Σάββατο 23 Δεκεμβρίου 2023

Κάλαντα Θράκης από τις Νεφέλη, Μυρτώ, Νίκη και Κέλλη

7 σχόλια:

Θαλασσινός είπε...

Η Κα Θεοτόκος, ούτε κοιλοπονούσε ούτε υπήρξε λεχώνα.
Εν ονόματι ποιητική αδεία δεν μπορούμε να συγρωτιζόμαστε τη βλασφημία.
Ανωδύνως έτεκεν η Κα Θεοτόκος.
Διά τοῦ τύπου τούτου ἐκφράζεται ἐντονώτερον ἡ θεολογική ἰδέα τῆς ἀνωδύνου γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ ὑπό τῆς Θεοτόκου. Χαρακτηριστικώτατα ἐπ᾿ αὐτοῦ γράφει ὁ Χορίκιος Γαζαῖος (6ος αἰών): «τήν γάρ φύσεως κρεῖττον ἀξιωθεῖσαν τεκεῖν ἔδει καί τῶν κατά φύσιν ὠδίνων ἀπηλλάχθαι». Ὁμοίως καί ὁ Άγιος Ἰωάννης ο Δαμασκηνός (8ος αἰών) σημειώνει: «ὅτι ἀνωδύνως (τίκτεται ὁ Χριστός) ὑπέρ θεσμόν γεννήσεως· ἧς γάρ ἡδονή οὐ προηγήσατο, οὐδέ ὠδίν ἐπηκολούθησε, κατά τόν προφήτην τόν λέγοντα: πρίν ὠδίνησεν, ἔτεκεν…». Κατά τόν ἴδιον τρόπον ἐκφράζεται ὁ Μέγας Φώτιος Κωνσταντινουπόλεως καί ἡ ὑμνογραφία (ὡς π.χ «Ἐπί τῷ ξένῳ σου τόκῳ τάς ὠδίνας φυγοῦσα ὑπερφυῶς…».

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ, απολυτα με το σχόλιο του < Orthodox True > !!!!!!!!!!


Νικολαος Βουδούρης.

Νικόλαος είπε...

Παραδοσιακά κάλαντα είναι αδερφέ. Δεν είναι βλασφημία και το ξέρεις. Την Παναγία την αγαπάμε στη Θράκη όπως και στα δικά σου μέρη. Καλά και ευλογημένα Χριστούγεννα σου εύχομαι.

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

...πολύ σωστά τὰ ὅσα λὲς, φυσικά,

ἀλλὰ. καθώς

σαράντα μέρες -λέει-
κοιλοπονοῦσε

ἅρα,
δὲν ἀναφέρεται στὶς ὠδῖνες τοῦ τοκετοῦ

παρά στὴν ξεχωριστή της φροντίδα, γιὰ νὰ διακονήσει τὸ μέγα γεγονός, κατά τὴν διάρκεια τῆς κυήσεως...

Γιάννης Καλαϊτζίδης είπε...

Πέρα γιά πέρα σεβαστή ἡ ὁμολογιακή σας διάθεση γιά κριτική πρός κάθε τι ξένο μέ τήν Ἁγία μας Πίστη ἀγαπητέ orthodox true. Συμφωνῶ μέ τήν προαίρεσή σας εἰλικρινά.
Δέν ξέρω ὅμως στήν προκειμένη περίπτωση ἄν ταιριάζει ἡ κριτική στά κάλαντα.
Τά κάλαντα δέν εἶναι κάποια ἐπιτηδευμένη σχολαστική ἐπιχειρηματολογία πού διατυπώθηκε ἐπί τούτοις γιά νά πετύχει μιά αἱρετική δοξασία, ὅπως κατά καιρούς ἔχουμε μέ τίς διάφορες αἱρέσεις.
Τά κάλαντα εἶναι δημοτικά τραγούδια πού ἐκφράζουν μέ τόν πιό ἄμεσο καί εἰλικρινή τρόπο τά πλέον ἀληθινά αἰσθήματα τοῦ λαοῦ γιά ὅλες τίς ἐκφάνσεις τῆς ζωῆς τοῦ θανάτου, τῆς πίστης, τῆς ἀγάπης κλπ.
Στά συγκεκριμένα κάλαντα ἡ Θρακιώτικη ψυχή ταυτίζεται μέ τήν Παναγιά μας μέσα ἀπό τήν δικιά της ἐμπειρία τῆς γέννας.
Ἡ λαϊκή ψυχή δέν γνωρίζει τίς θεολογικές διατυπώσεις οὔτε τοῦ Χορίκιου Γαζαίου οὔτε τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ, καί καταλαβαίνει μέ ἁπλότητα πώς ἡ Παναγιά μας κοιλοπόνεσε γιά νά γεννήση τόν Ὑιό της, τόν ὁποίο βεβαίως ἀργότερα θά τό δεῖ κρεμασμένο στόν Σταυρό καί ἐκεῖνος ὁ πόνος θά εἶναι ἀπερίγραπτα βαρύς. Ὅπως τότε πού ὁ λαός μοιρολογεῖ ἔτσι καί τώρα ὁ λαός συμμετέχει μέ τό φιλότιμό του χωρίς τήν βαθειά γνώση τῶν θεολογικῶν διατυπώσεων.
Καί τελικά μήπως ἡ ἀξία τῶν καλάντων εἶναι αὐτή ἀκριβῶς ἠ ἀνεπιτήδευτη ἁπλότητα;
Ἄλλως τε μήπως τόλμησε ποτέ κανείς μέχρι τώρα νά κριτικάρει τά δημοτικά τραγούδια;

Ἄς τά χαροῦμε χωρίς κριτική γιατί δέν νομίζω ὅτι θά βοηθήσει σέ κάτι.
Τέλος τό κουαρτέτο τῶν κοριτσιῶν ἐξαιρετικό! Χορταστικό.
Μπράβο τρελλο - Γιάννη πού τό ἀνέβασες.

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

...πράγματι ἀξιέπαινα ὅλα τὰ παιδιά

ποὺ ψάχνουν καὶ βρίσκουν τὴ ἄκρη τοῦ νήματος
-ποὺ κάπου κόπηκε
στὴν π ο ρ ε ί α-

γιὰ νὰ ξαναβροῦν
τὶς ρ ί ζ ε ς μας

τὶς τὸσο μοναδικά βαθειές

καὶ σ τ έ ρ ε ε ς ...!

(...μὲ τὸν ἀνάλαφρό τους τρόπο οἱ κοπελιές,
τὸν ὅλο δροσιά - καὶ νειάτα-
ἔβαλαν τὸ πετραδάκι τους·

...πάντα τέτοια...!)

Θαλασσινός είπε...

Ευχαριστώ τους αδελφούς για την άποψή τους.
Συμβαίνει τούτες τις ώρες να δακρύζει η Παναγία μας υπέρμετρα στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Βύρωνα, οπότε δεν χωράει συναισθηματισμούς και άλλου είδους κοσμικούς συσχετισμούς η αλλοίωση.

Το "ιώτα" και η "κεραία", στα της Αγίας Πίστεως, θα μας βρεί αντιμέτωπους εν ημέρα Κρίσεως.
Άντι "κοιλοπονούσε", θα μπορούσε να γραφτεί "δοξολογούσε", και έτσι δεν χάνεται η ωραιότητα των φωνών, της μουσικής, ούτε και η Αγία Παράδοση..
Ευχαριστώ για τα σχόλια.. Επιμένουμε στις Αγιες Παραδόσεις αλλιώς και οι λίθοι κεκράξονται..