Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2011

Ο Φόκνερ βγαίνει στο γυαλί.19 μυθιστορήματα και 125 διηγήματα του αμερικανού νομπελίστα στην αμερικανική τηλεόραση

Ο Φόκνερ βγαίνει στο γυαλί
Ο Στιβ Μακ Κουίν (αριστερά) σε σκηνή από τους «Κλέφτες», ταινίας βασισμένης στο τρίτο μέρος της τριλογίας των «Slope» του Γ. Φόκνερ



Τα έργα του αμερικανού νομπελίστα (1949) συγγραφέα Γουίλιαμ Φόκνερ (1897- 1962) πρόκειται να μεταφερθούν στη μικρή οθόνη απ' τον Ντέιβιντ Μιλτς, τον δημιουργό της βίαιης τηλεοπτικής σειράς γουέστερν «Deadwood» αλλά και της αστυνομικής σειράς «NYPD Blue».

Η εταιρεία παραγωγής «Redboard Productions» υπέγραψε ένα πολυετές συμβόλαιο με το συνδρομητικό τηλεοπτικό δίκτυο HBO και η συμφωνία προβλέπει ότι σημαντικά έργα του κορυφαίου λογοτέχνη του αμερικανικού Νότου θα γίνουν τηλεοπτικές σειρές και τηλεταινίες. Ο Μιλτς εξασφάλισε τα δικαιώματα απ' το «Ίδρυμα Γουίλιαμ Φόκνερ» μετά από πολύμηνες συζητήσεις. Πρόκειται για 19 μυθιστορήματα και 125 διηγήματα.
Σκηνή από το «Μπάρτον Φινκ» των αδελφών Κόεν. Η ομοιότητα του Τζον Μαχόνεϊ (δίπλα στην Τζούντι Ντέιβις) με τον Γουίλιαμ Φόκνερ είναι εμφανέστατη!
«Το Χόλιγουντ είναι το μέρος στο οποίο κάποιος μπορεί να δεχθεί μαχαιριά στην πλάτη ενώ ανεβαίνει μια σκάλα» είχε πει ο Γουίλιαμ Φόκνερ (1897- 1962)
Το σενάριο της ταινίας «Το μακρύ καυτό καλοκαίρι» του Μάρτιν Ριτ (με τους Πολ Νιούμαν- Τζόαν Γούντγουαρντ) προέκυψε από την μείξη δυο διηγημάτων και ενός μυθιστορήματος του Γ. Φόκνερ
Σκηνή από το «Να έχεις και να μην έχεις» (1944) με την Λορίν Μπακόλ (μέσον). Ο Γ. Φόκνερ διασκεύασε για το σινεμά το μυθιστόρημα του Ερνεστ Χέμινγκουεϊ και ο Χάουαρντ Χοκς σκηνοθέτησε
Η Ντόροθι Μαλόουν και ο Ρόμπερτ Στακ σε σκηνή από το σπουδαίο μελόδραμα του Ντάγκλας Σερκ «Γραμμένο με αίμα» από το μυθισόρημα «Pylon» του Γ. Φόκνερ
Το 1945 ο Γ. Φόκνερ ως «σεναριογράφος συμβολαίου» συνυπέγραψε με έξι ακόμα συγγραφείς την διασκευή του μυθιστορήματος του Τζέιμς Μ. Κέιν «Mildred Pierce» που γυρίστηκε στο σινεμά με την Τζόαν Κρόφορντ
Ο Στιβ Μακ Κουίν (αριστερά) σε σκηνή από τους «Κλέφτες», ταινίας βασισμένης στο τρίτο μέρος της τριλογίας των «Slope» του Γ. Φόκνερ

Το παράξενο είναι ότι το συγγραφικό ύφος του Φόκνερ είχε κριθεί «ακατάλληλο για κινηματογραφική "γλώσσα"», αν και τελικά κάποια μυθιστορήματα και διηγήματά του βρήκαν τον δρόμο προς την μεγάλη οθόνη.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, ο σπουδαίος Μάρτιν Ριτ μετέφερε στον κινηματογράφο το μυθιστόρημα του Φόκνερ «Η βουή και η μανία» με τον Γιουλ Μπρίνερ στον ρόλο του εμβληματικού Τζέισον Κόμπσον. O ίδιος σκηνοθέτης «ένωσε» τα διηγήματα «Barn burning» και «Spotted horses» και το μυθιστόρημα «Το χωριουδάκι» (πρώτο μέρος της τριλογίας των «Slope») στο κλασικό μελόδραμα του αμερικανικού Νότου «Το μακρύ καυτό καλοκαίρι» με τους Τζόαν Γούντγουορντ και Πολ Νιούμαν.

Ο Ντέιβιντ Μιλτς είπε στους «Los Angeles Times» ότι δεν κατάλαβε ποτέ γιατί τα έργα του Φόκνερ θεωρήθηκαν… μη κινηματογραφήσιμα. «Σε μένα μοιάζει απίστευτα κινηματογραφήσιμος» τόνισε. «Αλλά, ναι το έχω ακούσει αυτό, μια ή δυο φορές» συνέχισε εξυμνώντας την πρόζα και τους διάλογους του συγγραφέα και λέγοντας ότι το «Αβεσσαλώμ, Αβεσσαλώμ!» (1936) είναι το αγαπημένο του μυθιστόρημα απ' αυτά του Φόκνερ. «Οι διάλογοι του είναι θαυμάσιοι, εμπνευσμένοι και απολύτως αυθεντικοί. Είναι τόσο μοντέρνοι! Ξέρετε, ο Φόκνερ έγραψε σενάρια και το αυτί του είναι απλώς αλάνθαστο. Για μένα είναι μια ξεχωριστή φωνή της αμερικανικής λογοτεχνίας του προηγούμενου αιώνα. Η ποικιλία του έργου και η πολυφωνία που υπάρχει στα βιβλία του πάνω στα όσα μας αφορούν: ο Φόκνερ θέτει ερωτήματα για τις φυλετικές διακρίσεις, τις προκλήσεις της νεωτερικότητας και τα σύγχρονα διλήμματα του ανθρώπου απ' όλες τις πλευρές» υπογράμμισε ο Μίτσελ αναφέροντας ότι ο Φόκνερ είναι πάντα επίκαιρος και πως ο ίδιος αντλεί μεγάλη ευχαρίστηση απ' την ενασχόλησή του μ' αυτό το υλικό.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, ο Στιβ Μακ Κουίν (σε μια από τις λιγότερο γνωστές κινηματογραφικές εμφανίσεις του) θα έπαιζε στους «Κλέφτες» του Μαρκ Ραϊντέλ που στηρίζεται στο τρίτο μέρος της τριλογίας των «Slope» του Φόκνερ, ενώ να θυμίσουμε επίσης ότι ο βαρόνος του αμερικανικού μελοδράματος, γερμανός σκηνοθέτης Ντάγκλας Σερκ τίμησε το μυθιστόρημα του Φόκνερ «Pylon» στο σπουδαίο φιλμ «Γραμμένο με αίμα», παραγωγής 1957.

Στις δεκαετίες του 1930, του 1940 και του 1950, ο ίδιος ο Γουίλιαμ Φόκνερ εργάστηκε στο Χόλιγουντ ως σεναριογράφος και δούλεψε πάνω στις κινηματογραφικές μεταφορές πολλών μυθιστορημάτων ανάμεσα στα οποία τα «Ο μεγάλος ύπνος» του Ρέιμοντ Τσάντλερ και το «Να έχεις και να μην έχεις» του Έρνεστ Χέμινγουεϊ. Το γεγονός ότι και οι δυο ταινίες που βασίστηκαν σε αυτά τα μυθιστορήματα είναι του μεγάλου μάστορα Χάουαρντ Χοκς δεν είναι τυχαίο• ο Φόκνερ και ο Χοκς ήταν πολύ καλοί φίλοι. Φανταστείστε όμως τι εποχή! Σε μια και μόνον ταινία όπως το «Να έχεις και να μην έχεις» μπορούσαν να συναντηθούν πέντε «ιερά τέρατα» οι δύο εκ των οποίων ήταν νομπελίστες!: Χέμινγκουεϊ, Φόκνερ, Χοκς, Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και Λορίν Μπακόλ.

Βεβαίως, η εμπειρία του Φόκνερ στο Χόλιγουντ δεν ήταν η καλύτερη. «Το Χόλιγουντ είναι το μέρος στο οποίο κάποιος μπορεί να δεχθεί μαχαιριά στην πλάτη ενώ ανεβαίνει μια σκάλα» είχε κάποτε πει. Αλλωστε ο Φόκνερ σε πολλές ταινίες δούλεψε ως «σεναριογράφος με συμβόλαιο» και η εμπειρία ήταν μάλλον δυσάρεστη καθώς σε κάποιες περιπτώσεις το όνομά του δεν γράφτηκε στους τίτλους. Ενα παράδειγμα είναι το αριστούργημα του Μάικλ Κέρτιζ «Θύελλα σε μητρική καρδιά» (1945) που στηρίχθηκε σε μυθιστόρημα του Τζέιμς Μ. Κέιν και χάρισε στην Τζόαν Κρόφορντ το Οσκαρ Α γυναικείου ρόλου. Για το σενάριο συνεργάστηκαν επτά συγγραφείς (ανάμεσά τους και ο Γ. Φόκνερ) αλλά μόνον ένας διεκδίκησε το Οσκαρ, ο Ράνταλ Μακ Ντούγκαλ.

Την τραυματική σχέση του Φόκνερ με το Χόλιγουντ έθιξαν οι αδελφοί Τζόελ και Ιθαν Κόεν στο αριστούργημά τους «Μπάρτον Φινκ», όπου ένας ήρωας ονόματι Γ. Π. Μέιχιου είναι αλκοολικός συγγραφέας - σεναριογράφος κατά παραγγελία στο Χόλιγουντ και παραπέμπει κατευθείαν στον Φόκνερ. Ακόμα και η επιλογή του ηθοποιού Τζον Μαχόνεϊ για τον ρόλο δεν έγινε τυχαία αφού είναι φτυστός ο Φόκνερ!

Δεν έχει πάντως αποφασιστεί ακόμα ποια θα είναι τα έργα του Φόκνερ που θα περάσουν πρώτα στη μικρή οθόνη ωστόσο «δεν βλέπουμε την ώρα να συμφωνήσουμε και να συνεργαστούμε με τους καλύτερους σεναριογράφους και κινηματογραφιστές ώστε κάθε έργο να βρει την ιδανική του αντιστοιχία στην οθόνη».
πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: