Τρίτη 3 Αυγούστου 2010

Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΘΑΡΣΗ, ΤΟ ΦΩΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗ ΘΕΩΣΗ





Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ π.ΙΕΡΟΘΕΟΣ

ΑΠΑΝΤΑ ΣΤΟΝ ΚΑΚΟΔΟΞΟ ΚΛΗΡΙΚΟ π. ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΘΕΡΜΟ

Του Μητροπολίτη Ναυπάκτου π.Ιερόθεου



Η όλη εκκλησιαστική διδασκαλία για την κάθαρση, τον φωτισμό και την θέωση, όπως έλεγε ο μακαριστός π. Ιωάννης Ρωμανίδης, είναι η προϋπόθεση των ορθοδόξων δογμάτων.


Όταν χάνεται αυτή η παράδοση, τότε οδηγούμαστε στην στοχαστική και την σχολαστική θεολογία. Αυτό φαίνεται στο πως στην Δύση από την ορθόδοξη ασκητική και νηπτική παράδοση του αγίου Γρηγορίου του Διαλόγου Πάπα Ρώμης, πέρασαν οι Δυτικοί στον σχολαστικισμό του Ανσέλμου Καντερβουρίας και του Θωμά του Ακινάτη.


Οι Πατέρες της Εκκλησίας εξέφραζαν με κτιστά ρήματα και νοήματα (όροι-δόγματα και κανόνες) την εμπειρία της ακτίστου πραγματικότητος, την οποία βίωσαν εν Αγίω Πνεύματι με άρρητα ρήματα. Επομένως, η άρνηση της διδασκαλίας της consensus patrum της Εκκλησίας στην πραγματικότητα είναι μια αποδόμηση των ορθοδόξων δογμάτων.


Κατά συνέπεια, η πορεία των Χριστιανών δια της καθάρσεως, του φωτισμού και της τελειώσεως-θεώσεως είναι προσδιορισμένη από την παράδοση της Εκκλησίας, και είναι επικίνδυνο να αρνηθή κανείς αυτόν τον τρόπο πνευματικής ζωής, η να θεωρήση ότι δήθεν είναι επηρεασμός των Προτεσταντών και κάτι που «εγκαινιάσθηκε» από τον π. Ιωάννη Ρωμανίδη και αποτελεί «ολισθηρό δρόμο» για μας. Πρόκειται για την γνήσια ευαγγελική και εκκλησιαστική ζωή.


Είμαστε αμαρτωλοί, κάνουμε λάθη, αλλά δεν υπονομεύουμε την Παράδοση της Εκκλησίας. Αυτήν έχουμε πρότυπο και προσπαθούμε να μετανοούμε και να συντονιζόμαστε σε αυτήν και όχι να την κατεβάζουμε στο δικό μας επίπεδο.


Ο Καθηγητής Παναγιώτης Χρήστου, από τους μεγαλύτερους πατρολόγους της εποχής μας, διεθνούς ακτινοβολίας, αναφερόμενος στην «μέθοδο θρησκευτικής εμπειρίας» κάνει μια σύντομη ανάλυση, από τον αρχέγονο Χριστιανισμό και εντεύθεν, για το «τριαδικό σχήμα πνευματικής τελειώσεως» η «την κλίμακα της τελειώσεως» του ανθρώπου.


Μάλιστα δε στους λόγους του Χριστού «εγώ ειμί η οδός και η αλήθεια και η ζωή» (Ιω. ιδ, 6) βλέπει τις βαθμίδες της πνευματικής ζωής που είναι η ηθική, η φυσική και η θεολογία. Αυτό σημαίνει ότι τα περί καθάρσεως, φωτισμού και τελειώσεως, ούτε «ρωμανίδειες αντιλήψεις» είναι ούτε επηρεασμός από τους Προτεστάντες. Θα ήταν παράδοξο και ασεβέστατο να κατηγορήση κανείς τους Πατέρες της Εκκλησίας επί προτεσταντισμώ!


Έτσι, όσοι αρνούνται τα περί πνευματικής προόδου και την διαβάθμιση της πνευματικής ζωής, κατά τον βαθμό της πνευματικής τους πείρας, ουσιαστικά αυτοί αρνούνται την ορθόδοξη διδασκαλία της Εκκλησίας και εισήλθαν σε «ολισθηρό δρόμο» και «προτεσταντίζουν», αφού οι Προτεστάντες ομιλούν για αναγέννηση που έγινε εφ’ άπαξ και αρνούνται τα περί της ενεργείας των παθών.


Ο άγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος δίδασκε ότι αυτός που ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχουν στις ημέρες μας εκείνοι που αγαπούν τον Θεό και δεν καταξιώθηκαν του Αγίου Πνεύματος «και υπ’ αυτού βαπτιζομένους υιούς Θεού και θεούς εν γνώσει και πείρα και θεωρία γίνεσθαι, πάσαν ανατρέπει του Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού την οικονομίαν και φανερώς απαρνείται την ανακαίνισιν της φθαρείσης εικόνος και θανατωθείσης, την επί αφθαρσίαν αυτής γενομένην και αθανασίαν ανάκλησιν». Μάλιστα, αυτό το θεωρεί αίρεση.


Ο δε άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς κάνοντας λόγο για τα τρία γένη αθεΐας, μεταξύ άλλων λέγει ότι «τούτ’ έστιν αληθής ευσέβεια, το μη προς τους θεοφόρους πατέρας αμφισβητείν», γιατί οι θεολογίες των αγίων είναι «θεοσεβείας αληθούς και χάραξ, ώσπερ εκάστη τον οιονεί φραγμόν και το περιτείχισμα της ευσεβείας συμπληρούσα». Έτσι, εκείνος που αρνείται την διδασκαλία των θεοφόρων Πατέρων όχι μόνον περιπίπτει σε αίρεση, αλλά εκφράζει ένα είδος αθεΐας, αφού δεν έχει προσωπική γνώση του Θεού ούτε οδηγείται προς αυτήν.


ΠΗΓΗ

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΘΑ ΜΕ ΣΥΓΚΙΝΟΥΣΑΝ ΤΑ ΤΟΥ ΙΕΡΟΘΕΟΥ ΑΝ ΔΕΝ ΗΞΕΡΑ ΑΠΟ ΠΡΩΤΟ ΧΕΡΙ ΤΙΣ ΔΙΩΞΕΙΣ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ ΣΤΗ ΝΑΥΠΑΚΤΟ ΓΙΑ Κ Α Θ Α Ρ Α ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ.
ΕΠΕΙΔΗ Γ Ν Ω Ρ Ι Ζ Ω, ΑΗΔΙΑΖΩ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΠΙΘΥΜΩ ΝΑ ΑΚΟΥΩ ΤΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΤΟΥ.
ΤΕΛΕΙΑ.

ΤΡΕΛΟ-ΓΙΑΝΝΗΣ είπε...

ναι είναι μια πονεμενη ιστορία για το μοναστήρι όπως λες, αλλά αυτό και τα λάθη που προφανώς έχουν γίνει ,συχώρα μας δεν ακυρώνει στο παραμικρό την Ζωντανή Παράδοση που εκφράζει.

Ανώνυμος είπε...

Φίλε Τρελογιάννη
τα περί αιρέσεως ο κάθε επίσκοπος τα κόβει και τα ράβει στα μέτρα του.

Ας πούμε η συμμετοχή ως οργανικών μελών των Ορθόδοξων στο Παγκόσμιο Συμβούλιο των Εκκλησιών, όπου συνομολογείται η ΒΛΑΣΦΗΜΗ θεωρία των Κλάδων, αυτό δεν είναι αίρεση για τον κύριο Ιερόθεο;

Και αν είναι αίρεση πώς το αντιμετωπίζει;
Τα περί θεώσεως τι τα θέλει όταν Η ΑΙΡΕΣΗ ΤΑ ΕΧΕΙ ΣΑΡΩΣΕΙ ΟΛΑ ΣΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΤΟΠΟ;

ΤΟ ΝΑ ΦΕΡΕΙ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΟΝ ΠΑΠΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΚΑΤΑΡΑ ΚΑΙ ΑΡΧΗ ΩΔΙΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ;

ΠΟΛΥ ΚΑΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΜΝΗΜΗ ΕΧΟΥΜΕ ΔΥΣΤΥΧΩΣ.

ΜΟΝΟ ΤΑ ΣΟΥΒΛΑΚΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΜΠΥΡΕΣ ΝΑ ΜΗ ΜΑΣ ΠΕΙΡΑΞΟΥΝΕ ΟΙ ...ΚΑΚΟΙ ΔΙΟΤΙ ΤΟΤΕ...ΤΟΥΣ ΦΑΓΑΜΕ!
Και δεν τον κάνει να χάνει τον ύπνο του, τον κ. Ιερόθεο(που και εμένα μου αρέσει το γράψιμό του) το γεγονός ότι ο πάπας ΔΕΝ είναι οργανικό μέλος του Παγκοσμίου Συμβουλίου των Εκκλησιών, απλά παρευρίσκεται ως ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ, ενώ οι Ορθόδοξοι έχουν δεχτεί την κακόδοξη ομολογία των προτεσταντών , με την ΕΠΙΣΗΜΗ υπογραφή τους;

Αυτά, κάθε Ορθόδοξος και ανεξάρτητος απο παπαδομάγαζα λαικός, τα βλέπει και φρίττει και παίρνει δρόμο τρέχοντας, αναφωνώντας- Ω ΤΗΣ ΥΠΟΚΡΙΣΙΑΣ ΣΑΣ...

ΤΡΕΛΟ-ΓΙΑΝΝΗΣ είπε...

Κοίτα είμαι άρρωστος βαριά και μαλώνουμε τον γιατρό γιατί μιλάει για τον υγιεί άνθρωπο!!;; το ένα δεν αναιρεί το άλλο ..προφανώς βλέπουμε το ποτήρι μισογεμάτο ..

Να είσαι καλά