Κυριακή 12 Μαρτίου 2023

Κυριακὴ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.
Anthony Bloom
Εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
Σὲ ἕναν ἀπὸ τοὺς ψαλμούς, διαβάζουμε τὰ παρακάτω: Ἐκεῖνοι ποὺ ἔσπειραν μὲ δάκρυα στὰ μάτια, θὰ θερίσουν μὲ χαρά.. Ἐὰν στὴ διάρκεια τῶν ἑβδομάδων ποὺ προετοιμαζόμαστε γιὰ τὴν Μεγάλη Ἑβδομάδα εἴδαμε κάθε τι ἄσχημο καὶ ἀνάξιο ποὺ ὑπάρχει μέσα μας νὰ καθρεφτίζεται στὶς παραβολὲς τοῦ Εὐαγγελίου, ἐὰν σταθήκαμε ἐνώπιον τῆς κρίσης τῆς συνείδησής μας καὶ τοῦ Θεοῦ, τότε πραγματικὰ ἔχουμε σπείρει μὲ δάκρυα τὸν δρόμο γιὰ τὴν σωτηρία μας. Καὶ ὅμως ὑπάρχει ἀκόμα χρόνος ἐπειδὴ ἀκόμα καὶ ὅταν εἰσερχόμαστε στὴν περίοδο τοῦ θερισμοῦ, ὁ Θεὸς μᾶς δίνει παράταση· καθὼς προχωροῦμε προοδευτικὰ πρὸς τὴν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, πρὸς τὴν Ἡμέρα τῆς Ἀνάστασης, μποροῦμε ἀκόμα, κάθε στιγμή, μὲ πρόσωπο πρὸς τὴν νίκη τοῦ Θεοῦ, νὰ στραφοῦμε σὲ Ἐκεῖνον μὲ εὐγνωμοσύνη καὶ μὲ συντετριμμένη καρδιά, καὶ νὰ ποῦμε: «Κύριε, ἴσως εἶμαι ὁ ἐργάτης τῆς ἑνδεκάτης ὥρας, ἀλλὰ δέξου με ὅπως ὑποσχέθηκες!»
Τὴν προηγούμενη ἑβδομάδα γιορτάσαμε τῆς γιορτὴ τοῦ Θριάμβου τῆς Ὀρθοδοξίας, τὴν ἡμέρα ποὺ ἡ ἐκκλησία διακήρυξε ὅτι εἶναι σωστὸ νὰ ἁγιογραφοῦμε τὴν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ. Δὲν ἦταν μία δήλωση σὲ σχέση μὲ τὴν τέχνη, ἦταν μία βαθιὰ θεολογικὴ διακήρυξη τῆς Ἐνσάρκωσης. Ἡ Παλαιὰ Διαθήκη μᾶς εἶπε ὅτι δὲν μπορεῖ ὁ Θεὸς νὰ ἀντιπροσωπευθεῖ ἀπὸ καμία εἰκόνα, ἐπειδὴ εἶναι ἕνα ἀπύθμενο μυστήριο· δὲν εἶχε κἄν ὄνομα ἐκτὸς ἀπὸ τὸ μυστηριῶδες ὄνομα ποὺ μόνο ὁ Ἀρχιερέας γνωρίζει. Ἀλλὰ στὴν Καινὴ Διαθήκη μάθαμε καὶ γνωρίζουμε ἀπὸ τὴν ἐμπειρία μας ὅτι ὁ Θεὸς ἔγινε ἄνθρωπος, ὅτι ἡ πληρότητα τῆς Θεότητας ἔχει ὑποταχθεῖ καὶ εἶναι ἀκόμα ὑποταγμένη γιὰ πάντα στὴν ἀνθρώπινη σάρκα· καὶ γι’ αὐτὸ ὁ Θεὸς ἔχει ἀνθρώπινο ὄνομα: Ἰησοῦς καὶ ἔχει ἀνθρώπινο πρόσωπο ποὺ μποροῦν νὰ ἀναπαραστήσουν οἱ εἰκόνες. Ἑπομένως ἡ εἰκόνα εἶναι μία διακήρυξη τῆς βεβαιότητάς μας ὅτι ὁ Θεὸς ἔγινε ἄνθρωπος· καὶ ἔγινε ἄνθρωπος γιὰ νὰ ἐπιτύχει μία ἔσχατη, ἔνδοξη, τραγικὴ ἑνότητα μέ μᾶς, νὰ γίνει ἕνας ἀπὸ ἐμᾶς ὥστε νὰ μποροῦμε νὰ γίνουμε ἕνα ἀπὸ τὰ παιδιά Του. Καὶ ἔτσι θὰ μπορούσαμε ἤδη τὴν περασμένη ἑβδομάδα νὰ χαροῦμε· καὶ νὰ γιατί μία ἑβδομάδα πρίν, ὅταν προετοιμαζόμασταν νὰ συναντήσουμε αὐτὸ τὸ θαῦμα, αὐτὸ τὸ θαῦμα τῆς Ἐνσάρκωσης, διακριτικά, μὲ ἕναν τρόπο ποὺ δὲν μποροῦν σχεδὸν τὰ αὐτιά μας νὰ συλλάβουν, ἡ Ἐκκλησία ἔψαλλε τὸν κανόνα τοῦ Πάσχα: Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν! – ἐπειδὴ δὲν πρόκειται γιὰ μία ὑπόσχεση γιὰ τὸ μέλλον, εἶναι μία βεβαιότητα τοῦ παρόντος, ποὺ μᾶς ἀνοίγετε σὰν μιὰ πόρτα νὰ εἰσέλθουμε μέσω τοῦ Χριστοῦ, τῆς Θύρας ὅπως καλεῖ τὸν ἑαυτό Του, στὴν αἰωνιότητα.
Καὶ σήμερα θυμόμαστε τὸ ὄνομα τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, ἑνὸς ἀπὸ τοὺς μεγάλους Ἁγίους τῆς Ὀρθοδοξίας, ὁ ὁποῖος διακήρυξε, μέσα ἀπὸ τὴν ἐμπειρία τῶν ἀσκητῶν καὶ ὅλων τῶν πιστῶν, ὅτι ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ δὲν εἶναι ἕνα κτιστὸ Δῶρο – εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Θεὸς ποὺ μᾶς ἑνώνει μὲ τὸν ἑαυτό Του ὥστε νὰ μᾶς διαπνέει ἡ παρουσία Του, ὥστε σταδιακά, ἐὰν μοναχὰ τὸν δεχτοῦμε, ἂν Τοῦ ἀνοιχτοῦμε, νὰ γίνουμε διάφανοι ἢ τουλάχιστον σχεδὸν διάφανοι στὸ φῶς Του, ὥστε νὰ γίνουμε ἀρχικὰ καὶ ὁλοένα πιὸ πολὺ μέτοχοι τῆς Θεϊκῆς Του φύσης.
Αὐτὸ δὲν ἀποτελεῖ ἁπλὰ μία ὑπόσχεση· εἶναι μία βεβαιότητα ποὺ ἔχουμε ἐπειδὴ αὐτὸ συνέβη σὲ χιλιάδες ἀνθρώπους ἄνδρες καὶ γυναῖκες ποὺ προσκυνοῦμε ὡς Ἁγίους τοῦ Θεοῦ: ἔγιναν μέτοχοι τῆς Θεϊκῆς φύσεως, εἶναι γιὰ μᾶς μία ἀποκάλυψη καὶ μία βεβαιότητα γιὰ ὅ,τι καλούμαστε νὰ εἴμαστε καὶ νὰ γίνουμε.
Καὶ σήμερα ἕνα ἀκόμα βῆμα μᾶς ὁδηγεῖ στὴν χαρά, στὴν δόξα τοῦ Πάσχα. Σὲ μία ἑβδομάδα θὰ ὑμνήσουμε τὸν Σταυρὸ- τὸν Σταυρὸ ποὺ ἦταν τρόμος γιὰ τοὺς ἐγκληματίες, καὶ ἔχει γίνει τώρα σημεῖο νίκης καὶ σωτηρίας, διότι γιὰ μᾶς ἡ ἀγάπη τοῦ Σταυροῦ δὲν ἔχει μέτρο, δὲν ἔχει ὅρια, εἶναι τόσο βαθιὰ ὅσο ὁ Θεός, ἀγκαλιάζει τὰ πάντα ὅπως ὁ Θεός, καὶ εἶναι πράγματι τόσο τραγικὰ νικηφόρα ὅπως ὁ Θεὸς εἶναι τὸ ἴδιο τραγικὸς καὶ νικηφόρος, ποὺ προκαλεῖ δέος, ποὺ ἀκτινοβολεῖ τὸ ἤρεμο, εὐφρόσυνο φῶς ποὺ ψάλλουμε στὸν Ἑσπερινό.
Ἂς ἑτοιμαστοῦμε νὰ συναντήσουμε τοῦτο τὸ γεγονός, τὸ ὅραμα τοῦ Θεοῦ, νὰ τὸ προσέξουμε, καὶ νὰ δοῦμε σὲ αὐτὸ τὸ σημεῖο τῆς Θεