Δευτέρα 15 Ιουλίου 2013

ΠΩΣ ΔΟΥΛΕΥΕΙ Η ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ «Ἀδρανοποιεῖ, πείθει γιὰ τὴν “ἐποχὴ καὶ τὴν ἀνάγκη” καὶ στὸ τέλος καταστρέφει».



τῆς ἐφημ. «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ», 14.07.13

.          Ἡ ἐπανάληψη δὲν εἶναι μόνο ἡ μήτηρ τῆς μαθήσεως. Εἶναι καὶ ἡ βασικὴ μέθοδος τῆς ἐμπέδωσης προπαγανδιστικῶν μηνυμάτων. Ἕνα ἀπὸ τὰ πράγματα ποὺ ἀρέσκεται νὰ ἐπαναλαμβάνει τὸ καθεστὼς ποὺ χρεωκόπησε καὶ καταπρόδωσε τὴ χώρα εἶναι ἡ «προσαρμογὴ στὴν ἐποχὴ καὶ τὴν ἀνάγκη». Αὐτὸ τὸ σύνθημα «πέφτει στὴν ἀγορὰ» ὅποτε σχεδιάζεται ἡ ἀφαίρεση δικαιωμάτων ἀπὸ μεγάλη μερίδα τοῦ λαοῦ.
.          Τὰ συνθήματα δὲν εἶναι μαθηματικὰ ἢ κάποια θετικὴ ἐπιστήμη ποὺ πάντοτε ἀπαιτεῖ ἀποδείξεις γιὰ ὁτιδήποτε λέγεται καὶ γράφεται. Τὰ συνθήματα διατυπώνονται ἐμφατικὰ καὶ ἐπαναλαμβάνονται ὥσπου ὁ δέκτης νὰ ἀποκτήσει τὴν αἴσθηση ὅτι ἀκούει κάτι ἔγκυρο -ἀκόμη καὶ ὅταν αὐτὸ θίγει τὰ συμφέροντά του.
.          Στὴ συνέχεια, μόλις ὁ δέκτης ταυτιστεῖ μὲ τὸ μήνυμα καὶ παραχωρήσει κάτι ἀπὸ τὰ κεκτημένα του, τότε χρησιμοποιεῖται ξανὰ τὸ ἴδιο σύνθημα γιὰ νὰ παραχωρήσει ἀκόμη περισσότερα. Ὁ στόχος τῆς ἀπόπειρας ἐπιβολῆς, λὲς καὶ ὑπνωτίζεται ἀπὸ τὶς διαρκεῖς ἐπαναλήψεις, συνεχίζει τὶς παραχωρήσεις. Μπορεῖ νὰ δυσφορήσει στὴν ἀρχή, ἀλλὰ ἡ διάρκεια ἐξουθενώνει τὶς ἀντιστάσεις του. Ἡ ἀντίδραση μετατρέπεται σὲ ἄνευ ὅρων παράδοση.
.          Χαρακτηριστικὸ παράδειγμα, στὸ ὁποῖο ἐλάχιστοι ἔχουν δώσει τὴν πρέπουσα σημασία, εἶναι ἡ σθεναρὴ στάση τῶν Ἑλλήνων ἠθοποιῶν, ὅταν μπῆκαν στὴ ζωή μας τὰ λατινοαμερικανικὰ σίριαλ. Στὴν ἀρχὴ ἐξεμάνησαν. Παρόλο ποὺ ὁ χῶρος τῆς τηλεόρασης σημείωνε ραγδαίους ρυθμοὺς ἀνάπτυξης, ἐκεῖνοι ἔδειχναν μὲ κάθε τρόπο τὴν ἀντίθεσή τους στὴν «εἰσαγωγὴ» ξένων τηλεοπτικῶν σειρῶν. Ἀξίζει νὰ σημειωθεῖ ὅτι οἱ Ἕλληνες ἠθοποιοὶ εἶχαν ἀντικείμενο ἐργασίας, ἀκόμη καὶ στὰ βραζιλιάνικα σίριαλ! Ἐπειδὴ προβάλλονταν μεταγλωττισμένα, δεκάδες ἠθοποιοὶ «δάνειζαν» τὴ φωνή τους στοὺς ξένους πρωταγωνιστές.
.          Τὸ ἐπιχείρημα τῶν ἰδιοκτητῶν τηλεοπτικῶν σταθμῶν γιὰ νὰ ψαλιδίσουν τὴν ἑλληνικὴ συμμετοχὴ στὸ παραγόμενο προϊόν τους ἦταν τὸ προαναφερθέν: «ἀνάγκη καὶ προσαρμογὴ στὴν ἐποχή». Ἀνάγκη, βέβαια, δὲν ὑπῆρχε. Ἡ τηλεόραση διένυε περίοδο παχέων ἀγελάδων καὶ τὰ κέρδη ἀπὸ τὴ διαφήμιση αὐξάνονταν μήνα μὲ τὸν μήνα.
.          Οἱ Ἕλληνες ἠθοποιοὶ συμβιβάστηκαν μὲ αὐτὸ ποὺ θεώρησαν ἔλασσον. Δὲν συνέχισαν τὴ μάχη ἐνάντια στὴν ἐπέλαση τῶν εἰσαγομένων πολιτιστικῶν προϊόντων. Τώρα ἡ ἀνεργία σὲ αὐτὸν τὸν κλάδο προσεγγίζει τὸ 90%! Ὅπως ἦταν φυσικό, ἀντιστάσεως μὴ οὔσης, ἡ κατάσταση ἐπιδεινώθηκε.
.          Τώρα προβάλλονται τουρκικὰ σίριαλ στὴν τηλεόραση. Δὲν εἶναι κἂν μεταγλωττισμένα. προπαγάνδα τς γκυρας τ θέλει ποτιτλισμένα γι ν ξοικειώνεται τηλεθεατς-στόχος μ τ γλώσσα το χθρο. Τὸ ΕΣΡ καὶ οἱ Ἀρχὲς τῆς χώρας ὑποκρίνονται ὅτι δὲν καταλαβαίνουν ὅτι αὐτὸς ὁ βομβαρδισμὸς μὲ τὰ τουρκικὰ ὑποπροϊόντα συνιστᾶ κατάφωρη παραβίαση τῶν κανονισμῶν λειτουργίας τῶν ἰδιωτικῶν τηλεοπτικῶν σταθμῶν.
.          Αὐτὴ εἶναι ἡ διαβρωτικὴ δράση τῆς προπαγάνδας. Ἀδρανοποιεῖ, πείθει γιὰ τὴν «ἐποχὴ καὶ τὴν ἀνάγκη» καὶ στὸ τέλος καταστρέφει.

 Μήπως ἔτσι δὲν δουλεύει καὶ ἡ «ἐκκλησιαστικὴ προπαγάνδα» ποὺ προπαγανδίζει τὴν ἀνάγκη τῆς μεταφράσεως τῶν λειτουργικῶν κειμένων;

 

πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: