Το Ρίμινι, τα Δεκεμβριανά, η Ελλη Λαμπέτη, ο Ζαν Κοκτό και άλλες μαρτυρίες μιας εποχής από τον Δημήτρη Παπαδήμο
Ναύτες στα ξάρτια φελούκας (Αίγυπτος περί το 1950)
Ως στρατιωτικός φωτογράφος των ελληνικών δυνάμεων της Μέσης Ανατολής την περίοδο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και ως συνεργάτης του Γραφείου Τύπου της εξόριστης ελληνικής κυβέρνησης, ο Δημήτρης Παπαδήμος αποτύπωσε με τον φακό του πολύτιμες μαρτυρίες της εποχής. Σκηνές από τη Μέση Ανατολή αλλά και το Ρίμινι και τα Δεκεμβριανά παρελαύνουν, μεταξύ άλλων, στην έκθεση που με τίτλο «Δημήτρης Παπαδήμος. Ταξιδιώτης. Φωτογράφος» εγκαινιάζεται την Τρίτη 24 Ιανουαρίου (ώρα 8 μ.μ.) στο Μέγαρο Εϋνάρδου του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης.
Και όχι μόνο. Μέσα από ένα αρχείο 65.000 αρνητικών και των αντίστοιχών τους κοντάκτ που η σύζυγός του Λιάνα Παπαδήμου το δώρισε στο ΕΛΙΑ μετά τον θάνατό του το 1994 (κατόπιν επιθυμίας του ιδίου), η έκθεση καλύπτει χρονικά τέσσερις δεκαετίες και γεωγραφικά τη λεκάνη της Μεσογείου με έμφαση στην Αίγυπτο και στην Ελλάδα. Ιδιαίτερη ενότητα της έκθεσης συνιστούν τα πορτρέτα ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών και συγγραφέων, όπως των Μίνου Αργυράκη, Γιάννη Τσαρούχη, Ναταλίας Μελά, Ελλης Λαμπέτη, Γιώργου Σεφέρη, Λόρενς Ντάρελ, Ζαν Κοκτό και πολλών άλλων.
Τοπία και άνθρωποι από την έρημο, τον Νείλο, το Σινά, την Γκάνα, την Κύπρο και την ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα: πρόκειται για την πρώτη αναδρομική έκθεση του φωτογράφου Δημήτρη Παπαδήμου, που δίνει μια εικόνα του έργου του από τα πρώτα χρόνια της ενασχόλησής του με τη φωτογραφία ως και το 1980. Με περισσότερες από 200 φωτογραφίες η έκθεση παρουσιάζει στο κοινό έναν καλλιτέχνη καταξιωμένο και γνωστό στην εποχή του, άγνωστο όμως στο σημερινό κοινό της ελληνικής φωτογραφίας.
Ο Παπαδήμος γεννήθηκε στο Κάιρο το 1918 μέσα στην ανθούσα εκεί ελληνική παροικία. Με τη φωτογραφία πειραματίστηκε από τα εφηβικά του χρόνια και από νωρίς εκδήλωσε την επιθυμία να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο. Συστηματικά όμως ασχολήθηκε με τη φωτογραφία στα χρόνια της υπηρεσίας του ως στρατιωτικού φωτογράφου στις ελληνικές δυνάμεις Μέσης Ανατολής και στο Γραφείο Τύπου της εξόριστης ελληνικής κυβέρνησης. Με τη λήξη του πολέμου και την τραγωδία των Δεκεμβριανών που αποτύπωσε με τον φακό του, ο Παπαδήμος ξεκίνησε ένα νέο κεφάλαιο που συνδύασε τα δύο του πάθη, το ταξίδι και τη φωτογραφία. Κατά τη διάρκεια μιας μεστής σε δουλειά δεκαετίας (1946-1956) και λίγο πριν από τη μόνιμη εγκατάστασή του στην Ελλάδα, ο Παπαδήμος ταξίδεψε στην Αίγυπτο, στη Μεσόγειο και στη Μέση Ανατολή και κατέγραψε τον άνθρωπο και τα έργα του με ματιά βαθιά ανθρώπινη, αποφεύγοντας τη γραφικότητα.
Από τη δουλειά του και τη συνεργασία του με βρετανούς, κυρίως, συγγραφείς προέκυψαν εκθέσεις και εικονογραφημένα ταξιδιωτικά βιβλία. Παράλληλα, ασχολήθηκε επαγγελματικά και με τον κινηματογράφο, ως φωτογράφος ή βοηθός παραγωγής. Από το 1956 ως και το 1980 και με ορμητήριο την Αθήνα, ταξίδεψε και φωτογράφισε - εξαντλητικά, θα έλεγε κανείς - την Ελλάδα. Ηδη από το 1956 υπήρξε συνεργάτης των «Εικόνων» και αργότερα των περιοδικών «Ηώς» και «Ταχυδρόμος», ενώ παράλληλα συνεργάστηκε με τον ΕΟΤ και το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Το επιστέγασμα της φωτογραφικής του
δραστηριότητας υπήρξε η έκδοση του λευκώματος με τίτλο «Η Ελλάδα που φεύγει» από τις εκδόσεις Ολκός (1974).
Την έκθεση συνοδεύει φωτογραφικό λεύκωμα με 504 φωτογραφίες και κείμενα του Κωστή Λιόντη, της Ματθίλδης Πυρλή, της Βασιλικής Χατζηγεωργίου και της Heba Farid. Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 24 Μαρτίου 2012. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
Μέγαρο Εϋνάρδου: Αγίου Κωνσταντίνου 20 και Μενάνδρου.
Ωρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή 10 π.μ. - 2 μ.μ.
Τετάρτη και Παρασκευή 6 - 8 μ.μ., Σάββατο 12 - 2 μ.μ.
Πληροφορίες: 210 5223.101, 210 5223.540, 210 3234.267
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου