Γράφει ο κ. Α. Βικέτος στο Εκκλησιαστικό Πρακτορείο Ειδήσεων Amen.gr:
“Η
συνάντηση Βαρθολομαίου-Φραγκίσκου αναμένεται διεθνώς με μεγάλο
ενδιαφέρον. Ήδη, για την κάλυψη της έχουν διαπιστευθεί χίλιοι
δημοσιογράφοι από όλο τον κόσμο.
H
ιταλική εφημερίδα «Κοριέρε ντε λα Σέρα» (Corriere della Sera)
δημοσίευσε άρθρο του Aλμπέρτο Μελόνι, ειδικού σε εκκλησιαστικά ζητήματα,
με τίτλο «Το ταξίδι του Φραγκίσκου στην Ιερουσαλήμ για την ενότητα των
χριστιανικών Εκκλησιών». Το άρθρο επικεντρώνεται στην προγραμματισμένη
συνάντηση στους Αγίους Τόπους του Πάπα με τον Οικουμενικό Πατριάρχη
Βαρθολομαίο «εκπρόσωπο» όπως τον χαρακτηρίζει «του αρχαιότερου
χριστιανικού δόγματος απ΄ όσα είναι παρόντα στην Αγία Πόλη».
Στη
συνέχεια, ο αρθρογράφος αναφέρει: «Όλοι οι χριστιανοί συμφωνούν ότι η
Εκκλησία της Ρώμης κατέχει το πρωτείο στην αγάπη. Αλλά για τις
δικαιοδοσίες του Πάπα επικρατεί ακόμη διαφωνία που δύσκολα γεφυρώνεται».
Επάνω στο θέμα αυτό, συνεχίζει ο αρθρογράφος, «ενδέχεται να
επιφυλάσσονται ευχάριστες εκπλήξεις, εάν η θεολογική ακρίβεια συνδυαστεί
με έναν έξυπνο διάλογο». Ως προς αυτό, ο Μελόνι παραπέμπει στο
σημαντικό έργο «Primacy in the Church from Vatican I to Vatican II. An
Orthodox Perspective» (Το Πρωτείο στην Εκκλησία από την Πρώτη στη
Δεύτερη Σύνοδο του Βατικανού. Μια Ορθόδοξη Θεώρηση) του Μ. Αρχιδιακόνου
του Οικουμενικού Πατριαρχείου, Μάξιμου Βγενόπουλου, που κυκλοφόρησε στις
αρχές του χρόνου. Ο Ιεροδιάκονος ασκεί κριτική στους ορθόδοξους, που
δεν έδειξαν να κατανοούν τα νεωτεριστικά στοιχεία της Δεύτερης Συνόδου
του Βατικανού, κυρίως στο πλαίσιο μιας «εκκλησιολογικής ανανέωσης».
Κυρίως όμως, συνεχίζει το δημοσίευμα, ο συγγραφέας αποδεικνύει ότι ακριβώς «οι μεγάλοι θεολόγοι της ορθοδοξίας- από τον Ρώσο Αφανάσιεφ, τον θεωρητικό της Εκκλησίας της Ευχαριστίας, έως τον Έλληνα Ζηζιούλα, ίσως τον μεγαλύτερο ζώντα χριστιανό θεολόγο, έδειξαν πόσο θεολογικά ανεπαρκείς ήταν οι αρνητικές αντιδράσεις. Η καλύτερη χριστιανική θεολογία δεν πρεσβεύει πράγματι την αντιπαράθεση, αλλά την αμοιβαία συμπλήρωση ανάμεσα στο πρωτείο και τη συνοδικότητα, σε κάθε επίπεδο, τοπικό, πατριαρχικό, καθολικό». Κατά τον Μελόνι, η «μαξιμαλιστική ερμηνεία της Πρώτης Συνόδου του Βατικανού δεν είναι πλειοψηφική ανάμεσα στους καθολικούς και προπαντός σήμερα η πολιτική της Ρώμης αποσκοπεί στην απαλλαγή του παπικού αξιώματος από κάθε λανθασμένη αυτοκρατορική ερμηνεία».
Κυρίως όμως, συνεχίζει το δημοσίευμα, ο συγγραφέας αποδεικνύει ότι ακριβώς «οι μεγάλοι θεολόγοι της ορθοδοξίας- από τον Ρώσο Αφανάσιεφ, τον θεωρητικό της Εκκλησίας της Ευχαριστίας, έως τον Έλληνα Ζηζιούλα, ίσως τον μεγαλύτερο ζώντα χριστιανό θεολόγο, έδειξαν πόσο θεολογικά ανεπαρκείς ήταν οι αρνητικές αντιδράσεις. Η καλύτερη χριστιανική θεολογία δεν πρεσβεύει πράγματι την αντιπαράθεση, αλλά την αμοιβαία συμπλήρωση ανάμεσα στο πρωτείο και τη συνοδικότητα, σε κάθε επίπεδο, τοπικό, πατριαρχικό, καθολικό». Κατά τον Μελόνι, η «μαξιμαλιστική ερμηνεία της Πρώτης Συνόδου του Βατικανού δεν είναι πλειοψηφική ανάμεσα στους καθολικούς και προπαντός σήμερα η πολιτική της Ρώμης αποσκοπεί στην απαλλαγή του παπικού αξιώματος από κάθε λανθασμένη αυτοκρατορική ερμηνεία».
Ο Παπικός Μελόνι μπορεί να λέγει ότι θέλει και να ερμηνεύει το πρωτείο του Πάπα όπως θέλει.
Ούτε η διατριβή του Πανοσ. Μεγάλου Αρχιδιακόνου Μάξιμου μας δεσμεύει, ούτε -πολλώ μάλλον- η ερμηνεία του πρωτείου από ένα παπικό.
Ούτε η διατριβή του Πανοσ. Μεγάλου Αρχιδιακόνου Μάξιμου μας δεσμεύει, ούτε -πολλώ μάλλον- η ερμηνεία του πρωτείου από ένα παπικό.
Η
διδασκαλία της Εκκλησίας είναι σαφέστατη. Κανένας δεν αναγνωρίζει
πρωτείο στον Πάπα ΕΚΤΟΣ ΑΝ ΟΡΘΟΔΟΞΕΙ. Το γε νυν έχον ο Πάπας, όχι μόνον
δεν είναι ο πρώτος μεταξύ των επισκόπων, αλλά δεν είναι καν βαπτισμένος
πολλώ μάλλον -επομένως- δεν είναι επίσκοπος.
Αφού μετανοήσει και αφού βαπτιστεί και αφού γίνει μέλος της Εκκλησίας και αφού χειροτονηθεί τότε μόνον θα μπορέσει να επανέλθει στην εκκλησιαστική τάξη και να του αναγνωριστεί το τιμητικό πρωτείο που του απένειμε η Εκκλησία πριν το σχίσμα.
Οσο για το ενδιαφέρον για τη συνάντηση Πάπα και Πατριάρχη, στο οποίο αναφέρεται ο κ. Βικέτος, ας μην υπάρχουν αυταπάτες.
Οι χίλιοι δημοσιογράφοι θα πάνε για τον Πάπα επειδή η συνάντηση του Πάπα με τον Πατριάρχη είναι της προσκολλήσεως. Εις ουδέν θα ωφελήσει η συνάντηση παρά μόνον θα προσδώσει περισσότερον κύρος στον Πάπα Φραγκίσκο.
Οι χίλιοι δημοσιογράφοι θα πάνε για τον Πάπα επειδή η συνάντηση του Πάπα με τον Πατριάρχη είναι της προσκολλήσεως. Εις ουδέν θα ωφελήσει η συνάντηση παρά μόνον θα προσδώσει περισσότερον κύρος στον Πάπα Φραγκίσκο.
Η ουσιαστική πρόοδος του διαλόγου Ορθοδόξων και Παπικών δεν περνά από τα Ιεροσόλυμα ή έστω από την Κωνσταντινούπολη.
Περνά από τη Μόσχα, η οποία επ’ ουδενί λόγω δεν θα επιτρέψει είτε στο Βατικανό, είτε στο Φανάρι να ορίσουν το πρωτείο με τρόπο που θα υποσκάψει τις δικές της φιλοδοξίες.
Περνά από τη Μόσχα, η οποία επ’ ουδενί λόγω δεν θα επιτρέψει είτε στο Βατικανό, είτε στο Φανάρι να ορίσουν το πρωτείο με τρόπο που θα υποσκάψει τις δικές της φιλοδοξίες.
Οσοι
αμφιβάλλουν για τη δική μας εκτίμηση για το τι πρέπει να αναμένουμε από
την επικείμενη συνάντηση των δύο ηγετών, δεν έχουν παρά να περιμένουν
λίγες μέρες, οπότε θα διαπιστώσουν ότι η συνάντηση Πάπα και Πατριάρχη
δεν είναι παρά επικοινωνιακή σαπονόφουσκα και τίποτε άλλο.
πηγή
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου