Σε ρεπορτάζ του The Best της 2ας Δεκεμβρίου διαβάσαμε για την απρέπεια πολιτικών κατά τους εορτασμούς του Πολιούχου Αγίου Ανδρέα. Πολιτικά πρόσωπα, εντός και κυρίως εκτός του Ιερού Ναού του Αγίου Ανδρέα, φάνηκαν να το διασκεδάζουν πολύ και σε κάποιες περιπτώσεις ξεσπούσαν και σε γέλια! Κάποιος απ' αυτούς, όταν το πράγμα είχε φτάσει στο ...απροχώρητο, ακούστηκε να λέει: «Ντροπή μας βλέπουν υπάρχουν και όρια»! Γιατί μάλλον συνειδητοποίησε ότι εκτός από τον κόσμο υπάρχουν και οι ...κάμερες!
Για να είμαστε ρεαλιστές δεν είναι η πρώτη χρονιά που συμβαίνει αυτό. Οι τοπικοί “παράγοντες” προσέρχονται στον εορτασμό του πολιούχου για λόγους καθαρά κοινωνικούς και ως εκ τούτου το λατρευτικό κομμάτι τους κάνει να ...πλήττουν. Έτσι προσπαθούν κάπως να ...διασκεδάσουν την πλήξη τους, γιατί κανείς δεν τους υπέδειξε ποτέ ότι πρέπει να τηρούν τουλάχιστον τα προσχήματα.
Στο ίδιο ρεπορτάζ του The Best διαβάσαμε: Το παζλ της ελαφρότητας που χαρακτήριζε πολλές στιγμές κάποιων εκ των πολιτικών προσώπων, συμπλήρωσαν οι Ιεράρχες με την «υπερβολικά πολυτελή» για την εποχή παρουσία τους, όταν παραταγμένοι στα σκαλιά του Ναού εκτέθηκαν μαζικά στα μάτια του πλήθους των πιστών.
Το ρεπορτάζ συνδέει την πολυτελή εμφάνιση των Αρχιερέων με την εποχή ύφεσης που διανύουμε και η οποία όντως θα έπρεπε να προβληματίσει και την Διοικούσα Εκκλησία, τουλάχιστον ως προς την τήρηση μιας λογικής στην δημόσια εικόνα της.
Φαίνεται όμως ότι και κάποιοι Ιεράρχες εξετράπησαν την ώρα της Λιτανείας, αποϊεροποιώντας το γεγονός. Σύμφωνα με σχόλιο του Αλέξανδρου Κ. Κολλιόπουλου σε ιστολόγιο εκκλησιαστικού περιεχομένου (http://anastasiosk.blogspot.com/2010/12/blog-post_8976.html) την ώρα της Λιτανείας Αρχιερείς είχαν μετατραπεί σε σχολιαστές. Γράφει ο Α.Κ.Κ.:
Το σχόλιο του ανωνύμου 5.44 ήταν θέμα συζητήσεως των Αρχιερέων κατά την διάρκεια της Ιεράς Λιτανείας. Μάλιστα, ο Πειραιώς κ. Σεραφείμ ακούστηκε να λέγει, πιστεύω, ότι δεν λαμβάνουν μέρος στις καρναβαλικές εκδηλώσεις για ειδωλολατρικό σκοπό, αλλά για χαβαλέ και διασκέδαση.
Ο Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος έμεινε εντυπωσιασμένος από την προσέλευση κλήρου και λαού στις θρησκευτικές εκδηλώσεις. Ο Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, ο Φλωρίνης κ. Θεόκλητος και ο Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσέβιος, για πρώτη φορά συμμετείχαν στον εορτασμό της Ιεράς Μνήμης του Αγίου Ανδρέου.
Στο ύψος της Τριών Ναυάρχων, ο Καισαριανής κ. Δανιήλ είπε στους Αρχιερείς ότι ολοκλήρωσε την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο εν λόγο (sic) Σχολείο. Δηλαδή στο εξατάξιο τότε 2ο Γυμνάσιο, δεχόμενος ποικίλα σχόλια.
Περισσότερα στον Εκκλησιολόγο του Σαββάτου.
Η παραπάνω καταγραφή μας επιβάλει να θυμηθούμε τι είναι η Λιτανεία.
Η Λιτανεία παράγεται από το ρήμα λιτανεύω, που σημαίνει, παρακαλώ, ικετεύω. Προέρχεται από το ουσιαστικό «Λιτή» που σημαίνει δέηση, παράκληση και δηλώνει την ενέργεια του «λιτανεύειν», δηλαδή, την πάνδημη παράκληση για επέμβαση του Θεού, σε περιόδους επιδημίας, ανομβρίας κ.λπ. Στην εκκλησιαστική, λοιπόν, γλώσσα λιτανεία είναι η «μετ’ευχών και ύμνων» θρησκευτική τελετή, με συμμετοχή του κλήρου και του λαού, σε πομπή, προς επίκληση του Θεού σε καιρό θεομηνίας ή προς απόδοση τιμής σε έναν Άγιο και δη στον πολιούχο κ.ο.κ.
Μήπως πρέπει να επανεξετάσουμε σοβαρά την συμμετοχή όλων μας – κλήρου και λαού - στις εορταστικές εκδηλώσεις προς τιμήν του Πολιούχου μας κάθε χρόνο; Το όλο θέμα αρχίζει να γίνεται τουλάχιστον θλιβερό και δεν το σώζουν οι αυτοϊκανοποιητικές ιαχές περί συμμετοχής του κόσμου και περί της Ελληνορθοδόξου ταυτότητάς μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου