
Με αφορμή τη διαμάχη που ξεκίνησε μέσω των εφημερίδων ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου εναντίον του συνεπισκόπου του Μητροπολίτου Πάφου Τυχικού δημοσιεύθηκε η άποψη ότι οι Καθολικοί δεν είναι αιρετικοί, άρα κακώς ο Μητροπολίτης Πάφου δεν θέλει να έχει λειτουργική και προσευχητική κοινωνία μαζί τους, δημοσιεύουμε παλαιότερο άρθρο του π. Αναστασίου Γκοτσοπούλου, εφημερίου στον Ι. Ν. Αγ. Νικολάου Πατρών, που καταδεικνύει οτι οι Πατέρες, οι Άγιοι και οι θεολόγοι της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας, δηλαδή ολόκληρη η εκκλησιαστική μας παράδοση θεωρεί τον παπισμό ως αίρεση.
Δημοσιεύθηκε στον τοπικό τύπο επιστολή του θεολόγου Παν. Ανδριόπουλου με τίτλο «Η Πάτρα, οι Καθολικοί και ο π. Κύριλλος». Αν και πιστεύω ότι λεπτά θεολογικά θέματα είναι πολύ επικίνδυνο να εξετάζονται στον Τύπο, ας μου επιτρέψει ο κ. Ανδριόπουλος, αναλαμβάνοντας το ρίσκο, στον περιορισμένο χώρο ενός άρθρου, να σχολιάσω ορισμένα σημεία της επιστολής του, τα οποία δημιουργούν επικίνδυνη σύγχυση στο λαό του Θεού:
Γράφει ο κ. Ανδριόπουλος:
«ο ιερέας δεν έχει κανένα δικαίωμα να εκφράζει ως επίσημη καμία δογματική γνώμη»
Τι σημαίνει «επίσημη δογματική γνώμη»;
1. Αν σημαίνει προσωπική άποψη, αντίθετη με τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας, ασφαλώς – ως ιερέας – δεν έχει τέτοιο δικαίωμα. Αλλά μήπως τέτοιο δικαίωμα έχει ένας Επίσκοπος ή Πατριάρχης; Ασφαλώς και ο Πατριάρχης δεν έχει, όπως και ο ιερέας!
2. Αν σημαίνει την διδασκαλία της Εκκλησίας μας, όχι μόνο έχει δικαίωμα ο ιερέας να την εκφράζει, αλλά έχει πρώτιστο καθήκον, έχει ύψιστη υποχρέωση να εκφράζει και να κηρύττει τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας, όπως υποχρέωση έχει και ο Πατριάρχης!
Άλλωστε, πραγματικός Θεολόγος στην Παράδοση της Εκκλησίας μας είναι ο Άγιος, αυτός ο οποίος ζει και μεταδίδει ανόθευτη την εμπειρία της Εκκλησίας, την εμπειρία της Θ. Αποκαλύψεως. Και βέβαια η εμπειρία αυτή, η Θεολογία, εκφράζεται αυθεντικά στις Οικουμενικές Συνόδους των Επισκόπων. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι στην ζωή της Εκκλησίας μας μόνο οι Επίσκοποι θεολογούσαν, όπως ισχυρίζεται ο κ. Ανδριόπουλος και οι λοιποί κληρικοί σιωπούσαν. Ασφαλώς όχι! Στη θεολογία του διακόνου, τότε, Μ. Αθανασίου δογμάτισε η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος. Στη θεολογία του ιερέως (δεν έγινε ποτέ Επίσκοπος) Ιω. Δαμασκηνού στηρίχθηκε η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος. Στη θεολογία του ιερέως Μαξίμου του Ομολογητού θεμελιώθηκε η Στ΄ Οικουμενική Σύνοδος. Αλλά και αργότερα στον 14ο αι. δεν θεολόγησε ο Αγ. Γρηγόριος Παλαμάς, όντας ιερέας; Μήπως ο Θεόδ. Στουδίτης, ή ο Άγ. Νικόδημος ο Αγιορείτης ήταν Επίσκοποι; ασφαλώς όχι! Ο Ιωσήφ Βρυέννιος μοναχός ήταν, αλλά διδάσκαλος Επισκόπων και Πατριαρχών Κωνσταντινουπόλεως!
Βέβαια οι Σύνοδοι είναι κυρίως Σύνοδοι Επισκόπων. Ο Επίσκοπος όμως μετέχει σε Συνόδους πρωτίστως ως εκφραστής της εμπειρίας της τοπικής του Εκκλησίας (κλήρου και λαού), εμπειρία η οποία ασφαλώς ταυτίζεται με την εμπειρία της καθόλου Εκκλησίας. Πολύ όμορφα περιγράφει την ενότητα του Επισκόπου και των υπ’ αυτόν πρεσβυτέρων ο αγ. Ιγνάτιος: «το πρεσβυτέριον… ούτως συνήρμωται τω επισκόπω, ως χορδαί κιθάρα, διά τούτο εν τη ομονοία υμών και συμφώνω αγάπη Ιησούς Χριστός άδεται» (προς Εφεσίους, IV)!
Στην επιστολή του κ. Ανδριόπουλου διακρίνεται – μακάρι να σφάλλω – μια προσέγγιση της Επισκοπικής Διακονίας στην Εκκλησία, μάλλον παπικής νοοτροπίας. Μήπως και τα φαινόμενα αφορισμών θεολόγων και μάλιστα αντιρρητικών, δεν εδράζονται σ’ αυτή την αντίληψη;…
Γράφει ο κ. Ανδριόπουλος:
«Και εφόσον καμία Οικουμενική Σύνοδος δεν έχει ακόμα συνεδριάσει για να μελετήσει την «αίρεση» των καθολικών και των άλλων, δεν μπορεί ο καθένας να λέει στην Εκκλησία ό,τι «φωτίζεται». «Ο Θεοδ. Βαλσαμώνας μάλιστα θεωρεί τους καθολικούς σχισματικούς και όχι αιρετικούς».
Η άποψη του κ. Ανδριόπουλου πως μόνο Οικουμενική Σύνοδος (η τελευταία έγινε το 787 μΧ) αποφαίνεται τι είναι αίρεση είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη από εκκλησιολογικής απόψεως. Εννοεί ο κ. Ανδριόπουλος, ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία έπαψε από το 787 μΧ να αυτοπροσδιορίζεται και να αντιδιαστέλλεται από την πλάνη, το ψέμα και την αίρεση ; Η άποψη αυτή δεν οδηγεί σε αυτοαναίρεση της Ορθόδοξης Εκκλησιολογίας;
Ο κ. Ανδριόπουλος συμπεραίνει ότι αφού για τον Παπισμό – ο οποίος παρουσιάστηκε μετά το 9ο αι. μ.Χ. – δεν έχει αποφανθεί κάποια Οικουμενική Σύνοδος, κανένας Ορθόδοξος, και μάλιστα κληρικός, δεν έχει το δικαίωμα να τον χαρακτηρίζει ως αίρεση! Διερωτώμαι όμως για τους Μάρτυρες του Ιεχωβά, τους Μορμόνους, τους Πεντηκοστιανούς, τους τηλευαγγελιστές κοκ, ποια Οικουμενική Σύνοδος έχει αποφανθεί; Ή μήπως και αυτοί δεν είναι αιρετικοί!
Ασφαλώς και είναι αιρετικοί, δηλαδή εκτός της «ΜΙΑΣ, ΑΓΙΑΣ ΚΑΘΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ», διότι α) αυτοπροσδιορίζονται ως μη Ορθόδοξοι και β) αρνούνται την εμπειρία και παράδοση της Εκκλησίας μας, δηλ. την Ορθόδοξη Θεολογία, όπως αυτή έχει καταγραφεί στις αποφάσεις των Οικουμενικών, Τοπικών Συνόδων, στα κείμενα των Πατέρων (consensus Ρatrum), στη λειτουργική της ζωή.
Αλλά αυτό ακριβώς δεν κάνουν και οι Παπικοί; Δεν πιστεύουν αντίθετα σε όσα έχουν αποφανθεί οι Οικουμενικές Σύνοδοι (κυρίως η Β΄, αλλά και οι Γ΄, Δ΄, Στ΄ και Ζ΄); Δεν πιστεύουν αντίθετα σε όσα διδάσκει και ζει η Ορθόδοξη Εκκλησία μας; Δεν αυτοπροσδιορίζονται ως μη Ορθόδοξοι, μη αποδεχόμενοι την πίστη μας;
Γι’ αυτό και το σύνολο των Αγίων της Εκκλησίας μας που ασχολήθηκαν με το θέμα αυτό, ΟΜΟΦΩΝΑ αποφαίνονται ότι Ο ΠΑΠΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΙΡΕΣΗ! Κάθε σύγχρονος πτυχιούχος Θεολογικής Σχολής, κάθε ορθόδοξος ποιμένας (ιερέας ή Επίσκοπος ακόμα και Πατριάρχης), υποχρεούται να σεβαστεί την ομόφωνη γνώμη των Αγίων μας. Τι μας λένε λοιπόν; (η παράθεση είναι ενδεικτική).
