τις θέσεις αυτές του Σεβ. Διοκλείας.

Ο πιστός λαός διαχρονικά αναγνώρισε την Αγία Σύνοδο του Μεγάλου Φωτίου ως 8η ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟ. 

Και αυτό διακηρύττεται παντού και πάντοτε και υπο πάντων, πλην των ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΩΝ. 

Εαν τυπικά δεν την επικυρώσουν οι αρχιερείς που ερωτοτροπούν με τις Φρικαλέες Αιρέσεις της εποχής μας, αυτό για την συνείδησι της Εκκλησίας, είναι τελείως ΑΔΙΑΦΟΡΟ.

Άς θυμηθούμε :
Ο εορτασμός της Ιεράς μνήμης των 383 Θεοφόρων Πατέρων των συγκροτησάντων τη Ή (8η) οικουμενική σύνοδο 

 Ορθόδοξος και Οικουμενική ή οικουμενιστική η συγκληθησόμενη Αγία και Μεγάλη Σύνοδος του 2016; 

 Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς, Πατέρας της Θ΄ Οικουμενικής Συνόδου 

 Ο Ναυπάκτου Ιερόθεος για την 8η Οικουμενική Σύνοδο

Δεν υπάρχουν σχόλια: