Αφιερωμένο εξαιρετικά στους αρνητές της ιστορίας και της κληρονομιας μας!
Παρατημενοι θησαυροί στα νυχια και τη ιδεολογική ασέβεια των εχθροπαθών κλεφτών και καταχραστων της ιστορίας.
Να κλέψουν ήθελαν ή να καταστρέψουν τα στοιχεία και την υπογραφή καταγωγής του «αλβανού» ζωγράφου που υπέγραφε ως “Protopapas” (Ελληνικά Πρωτόπαππας),
Η με το επίθετο Αργίτης, που εμφανίζεται σε μια τοιχογραφία κοντά στην Καστορια δείχνοντας το Άργος σαν τόπο της γέννησής του.
( The epithet Argitis, which appears in a fresco near Kastoria may point to Argos
(southern Greece)as his place of birth, although as he used it only
once it is regarded probable that it refers to a location in the area of
Kastoria εξηγούν οι ερμηνευτές της οικιοποίησης ενός Έλληνα Ηπειρώτη
που τον 16οαιώνα βάζει στην δέλτο του Αγίου, «Εξαίρετου της Παναγίας Αχράντου και Υπερευλογημένης Ενδόξου…» σε …απταιστα «σκιουπιτάρικα», αλβανικά δηλαδη!)
http://en.wikipedia.org/wiki/Onufri
Την είδηση έχει στο τεύχος του Απριλίου 2013, το ΠεριοδικόARCHAEOLOGY, παρουσιάζοντας τους βανδαλισμούς στη μικρή εκκλησία στο χωριο Βλασιο
( ελληνική πόλη που για τον Χατζόπουλο υπήρξε η έσχατη βορειότερη,
ορίζοντας εκεί τα σύνορα του Ελληνισμού,( M. B. Hatzopoulos believes
that Byllis is the northernmost, non-colonian Greek city in the region).
«Το μικρό εκκλησάκι αφιερωμένο στον Άγιο Premte στο αλβανικό χωριό
Valsh, υπέστη πρόσφατα βανδαλισμούς. Οι κλέφτες που ήρθαν στο Valsh τον
περασμένο χειμώναεπιχείρησαν να απομακρύνουν τις κεφαλές των αγίων,
αλλά, αντίθετα, κατόρθωσε μόνο να καταστραφεί η περιοχή γύρω από το
πρόσωπο του Αγίου Ηλία και ολοσχερώς το πρόσωπο του Αγίου Premte. Σήμερα
το εργαστήριοστο Ινστιτούτο Πολιτιστικών Μνημείων στα Τίρανα εργάζεται
για να συγκεντρώσει εκ νέου τασπαράγματα τοιχογραφιών που συλλέγονται
μετά την επίθεση και επιστήμονες πιστεύουν περίπου το 30 τοις εκατό των
στοιχείων μπορεί να αποκατασταθεί.»
http://www.archaeology.org/issues/90-1305/trenches/754-albania-onufri-frescoes-vandalized
«Η αρχική βλάβη στις τοιχογραφίες επήλθε στις 30 Δεκεμβρίου 2012
όταν το παρεκκλήσι ήταν κλειστό και αφύλακτο. Οι ντόπιοι έκαναν την
ανακάλυψη αμέσως μετά τις αρχές και ζήτησαν την επέμβαση των αρχών –
αλλά δεν ελήφθη κανένα
μέτρο – Επιτρέποντας οι κλέφτες για να χτυπήσει και πάλι στις 4 Ιανουαρίου 2013.»
http://www.pasthorizonspr.com/index.php/archives/01/2013/albanian-frescoes-sustain-irreversible-damage
Σε άλλη δημοσίευση διαβάζουμε:
«Στις 30 Δεκεμβρίου 2012, βάνδαλοι λεηλάτησαν τις τοιχογραφίες του
Ονούφριου, ένα αριστούργημα της μεταβυζαντινής εποχής του 16ου αιώνα.
Ήταν μια πράξη βανδαλισμού ή μια πράξη κλοπής, εναντίον της Ορθοδοξίας; Η ανάλυση από τον αρχιτέκτονα Nikelina Bineri.
(Αρχικά δημοσιεύτηκε από Βαλκάνια Le Courrier des πρώτης Φεβρουαρίου του 2013)
Ένα πολύ σοβαρό γεγονός, σε σχέση με την προστασία της πολιτιστικής
κληρονομιάς στην Αλβανίας, έχει προσελκύσει την προσοχή στις αρχές του
2013. Η εκκλησία της Αγίας Παρασκευής (Sain Premtes), του δέκατου έκτου
αιώνα, συλήθηκε δυο φορές
Η εκκλησία βρίσκεται κοντά στο χωριό Βλάσιο, που δεν απέχει πολύ από
το Ελμπασάν. Είναι μια μικρή εκκλησία, σε απλό σχέδιο, με κεντρικό
κλίτος. Εκτός από την ιστορική της αξία – είναι μια από τις λίγες
εκκλησίες που παραμένουν από τον δέκατο έκτο αιώνα – η μοναδικότητα του
μνημείου εξαρτάται από την εσωτερική διακόσμηση με τοιχογραφίες το 1554
από τον διάσημο ζωγράφο Ονούφριο που εξ αιτίας της τωρινής κατάστασης
των συνόρων «δωρίζεται» και οικιοποιείται από την Αλβανία.
Ο ‘Ελληνας-που «χαρίζεται» Αλβανός- ζωγράφος, καταλαμβάνει σημαντική
θέση στην ιστορία της μεταβυζαντινής ζωγραφικής. Η θέση και οι
εκφράσεις στα πρόσωπα των χαρακτήρων του να είναι ρεαλιστικές,
νεωτερικές για τους κανόνες της βυζαντινής αγιογραφίας. Ο Ονούφριος
είναι εξίσου διάσημος για το γεγονός ότι εισήγαγε στην θρησκευτική
ζωγραφική ένα πολύ ιδιαίτερο είδος του κόκκινου, του οποίου ποτέ δεν
μαρτύρησε το μυστικό της παρασκευής. Οι τοιχογραφίες στην εκκλησία της
Αγίας Παρασκευής έχει αποτελέσει αντικείμενο πολυάριθμων μελετών από
ειδικούς της πολιτιστικής κληρονομιάς. Στις τοιχογραφίες που
λεηλατήθηκαν υπήρχε και μια επιγραφή του Ονούφριου που περιείχε
πληροφορίες για τη ζωή του.
Ο ναός και οι τοιχογραφίες του προστατεύονται ως πολιτιστικό μνημείο
σε εθνικό επίπεδο. Ο ακαδημαϊκός Moikom Ζέκο, συγγραφέας πολλών
εκδόσεων για τα έργα ζωγραφικής του Ουνούφριου πιστεύει ότι οι
τοιχογραφίες της Αγίας Παρασκευής είναι μοναδικές και δεν μπορούν να
αντικατασταθούν. Η απώλεια αυτών των αριστουργημάτων είναι κατά τη γνώμη
του, μια πραγματική αιτία για εθνικό πένθος. Για τον Moikom Ζέκο, ο
Ονούφριος είναι μέρος της «Αγίας Τριάδας» από τις μεγάλες μορφές που
βρίσκονται στη βάση του αλβανικού εθνικού πολιτισμού, μαζί με τον Marin
Barteti (έζησε στα τέλη του δέκατου πέμπτου και του δέκατου έκτου αιώνα
και θεωρείται η πρώτη ιστορική της Αλβανίας) και Gjon Buzuku (XVI αιώνα,
είναι ο συγγραφέας του πρώτου κείμενο γραμμένο στην αλβανική γλώσσα) Ο
ακαδημαϊκός θεωρεί την εξαφάνιση αυτών των τοιχογραφιών ως έγκλημα κατά
της μνήμης του αλβανικού λαού και τη μνήμη της ανθρωπότητας.
Ο Gentian Stratoberdha, ένας αρχιτέκτονας, ένας εμπειρογνώμονας στην
πολιτιστική κληρονομιά και σύμβουλος για την ορθόδοξη εκκλησία της
Αλβανίας, δήλωσε σε συνέντευξή πως η ανάλυση από ειδικούς των ζημιών που
άφησαν πίσω τους οι βανδάλοι μετά την πρώτη λεηλασία, που συνέβη στις
30 Δεκεμβρίου , έδειξε ότι τα έργα ζωγραφικής απομακρύνθηκαν με
μαχαίρια. Οι τοιχογραφίες υπέστησαν σοβαρές ζημιές και θραύσματά τους
βρέθηκαν στο πάτωμα. Αυτό δείχνει, σύμφωνα με τους ειδικούς ότι οι
κλέφτες δεν είχαν καμία εμπειρία στον τομέα των εξαγωγών τοιχογραφιών.
Τα τμήματα που αφαίρεσαν οι κλέφτες ήταν οι κεφαλές των αγίων. Ακόμη και
η επιγραφή όπου ο Ονούφριος έδινε πληροφορίες για τη ζωή του, έχει
φύγει.»
Πρόκειται για Λεηλασίες λοιπόν ή για ιδεολογικούς εκβιασμούς;
Αναρωτιέται το δημοσίευμα για την καταστροφή των frescoς στον Ναό της Αγίας Παρασκευής στη πόλη Βλάσιο της Αλβανίας.
«Υπάρχουν δύο υποθέσεις πίσω από αυτό το έγκλημα κατά της
πολιτιστικής κληρονομιάς. Το πρώτο είναι ότι πρόκειται για προαναγγελθέν
έγκλημα με κίνητρο ιδεολογικούς λόγους όπως είπε ο Moikom Szeqo και
συγκρίνεται με την καταστροφή των αγαλμάτων του Βούδα στο Αφγανιστάναπό
τους Ταλιμπάν.
Η δεύτερη υπόθεση είναι ότι οι τοιχογραφίες κλάπηκαν να μεταπωληθούν στη μαύρη αγορά έργων τέχνης.
Το Φόρουμ για την Προστασία της Παγκόσμιας Κληρονομιάς Αλβανίας
κατήγγειλε τη λεηλασία των τοιχογραφιών ως «έγκλημα κατά της
ιδιοκτησίας”, αποδεχόμενοι δηλαδή την δεύτερη υπόθεση.Κατά τη διάρκεια
μιας διαμαρτυρίας οργανώθηκε συλλαλητήριο στις 11 Ιανουαρίου, μπροστά
από τα κεντρικά γραφεία του Υπουργείου Πολιτισμού και ζήτησαν την
παραίτηση του υπουργού AldoBUMCI.
Πιστεύουν ότι είναι ευθύνη του υπουργείου η τελευταία λεηλασία και
κατήγγειλαν τη σιωπή για το γεγονός, που κράτησε κρυφό για 10 ημέρες .
Ο Υπουργός Aldo BUMCI είπε ότι ήταν αδύνατη η προστασία όλων των κτιρίων
του καταλόγου των εθνικών κληρονομημάτων όλο το 24ωρο, με δεδομένη την
ευρεία έλλειψη συνειδητοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Παρ ‘όλα αυτά, αυτή η έλλειψη ευαισθησίας για τα περιουσιακά
πολιτισμικά στοιχεία παραμένει ευθύνη της κυβέρνησης, που δεν παρέχει
καμία εκπαίδευση στο θέμα αυτό σε επίπεδο σχολικής μονάδας, και δεν
διεξάγει εκστρατείες ευαισθητοποίησης, προκειμένου να κάνει κτήμα την
κληρονομιά αυτή στον πληθυσμό.
(…)»
FM
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου