τοῦ Δ. Κ. Ἀναγνώστου
Ἐνῶ συνεχίζεται ἡ καραντίνα, λόγῳ τῆς ἀνησυχιτικῆς, ὡς λέγεται, πορείας τῆς ἐπιδημίας τοῦ νέου Κορωνοϊοῦ στή χώρα μας, ἰδιαίτερη μέριμνα ἐκδηλώθηκε ἀπό τίς κρατικές ὑγειονομικές καί ἄλλες Ἀρχές γιά τήν προσεγγίζουσα ἑορτή τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου καί τόν ἐφετεινό ἑορτασμό της στήν Ἀχαϊκή πρωτεύουσα, τήν Πάτρα.
Ὁ κ. Χαραδαλιᾶς ἔσπευσε νά ἐνημερώσει γιά τήν βεβαρυμένη κατάσταση καί τό αὐξημένο ἰϊκό φορτίο στήν περιοχή τῆς Ἀχαΐας, ἀλλά "ἐπιστρατεύθηκε" καί ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν κ. Χρυσόστομος προκειμένου μέ τίς προτροπές του νά ἀποφευχθοῦν ἀνεπιθύμητες καί ἀνεξέλεγκτες ἐνέργειες ἐκ μέρους τῶν πιστῶν, δηλαδή μαζική προσέλευσή τους στόν προσκυνηματικό Ναό ἤ ἄλλες ἐκδηλώσεις σεβασμοῦ στή μνήμη του.
Μάλιστα, στά ΜΜΕ ἀνακοινώθηκε ὅτι πρόκειται νά ἐπισκεφθεῖ τήν πόλη τῶν Πατρῶν καί ὁ κ. Χρυσοχοΐδης προκειμένου νά ἐπιβλέψει προσωπικά στήν τήρηση τῶν μέτρων καί τήν ἀποτροπή τυχόν παραβιάσεων τῶν ἀπαγορεύσεων. Μόλις πού χρειάζεται νά ἐπισημάνει κανείς τή δυσάρεστη αἴσθηση πού προκαλοῦν ὅλα αὐτά στούς πιστούς.
Θά ἐπιμείνουμε ὡστόσο λίγο περισσότερο στήν παρέμβαση τοῦ Μητροπολίτου Πατρῶν, ἡ ὁποία ἀσχέτως ἄν ἔλαβε χώρα ἐξ ἰδίας αὐτοῦ πρωτοβουλίας ἤ κατόπιν κρατικῶν προτροπῶν καί συστάσεων, δέν ἀπέφυγε κάποιες "παγίδες". Ὁ κ. Χρυσόστομος ἐξέδωσε μία εἰδική Ἐγκύκλιο ἐν ὄψει τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου, μέ τήν ὁποία προτρέπει τούς πιστούς τῶν Πατρῶν νά τιμήσουν τόν πολιοῦχο τους "στό σπίτι τους καί στίς καρδιές τους".
Ὁ κ. Χρυσόστομος εἶναι συνετός ποιμένας καί σέ γενικές γραμμές παραδοσιακός. Χαρακτηρίζεται ὡστόσο ἀπό ἕναν ἔντονο συναισθηματισμό σέ κάποιες τοποθετήσεις καί πρωτοβουλίες του, ἀλλά καί ἀπό κάποια ἀδυναμία νά τηρήσει μία ἀνεπηρέαστη συνεπή κανονική καί θεολογική στάση ἐπί σοβαρῶν καί λεπτῶν ἐκκλησιαστικῶν ζητημάτων, ὅπως οἱ ἀντορθόδοξες Ἀποφάσεις τῆς "Συνόδου" τοῦ Κολυμπαρίου ἤ τό ἀντικανονικό Οὐκρανικό "Αὐτοκέφαλο" κ. ἄ.
Ἔτσι, καί ἐν προκειμένω στήν ἐκδοθεῖσα Ἐγκύκλιό του, μέ τό συγκεκριμένο "ἄχαρο" στόχο καί σκοπό, ὄχι μόνον δέν ἀπέφυγε τούς περιττούς καί ὑπερβολικούς συναισθηματισμούς, ἀλλά καί "υἱοθέτησε" γνωστές ψευδοπαρηγορητικές καί σαφῶς ἀντιπαραδοσιακές τοποθετήσεις πού ἐφευρέθηκαν κατ' αὐτή τήν περίοδο τῆς ἐπιδημίας καί χρησιμοποιοῦνται ὡς δῆθεν πνευματικές συστάσεις πρός τούς πιστούς.
Εἰδικότερα, ἀναφέρει μεταξύ ἄλλων ὁ Μητροπολίτης στήν Ἐγκύκλιό του τά ἑξῆς:
«Κάνετε τόν ἐφετινό ἑορτασμό ὑπόθεση βαθειᾶς ἐσωτερικῆς περισυλλογῆς, προσευχῆς καί κατανύξεως καί ἑνώσατε ἀπό ἐκεῖ πού θά εὐρίσκεσθε τήν προσευχή σας, μέ τήν ἰδική μας πού θά προσφέρεται στόν Ναό τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου καί ἐνώπιον τοῦ φρικτοῦ Θυσιαστηρίου. Ὀ Ἅγιος Ἀπόστολος Ἀνδρέας θά εἶναι στό σπίτι σας, στό τραπέζι σας, γιατί δέν ἔλειψε ποτέ ἀπό τήν καρδιά σας.
Μακάρι νά μποροῦσα καί ἐγώ νά δῶ τά πρόσωπά σας μέ τά αἰσθητά μου μάτια, τήν ὥρα πού θά λειτουργῶ, ὅπως, εὐτυχῶς, ἕνεκα τῆς δωρεᾶς τοῦ Θεοῦ, μέσω τῶν συγχρόνων μέσων δύνασθε νά βλέπετε ἐσεῖς τό πρόσωπό μου, συμμετέχοντες προσευχητικά, ἀπ' ὅπου καί ἄν εὐρίσκεσθε, στήν Θεία Λατρεία. Ὅμως εἶστε στίς ἱερές Λατρευτικές συνάξεις ὅλοι μαζί μου καί θά εἶσθε ὅλοι παρόντες νοερῶς κατά τήν ἑορτή τοῦ Ἁγίου μας καί θά ἀτενίζω τά πολυαγαπημένα εἰς ἐμέ πρόσωπά σας μέ τά μάτια τῆς ψυχῆς, μέ τά πνευματικά μου μάτια ἐνώπιόν μου.».
Λυπᾶμαι πού ὀφείλω νά ἐπισημάνω ὅτι τά ἀνωτέρω ἀτυχῶς ὑπερβαίνουν (καί) τά ὅρια τοῦ περιττοῦ συναισθηματισμοῦ καί συνιστοῦν θεολογική ἀστοχία καί ἀτόπημα τοῦ Σεβασμιωτάτου. Διότι, τά τεχνολογικά μέσα, ὅπως εἶναι οἱ τηλεοράσεις καί τό διαδίκτυο, μπορεῖ νά προσφέρουν τηλεθέαση καί τηλεμετάδοση, δηλαδή θέαση ἐκ τοῦ μακρόθεν τῶν τελουμένων σέ ἄλλον (ἱερό) τόπο, ἀλλά σέ καμμία περίπτωση δέν συνιστοῦν καί δέν ἀποτελοῦν ἤ ἐξασφαλίζουν στούς τηλεθεατές πιστούς "προσευχητική συμμετοχή στή Θεία Λατρεία"!
Στή Θεία Λατρεία τό ζητούμενο δέν εἶναι ἡ θέαση καί ἡ παρακολούθηση, ἀλλά ἡ ζῶσα συμμετοχή ψυχῆ τε καί σώματι τῶν πιστῶν στό κοινό ἔργο (Λειτουργία), τό ὁποῖο φανερώνει ἐν τόπῳ καί χρόνῳ τήν παρουσία τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ, ὡς Σώματος τοῦ Χριστοῦ. Αὐτό δέν ὑποκαθίσταται, δέν ἀντικαθίσταται καί δέν ἀλλοιώνεται!
Χωρίς καμμία ἐπικριτική διάθεση σημειώνονται τά ἀναφερόμενα, διότι ὅπως ἀποδεικνύεται πλέον τά παρεπόμενα τῆς ἐπιδημίας καί οἱ παρενέργειές τους διέψευσαν πλήρως τούς καθησυχαστικούς λόγους μεγαλοσχήμονος κληρικοῦ, τούς ὁποίους ἀκρίτως πολλοί ὁμόφρονές του ἐπαναλαμβάνουν, ὅτι ἡ ὅλη ὑπόθεση τῆς ἐπιδημίας δέν ἀπειλεῖ τήν πίστη, παρά μόνον τούς πιστούς, ἐννοώντας τή σωματική ὑγεία τους.
Ἄς μή τά ἰσοπεδώνουμε ὅλα! Ἄς εἴμαστε, Ποιμένες καί ποιμαινόμενοι, πιό προσεκτικοί,. Νά μή παραπλανοῦμε ἑαυτούς καί ἀλλήλους. Παρηγορία ἀληθινή καί στήριξη τῶν πιστῶν προσφέρει μόνο ἡ Ἀλήθεια καί ἡ ἐπίγνωσή της. Μή λησμονοῦμε ὅτι οἱ πρῶτοι Χριστιανοί καθώς καί ἑκατομμύρια μιμητές αὐτῶν στό διάβα τῆς Ἱστορίας, μετέβαιναν μέ κίνδυνο γιά τήν ἴδια τους τή ζωή ἐκεῖ ὅπου τελοῦνταν οἱ Θεῖες Λειτουργίες, γιά νά συμμετέχουν ἀληθινά ὡς ζῶντα μέλη τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ.
Ὑπομονή, βεβαίως, νά ἐπιδείξουμε καί στήν προσευχή νά καταφύγουμε. Νά μή συμβιβασθοῦμε ὅμως καί ἀνεχθοῦμε ἀλλοιώσεις τῆς Πίστεως καί τῆς Παραδόσεως τῆς Ἐκκλησίας, ἐκ φόβου ἤ δειλίας ἤ προσκαίρου εὐκολίας ἕνεκεν. Νά μή καταντήσουμε "τηλε-μέλη" τῆς Ἐκκλησίας, δηλαδή μέλη ἐξ ἀποστάσεως (ἐν ἀποστασίᾳ) καί νά ἀποδεχθοῦμε τήν πρακτική νά ζοῦμε ἀποστασιοποιημένοι ἀπό τό μυστηριακό Σῶμα, τό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ, τήν Ἐκκλησία Του.
Ἄλλωστε καί ἡ τηλεοπτική μετάδοση τῆς Θ. Λειτουργίας, κατά τήν ταπεινή μου ἄποψη, παρότι τήν ἔχουμε συνηθίσει, δέν εἶναι ἐναλλακτικός τρόπος ἐκκλησιασμοῦ, ὅπως κακῶς προβάλλεται. Δέν διστάζουμε δέ νά ποῦμε ὅτι ἀκόμη καί ἡ προβολή, σέ κοινή θέα πιστῶν καί ἀμυήτων καί μέ τόν τρόπο μάλιστα πού γίνεται, τῶν Θ. Μυστηρίων, κατ' ἀκρίβεια κανονική δέν θά ἔπρεπε νά ἐπιτρέπεται. Μή λησμονοῦμε ὅτι δέν εἶναι ἡ συνήθεια ἐκείνη ἡ ὁποία σώζει, ἀλλά ἡ Ἀλήθεια!
12 σχόλια:
Όταν είδα την εγκύκλιο του Πατρών, που μας αγαπάει και καίγεται και λιώνει, αναρωτήθηκα αν τις εγκυκλίους εκεί πέρα τις γράφουν ο πατήρ Στυλιανός Καζαντζίδης και η γερόντισσα Μαρινέλα.
Θα περίμενα από τον μητροπολίτη μας όχι δακρύβρεχτες εγκυκλίους, που δεν με πείθουν πια αλλά να πάρει τη νύχτα της Κυριακής μαζί με τον διάκονό του την τίμια κάρα του Αγίου μας και να την λειτανεύσει σε όλη την πόλη, σε όλους τους δρόμους. Έτσι να φρουρήσει ως ποιμένας το λογικό του ποίμνιο. Έτσι θα ένιωθα την πατρική του αγάπη και όχι να τον παρακολουθώ ως θέαμα στην τηλεόραση...
Και ην η πτώσις αυτού μεγάλη.
Όλοι, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, έχουν βρεθεί σε σύγχυση...
Συγχαρητήρια στον κ. Αναγνώστου που με ευγένεια αλλά και παρρησία επισημαίνει σημαντικά ζητήματα με γνώμονα την αγιασμένη Παράδοση της Ορθοδοξίας μας. Συγχαρητήρια και στον σχολιαστή 6.42 μ.μ. που τόσο εύστοχα προτείνει έναν τρόπο να γίνει η λιτανεία κόντρα στίς δαιμονικές δυνάμεις που, πέραν της επιδημίας, δεν την θέλουν και ενοχλούνται. Πόσο συγκλονιστικό θα ήταν να βγεί ασκεπής ο επίσκοπος με την κάρα στα χέρια του και να την λιτανεύσει στην πόλη των Πατρών και οι πιστοί να βγούν με θυμιάματα και κεριά στά μπαλκόνια και τα παράθυρά τους. Αυτή Σεβασμιώτατε είναι η ορθόδοξη Ελλάδα που λές ότι υπερασπίζεσαι και όχι οι τηλε-λειτουργίες κεκλεισμένων των θυρών!
Ο Θεός να τους φωτισει!
Πράγματι,
νομίζω, καταπληκτική ιδέα!
Το βραβείο για το κορυφαίο κείμενο "επισκοπικής διδαχής" του μήνα πηγαίνει στον Ζουμπουλακίδος (πρώην Κριμαίας) Ξινάριο. Τα έχει όλα μέσα... Τι θέλατε να μάθετε για τον Covid-19 και δεν σας έχει πει κανείς μέχρι τώρα... Τι ανάλυση κειμένων γαλλικής λογοτεχνίας (τελικά, μετά τη "Φαβιόλα" ορισμένοι κληρικοί μας ανακάλυψαν Camus και "Πανούκλα", είναι όντως μία πρόοδος...), τι παραπομπές στον μέντορά του liberal αριστερο-"χριστιανό" (;) πολυπράγμονα "ανθώνυμο" διανοούμενο, τι κατακευραύνωμα "Φαρισαίων" που δεν φοράνε μάσκα στην εκκλησία, ολα τα έχει το εμπριμέ υπέρδιπλο σεντόνι... Και στο τέλος (για τους φανατικούς θρησκόληπτους αγράμματους, μπας και τους κατατροπώσουμε...), μία ψυχωφελή ιστορία με τον γέροντα Κλεόπα. Ως συνήθως, όλα αχταρμάς, μία απίστευτη κουρελού, με επιχειρηματολογία ανύπαρκτη και πολλή πολλή ειρωνία και εμπάθεια...
Δύο φιλικές προτάσεις προς τον σεβασμιώτατο:
1. Να βγάλει εγκύκλιο με την οποία να θέσει σε ακοινωνησία όσους δεν φοράνε μάσκα στην εκκλησία, όταν με το καλό ανοίξουν φυσικά οι εκκλησίες. Γιατί απλά να τους διασύρει από το διαδίκτυο ως υποκριτές (έχει το χάρισμα να διαβάζει την ψυχή του ανθρώπου), αφού μπορεί να τους αφορίσει;
2. Να μην ξαναβγάλει σε περιοδεία κάποια πολύ δημοφιλή ιαματικά άγια λείψανα, διότι ΠΛΕΟΝ θα προστρέξουν μόνο αφελείς και αδαείς χριστιανοί, ενώ οι μη αφελείς και αδαείς πιστοί, που έχουν διαβάσει τις εμβριθείς κορωνο-απανταχούσες του, δεν θα πατήσουν το πόδι τους ΠΛΕΟΝ. Και τους μεν πρώτους ο σεβασμιώτατος προφανώς περιφρονεί, τους δε δεύτερους εχθρεύεται.
Οι intellectual liberal αριστερο-χριστιανοί όπως ο μέντοράς του έτσι και αλλιώς δεν πήγαιναν ποτέ σε τέτοια events, αυτά είναι για την πλέμπα που πιστεύει στα είδωλα. Εδώ που τα λέμε, έχουν και δίκιο: Ποτέ δεν άκουσα για θαύμα που να συνέβη σε intellectual liberal...
Το κακό με τον σεβασμιώτατο είναι ότι έχει πολύ, μα ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ, ταυτιστεί με τα ανωτέρω άγια λείψανα και με αφηγήσεις θαυμάτων, ώστε να μπορέσει να γίνει πλήρως αποδεκτός από το πανίσχυρο κλαμπ-σέχτα των intellectual liberal αριστερο-χριστιανών. Σε σημείο που να λένε μερικοί κακεντρεχείς ότι χάρις στα λείψανα έγινε και αυτό που είναι τώρα...
Η μεταστροφή του σεβασμιωτάτου ήρθε πολύ αργά για να εκτιμηθεί από τους liberals, οι οποίοι δεν συγχωρούν ποτέ το "κακό" παρελθόν κάποιου... Επιπλέον, ο γραπτός λόγος του είναι και αρκετά απλοϊκός για τα γούστα τους, δεν έχει φιλοσοφικό υπόβαθρο, ως ώφειλε, γιατί να το κρύψωμεν άλλωστε;
Αφήνω που είναι και εκείνα τα παλαιά βιβλία του, για αγίους και γέροντες, που τον στοιχειώνουν, κάτι σαν παλιές αναρτήσεις στο φβ που θέλουμε να τις ξεχάσουμε, αλλά υπάρχουν τα στιγμιότυπα οθόνης (screenshots) στους υπολογιστές των εχθρών μας. Πώς μπορείς να είσαι προοδευτικός και να έχεις γράψει "κονισαλέα συναξάρια"; (η φράση ανήκει στον παλιό αριστερό κριτικό λογοτεχνίας Μάρκο Αυγέρη και την είχε χρησιμοποιήσει για το βιβλίο του Κόντογλου "Σημείον Μέγα". Μόνο που ο Κόντογλου έσουρνε τα εξ αμάξης στους "προοδευτικάριους" του εκκλησιαστικού χώρου...).
Εν ολίγοις, ο σεβασμιώτατος Ζουμπουλακίδος (πρώην Κριμαίας) Ξινάριος έχασε το παλαιό κοινό του (το συντηρητικό), χωρίς να μπορεί να κατακτήσει το νέο (το προοδευτικό).
Στον παράδεισο των liberal αριστερο-χριστιανών, σε αντίθεση με τον πραγματικό Παράδεισο, κανείς δεν εισέρχεται με μετάνοια της τελευταίας στιγμής. Όλα είναι καταγεγραμμένα, ακόμα και η παραμικρή "πολιτικώς μη ορθή" ανάρτηση, τίποτα δεν σβήνεται. Δεν υπάρχει "Δίκαιος Ληστής", υπάρχει το "ας πρόσεχες να μην λήστευες".
Αν ήσασταν λίγο υποψιασμένος για τους "πολιτισμικούς πολέμους" (culture wars) που μαίνονται σήμερα σε όλο τον δυτικό κόσμο, θα έπρεπε να το είχατε καταλάβει αυτό, σεβασμιώτατε...
"Elementary, my dear Watson"...
Δείτε τι έγραψε ο Πολυγένης. Σφάζει τον Άγιο Ζουμπουλακίδος (πρώην Κριμαίας) με το γάντι, ή ιδέα μου είναι;
https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/40740-i-siopi-ton-ierokirukon-kai-i-euglottia-ton-koronokirukon
Μου είναι συμπαθής ο Πολυγένης. Δημοσιογραφικά καλύπτει ό,τι γίνεται κι ό,τι γράφεται στον εκκλησιαστικό χώρο, απάσης δεσποτικής αρλούμπας μη εξαιρουμένης, αλλά όποτε γράφει δικό του άρθρο γνώμης συμπαθητικά τα λέει. Δεν ξέρω τι εντύπωση έχουν οι άλλοι φίλοι.
Μάλλον είναι ο άγιος Ζουμπουλακίδος (πρώην Κριμαίας) Ξινάριος, αλλά και ο παρ' ολίγον άγιος Πρεβέζης Θεοβρώσιος που υπονοούνται. Πλην, φυσικά, του Δεδεαγάτς Αγκάθιμου.
Πολύ ωραία τα λέει ο κ. Πολυγένης . Αντί για ιεροκήρυκες έγιναν κορωνοκήρυκες και λοιμοξιολόγοι . Κρατώ τα λόγια του αγίου Ιωάννου Μαξίμοβιτς δηλαδή οτι ο καθένας μας είμαστε υπεύθυνοι για όλο το πλήρωμα της εκκλησίας , γι αυτό πρέπει νά νοιώθουμε μία υπευθυνότητα και όχι παθητικότητα .
Αν αυτά τα γράφουν μητροπολίτες, οι εχθροί της πίστης του Χριστού μας περισσέυουν. Αρχιερείς είναι αυτοί ή ο Καλαμπόκας με ράσα; Μην ανησυχείς δεξιοχριστιανέ, όταν γίνει κυβέρνηση η ΝΔ θα τα φτιάξει όλα.
Μακραν, το καλυτερο σχολιο τοθ μηνα! Απο πασης αποψεως: κριτικης σκεψης, ευστοχης παρατηρησης, ενημερωμενης( και για το παρελθον) αποψης, γλωσσικης επαρκειας και κυριως....σφαξιμο με το γαντι ενος πιστου που ΔΕΝ ειναι προβατο.Ευγε και ευχαριστούμε!
Δημοσίευση σχολίου