Δύο χαρακτηριστικά που "σκανδαλίζουν" τους Προτεστάντες
Τού Στέλιου Μπαφίτη
Η σύνοδος της Αντιοχείας το 324/325 μ Χ στην εγκύκλια επιστολή της, αποκαλεί την Μαρία Θεοτόκο. Στην πατρολογία του Στ. Παπαδόπουλου, στον Β΄ τόμο και σελ. 89, διαβάζουμε… «Η επιστολή, την οποία επικύρωσε η σύνοδος, αποτελεί σπουδαιότατο θεολογικό κείμενο, προετοίμασε την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο, που συνήλθε στην Νίκαια μετά από λίγους μήνες, εξηγεί πώς και γιατί ο Υιός είναι "φύσει" και όχι "θέσει" γέννημα του Πατέρα, ξεπερνάει την ωριγενιστική και αρειανική αντίληψη ότι ο Υιός είναι "θελήσει" γέννημα, επιμένει στο "άτρεπτον" του Υιού και πλήν άλλων ονομάζει την Μαρία Θεοτόκο».
«…το θυσιαστήριον του ολοκαυτώματος μετά πάντων των σκευών αυτού και τον νιπτήρα και την βάσιν αυτού. Και θέλεις αγιάσει αυτά, διά να ήναι αγιώτατα· παν το εγγίζον αυτά θέλει είσθαι άγιον». (Έξοδος 30, 28-29)
Ενώ ο Ιεζεκιήλ, ονομάζει την γη ΑΓΙΩΤΑΤΗ:
«Και αύτη η αφιερωθείσα μερίς της γης θέλει είσθαι εις αυτούς αγιωτάτη, πλησίον του ορίου των Λευϊτών». (Κεφ. 48, 12).
Συμφωνούμε απόλυτα. Ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ Σωτήρας, Εκείνος που πέθανε για μας, είναι μόνο ο Χριστός. Όμως, και εδώ τα λόγια έχουν σχετική σημασία. Δεν εννοούμε ότι απορρίπτουμε τον Χριστό και ζητάμε την ΑΠΟΛΥΤΗ λύτρωση από την Μαρία. Όπως ακριβώς, και ο Παύλος όταν λέει "να σώσει", δεν εννοεί ότι παίρνει τη θέση του Χριστού. Εκεί, οι Προτεστάντες καταλαβαίνουν ότι μιλάει για ΣΧΕΤΙΚΗ σωτηρία. Όταν όμως ακούνε ότι η Παναγία σώζει, αμέσως μιλάνε για θεοποίηση της Μαρίας. Πόσο λάθος κάνουν. Διαφορετικά, ας τολμήσουν να πουν ότι και ο απ. Παύλος είναι θεός επειδή… σώζει!
Τού Στέλιου Μπαφίτη
1. Τι
σημαίνει "Θεοτόκος";
Ας δούμε τι αναφέρουν οι
άγιοι της Ορθόδοξης Εκκλησίας, και πιο συγκεκριμένα ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός.
Αναφέρει λοιπόν…
"Κηρύττουμε
μάλιστα ότι η αγία Παρθένος είναι
κυριολεκτικά και αληθινά Θεοτόκος· όπως
δηλαδή αυτός που γεννήθηκε απ’ αυτήν είναι αληθινός Θεός, και αυτή
που γέννησε με σάρκα τον αληθινό Θεό είναι πραγματική Θεοτόκος. Διότι
ισχυριζόμαστε ότι γέννησε το Θεό, όχι με την έννοια ότι η θεότητα του Λόγου έχει την αρχή της απ’ αυτήν, αλλά ότι ο
ίδιος ο Θεός Λόγος, που
γεννήθηκε από τον Πατέρα προαιώνια και έξω από το χρόνο και υπάρχει μαζί με τον Πατέρα και το Πνεύμα άχρονα και αΐδια, αυτός
ο ίδιος τις έσχατες ημέρες για τη δική μας σωτηρία κατοίκησε μέσα στα σπλάγχνα της και χωρίς μεταβολή σαρκώθηκε και γεννήθηκε απ’ αυτήν... Διότι
ο ίδιος ο Λόγος έγινε άνθρωπος, επειδή η Παρθένος τον κυοφόρησε· και προήλθε
Θεός μετά την πρόσληψη, καθώς η σάρκα θεώθηκε αμέσως μόλις την προσέλαβε και
δημιουργήθηκε, ώστε συγχρόνως να γίνουν και τα τρία, η πρόσληψη, η ύπαρξη
και η θέωση της σάρκας από τον Λόγο. Έτσι
νοείται και λέγεται Θεοτόκος η
αγία Παρθένος, όχι μόνον εξαιτίας της φύσεως του Λόγου, αλλά και εξαιτίας της θεώσεως της ανθρωπίνης φύσεως, που η σύλληψη και η ύπαρξή τους έγινε με θαυμαστό τρόπο συγχρόνως".
(Κεφάλαιο 55,
Έκθεσις ακριβής της Ορθοδόξου Πίστεως, αγ. Ιωάννου του Δαμασκηνού).
Λέγεται Θεοτόκος, επειδή ακριβώς κυοφόρησε μέσα της τον Λόγο του Θεού. Δεν γέννησε βέβαια τον Λόγο σαν να μην υπήρχε πιο πριν, αλλά με την έννοια ότι ο Λόγος έγινε άνθρωπος μέσα στα σπλάχνα της. Ο Ιωάννης το περιγράφει πολύ όμορφα αυτό το Μυστήριο της ευσεβείας, αναφέροντας… « Εν αρχή ητο ο Λόγος, και ο Λόγος ητο παρά τω θεώ, και Θεός ητο ο Λόγος…και ο Λόγος έγινε σάρξ» (κεφ. 1, 1.14)
Εάν δεν μπορούμε να την δεχτούμε ως Θεοτόκο, μήπως δεν δεχόμαστε και την θεότητα του Κυρίου Ιησού Χριστού;
Λέγεται Θεοτόκος, επειδή ακριβώς κυοφόρησε μέσα της τον Λόγο του Θεού. Δεν γέννησε βέβαια τον Λόγο σαν να μην υπήρχε πιο πριν, αλλά με την έννοια ότι ο Λόγος έγινε άνθρωπος μέσα στα σπλάχνα της. Ο Ιωάννης το περιγράφει πολύ όμορφα αυτό το Μυστήριο της ευσεβείας, αναφέροντας… « Εν αρχή ητο ο Λόγος, και ο Λόγος ητο παρά τω θεώ, και Θεός ητο ο Λόγος…και ο Λόγος έγινε σάρξ» (κεφ. 1, 1.14)
Εάν δεν μπορούμε να την δεχτούμε ως Θεοτόκο, μήπως δεν δεχόμαστε και την θεότητα του Κυρίου Ιησού Χριστού;
2.
Το χαρακτηριστικό της
ως "Θεοτόκος" υπήρχε πολύ πριν την Γ΄ Οικουμενική Σύνοδο το 431
Ο άγιος Νικόδημος στο Πηδάλιο,
αναφέρει ότι ως Θεοτόκο την ονόμαζαν πολύ νωρίτερα από το 431 μ Χ όπου
αποφασίστηκε και συνοδικά να καλείται Θεοτόκος η Μαρία. Συγκεκριμένα,
αναφέρει τον Ωριγένη και την συμμαρτυρία του Σωκράτη του ιστορικού, την
μαρτυρία του Κύριλλου Αλεξανδρείας ότι ο Μ. Αθανάσιος την ονόμαζε Θεοτόκο,
τον άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο, κ.ά.
Η σύνοδος της Αντιοχείας το 324/325 μ Χ στην εγκύκλια επιστολή της, αποκαλεί την Μαρία Θεοτόκο. Στην πατρολογία του Στ. Παπαδόπουλου, στον Β΄ τόμο και σελ. 89, διαβάζουμε… «Η επιστολή, την οποία επικύρωσε η σύνοδος, αποτελεί σπουδαιότατο θεολογικό κείμενο, προετοίμασε την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο, που συνήλθε στην Νίκαια μετά από λίγους μήνες, εξηγεί πώς και γιατί ο Υιός είναι "φύσει" και όχι "θέσει" γέννημα του Πατέρα, ξεπερνάει την ωριγενιστική και αρειανική αντίληψη ότι ο Υιός είναι "θελήσει" γέννημα, επιμένει στο "άτρεπτον" του Υιού και πλήν άλλων ονομάζει την Μαρία Θεοτόκο».
Ο Στ. Παπαδόπουλος, αναφέρει
ακόμα για τον Μέγα Αθανάσιο (+ 373) τα εξής:
«Είναι απόλυτα
σαφές στον Αθανάσιο ότι, για να σωθεί ο άνθρωπος, έπρεπε ο Χριστός να είναι
συγχρόνως και αληθινός Θεός (γι’ αυτό
ονόμαζε Θεοτόκο την Παρθένο Μαρία…».
(Β΄ τόμος σελ. 287).
Και για τον Γρηγόριο τον
Θεολόγο (+390) αναφέρει τα εξής:
«Η ένωση των δύο
φύσεων έγινε με την επέμβαση του Αγίου Πνεύματος ("θεϊκώς μεν ότι χωρίς
ανδρός"), αλλά η Παρθένος Μαρία εκύησε σύμφωνα με τους ανθρώπινους νόμους,
φυσιολογικά και πραγματικά, δηλαδή αναπτύχθηκε στους κόλπους της ο
Θεάνθρωπος,ώστε ορθά να θεωρείται και
να ονομάζεται Θεοτόκος η Παρθένος Μαρία»
«ει τις ουν Θεοτόκον την
αγίαν Μαρίαν υπολαμβάνει, χωρίς εστί της Θεότητος… φύσεις μεν γαρ δύο, Θεός
και άνθρωπος». (Επιστολή 101, 16). (Β τόμος σελ. 509).
Επομένως, η διακήρυξη της Γ΄
Οικουμενικής συνόδου… «
τον μεν Χριστόν ένα καθ’ υπόσταση εδογμάτισεν, τέλειον θεόν τον αυτόν,
τέλειον άνθρωπον τον αυτόν, ουκ άλλον, και άλλον, αλλ’ ένα Υιόν, τον αυτόν,
άνω μεν εκ Πατρός αμήτορα, κάτω δε εκ μητρός απάτορα, την
δε αειπάρθενον αυτού
Μητέρα, κυρίως και αληθώς Θεοτόκον καλείσθαι
παρέδωκεν, ως
κυρίως, και αληθώς τον Θεόν Λόγον Σαρκί γενήσασα..» (Πηδάλιο,
σελ. 168), στηρίζεται
και στην Αγία Γραφή αλλά και στην πρότερη παράδοση.
3. Τι σημαίνει Παναγία;
Οι προτεστάντες είναι
ιδιαίτερα αρνητικοί ως προς αυτόν τον χαρακτηρισμό. Και αν κάποιοι από
αυτούς την δέχονται ως Θεοτόκο (όχι όλοι), παρόλα αυτά δεν την δέχονται ως
Παναγία. Πολλές φορές φέρουν ως επιχείρημα ότι δεν υπάρχει στην Αγία Γραφή ο
όρος "παναγία", και ότι ο ίδιος ο Θεός αποκαλεί τον εαυτό του Άγιο και όχι
Πανάγιο. Το ότι δεν αναφέρεται στην Αγία Γραφή ο συγκεκριμένος όρος, αυτό
δεν λέει κάτι. Ούτε ο όρος "Αγία Τριάδα" υπάρχει στην Αγία Γραφή. Τι θα
πούμε, ότι δεν ισχύει το τριαδικό δόγμα; Μη γένοιτο. Περιλαμβάνεται
περιληπτικά στην Γραφή.
Εδώ πρέπει να πούμε ότι για
μας τους Ορθόδοξους, παναγία σημαίνει πιο άγια από όλους τους αγίους και
όχι πιο άγια από τον Θεό. Θα σας παραθέσω ορισμένα εδάφια από την Αγία
Γραφή, για να δείτε ότι όταν αναφέρει η ίδια η Γραφή επίθετα στον υπερθετικό
βαθμό, ακόμα και τότε μιλάει με την σχετική έννοια.
«Επτά ημέρας θέλεις
κάμνει εξιλέωσιν υπέρ του θυσιαστηρίου και θέλεις αγιάζει αυτό· και θέλει είσθαι
θυσιαστήριον αγιώτατον·
παν το εγγίζον το θυσιαστήριον θέλει είσθαι άγιον». (Έξοδος 29. 37)«…το θυσιαστήριον του ολοκαυτώματος μετά πάντων των σκευών αυτού και τον νιπτήρα και την βάσιν αυτού. Και θέλεις αγιάσει αυτά, διά να ήναι αγιώτατα· παν το εγγίζον αυτά θέλει είσθαι άγιον». (Έξοδος 30, 28-29)
Ενώ ο Ιεζεκιήλ, ονομάζει την γη ΑΓΙΩΤΑΤΗ:
«Και αύτη η αφιερωθείσα μερίς της γης θέλει είσθαι εις αυτούς αγιωτάτη, πλησίον του ορίου των Λευϊτών». (Κεφ. 48, 12).
Όταν αυτά τα διαβάζει ένας
Προτεστάντης στην Αγία Γραφή, θα καταλάβει αμέσως ότι το "αγιώτατον"
αναφέρεται στο θυσιαστήριο και φυσικά δεν εννοεί ότι είναι αγιότερο του
Αγίου Θεού. Το "αγιώτατα" επίσης αναφέρονται σε όλα όσα θα αγιάσει ο
Μωυσής κατά το τυπικό της Παλαιάς Διαθήκης. Για το "
αγιωτάτη", δεν θα τολμήσει ποτέ να πει ότι είναι ανώτερο του Αγίου Θεού.
Όταν ακούσει τους ορθοδόξους να την αποκαλούν Παναγία, θα τους κατακρίνει.
Όλα αυτά, παρόλο που είναι
στον υπερθετικό βαθμό, είναι σε σύγκριση με τα υπόλοιπα ομοειδή τους. Έτσι, και
το "παναγία", είναι σε σχέση πάντα με τους υπόλοιπους αγίους, και όχι με
τον Άγιο Θεό.
Οι πατέρες της Εκκλησίας την
ονομάζουν και διαφορετικά, στον υπερθετικό βαθμό!
Λ.χ., ο
Νύσσης και ως "παγκάλλιστη", "παμμάκαιρα", "Πασών παρθένων υπερτάτη",
"Μήτηρ Πάναγνος" κτλ. Μήπως την βάζει πιο πάνω από τον Θεό; Μη γένοιτο!!
4. Περί Σωτηρίας
Στην ορθόδοξη εκκλησία, λέμε
πολλές φορές το "Υπεραγία Θεοτόκε, σώσων ημάς".
Και ως επιχείρημα, στην προσπάθειά τους να μας αποδείξουν λάθος, φέρουν το
χωρίο: «Και δεν υπάρχει
διαμέσου κανενός άλλου η σωτηρία· επειδή, ούτε άλλο όνομα είναι δοσμένο κάτω
από τον ουρανό ανάμεσα στους ανθρώπους, διαμέσου τού οποίου πρέπει να
σωθούμε.» (Πράξεις Αποστόλων 4:12),
Συμφωνούμε απόλυτα. Ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ Σωτήρας, Εκείνος που πέθανε για μας, είναι μόνο ο Χριστός. Όμως, και εδώ τα λόγια έχουν σχετική σημασία. Δεν εννοούμε ότι απορρίπτουμε τον Χριστό και ζητάμε την ΑΠΟΛΥΤΗ λύτρωση από την Μαρία. Όπως ακριβώς, και ο Παύλος όταν λέει "να σώσει", δεν εννοεί ότι παίρνει τη θέση του Χριστού. Εκεί, οι Προτεστάντες καταλαβαίνουν ότι μιλάει για ΣΧΕΤΙΚΗ σωτηρία. Όταν όμως ακούνε ότι η Παναγία σώζει, αμέσως μιλάνε για θεοποίηση της Μαρίας. Πόσο λάθος κάνουν. Διαφορετικά, ας τολμήσουν να πουν ότι και ο απ. Παύλος είναι θεός επειδή… σώζει!
Γράφει ο απ. Παύλος… «
εις πάντας έγινα τα πάντα, δια
να ΣΩΣΩ παντί
τρόπω τινάς» (Α΄ Κορινθίους θ, 22)
Εδώ μιλάει ΣΧΕΤΙΚΑ, και
εννοεί να κερδίσει ψυχές για τον Χριστό. Να τις οδηγήσει στον Χριστό ώστε να
σωθούν από τον Χριστό.
Ή όταν γράφει… «ίσως
κινήσω εις ζηλοτυπίαν αυτούς οίτινες
είναι σάρξ μου, και ΣΩΣΩ τινάς
εξ αυτών» (Ρωμαίους, ια 14).
Πάλι μιλάει σχετικά. Επομένως,
και εμείς όταν λέμε στην Παναγία "σώσε μας", δεν εννοούμε ότι είναι Θεός,
αλλά μιλάμε πάντα σχετικά.
Τι θα πούμε; Ότι ο απ. Παύλος
μπορούσε να πει για τον εαυτό του ότι "σώζει" και δεν μπορούμε να πούμε το
ίδιο και εμείς για την Παναγία, που υπηρέτησε στο σχέδιο της σωτηρίας μας
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ από τον απ Παύλο, μιας και έγινε το σκεύος δια του οποίου
κυοφορήθηκε ο Λόγος του Θεού;
Αγαπητοί Προτεστάντες, να
κρίνετε με τα ίδια μέτρα και
τα ίδια σταθμά. Αν
εμείς θεοποιούμε την Μαρία, το ίδιο έκανε και ο απ. Παύλος για τον εαυτό του.
Αν όμως μιλούσε ΣΧΕΤΙΚΑ, τότε και εμείς ΣΧΕΤΙΚΑ μιλάμε.
Ο Στ. Παπαδόπουλος,
σχολιάζοντας απόσπασμα του Ειρηναίου, λέει:
«Στο έργο της
ανακεφαλαιώσεως έχει σπουδαία θέση και η Θεοτόκος. Ο ρόλος της είναι
"σωτηριώδης", καθόσον συμβάλλει στην πνευματική αναμόρφωση του πιστού. Η
Εύα παρακούσασα έγινε αρχή της πτώσεως, ενώ η Μαρία "υπακούσασα" έγινε
"αιτία σωτηρίας" για ολόκληρη την ανθρωπότητα (Γ 22,4). Η προσφορά της
Θεοτόκου είναι λοιπόν πολύ περισσότερο από παραδειγματική. (Α Τόμος,
σελ.
298).\
5. Περί μεσιτείας
Η Πίστη της αρχαίας Εκκλησίας
είναι ότι όλοι
οι άγιοι μεσιτεύουν. Οι Προτεστάντες μας φέρουν ως επιχείρημα αυτό
που γράφει ο απ. Παύλος στον Τιμόθεο… «Διότι
είναι εις Θεός, εις
και μεσίτης Θεού και ανθρώπων,
άνθρωπος Ιησούς Χριστός,»
Α΄Τιμοθ.2:5.
Ας προσέξουμε ότι εδώ, η
μεσιτεία του Χριστού είναι μεταξύ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΩΝ. Οι μεσιτείες των αγίων
είναι μεταξύ του ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ.
Στην Αγία Γραφή, αναφέρονται
μεσιτείες των αγίων…
Στην Αποκάλυψη του Ιωάννη,
λοιπόν, αναφέρεται δύο φορές η μεσιτεία των αγίων.
«Και έκραξαν μετά
φωνής μεγάλης, λέγοντες: Έως πότε, ω Δέσποτα άγιε και αληθινέ,
δεν κρίνεις και εκδικείς το αίμα ημών από των κατοικούντων επί της γης; Και
εδόθησαν εις έκαστον στολαί λευκαί, και ερρέθη προς αυτούς να αναπαυθώσιν
έτι ολίγον καιρόν, εωσού συμπληρωθώσι και οι σύνδουλοι αυτών και οι αδελφοί
αυτών οι μέλλοντες να φονευθώσιν ως και αυτοί». (Αποκάλυψη 6, 10-11)
Απευθύνονται στο Δέσποτα,
στον Χριστό δηλαδή. Και του ζητάνε να αποδώσει δικαιοσύνη. Και η απάντηση
που παίρνουν είναι να περιμένουν μέχρι να συμπληρωθούν και οι υπόλοιποι που
θα μαρτυρήσουν για τον Χριστό, που σημαίνει ότι μεσίτευαν και για αυτούς.
Ένα ακόμα σημείο είναι το
σημείο όπου ο άγγελος προσφέρει ως λατρεία το θυμίαμα και τις προσευχές (μεσιτείες)
των αγίων… «Και ήλθεν άλλος
άγγελος και εστάθη έμπροσθεν του θυσιαστηρίου, κρατών
θυμιατήριον χρυσούν, και
εδόθησαν εις αυτόν θυμιάματα πολλά, διά να προσφέρη με
τας προσευχάς πάντων των αγίων επί
το θυσιαστήριον το χρυσούν το ενώπιον του θρόνου». (Αποκάλυψη 8, 3).
Η επίκληση των αγίων, όπως
την κάνει η εκκλησία, είναι αποστολική παράδοση.
Στην εκκλησιαστική ιστορία
του Β. Στεφανίδη αναφέρεται: «Οι
χριστιανοί ετίμων προς τούτοις τα λείψανα των μαρτύρων και επεκαλούντο την
παρά τω θεώ μεσιτειαν αυτών.
Ο Ιππόλυτος επεκαλείτο τους τρείς παίδας (Εις Δανιήλ 2, 30) οι δε επισκέπται
των κατακομβών κατά την εποχήν ταύτην επεκαλούντο τους
εκεί ενταφιασμένους μάρτυρας
δι’ εγκεχαραγμένων επί των τοίχων ευχών και δεήσεων,
σωζομένων μέχρι σήμερον. Οι μάρτυρες είναι οι πρώτοι άγιοι της εκκλησίας".
(σελ 120).
Ο απ Παύλος, σε πολλές
επιστολές του, ζητάει τις προσευχές των αδερφών. Τι είναι αυτό; Δεν είναι
μεσολάβηση- μεσιτεία του εκάστου αδελφού προς τον Χριστό υπέρ του απ Παύλου;
Εάν μπορούν οι άγιοι στην γη, δεν μπορούν οι άγιοι που ως νικητές κάθονται
στον θρόνο του Χριστού;
«Όστις νικά, θέλω
δώσει εις αυτόν να καθίσει μετ' εμού εν τω θρόνω μου, καθώς και εγώ ενίκησα
και εκάθησα μετά του Πατρός μου εν τω θρόνω αυτού». (Αποκάλυψη 3,21).
Σε αυτό το σημείο θα μας πουν,
ότι ο απ Παύλος ζητάει τις προσευχές των ζωντανών και όχι των νεκρών. Όμως,
για τον Θεό ΠΑΝΤΕΣ είναι
ζώντες, κατά τα λόγια του
Ιησού στην απάντησή του στους Σαδδουκαίους. Δεν λογίζονται ως νεκροί, αλλά
ως ζώντες κοντά στον Θεό.
Τέλος, θα αναφέρουμε ένα
παράδειγμα και από τον άγιο Κύριλλο Ιεροσολύμων που αναφέρει στην Ε΄
Μυσταγωγική Κατήχηση: «Μετά μνημονεύουμε τους
κεκοιμημένους, πρώτα τους
πατριάρχες, τους προφήτες, τους αποστόλους, τους μάρτυρες, για
να δεχτεί ο Θεός, με τις προσευχές και
τις πρεσβείες τους, και τη δική μας δέηση. Μετά
ευχόμαστε για τους κεκοιμημένους αγίους πατέρες και επισκόπους, και γενικά
για όλους εκείνους από εμάς που έχουν κοιμηθεί. Το κάνουμε αυτό γιατί
πιστεύουμε ότι έχουν μεγάλη ωφέλεια οι ψυχές εκείνων, για τους οποίους
γίνεται η δέηση, τη στιγμή της τόσο φρικτής και αγίας θυσίας που τώρα
προσφέρεται». (Γ. Μαυρομάτη,
Κατηχήσεις του αγίου Κύριλλου, Β΄ Τόμος, σελίδα 560).
6. Βασίλισσα του ουρανού
Οι Προτεστάντες, αφού δεν
κατανοούν τους όρους που αποδίδονται στην Μαρία πάντα
με την σχετική έννοια, προχωρούν
σε μεγαλύτερη ασέβεια, παραλληλίζοντάς την με την Αστάρτη την βασίλισσα του
ουρανού, όπως αναφέρει ο Ιερεμίας.
Αν προσέξετε, ο Ιερεμίας αναφέρεται
σε ΛΑΤΡΕΙΑ. Οι
Ισραηλίτες είχαν απορρίψει τον αληθινό θεό και λάτρευαν άλλους ψεύτικους
θεούς. Ανάμεσα σε αυτούς, ήταν και η θεά Αστάρτη, ή αλλιώς η βασίλισσα του
ουρανού.
«Ούτω λέγει ο
Κύριος των δυνάμεων, ο Θεός του Ισραήλ· σεις είδετε πάντα τα κακά τα οποία
επέφερα επί την Ιερουσαλήμ και επί πάσας τας πόλεις του Ιούδα, και ιδού,
αύται έρημοι την σήμερον και δεν υπάρχει ο κατοικών εν αυταίς, εξ αιτίας της
κακίας αυτών, την οποίαν έπραξαν διά να με παροργίσωσιν, υπάγοντες
να θυμιάζωσι και να λατρεύωσιν άλλους
θεούς, τους
οποίους δεν εγνώρισαν αυτοί, σεις, ουδέ οι πατέρες σας... Και πάντες οι
άνδρες οι γνωρίζοντες ότι αι γυναίκες αυτών εθυμίαζον
εις άλλους θεούς, και
πάσαι αι γυναίκες αι παρεστώσαι, σύναξις μεγάλη, και πας ο λαός οι
κατοικούντες εν τη γη της Αιγύπτου, εν Παθρώς, απεκρίθησαν προς τον Ιερεμίαν,
λέγοντες, Περί του λόγου, τον οποίον ελάλησας προς ημάς εν ονόματι Κυρίου,
δεν θέλομεν σου ακούσει· αλλά θέλομεν εξάπαντος κάμνει παν πράγμα
εξερχόμενον εκ του στόματος ημών, διά
να θυμιάζωμεν εις την βασίλισσαν του ουρανού και να κάμνωμεν σπονδάς εις
αυτήν, καθώς
εκάμνομεν, ημείς και οι πατέρες ημών, οι βασιλείς ημών και οι άρχοντες ημών,
εν ταις πόλεσι του Ιούδα και εν ταις πλατείαις της Ιερουσαλήμ· και
εχορταίνομεν άρτον και διεκείμεθα καλώς και κακόν δεν εβλέπομεν. (Ιερεμίας μδ 2-3.
15-17).
Είναι φανερό, ότι μιλάει για
ΛΑΤΡΕΙΑ. Καμία σχέση με
την ΤΙΜΗ προς τους αγίους και
φυσικά προς το πρόσωπο που τόσο πολύ τίμησε ο Θεός, ώστε να γίνει η Πύλη που
έφερε στην γη τον Βασιλιά, τον Κύριο των πάντων. «
Η Πύλη αύτη θέλει είσθαι κεκλεισμένη, δεν θέλει ανοιχθεί, και άνθρωπος δεν
θέλει εισέλθει δια αυτής· διότι
Κύριος ο Θεός του Ισραήλ εισήλθε δι’ αυτής,
δια τούτο θέλει είσθαι κεκλεισμένη» (Ιεζεκιήλ μδ΄ 2).
Όμως, αφού οι Προτεστάντες
επιμένουν να διαστρεβλώνουν τις έννοιες της Αγίας Γραφής (π.χ. τον
παραλληλισμό της Αστάρτης με την Μαρία μόνο
και μόνο επειδή χρησιμοποιούνται οι όροι "Βασίλισσα του ουρανού" ασχέτως
ότι σε άλλο αναφέρεται το ένα και σε τελείως διαφορετικό το άλλο (μήπως
λατρεύουμε την Θεοτόκο;), θα τους δείξουμε από την Αγία Γραφή και με την
απλή λογική, ότι ΟΝΤΩΣ
η Μαρία είναι η Βασίλισσα του ουρανού, ΠΑΝΤΑ
ΜΕ ΤΗΝ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΝΝΟΙΑ (καθώς
πάντα αναφέρεται σε σχέση με τον Ιησού Χριστό).
