Σε μια προσπάθεια να φανεί πατερικός και "επόμενος τοις αγίοις Πατράσι" ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος στο μήνυμά του για την Κυριακή της Ορθοδοξίας επιχειρεί νέα ερμηνεία της "μεταπατερικής θεολογίας". Μεταπατερική σημαίνει μετά των Αγίων Πατέρων δηλαδή μαζί με τους αγίους Πατέρες, κατά τον Μητροπολίτη, ο οποίος γράφει χαρακτηριστικά: "Δεν υπάρχει μεταπατερικότητα ξεκομμένη από τη διαχρονική διδασκαλία των Αγίων Πατέρων, ξεκομμένη από την αιώνια Αλήθεια της Ορθοδοξίας. Αυτό, που κάποτε καλούμε «μεταπατερική», δεν είναι «αντιπατερική» θεολογία, αλλά θεολογία «μετά», δηλ. μ α ζ ί με τους Αγίους Πατέρες". Μόνο που οι θεολόγοι της Ακαδημίας του έχουν κάνει λόγο για υπέρβαση των αγίων Πατέρων, για συναφειακή θεολογία, για προβληματικά σημεία της θεολογίας των αγίων και παρόμοια άλλα τινά. Αν όντως ο λόγος του Μητροπολίτου Ιγνατίου σηματοδοτεί την αρχή της μετάνοιας και την αποκήρυξη της μεταπατερικής αίρεσης, τότε όλοι θα χαρούμε. Αναμένουμε ωστόσο να δούμε την οδό που θα πορευθούν στο εξής οι θεολόγοι της Ακαδημίας του.
Το μήνημα του Μητροπολίτου Δημητριάδος Ιγνατίου:
Αγαπητοί μου Πατέρες και Αδελφοί,
παιδιά μου εν Κυρίω αγαπημένα,
Κυριακή της Ορθοδοξίας σήμερα και εορτάζουμε την Αναστήλωση των Ιερών Εικόνων. Και η πρώτη εικόνα, που οι πιστοί προσκυνούμε λατρευτικώς, είναι η Εικόνα του Χριστού, του «Ενανθρωπήσαντος» Θεού , ο Οποίος ενέχει «παν το πλήρωμα της Θεότητος σωματικώς». Η Ορθοδοξία μας είναι ο Ιησούς Χριστός, παρατεινόμενος στους αιώνες. Γι' αυτό δεν έχει την ταυτότητα του κόσμου τούτου αλλά του Ουρανού. Ταυτίζεται πλήρως με το Θεανδρικό Πρόσωπο του ενανθρωπήσαντος Σωτήρος μας Ιησού Χριστού.
Η Ορθοδοξία είναι η Εκκλησία του Σαρκωμένου Θεού της Αγάπης. Προσκυνώντας σήμερα την Εικόνα του Χριστού, κατά τον επίσημο ετήσιο εορτασμό, προσκυνούμε «της σαρκός το εκτύπωμα». Και διά της Εικόνος του Χριστού τιμούμε τις εικόνες των Αγίων που μιμήθηκαν το Χριστό και διακονούμε τις έμψυχες εικόνες του Θεού , δηλ. τους ανά τον κόσμο αδελφούς μας .Γι' αυτό η Ορθοδοξία μας είναι βιωμένη αγάπη και χριστομίμητη μέριμνα για όλες τις ανάγκες του λαού του Θεού. Τρέφει και ανατρέφει τον άνθρωπο, αγωνίζεται να καλύψει τις πνευματικές και τις υλικές του ανάγκες.
Η Ορθοδοξία δεν είναι η συντήρηση νεκρών θρησκευτικών τύπων. Είναι η καρδιά της Αλήθειας, η οποία σώζει διαχρονικά τον κόσμο, χωρίς ποτέ να είναι μία φαρισαϊκή αυτοδικαίωση. Είναι η Εκκλησία των απανταχού της γης αμαρτωλών, που καθίστανται Άγιοι μέσα από μια επώδυνη, πλην όμως, σωτήρια πορεία μετανοίας, μετέχοντας στο Μυστήριο της αληθινής κοινωνίας, την Ευχαριστία.
Η Ορθοδοξία είναι ο πνευματικός χώρος «άνευ ορίων» δηλ. περιορισμών και συνόρων. Η οικουμενικότητα και η καθολικότητά της δεν έχουν ούτε γεωγραφικά ούτε χρονικά όρια. Οι πάντες χωρούν στην αγκάλη Της, αρκεί να πιστεύουν αληθινά και να ζουν ορθοδόξως, εν μετανοία και αγάπη. Είναι, όμως, και «μεθ' ορίων», δηλ. έχει πνευματικά σύνορα και περιορισμούς. Δεν χωρούν μέσα της η αίρεση, το σχίσμα, το ψέμα, η πλάνη, ο μισαλλόδοξος φανατισμός, η κατασκευή φανταστικών εχθρών, ο εξτρεμισμός, οι φοβίες, τα απορριπτικά σύνδρομα, γενικά η κάθε είδους διαστροφή της Ευαγγελικής και Χριστομίμητης αλήθειας. Κατά τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, η Ορθοδοξία «αποκηρύττει τους σπουδαστές της δυσσεβείας και των πονηρών διδασκαλιών».
Η Ορθοδοξία είναι η πίστη των Πατέρων, που εξακολουθούν και σήμερα να είναι οι μοναδικοί Πατέρες και Διδάσκαλοι της Οικουμένης. Και οι Πατέρες αυτοί δεν ανήκουν μόνο στο παρελθόν αλλά είναι οι διαχρονικοί φάροι του παρόντος και του μέλλοντος, «διά τους μέλλοντας κληρονομείν σωτηρίαν». Η ζωή της Εκκλησίας σήμερα μπορεί ιστορικά και χρονικά να βρίσκεται μετά τους Πατέρες των Οικουμενικών Συνόδων, όμως, πορεύεται με εμπιστοσύνη πάνω στα ίχνη τους. Κάθε λεγόμενη νεωτερικότητα της ζωντανής Εκκλησίας είναι η ίδια Παρουσία του Χριστού, του «Αυτού χθες και σήμερον και εις τους αιώνας». Προχωρούν οι πιστοί υπό το φως των Πατερικών προβολέων «επόμενοι τοις Αγίοις Πατράσιν». Δεν υπάρχει μεταπατερικότητα ξεκομμένη από τη διαχρονική διδασκαλία των Αγίων Πατέρων, ξεκομμένη από την αιώνια Αλήθεια της Ορθοδοξίας. Αυτό, που κάποτε καλούμε «μεταπατερική», δεν είναι «αντιπατερική» θεολογία, αλλά θεολογία «μετά», δηλ. μ α ζ ί με τους Αγίους Πατέρες. Είναι η αλήθεια και η αγιότητα των Πατέρων της Εκκλησίας, οι οποίοι μπορούν κάθε εποχή, ακόμα και σήμερα, να βρουν μιμητές και συνεχιστές, ως αιώνια πρότυπα ζωής και σωτηρίας. Είναι ό,τι ακριβώς θα έλεγαν σήμερα στην Εκκλησία οι Άγιοι Πατέρες, δίδοντας απαντήσεις στα σύγχρονα ερωτήματα και λύσεις στα προβλήματα της εποχής.
Η Ορθοδοξία δεν είναι ένα απολίθωμα του παρελθόντος ή η εκταφή ιστορικής μνήμης. Είναι η ζωή του σήμερα. Το Πνεύμα το Άγιον αναδεικνύει σε όλους τους καιρούς, ακόμη και σήμερα, Αγίους και Οσίους, Θεολόγους Πατέρες και Ομολογητές, Μάρτυρες και Ασκητές. Γιατί είναι το Σώμα του Ιησού Χριστού «του τα πάντα εν πάσι πληρουμένου». Δεν μπορεί να είναι κόμμα που διχάζει, γιατί είναι το πλήρωμα της Αλήθειας που συνενώνει τους πιστούς. Δεν επιθυμεί και δεν διαθέτει εξωτερικό πλούτο και δύναμη, γιατί έχει τον πλούτο της Θείας Ζωής «εν οστρακίνοις σκεύεσιν». Δεν είναι η φαρισαϊκή μεγαλοπρέπεια, αλλά το ήθος που διασώζει το αληθινό Πρόσωπο του Θεανθρώπου Κυρίου Ιησού Χριστού. Η Ορθοδοξία δεν είναι στείρα προγονολατρεία, αλλά η σημερινή άθληση κάθε πιστού, διά της Χάριτος του Θεού.
Αδελφοί μου,
Στον διαρκώς μεταβαλλόμενο σήμερα κόσμο, η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία μας προσφέρει τον Χριστό, που είναι απαράλλακτος και αμετάβλητος. Δεν μεταβάλλεται από τον κόσμο, δεν προσαρμόζεται στον κόσμο, αλλά, με Αγιοπνευματική χάρη, μεταμορφώνει τον κόσμο σε κοινωνία αγάπης και αδελφότητας. Γι' αυτό αδελφοί μου ας ευχαριστήσουμε κι ας δοξάσουμε τον Θεό που γεννηθήκαμε Ορθόδοξοι. Μέσα στην Ορθοδοξία συντριβόμαστε με τα δάκρυα της μετανοίας για τα τραύματα της αμαρτίας μας. Μέσα στην Ορθοδοξία δοξαζόμαστε «εν Χριστώ συν πάσι τοις αγίοις.»
Ας αγωνιζόμαστε να ζούμε έτσι , ώστε σαν τον Φίλιππο της σημερινής Ευαγγελικής διήγησης, να λέμε σε κάθε συνοδοιπόρο, σε κάθε καλοπροαίρετο συζητητή: «Έρχου και ίδε». Έλα να δεις και σήμερα την Ορθοδοξία, όπως τη ζει με πίστη και υπομονή:
-ο σύγχρονος δοκιμαζόμενος Ορθόδοξος Χριστιανός,
-ο αγωνιστής νέος,
-το τίμιο αντρόγυνο,
-ο σεμνός κληρικός,
-ο αγρυπνών Επίσκοπος,
-ο πονεμένος αδελφός,
-ο ξενιτεμένος ιεραπόστολος,
-ο έντιμος επαγγελματίας,
-ο όσιος μοναχός,
-ο μετανοών αμαρτωλός,
-ο αφανής ήρωας της ταπεινής εν Χριστώ αγάπης.
«Έρχου και ίδε». Έλα να δεις την Εικόνα του Χριστού και στα πρόσωπα των Αγίων, των μελών της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας.
Χρόνια Πολλά και Ευλογημένα
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ
† Ο ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΣ ΙΓΝΑΤΙΟΣ
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου