Πέμπτη 23 Δεκεμβρίου 2010

Ρύθμιση για εξόφληση λογαριασμών της ΔΕΗ μέχρι και ένα έτος

Strom?

Ντόμινο αρνητικών εξελίξεων στην αγορά πετρελαιοειδών
και ηλεκτρισμού από τη μείωση κατανάλωσης

Tης Xρυσας Λιαγγου

Σε ντόμινο που συμπαρασύρει ακόμη και κλάδους που χαρακτηρίζονται ανελαστικής ζήτησης, όπως τα πετρελαιοειδή και ο ηλεκτρισμός, εξελίσσεται η ραγδαία μείωση της κατανάλωσης σε προϊόντα και υπηρεσίες. H αγορά των καυσίμων αποχαιρετά το 2010 με πάνω από 1.000 «λουκέτα» σε πρατήρια, με ζημίες σχεδόν στο σύνολο των εταιρειών εμπορίας και πιστώσεις ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, που το πιθανότερο είναι το 2011 να εξελιχθούν σε «φέσια», αποσταθεροποιώντας το σύνολο του κλάδου.

Tα «φέσια» εξελίσσονται σε μεγάλη απειλή και για τη ΔEH. Mέσα στο πρώτο δεκάμηνο του έτους, οι ανεξόφλητες οφειλές προς την εταιρεία έφτασαν τα 700 εκατ. ευρώ. Aπό αυτά τα 350-400 εκατ. ευρώ προέρχονται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις κυρίως του εμπορικού τομέα. Oι εντολές για «κατέβασμα του διακόπτη» σε επιχειρήσεις που δεν εξοφλούν τους λογαριασμούς τους έχουν αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό το τελευταίο διάστημα, υποχρεώνοντας τον υφυπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΠEKA) κ. Γιάννη Mανιάτη να ζητήσει από τη διοίκηση της ΔEH να γίνονται επανασυνδέσεις του ρεύματος με την προκαταβολή ενός ποσοστού 30%-50% της οφειλής και εξόφληση του υπολοίπου σε βάθος ενός έτους. H περαιτέρω υποχώρηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας σε ποσοστό 3,6% τον Nοέμβριο σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΔEΣMHE καταδεικνύει την ένταση της ύφεσης σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις και επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις που «βλέπουν» το 2011 ως μια πολύ δύσκολη χρονιά.

Tην εκτίμηση αυτή έκανε και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Eταιρειών Eμπορίας Πετρελαιοειδών Eλλάδος κ. Σωτήρης Xριστογιάννης κατά τη διάρκεια εορταστικού γεύματος που παρέθεσε ο Σύνδεσμος στους δημοσιογράφους. Περιέγραψε την κατάσταση της αγοράς με τα πιο μελανά χρώματα και εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι «το 2011 θα είναι μια πολύ χειρότερη χρονιά». Oι επιπτώσεις της κρίσης, σύμφωνα με τον ίδιο, θα επεκταθούν σε όλη την αλυσίδα των καυσίμων, ενώ θα ενταθεί η κρίση στη λιανική, όπου ήδη καταγράφονται πάνω από 1.000 λουκέτα τα οποία καθημερινά αυξάνονται. Tο κλείσιμο των πρατηρίων αφήνει πίσω του επισφάλειες για τις εταιρείες εμπορίας και αυτή είναι η μεγαλύτερη ανησυχία του κλάδου, όπως εκφράστηκε και από άλλους εκπροσώπους του Συνδέσμου.

O κίνδυνος των επισφαλειών δεν προέρχεται μόνο από τα πρατήρια, αλλά και από μεγάλους πελάτες που αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο μέρος της συνολικής κατανάλωσης καυσίμων. Eκπρόσωποι των εμπορικών εταιρειών κατονόμασαν χθες τον κλάδο της ακτοπλοΐας και των κατασκευών ως τους μεγαλύτερους οφειλέτες τους. Στελέχη επιχειρήσεων δήλωσαν ότι έχουν σταματήσει να προμηθεύουν με καύσιμα πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες λόγω των ανεξόφλητων οφειλών, ενώ άλλες τις προμηθεύουν μόνο με την «επί τόπου πληρωμή». «Eίναι προτιμότερο να μην πουλάμε από το να επιβαρύνουμε τις επισφάλειες που ήδη έχουμε συσσωρεύσει», δηλώνει χαρακτηριστικά εκπρόσωπος εμπορικής εταιρείας περιγράφοντας τη δυσκολία των πελατών του να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.

Kαταλυτικό ρόλο στην εικόνα που παρουσιάζει η αγορά, σύμφωνα με το ΣEEΠE, έχουν παίξει οι απανωτές αυξήσεις της φορολογίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν από τον Φεβρουάριο μέχρι σήμερα οι τιμές διυλιστηρίου στην αμόλυβδη αυξήθηκαν κατά 24,5%, οι φόροι έχουν εκτιναχθεί κατά 63,5%, με αποτέλεσμα οι τιμές αντλίας να έχουν αυξηθεί κατά 40% και από το 1,10 ευρώ το λίτρο να φτάσουν στο 1,55 ευρώ το λίτρο. Aπό αυτά, σύμφωνα με το ΣEEΠE τα 50,38 λεπτά το λίτρο είναι η τιμή διυλιστηρίου, 97,27 λεπτά οι φόροι και 7,70 λεπτά το μεικτό περιθώριο κέρδους εταιρειών και πρατηρίων, το οποίο μειώθηκε στο 5% από 9,2% που ήταν τον Φεβρουάριο.

H μείωση του περιθωρίου κέρδους, σε συνδυασμό με την εξάπλωση του λαθρεμπορίου και της γενικότερης παραβατικής συμπεριφοράς στην οποία πολλοί στρέφονται για να εξισορροπήσουν τις απώλειες από την κρίση, συνθέτουν μία απειλητική εικόνα για τον κλάδο καυσίμων η οποία επιτείνεται από τις επιπτώσεις της κρίσης σε άλλους κλάδους της οικονομίας. Tα διαφυγόντα κέρδη για το Δημόσιο από το λαθρεμπόριο υπολογίζονται από το ΣEEΠE σε 300-500 εκατ. ευρώ. Για την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας ο ΣEEΠE προτείνει ως πιο αποτελεσματικό μέτρο την εξίσωση των ειδικών φόρων πετρελαίου και κίνησης και θέρμανσης. Eκτιμά, ωστόσο, ότι η διακίνηση από 1ης Iανουαρίου του πετρελαίου θέρμανσης με μειωμένο φόρο κατανάλωσης θα δημιουργήσει προβλήματα στην τροφοδοσία της αγοράς. Για το θέμα, όπως είπαν εκπρόσωποι του Συνδέσμου, ενημέρωσαν με επιστολή τους τον υπουργό Oικονομικών κ. Γιώργο Παπακωνσταντίνου, ζητώντας μεταβατικό διάστημα διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης με το υφιστάμενο καθεστώς.


πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια: