Σημαντικές εκθέσεις αρχιτεκτονικής, από εκείνη με τις συνθέσεις του Γιάννη Μόραλη σε κτίρια και δημόσιους χώρους μέχρι και τη φετινή συμμετοχή της Ελλάδας στην Μπιενάλε της Βενετίας, αλλά και το αντάρτικο της Ηπείρου μέσα από τον φωτογραφικό φακό του Κώστα Μπαλάφα, η σκηνογραφική δουλειά του Ελληνα ζωγράφου Σπύρου Βασιλείου και οι θαλασσογραφίες του Ιωάννη Αλταμούρα είναι ορισμένα μόνο από τα πλούσια σχέδια του Μουσείου Μπενάκη για το 2011.
Η νέα εκθεσιακή χρονιά ξεκινά στις 21 Ιανουαρίου στο κτίριο της Πειραιώς με την άκρως ενδιαφέρουσα έκθεση «Αιτία Θανάτου: Ευθανασία. Εργα από τη Συλλογή Prinzhorn». Περιλαμβάνει 96 έργα 18 καλλιτεχνών, που υπήρξαν θύματα του προγράμματος ευθανασίας των ναζί. Τα έργα αποτελούν τόπο συνάντησης Ιστορίας, τέχνης και ψυχιατρικής σε εποχές που η πολιτική εκτροπή έστελνε στον Καιάδα τα αδύναμα μέλη της. Ο κλάδος Τέχνη και Ψυχιατρική της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη φέρνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα έργα από τη συλλογή Prinzhorn της Ψυχιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης. Εμπνευστής της υπήρξε ο Hans Prinzhorn (1866-1933), γιατρός και ιστορικός τέχνης, πρωτοπόρος στην προσέγγιση των δύο αντικειμένων. Μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο άρχισε να συγκεντρώνει έργα από διάφορες ψυχιατρικές κλινικές για να αποσυνδέσει μια για πάντα τα έργα των ασθενών από τη διάγνωσή τους. Πρόσφερε στην παραγκωνισμένη «τρελή» τέχνη και στους δημιουργούς της μια θετική επανεκτίμηση και διευκόλυνε την αναγνώριση του ταλέντου των ψυχιατρικών ασθενών και την επανένταξή τους στην κοινωνία (διάρκεια έως 13 Μαρτίου).
Για την επόμενη έκθεση το αίθριο του κτιρίου της Πειραιώς θα μεταμορφωθεί σε ένα περιβάλλον εσωτερικής αναζήτησης με τη μορφή κυψέλης. Από τις 25 Ιανουαρίου η Καλλιόπη Λεμού θα παρουσιάσει τη νέα της ενότητα με γλυπτά μεγάλης κλίμακας από ατσάλι. Την έκθεση επιμελείται η κριτικός τέχνης και διευθύντρια του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, Μαρία Μαραγκού (διάρκεια έως 26 Μαρτίου).
Η δουλειά του Κώστα Μπαλάφα, κορυφαίου Ελληνα εκπροσώπου της ανθρωπιστικής φωτογραφίας, παρουσιάζεται από την 1η Φεβρουαρίου στην Πειραιώς με τίτλο «Κώστας Μπαλάφας. Το αντάρτικο στην Ηπειρο, 1940-1944». Ενταγμένος από το 1943 στο 85ο Σύνταγμα του ΕΛΑΣ, κατέγραψε με τον φακό του τον αγώνα του ηπειρώτικου λαού ενάντια στον κατακτητή, με τη συνείδηση ότι σώζει ιστορικές στιγμές. Σε κινηματογραφικό φιλμ, που έπεσε στα χέρια του από ένα ιταλικό βομβαρδιστικό, αποτύπωσε τις καταστροφές των χωριών, τις ζυμώσεις για την έναρξη του ένοπλου αγώνα, τις πορείες και τις μάχες των ανταρτών, τον θρήνο των μανάδων, αλλά και τις εκδηλώσεις κατά την απελευθέρωση των Ιωαννίνων. Το υλικό έμεινε κρυμμένο για 31 χρόνια κάτω από το ξύλινο πάτωμα ενός σπιτιού στα Γιάννενα. Το 1991, με τη φροντίδα και τα έξοδα του δημιουργού, κυκλοφόρησε σε άλμπουμ (διάρκεια έως 6 Μαρτίου).
Η αρχιτεκτονική πλευρά ενός κορυφαίου ζωγράφου αποκαλύπεται σε όλο της το εύρος στην έκθεση «Γιάννης Μόραλης- Αρχιτεκτονικές Συνθέσεις», που θα φιλοξενηθεί από τον Φεβρουάριο στο κεντρικό κτίριο του μουσείου, στην οδό Κουμπάρη 1. Ο καλλιτέχνης παραχώρησε ο ίδιος στο μουσείο πριν από τον θάνατό του τα προσχέδια των αρχιτεκτονικών του συνθέσεων. Οι εικαστικές παρεμβάσεις του στον δημόσιο χώρο ξεκίνησαν το 1959 με τα σχέδια που αναγνωρίζουμε σήμερα στις εξωτερικές όψεις του «Hilton». Συνεχίστηκαν σε διαμορφώσεις τραπεζών, δημόσιων κτιρίων και κατοικιών.
Τέλος, στις εκθέσεις που ξεχωρίζουν είναι το αφιέρωμα στα 30 χρόνια αρχιτεκτονικής δημιουργίας του Δημήτρη Ησαΐα και του Τάση Παπαϊωάννου και το αφιέρωμα στους αρχιτέκτονες Τάσο και Δημήτρη Μπίρη. Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται τον Μάιο η έκθεση στο κτίριο της Πειραιώς, «AAARGH! Τέρατα και σημεία στη μόδα» για τη σημασία διαφόρων ειδών χαρακτήρων στη μόδα και την ένδυση. Την επιμελείται ο Βασίλης Ζηδιανάκης, υπεύθυνος και για την επιτυχημένη διοργάνωση «Χράατς, μόδα από χαρτί», που είχαμε δει το 2007 στον ίδιο χώρο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου