Ο Αντι Γουόρχολ συνομιλεί με τη βυζαντινή τέχνη
Εργα του «πάπα» της Ρop Αrt θα αντιπαραβάλλονται με αγιογραφίες, σε μια πρωτότυπη έκθεση το φθινόπωρο στο Βυζαντινό
Εργα του «πάπα» της Ρop Αrt θα αντιπαραβάλλονται με αγιογραφίες, σε μια πρωτότυπη έκθεση το φθινόπωρο στο Βυζαντινό
Μια ιδιαιτέρως πρωτότυπη έκθεση με έργα του Αντι Γουόρχολ θα παρουσιαστεί το ερχόμενο φθινόπωρο (6 Οκτωβρίου 2009- 10 Ιανουαρίου 2010) στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.
Τιτλοφορείται «Warhol/Ιcon: Η δημιουργία της εικόνας» και συγκεντρώνει σημαντικές προσωπογραφίες από όλο το φάσμα της καλλιτεχνικής πορείας του Αντι Γουόρχολ, καταθέτοντας, σύμφωνα με τους διοργανωτές, «μια καίρια κριτική της σύγχρονης εμμονής με τη φήμη, έννοια που γοήτευε τον Warhol και βρίσκεται στο επίκεντρο του έργου του».
Η έκθεση αντιπαραβάλλει προσωπογραφίες του καλλιτέχνη με τη συλλογή βυζαντινής αγιογραφίας του μουσείου. Σύμφωνα με τον διακεκριμένο μελετητή του Αντι Γουόρχολ, Πολ Μούρχαουζ, ο οποίος έχει την επιμέλεια της έκθεσης, γίνεται προσπάθεια να ανιχνευθεί «η διαχρονική σημασία και αξία της αγιογραφίας, συνδέοντας θρησκευτικού χαρακτήρα ιστορικά προηγούμενα με τις σύγχρονες “αγιογραφίες” του Γουόρχολ:απεικονίσεις διασήμων που φιλοτεχνήθηκαν σε μια εκκοσμικευμένη εποχή εμμονής με τη διασημότητα.
Η ιδέα της λατρείας,κοινή στην ιστορική και τη σύγχρονη αντίληψη της αγιογραφίας, αποτελεί εδώ βασικό συνδετικό ιστό.Το έργο του Γουόρχολ προσυπογράφει, ανατέ μνει- και χρησιμοποιεί- τις διαδικασίες εκείνες μέσω των οποίων η ταυτότητα ενός πραγματικού ατόμου επισκιάζεται σταδιακά από την ωραιοποιημένη εικονική αναπαράστασή του στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Στην έκθεση περιλαμβάνονται έργα σταθμοί, όπως τα πορτρέτα της Τζάκι Κένεντι και της Μέριλιν Μονρόε, του Μάο, καθώς και του ίδιου του Γουόρχολ- όλα εξιδανικευμένες μορφές των οποίων το image υπερβαίνει την ιδιωτική, προσωπική τους ταυτότητα. Ιδωμένη στο πλαίσιο των ιστορικής σημασίας αγιογραφιών του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου, οι σύγχρονες “αγιογραφίες” του Warhol αναδεικνύονται ως αποτέλεσμα μιας σύνθετης μεταμόρφωσης, κατά την οποία το πραγματικό δίνει τη θέση του σε μια πολύπλοκη αλλά υπέροχη αφαίρεση» .
Ο Αντριου Βαρχόλα και οι κονσέρβες σούπας
Από τη μια Ρop Αrt προσωπογραφίες, όπως η εικονιζόμενη επάνω, του Αμερικανού Αντι Γουόρχολ, από την άλλη πολύτιμα δείγματα βυζαντινής τέχνης (κάτω): Η έκθεση «Warhol/Ιcon: Η δημιουργία της εικόνας» θα είναι, αν μη τι άλλο, πρωτότυπη Γεννημένος με το όνομα Αντριου Βαρχόλα το 1928 στο Πίτσμπουργκ της Πενσυλβανίας, ο Αντι Γουόρχολ αποφοίτησε από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Carnegie του Πίτσμπουργκ με πτυχίο στο design, το 1949, και στη συνέχεια μετακόμισε στη Νέα Υόρκη όπου άρχισε να εργάζεται ως εικονογράφος. Το περιοδικό «Glamour» δημοσίευσε τον Αύγουστο του 1949 ορισμένα σχέδιά του. Το credit έγραφε λανθασμένα «Σχέδια του Γουόρχολ»- ένα λάθος που του κληροδότησε το όνομα με το οποίο έγινε γνωστός. Ακολούθησε τη μάλλον συμβατική σταδιοδρομία του εικονογράφου για μία δεκαετία, ώσπου το 1950 άρχισε να ζωγραφίζει. Η ξαφνική αλλαγή τοποθετείται στον Δεκέμβριο του 1961, όταν η σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων Μιούριελ Λάτοου του είπε: «Γιατί δεν ζωγραφίζεις ό,τι αγαπάς περισσότερο στον κόσμο; Και γιατί δεν ζωγραφίζεις κάτι που ο καθένας θα αναγνώριζε;». Ο Γουόρχολ αποφάσισε ότι το πρώτο από αυτά τα δύο πράγματα ήταν τα χρήματα. Και το δεύτερο, οι κονσέρβες σούπας Campbell΄s. Οταν εξέθεσε αυτές τις εικόνες, μαζί με απεικονίσεις μπουκαλιών CocaCola, το 1962, έγινε αμέσως διάσημος. Στη συνέχεια άρχισε να παράγει μαζικά τέτοιες εικόνες με τη μέθοδο της μεταξοτυπίας, γεγονός που τον τοποθέτησε στο προσκήνιο της περίφημης Ρop Αrt. «Μετά την Ρop» έχει πει ο ίδιος «κανένας δεν θα μπορούσε να δει ένα σήμα ή έναν λογότυπο με τον ίδιο τρόπο. Και αφ΄ ότου αρχίσει να σκέφτεται κανείς σύμφωνα με την Ρop, κανένας δεν θα μπορούσε να δει την Αμερική με τον ίδιο τρόπο». Την έκθεση «Warhol/Ιcon: Η δημιουργία της εικόνας» συνδιοργανώνουν με το Βυζαντινό Μουσείο οι αίθουσες τέχνης Πότνια Θηρών/ Βank of Αttention και Ηaunch of Venison. Τα κείμενα του καταλόγου υπογράφουν ο Πολ Μούρχαουζ και ο διευθυντής του Βυζαντινού Μουσείου Δημήτρης Κωνστάντιος.
Από τη μια Ρop Αrt προσωπογραφίες, όπως η εικονιζόμενη επάνω, του Αμερικανού Αντι Γουόρχολ, από την άλλη πολύτιμα δείγματα βυζαντινής τέχνης (κάτω): Η έκθεση «Warhol/Ιcon: Η δημιουργία της εικόνας» θα είναι, αν μη τι άλλο, πρωτότυπη Γεννημένος με το όνομα Αντριου Βαρχόλα το 1928 στο Πίτσμπουργκ της Πενσυλβανίας, ο Αντι Γουόρχολ αποφοίτησε από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Carnegie του Πίτσμπουργκ με πτυχίο στο design, το 1949, και στη συνέχεια μετακόμισε στη Νέα Υόρκη όπου άρχισε να εργάζεται ως εικονογράφος. Το περιοδικό «Glamour» δημοσίευσε τον Αύγουστο του 1949 ορισμένα σχέδιά του. Το credit έγραφε λανθασμένα «Σχέδια του Γουόρχολ»- ένα λάθος που του κληροδότησε το όνομα με το οποίο έγινε γνωστός. Ακολούθησε τη μάλλον συμβατική σταδιοδρομία του εικονογράφου για μία δεκαετία, ώσπου το 1950 άρχισε να ζωγραφίζει. Η ξαφνική αλλαγή τοποθετείται στον Δεκέμβριο του 1961, όταν η σχεδιάστρια εσωτερικών χώρων Μιούριελ Λάτοου του είπε: «Γιατί δεν ζωγραφίζεις ό,τι αγαπάς περισσότερο στον κόσμο; Και γιατί δεν ζωγραφίζεις κάτι που ο καθένας θα αναγνώριζε;». Ο Γουόρχολ αποφάσισε ότι το πρώτο από αυτά τα δύο πράγματα ήταν τα χρήματα. Και το δεύτερο, οι κονσέρβες σούπας Campbell΄s. Οταν εξέθεσε αυτές τις εικόνες, μαζί με απεικονίσεις μπουκαλιών CocaCola, το 1962, έγινε αμέσως διάσημος. Στη συνέχεια άρχισε να παράγει μαζικά τέτοιες εικόνες με τη μέθοδο της μεταξοτυπίας, γεγονός που τον τοποθέτησε στο προσκήνιο της περίφημης Ρop Αrt. «Μετά την Ρop» έχει πει ο ίδιος «κανένας δεν θα μπορούσε να δει ένα σήμα ή έναν λογότυπο με τον ίδιο τρόπο. Και αφ΄ ότου αρχίσει να σκέφτεται κανείς σύμφωνα με την Ρop, κανένας δεν θα μπορούσε να δει την Αμερική με τον ίδιο τρόπο». Την έκθεση «Warhol/Ιcon: Η δημιουργία της εικόνας» συνδιοργανώνουν με το Βυζαντινό Μουσείο οι αίθουσες τέχνης Πότνια Θηρών/ Βank of Αttention και Ηaunch of Venison. Τα κείμενα του καταλόγου υπογράφουν ο Πολ Μούρχαουζ και ο διευθυντής του Βυζαντινού Μουσείου Δημήτρης Κωνστάντιος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου