Παρασκευή, 31 Οκτωβρίου 2014

Ο π. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΘΕΡΜΟΣ ΞΑΝΑΧΤΥΠΗΣΕ!




Του Παναγιώτη Τελεβάντου


Για μια ακόμη φορά, ο π. Βασίλειος Θερμός -ένας συνειδητός με την όλη σημασία του όρου Νεοβαρλααμίτης- επιβεβαιώνει την καθολική πεποίθηση ότι είναι ξένος προς την ορθόδοξη παράδοση και πλήρως εξαρτημένος από την οθνεία θεολογική σκέψη του π. Αλέξανδρου Σμέμαν και των ομοφρόνων του.

Σε πρόσφατο άρθρο του “Η παράσταση τέλειωσε! Του χρόνου πάλιν”!, που αναφέρεται στη λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου, ζητά την επιστροφή στο πνεύμα της λατρείας της αρχαίας Εκκλησίας. 

Aγνοεί, άραγε, ότι το αίτημα επιστροφής στην αρχαία Εκκλησία συνιστά την πεμπτουσία του Προτεσταντισμού, αφού προυποθέτει ότι η Ιερά Παράδοση διέστρεψε το πνεύμα της αρχαίας Εκκλησίας;

Τι διαφορετικό λέγει ο Λούθηρος από τον π. Βασίλειο Θερμό;

Τα τέμπλα τον ενοχλούν, το ίδιο και η μυστική ανάγνωση των ευχών, θέλει οι λαικοί να συμψάλλουν στη Θεία Λειτουργία χωρίς να μας εξηγεί φυσικά για ποιο λόγο η Εκκλησία καθιέρωσε με απόφαση Οικουμενικής Συνόδου ειδικούς ψάλτες -προσοχή π. Βασίλειε και Σεβ. Λεμεσού ψάλτες όχι ψάλτριες- να ψάλλουν στη Θεία Λατρεία και πολλά άλλα “ορθοδοξότατα” που έλκουν την καταγωγή τους στον π. Αλέξανδρο Σμέμαν και στη Β΄Βατικάνεια Σύνοδο.

Ο Αγιος Νικόλαος Πλανάς -παρόλον ότι ήταν σχεδόν παντελώς αγράμματος και ενώ διάβαζε μυστικώς τις ευχές της Θείας Λειτουργίας και λειτουργούσε σε εκκλησίες με τέμπλα με ψάλτες τον Παπαδιαμάντη και τον Μωραιτίδη χωρίς να συμψάλλει ο λαός- ζούσε το μυστήριο της Θείας Λειτουργίας σε ανυπέρβλητα μεγαλύτερο βαθμό από ότι όλοι οι λειτουργιολόγοι συμπεριλαμβανομένων των π. Αλέξανδρου Σμέμαν και π. Βασίλειου Θερμού.

πηγή

9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Το αν θα διαβάζονται οι ευχές μυστικώς ή μεγαλοφώνως, είναι μη σωτηριολογικό ζήτημα. Κατά την προσωπική μου άποψη πρέπει να διαβάζονται μεγαλοφώνως, διότι έχουν κάλλος το οποίο είναι κρίμα να περνάει απαρατήρητο από όσους δεν είναι στο Ιερό Βήμα (= το 99% των εκκλησιαζομένων). Από την άλλη και μυστικώς να διαβάζονται δεν τίθεται θέμα κύρους του μυστηρίου. Οπότε δεν αξίζει να αφορίζουμε κόσμο επειδή πιστεύει το ένα ή το άλλο. Για τις ψάλτριες που λέτε, ξέρω γυναίκες που ψάλλουν απείρως καλύτερα από πολλούς άντρες. Δεν αρνούμαι ότι και για τα δικά μου αισθητήρια ακούγεται καλύτερα μια ανδρική φωνή να ψέλνει, αλλά το σημαντικό είναι να υπάρχει κάποιος διαθέσιμος ώστε να μπορεί να τελεστεί το μυστήριο. Όσοι θέλουν αντρες στα αναλόγια να πάνε να μάθουν την ψαλτική ώστε να τα επανδρώσουν. Κατά τα άλλα, γυναίκες και άνδρες μπορούν να ψέλνουν, εάν το κάνουν με ταπείνωση και -όσο το δυνατόν- σύμφωνα με τους κανόνες της Βυζαντινής μουσικής.

Το κείμενό σας είναι γεμάτο εμπάθεια, ενώ πέφτετε και στο βαρύτατο αμάρτημα της ιεροκατακρίσεως. Σκεπτείτε με προσοχή μήπως πρέπει να αναθεωρήσετε τις απόψεις σας.

Αγαπητικά, ένας αναγνώστης του άρθρου σας.

Ανώνυμος είπε...

Είναι ένα πολύ εύστοχο και θεολογικό κείμενο του κ. Τελεβάντου Πολύ θεολογική η θέση του ότι το αίτημα της επιστροφής στο πνεύμα της αρχαίας εκκλησίας σημαίνει , ότι η ιερή παράδοση διέφθειρε το πνεύμα της αρχαίας εκκλησίας Αλήθεια ποιος είναι ο λόγος που συνεχώς θέλουν κάποιοι να σκαλίζουν τά λειτουργικά πράγματα , συνεχώς κάτι να κάνουν νομίζοντας ότι κάτι ανακαινίζουν ; Δεν είχε μέχρι σήμερα ομορφιά , αρτιότητα , ισορροπία η θεία λατρεία σμιλευμένη από την χρήση του χρόνου και δοκιμασμένη , δεν αγιαστήκαμε με αυτήν , δεν ευφρανθήκαμε , δεν αναπτύχθηκαν οι ιερές τέχνες οι οποίες εδόξασαν και εμεγάλυναν το άγιο όνομα του Θεού , ο λαϊκός μάστορας - είτε ψάλτης είτε αγιογράφος - δεν ελάμπρυνε την θεία λατρεία ενίοτε στον υψιστο βαθμό ; Η παράδοση είναι κάτι που αβίαστα ρέει και δεν έχει ανάγκη από ΄΄ανακαινιστικές ΄΄ καρικατούρες κάποιου προϊσταμένου ή πρωτοσυγκέλου με αμφίβολα αισθητικά κριτήρια , που θέλει να δώσει διέξοδο στα ψυχικά του συμπλέγματα στη ράχη του εκκλησιαστικού σώματος Και επειδή στο Βόλο είμεθα θύματα τέτοιων προτεσταντικής εμπνεύσεως ΄΄ανακαινίσεων΄΄ , ομολογώ ότι το αποτέλεσμα είναι οικτρό Η εκκωφαντική ανάγνωση των ευχών με όλη την ένταση των μικροφώνων και όχι η ήρεμη και μυστική ωστόσο αντιληπτή από τον λαό, σε δεύτερο πλάνο , με κυρίαρχα τά έμμελα μέρη του λαού , καταστρέφει το μέλος , δημιουργεί ένα κουραστικό κομφούζιο , διασπά τον διάλογο του λειτουργού και του εκκλησιάσματος , καταστρέφει την ισορροπία που δίδει κατανυκτικότητα και μυστικότητα στη θεία λατρεία , διαταράσσεται η ισορροπία της και εν πάση περιπτώσει πάμε στην εκκλησία για να προσευχηθούμε καί όχι για να γελάσουμε με τά χάλια μας Πρίν λίγες μέρες βγήκε στην ωραία πύλη ο λειτουργός (πρωτοσύγκελος γάρ ) και κουνώντας τά χέρια θεατρινίστικα ένευσε στο λαό να ψάλουν το ΄΄άξιον εστί ΄΄ κατά το ΄΄άξιον εστί ΄΄ των παρακλήσεων !!! Ευχόμαστε τά Χριστούγεννα να μην επιχειρήσει να ψάλει το ΄΄Χριστός γεννάται ΄΄ κατά το ΄΄αι γενεαί αί πάσαι ΄΄ !!! Τώρα θα μου πείτε τι Δαμασκηνός Ιωάννης τι Δαμασκηνός πρωτοσύγκελος , δεν έχει και μεγάλη διαφορά !
΄΄Ωραίος κάλλει΄΄

ΝΕΑΡΧΟΣ ΠΑΝΑΓΗ είπε...

συμφωνω απολυτα.ο κ.Τελεβαντος ειναι γνωστος για τα άρθρα με εμμονη σε συγκεκριμενα άτομα. Π. Βασίλειο θ. Γεροντα Εφραιμ Βατ. Γερων Ιωσηφ Βατ. Μητροπολιτη Λεμεσου.Δεν τους βρισκει ενα καλο.Ολα κακα ψυχρα και αναποδα.Ειλικρινα δεν καταλαβαινω πως ενα σοβαρο ιστολογιο αναδημοσιευει τα αρθρα του.Δοκιμαστε να γραψετε κατι στο ιστολογιο του που δεν συμφωνει.Το αφαιρει και γραφει δικα του

Ανώνυμος είπε...

Η Θεια Λειτουργια ειναι εργο Θεου μαζι με ολο το εκκλησιασμα.Μας καλει ο Κυριος στη συμμετοχη οχι ως απλως θεατες αλλα ,ως μετχοι και συλλειτουργοι.Ο Δεσποτης Χριστος ,χορηγει ποικιλα χαρισματα αποχρωσεων(απο το βιβλιο ''Λατρευτικο Εγχειριδιο''Ι.Κουγιουμτζογλου)...

Το να διαβαζονται οι ευχες μυστικως η μεγαλοφωνως,θα προτιμουσα μεγαλοφωνως διοτι η καθαροτητα των εννοιων των ευχων,ξεπροβαλλει και με το καλλος που ειπε ο ως ανωθεν αναγνωστης.εαν υπηρχε ενα εκκλησιασμα αγιο στην πραγματικοτητα και οι πιστοι ησαν οπως οι πιστοι παλαια ,δεν
υπηρχε ζητημα,ενω σημερα που ο κοσμος δεν γνωριζει και πολλα ,θα ηταν βοηθεια η ευχες να διαβαζονται μεγαλοφωνως η και μυστικως.Και ο λαος λεγει τροπαριο
[[Πληρωθητω το στομα ημων αινεσεως Σου Κυριε,οπως ανυμνησωμεν την Δοξα σου,οτι ηξιωσας ημας των αγιων Σου μετασχειν μυστηριων,τηρησον ημας εν τω σω αγιασμω,ολην την ημεραν μελεταν την δικαιοσυνην Σου.Αλληλουια,αλληλουια,αλληλουια'']]

Δηλαδη,ευχομαστε ο αγιασμος που λαβαμε να μεινει μεσα μας και να διατηρηθει να μη χαθει. Και γινεται αυτο ποτε;Οταν μελετουμετην δικαιοσυνην Του,οταν θυμομαστε την αγαπη,την φιλανθρωπια,και τη σοφια Του.
Ειναι ενας υμνος που παρεχει στον Λειτουργο να μεταφερει με ευπρεπεια τα περισσευματα των Τιμιων Δωρων και τα ιερα σκευη απο την αγια Τραπεζα στην ιερα Προθεση.Το τροπαριο αυτο αμελητεα παραλειπεται.
Ο λαος λοιπον συμμετεχει μαζι με τους λειτουργους που ευχονται και εκεινοι να νοιωθει ο πιστος την ευλογια Του Θεου και την χαρα οχι την κοσμικη αλλα την αγγελικη.
Μεσα σε αυτη τη λατρεια ο πιστος Ζωογονειται,ενδυναμωνεται,εξουδετερωνει τις ποικιλες σκεψεις και φαντασιες,τασεις και θελησεις κακες για να συνεχεισει την πορεια του συσσωμος και συναιμος με Τον Χριστο,πιο ταπεινος στη σχεση του με τον Κυριο,πιο υπομονετικος στο σταυρο του,πιο ενθερμος τη πιστει,πιο υπευθυνος στο χριστιανικο του ηθος,,που ως φορεας του αγ.Πνευματος,ειναι αποφασισμενος να προχωρησει την τελειοτητα του καθ*ομοιωσιν!
Για την ψαλτικη,βεβαιως καλο ειναι να υπαρχουν τα βυζαντινα ακουσματα απο ψαλτες.Τυγχανει ομως να δουμε και ψαλτριες μοναχες στις Ι.Μονες,οι οποιες δεν φαινονται,αλλα οι φωνες τους ειναι πολυ αγγελικες,οπως και των μοναχων....
Ο Κυριος να αξιωσει ολον τον κοσμο να κατανοησει τα βαθη αυτων που δημιουργησε Ο Θεος και ακομη που ματι ποτε δεν ειδε και αυτι δεν ακουσε και καρδια ανθρωπου δεν επεθυμησε οσα εχει ετοιμασει Ο θεος γι αυτους που Τον Αγαπουν Α`Κορ 2-9).
Καλη Κυριακη εν Κυριω!

ΤΡΕΛΟ-ΓΙΑΝΝΗΣ είπε...

Προς Ανώνυμο 31 Οκτωβρίου 8:57 μ.μ.
Είναι «ανέκδοτο», ότι ελέγχοντας πλάνες και αυθαιρεσίες μεγαλόσχημόνων διαπράττετε «ιεροκατηγορία…»!!!
Η παράγκα μας όπως και η ΟΛΟΚΛΗΡΗ η ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΊΑ διαφωνεί και δεν συμερίζεται τα όσα υποστηρίζεις.


ΝΕΑΡΧΟΣ ΠΑΝΑΓΗ :Όσο αφορά τον Τελεβαντο αν μας παρακολουθείτε θα έχετε διαπιστώσει ότι δεν συμφωνούμε και ούτε αναδημοσιεύουμε ,κολληματά του ,παραξενιές του ή πολύ περισσότερα τις πλάνες του ,ωστόσο πρέπει να του αναγνωρίσουμε τη σαφή θεολογική και πατερική ματιά που εκφράζει για πολλά επιμέρους θέματα .
Επίσης ας μην βάζουμε στο ίδιο τσουβάλι τον Γέροντα Εφραίμ ,τον Λεμεσού Αθανάσιο , τον γέροντα Ιωσήφ !με τον κάθε Θερμό…ε

Ανώνυμος είπε...

Συγνώμη, άλλο να στηλιτεύεις μια άποψη και άλλο να αναφέρεσαι ονομαστικά και να χαρακτηρίζεις ανθρώπους (πολλώ δε μάλλον ιερείς). Σαφώς και κάποιος μπορεί να διαφωνεί με ιερέα, θέλει όμως πολλή προσοχή στην έκφραση και στην αναφορά σε πρόσωπα. Άποψή μου αυτή και είναι σεβαστό να τη δέχεστε ή να μη τη δέχεστε.

Στον αναγνώστη που είπε περί μικροφώνων στη διαπασών και θεατρινισμών, συμφωνώ απόλυτα, αλλά δε χρειάζεται να πάμε στο άλλο άκρο. Μια φυσιολογική ανάγνωση των ευχών είναι πολύ ωφέλιμη αντί να ακούγεται μόνο η τελευταία γραμμή. Τα υπόλοιπα όπου γίνονται είναι θλιβερά. Και ο λαός δε μπορεί να ψάλλει με "μαέστρο" όπου γίνεται αυτό αυθόρμητα είναι συνήθως πολύ καλό το αποτέλεσμα, όπου αρχίζουν τα "όλοι μαζί" λες και είμαστε σε πίστα μπουζουκιών ε τοτε συμφωνώ μαζί σας.

Επίσης στο σχόλιο περί καρικατούρας κάποιου προϊσταμένου, να σας πω εδώ ότι οι ευχές αυτές ΔΕΝ είναι γραμμένες για να λέγονται μυστικώς, όπου αυτό χρειάζεται αναφέρεται στο ιερατικό. Όπου δε λέει μυστικώς εννοεί κανονικώς και οποιαδήποτε παραλαγή σε αυτό συνιστά "καρικατούρα". "Καρικατούρα" είναι να βαριέσαι και θα θες να ξεμπερδεύεις και ενώ οι ψάλτες ψέλνουν να "προ-διαβάζεις" 5 ευχές παρακάτω και να λες μόνο τις καταλήξεις όταν έρθει η ώρα τους, λες και η θεία Λειτουργία είναι πάρεργο και πρέπει να "ξεμπερδεύουμε".

Δε θα επιμείνω άλλο, ευχαριστώ που ακούστηκαν οι απόψεις μου, καλή συνέχεια σε όλους.

Ανώνυμος είπε...

Εμείς κατακρίνουμε τους ιερείς ή οι ίδιοι είναι αυτοκατάκριτοι, ιερείς όντες νά χλευάζουν την πίστη όπως ο π.Β.Θερμός καί όλοι οι οικουμενιστές ;

Giannis Nikoloudakis είπε...

Όταν μιλάνε για την Ορθοδοξία και κατακρίνουν τον Θερμό άνθρωποι με όλα τα κόμπλεξ του Λούθηρου και του Καλβίνου μαζί, δεν ξέρω εάν πρέπει να γελάσει ή να κλάψει κανείς!

ΤΡΕΛΟ-ΓΙΑΝΝΗΣ είπε...

Όποιος μιλάει για την πίστη των πατερών μας του βασιλείου του Χρυσοστόμου του Γρηγορίου ,Παλαμά ,Νικοδήμου αγιορειτου και τόσων όλων ,και θεωρεί τον θερμό σχετικό με αυτή την κληρονομηθείσα πίστη.. δεν ξέρει που πατά και που πηγαίνει!