2 σχόλια:
Μετά από τόσες άλλες κ αλλες τόσες συνοδους,ακόμα δεν υπάρχει παραδοχή περί του παπισμου(;!)
Αλλά αν είχαμε εν Ζωή έναν Άγιο Πατέρα της Αγίας μας Εκκλησίας ,δεν θα πήγαινε στην Κρήτη μετά από τα τόσα προσυνοδικα ,ούτε θα ετολμα να τα διαπραγματευθη ,σε βαθμό ωστε οι αιρέσεις να γίνουν εκκλησίες και οι αιρεσεις να εξισωθούν ΜΕ την αλήθεια.....τελικά στην Κρήτη.
ΚΑΙ ΕΝΩ ΣΤΙΣ ΑΓΙΕΣ ΟΙΚΟΥΜ .ΣΥΝΟΔΟΥΣ ΚΑΤΑ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ,Η ΟΡΘ.ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΛΟΥΣΕ ΤΗΝ ΠΑΠΙΚΗ (Ν Α )ΚΑΤΑΝΟΗΣΕΙ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΠΛΑΝΗΣ ΤΗΣ,
ΕΚΕΙΝΗ όχι μόνο δεν πείσθηκε από τους μεγάλους εκείνους πατέρες της Εκκλησίας ,αυτούς τους πολυφωτους αστέρες του νοητού Στεραιωματος,
ΑΝΤΙΘΕΤΑ,
Καλούσε τους πάντες σε ενότητα ,ουσιαστικά στρεφόμενη εναντίον της Μιας,Αγίας,Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας που Σώζει.
Ο πιστός λαός τώρα ,θα αναρωτιοταν εάν υπήρχαν αλλα περιθώρια συζήτησης!-
... μὰ νομίζω, πὼς εἶναι ξεκάθαρο, τὸ ὃτι...
ἐϕόσον ὁ παπισμός,
ἀποσχίστηκε ἀπὸ τὴν ὁρθοδοξία,
δὲν ὑπῆρχε οὐσιαστικά θέμα,,
κατά τὴν περαιτέρω,
ἐκτός ἐκκλησίας, πορεία του
γιὰ τὴν καταδίκη τῶν αἰρετικῶν θέσεων, ποὺ κατά καιρούς ἐγκολπώθηκε
(μαζί μὲ τὰ ὅσα ἐκκλησιολογικά του παρατράγουδα -καὶ τὰ ϕαιδρᾶ του τερτίπια-
ποὺ τὸν παραμόρϕωσαν σὲ μία, οὐσιαστικά, ἐγκόσμια ἐξουσία...)
ὅπως ἦταν ὅμως ϕυσικό, ὅταν ὁ Βαρλαάμ ὁ Καλαβρός,
σπουδαγμένος στὴ Ρώμη
καὶ ἐρχόμενος στὰ μέρη μας,
ἄρχισε νὰ διαδίδει καὶ νὰ διδάσκει τὶς βατικανείου κοπῆς κακοδοξίες
καταδικάστηκε ὡς αἰρετικός
καὶ μαζί του καὶ οἱ αἰρετικές του θέσεις,
οἱ προερχόμενες καὶ βασισμένες στὸν σχολαστικισμό,
ποὺ ἀποτελεῖ τὸ θ ε μ έ λ ι ο τῆς δυτικῆς... "θεολογίας"...
καὶ ποὺ τὸν ὡθεῖ... διαχρονικά πλέον,
ἀπὸ αἴρεση σὲ αἴρεση... !
(βασισμένος ὁ σχολαστικισμός τους,
στὰ ἀξιόλογα -ὡς ϕιλοσοϕικά ὅμως- κείμενα
ποὺ ὁ ἱερός Ἀγουστῖνος εἶχε συγγράψει πρὶν τὴν μεταστροϕή του
καὶ τὰ ὁποῖα αἰῶνες ἀργότερα μελέτησε, ἐγκολπώθηκε καὶ ἀνέπτυξε, ἁλλ' ὡς θεολογικές πλέον θέσεις, ὁ Θωμᾶς ὁ Ἀκινάτης
ἀποτελοῦν τὴν μήτρα, τῆς κάθε δυτικῆς κακοδοξίας... !)
Δημοσίευση σχολίου