Έχουμε λοιπόν:
Ο Χριστός, είναι ο Βασιλιάς
των Βασιλέων και ο Κύριος των Κυρίων, όπως αναφέρεται στην Αποκάλυψη (Κεφ.
ιθ: 16).
Εκείνη που τον γέννησε, τι
είναι; "Βασίλισσα"!! Εκτός, και αν δεν πιστεύουμε στο Μυστήριο της
ευσεβείας κατά το οποίο «ο Θεός εφανερώθη εν σαρκί» (Α΄ Τιμοθέου, γ΄ 16).
Μάλιστα, ο ίδιος ο Γαβριήλ
κατά τον ευαγγελισμό της Παναγίας αναφέρει ότι θα
γεννήσει η Μαρία Εκείνον που θα βασιλεύει
ΑΙΩΝΙΑ.
«…και θέλει
βασιλεύσει επί τον οίκο του Ιακώβ εις
τους αιώνας, και της
βασιλείας αυτού δεν θέλει είσθαι τέλος» (Λουκάς α΄
33).
Στον Κύριο εδόθη πάσα
εξουσία εν ουρανώ και επί γης, όπως αναφέρεται στον Ματθαίο.
Επομένως, εφόσον ο Χριστός
είναι ΒΑΣΙΛΕΙΑΣ ΤΩΝ ΟΥΡΑΝΩΝ, και εκείνη που αξιώθηκε να τον φέρει κατά σάρκα,
είναι ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ.
Παρατηρούμε, ότι ενώ για τον
Κύριο είναι ΟΛΑ ΑΠΟΛΥΤΑ,
για την Μαρία ΟΛΑ ΣΧΕΤΙΚΑ.
Ο Ιησούς είναι που δίνει αξία
σε όλους, ακόμα και στην Μαρία.
7. Επίλογος
Ας συνετιστούν οι
προτεστάντες από το περιστατικό στο γάμο της Κανά, που και ενώ τέλειωσε το
κρασί, και ενώ ο Κύριος είπε στην Μαρία «Τι είναι μεταξύ εμού και σού, γύναι; Δεν ήλθε
έτι η ώρα μου», δείχνοντας
την διαφορά που έχει από την Μαρία ως Υιός και Λόγος του Θεού που γνωρίζει
κάθε ανάγκη, και ενώ της λέει καθαρά ότι δεν ήρθε ακόμα η ώρα Του, παρόλα
αυτά, αμέσως μετά (και ενώ δεν ήταν η ώρα), την ακούει τελικά και της κάνει
την χάρη!!
Ας συνετιστούν όμως και από
τα λόγια της ίδιας της Μαρίας που καταγράφτηκαν από τον Θεόπνευστο Λουκά, «ιδού, από του νυν θέλουσι με μακαρίζει πάσαι αι
γενεαί» (Λουκάς α, 48). Και ο λόγος;
Επειδή επέβλεψε ο Κύριος στην ταπείνωση της δούλης του, και αποφάσισε δια
αυτής να στείλει στη γη τον Σωτήρα μας Ιησού Χριστό.
Πόσοι στην Αγία Γραφή είπαν
ότι θα τους μακαρίζουν ΠΑΣΑΙ αι γενεαί; Μόνο η Παναγία.
Άλλωστε, είναι πάλι γραμμένο
στην Αγία Γραφή, κάτι που αφορά ΟΛΟΥΣ τους αγίους, και που το είπε ο Θεός
δια του προφήτη στον Ηλιεί τον ιερέα: «..
τους δοξάζοντάς με θέλω δοξάσει» (Α Σαμουήλ, β 30).
Ποιοι δοξάζουν τον Θεό με την
ζωή τους; Οι άγιοι. Αν ο θεός τιμάει τους αγίους Του, και τους δοξάζει
μάλιστα, ποιος είσαι εσύ και εγώ που δεν θα τους τιμήσουμε; Μήπως είμαστε
παραπάνω από τον Θεό;
πηγή
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου