Τετάρτη 26 Απριλίου 2023

«Τὸ ράσο καὶ τὰ γένεια»

(ἀπόσπασμα ἀπὸ τὸ Ἀσάλευτο Θεμέλιο, Ἀκρίτας 1996)

Τὸ πόσο στολίζουν τὰ γένεια ἕνα ἱερὸ πρόσωπο καὶ τοῦ δίνουνε εὐπρέπεια καὶ πνευματικὸ ἀξίωμα, τὸ δείχνει ἀνάμεσα σὲ ἄλλα καὶ τὸ ἄγαλμα τοῦ Μωϋσῇ ἀπὸ τὸν Μιχαὴλ Ἄγγελο. (Τὸ γράφω αὐτὸ γιὰ τοὺς δυτικόπληκτους).

Ἐνῶ κατὰ τὴν ἀρχαία παράδοση ὁ Μωϋσῆς παριστάνεται σπανὸς μὲ λίγες ἀραιὲς τρίχες στὸ πηγούνι, ὁ Μιχαὴλ Ἄγγελος. δηλ. ἕνας τεχνίτης κατόλικος, ποὺ ἔβλεπε γύρω τοὺς ξουρισμένους κληρικούς, τὸν ἔκανε μὲ μακρυὰ καὶ μπλεγμένα γένεια καὶ μὲ πολλὰ σγουρὰ μαλλιά, γιὰ νὰ δώσῃ χαρακτήρα ὑπερανθρώπου καὶ ἱερατικόν, ὅπως στὸν Σαβαώθ, στοὺς Πατριάρχες καὶ στ᾿ ἄλλα σεβάσμια πρόσωπα τῆς Ἁγίας Γραφῆς.

Κάποιος γνωστός μου κληρικὸς ποὺ ταξίδεψε πρὶν ἀπὸ λίγα χρόνια στὴ Συρία καὶ στὸ Λίβανο, μοῦ ῾λεγε πῶς τοῦ εἶπε ἕνας ἀρχιμανδρίτης Σῦρος πὼς ὁ βασιλιὰς τῆς Ἰορδανίας Ἀβδουλλάχ, ἔλεγε στὸν μακαρίτη Πατριάρχη Ἀντιοχείας:

«Ἐσεῖς οἱ Ὀρθόδοξοι ἔχετε στὸ παρουσιαστικό σας κάποιο πράγμα ποὺ μᾶς κάνει, ἐμᾶς τοὺς μουσουλμάνους, νὰ νοιώθουμε σεβασμό. Ἐνῷ ἐκεῖνοι οἱ φραγκοπαπάδες μᾶς φαίνουνται σὰν πράκτορες ὑπόπτων ὑποθέσεων».

Ἀλλὰ καὶ κάποιοι ἱερεῖς μας ποὺ πήγανε σὲ ξένες χῶρες χριστιανικὲς τῆς Εὐρώπης καὶ τῆς Ἀμερικῆς, μὲ τὰ ράσα καὶ τὰ γένεια, ὅπως κάνουνε ὁ Ρῶσοι, ἤτανε σεβάσμιοι γιὰ τοὺς ντόπιους, ἐνῶ στοὺς κουρεμένους φραγκοφορεμένους δικούς μας δὲν δείχνανε κανένα σεβασμὸ σὰν σὲ θρησκευτικοὺς ἀνθρώπους.

Πολλοὶ ξένοι μοῦ τὸ τονίσανε αὐτό, καὶ γι᾿ αὐτὸ ἡ Ἐκκλησία μας ποὺ στέλνει στὶς παροικίες παπάδες, ἔχει ξεπέσει στὴν συνείδηση τῶν ξένων. Ἐξ ἄλλου, τὸ κοστούμι κ᾿ ἡ γραβάτα ἔχει μεγάλη ἐπίδραση στὸ ἦθος τῶν κληρικῶν μας ποὺ τὰ φορᾶνε.**.

Ἕνας εὐλαβὴς ἱερεύς, γνωστός μου, μοῦ ἔλεγε πὼς ὅταν τὸ βράδυ βγάλῃ τὰ ράσα γιὰ νὰ κοιμηθῇ, δὲν γνωρίζει τὸν ἑαυτό του, καὶ θαρρεῖ πῶς ἡ θεία χάρη ποὺ νοιώθει ὅταν τὰ φορῇ, φεύγει ἀπὸ πάνω του.

Ὅπως ὁ ἀξιωματικὸς ἢ ὁ ἀστυνόμος ποὺ ὑπηρετεῖ τὴν ἐπίγεια ἐξουσία, φορεῖ τὴ στολή του γιὰ νὰ γνωρίζεται, ἔτσι κι᾿ ὁ ἱερωμένος, καὶ πολὺ περισσότερο, γιατὶ ὑπηρετεῖ τὴν οὐράνια ἐξουσία πρέπει νὰ φορεῖ τὴν στολή του, κι᾿ ὄχι νὰ ντρέπεται, ὅπως κάνουνε ἐκεῖνοι ποὺ δὲν θέλουν τὸ ράσο.

Ἂν βγάζανε τὴν ἱερατικὴ περιβολή τους οἱ παπάδες καὶ βάζανε πολιτικά, θὰ βλέπανε τί περίπαιγμα θὰ παθαίνανε ἀπὸ τοὺς ἄθρησκους, προπάντων στὴν ἐπαρχία. Γιατὶ τὸ ράσο εἶναι ἀσπίδα.

Γιὰ τοῦτο, πῶς ἀλλοίμονο ἂν παρουσιασθῇ ὁ παπὰς στὸ χωριὸ μὲ πανταλόνια καὶ μὲ γραβάτα, καὶ τὸ καλοκαίρι μὲ κοντὰ μανίκια! Ὢ τί δυστυχία! Ὢ διάλυση τῶν πάντων! Τί Ἑλλάδα μπορεῖ νὰ σταθῇ πιά;

Ὅλα θὰ διαλυθοῦνε. Ὁ παπὰς στὸ χωριὸ εἶναι σύμβολο. Σύμβολο θρησκευτικὸ καὶ ἐθνικό, ἂς εἶναι καὶ ἀγράμματος, ὁ πιὸ ἀπελέκητος.

Τὸ ράσο θυμίζει στὸν λαὸ τὴν ἱστορία του, τὶς θυσίες του, τοὺς πόνους του, τὶς χαρές του, καὶ γι᾿ αὐτὸ τὸ ράσο τὸν ζεσταίνει, τοῦ δίνει φρόνημα, πίστη, πεποίθηση, ἐμπιστοσύνη κι᾿ ἀγάπη στὴ φυλή του.

Αὐτοὶ ποὺ θέλουνε νὰ καταργήσουνε τὸ ράσο καὶ νὰ μοντερνίσουνε τὴν ἀρχαία ὄψη τοῦ παπᾶ, συλλογιστήκανε καλὰ τί ζητᾶνε; Ἂς ρωτήσουν τοὺς ξενητεμένους Ἕλληνες τί χαρὰ καὶ τί κατάνυξη νοιώθουν ὅταν ἀντικρύσουν, στὶς χῶρες ποὺ ζοῦν, κάποιον ἱερέα μας μὲ γένεια καὶ μὲ ράσο.

Εἶδα κάπου νὰ γράφει ἕνας διάκος εὐσεβὴς ὅτι σὲ ἕνα γράμμα ποὺ ἔλαβε ἀπὸ ἕναν γνωστό του νέον, ἀλλὰ ἔγγαμον ἱερέα, ποὺ ὑπηρετεῖ στὴν Τασμανία τῆς Αὐστραλίας, ἔγραφε τὰ παρακάτω λόγια:

«τὸ εὐχάριστο εἶναι ὅτι κατώρθωσα νὰ διατηρῶ τὰ ράσα καὶ τὰ γένειά μου, καὶ οὕτω ἀπολαμβάνω σεβασμοῦ καὶ πολλῆς ἐκτιμήσεως ἀπὸ τοὺς ὁμογενεῖς της Τασμανίας».

Ἀλλὰ ἂς γυρίσουμε γιὰ λίγο ἀκόμα σὲ ἐκείνους ποὺ δὲ μποροῦνε νὰ χωνέψουνε τὸ ράσο καὶ τὰ γένεια τῶν ἱερέων ἀπὸ τὴ μεγάλη «αἰσθητική» καλλιέργεια ποὺ ἔχουνε.

Ἕνας ἀπ᾿ αὐτούς, ποὺ εἶναι τώρα μακαρίτης κ᾿ ἤτανε τότε ποὺ ζοῦσε καθηγητὴς σπουδαῖος της Θεολογίας, μὲ προσκάλεσε στὸ σπίτι του γιὰ νὰ μοῦ δείξῃ τὰ «καλλιτεχνήματα» ποὺ εἶχε…

Δὲν ἔβλεπα τὴν ὥρα καὶ τὴν στιγμὴ νὰ φύγω ἀπὸ κεῖ μέσα καὶ σὰν βγῆκα, ἔκανα τὸν σταυρό μου, ἀνασαίνοντας βαθειά, καὶ εὐχαρίστησα τὸν Κύριο ποὺ δὲν μὲ ἀξίωσε νὰ γίνω σοφὸς καθηγητής.

Λοιπόν, ἐκεῖνος ὁ φτωχὸς ἄνθρωπος, ἐκεῖνος ὁ ψυχικὸς ξέρακας ποὺ περνοῦσε γιὰ σοφός, δὲν χώνευε μήτε τὰ ράσα, μήτε τὴ βυζαντινὴ εἰκονογραφία, μήτε «την βάρβαρον βυζαντινὴν μουσικήν, ἠνάλωσε δὲ τὰς δυνάμεις αὐτοῦ μέχρι τοῦ θανάτου του, μοχθήσας διὰ τὴν συγχρόνισιν τῶν ἐκκλησιαστικῶν ἡμῶν τεχνῶν»! Θεὸς συχωρέστον.

 κύρ Φώτης Κόντογλου


** Κάποιος πολύξερος καὶ σπουδασμένος καὶ ποὺ γνωρίζει καλὰ τὰ ἐκκλησιαστικὰ πράγματα, μοῦ ἔλεγε πὼς ἀπὸ τὸν καιρὸ ποὺ ἱερωμένοι μας βγάλανε τὰ ράσα, πλήθυνε ἡ κακοήθεια τοῦ κλήρου σὲ κείνη τὴ χώρα ποὺ κατοικοῦσε.


 

4 σχόλια:

π.Θεωνάς Κουμγιουτζίδης είπε...

Σεβαστή φυσικά η γνώμη του Κοντογλου μας, ομως δεν πρεπει να παραγνωρίζουμε και την ιστορική πραγματικότητα τοτε θαχουμε σφαιρική αποψη και δεν θα σκανδαλιζόμαστε !

Έτσι λοιπόν :Οι ιερείς αρχικά ειχαν κόμη ως στεφάνη για να θυμίζουν τον ακάνθινο στεφανο του Χριστού.Η Στ' Οικουμενική Σύνοδος επιβάλλει δια Ιερού Κανόνος- όχι προτείνει- επιβάλλει!οι κληρικοί να κουρευόμαστε ακριβώς όπως οι λαϊκοί άνδρες της εποχής τους. Και αυτό γιατι πολλοί μακρυμάλληδες και τα φαιά φορούντες μοναχοί, αφηναν την ερημο και γύριζαν στην πόλη και εντυπωσίαζαν τους αφελείς με την εμφάνιση τους , αποκομίζοντας κέρδη και κανοντας παρασυναγωγες.
Επειδή λοιπον οι κληρικοί κείρονταν ακριβώς όπως οι λαϊκοί, όταν έγιναν της μόδας τα μακριά μαλλιά και τα μούσια, τα υιοθέτησαν και εκείνοι με την σειρά τους!
Προσεξτε τώρα! Από την μια το κεμαλικό καθεστώς το οποιο επέβαλλε βίαια το κουρεμα σε όλους τους κληρικούς της ΜΧΕ, από την άλλη η κομψή και επιτηδευμένη εμφάνιση των μισσιοναρίων, η οποία εντυπωσίαζε τους ξενομανείς και σκανδάλιζε φυσικά τους εδραίους στα πατρια, οδήγησαν στην κατα κυριολεξία ιεροποίηση των μαλλιών και της γενειάδας στους ιερείς. Ιερευς λοιπόν με κόμη και γενειαδα απο εκεί και έπειτα σήμαινε αυτόματα τον κατα συνειδηση και ορθότροπο Ιερέα, ο οποίος διέφερε από παραστασεις που θυμιζαν εθνική ταπείνωση ή εκκοσμίκευση!
ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΟΛΟ ΘΕΜΑ!
Η ΕΝΤΥΠΩΣΗ!
ΟΧΙ Η ΚΑΝΟΝΙΚΟΤΗΤΑ!
Και με τον Κανόνα της ΣΤ Οικουμενικής Συνόδου τί γίνεται; Ξέρω πολλούς παραδοσιακους με ολη την έννοια της λέξης Ιερείς που συνιστούν οι Ιερείς να ακολουθούν την αντρική μόδα της εποχής τους. Γιατί αυτο λένε ΜΟΝΟ οι Κανονες(οι οποίοι δεν είναι άσχετοι με την παύλεια παραδοση)!Αλλοι πάλι επιμένουν στην λαϊκή παράδοση ευσεβείας και τιμούν όσους έχουν εμφάνιση αφιερωμένου, εμφάνιση παλαιοδιαθηκικη, την οποία κανενας δεν μπορεί να αμφισβητησει ότι εμπνέει τον σεβασμό ,κατα τα άλλα!
Τώρα αν κάποιοι κάνουν κατάχρηση της μιας ή της άλλης εμφάνισης και παριστάνουν ή τους δικαιους ή τους μοντερνους ,η κατακριση ολη δική τους!
Αυτά τα ολίγα για να ξέρουμε τι λέμε, τι γράφουμε και τι υποστηρίζουμε!
Περί ρασου και ενδυμασίας ισχύει κατά τους Κανόνες ότι επιβάλλεται η ομοιομορφία και η αποφυγή πολυτελειας στην ενδυμασία και αυτο κατά τις συνήθειες καθε τοπικής Εκκλησίας. Αυτό. Μόνο.
Αν το ρασο, ζωστικο, καλλυμαυκι αφορά την ομοιομορφία σήμερα, αυτή την ώρα, τοτε αυτή είναι και κανονική ενδυμασια των κληρικών.

Υ.Σ.προσωπικά δαιτηρρω την κόμη μου και την γενειάδα μου αλά...

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

...εὐλογημένος καὶ καλόψυχος ἀνατολίτης ὁ κυρ-Φώτης

δὲν μποροῦσε νὰ φανταστεῖ ἴσως,
πόσο ἀλιβάνιστος κὶ ἀθεόφοβος
θὰ γινόταν,
ἀλλά καὶ ξεκομμένος, ἀλίμονο, ἀπόλυτα ἀπό τὸ γ έ ν ο ς του
ὁ... νεογραικᾶνος...

ὧστε να ἔχει πλέον τόσο κακοποιηθεῖ, στὰ καθʹἡμᾶς,
ἡ εἰκόνα τοῦ ρασοφοροῦντος,
ἰδιαίτερα μὲ τὴν συνδρομή τῆς μασκοφορεμένης του ἐκδοχῆς

ποὺ μόνον ἀπὸ Θεοῦ νὰ ἀναμένεται πλέον μιά κάποια λύση...

ριζική καὶ ἐ π ί π ο ν η

ἀλλά ὁλότελα ἀναγκαῖα...

Τριατατικός είπε...

Δεν είναι μόνο η ομοιομορφία.
Ο Ιερέας αφιερώνεται στο Θεό.
Ψυχή τε και σώματι.
Και στο σώμα είναι και οι αριθμημένες τρίχες της κεφαλής.
Η κουρά στους μοναχούς γίνεται άπαξ.
Δεν είναι επαναλαμβανόμενη.
Λέω δεν ξέρω.

kyrios είπε...

Το συγκεκριμένο θέμα το αντιλαμβάνομαι αντικρίζοντας τους ψάλτες της ενορίας μου. Νεαροί στην ηλικία και την όψη , μα σαν φοράνε το μαύρο μανδύα (δεν γνωρίζω πως ονομάζεται) και ανεβαίνουν στα ψαλτήρια φαίνονται σαν ιερά τέρατα.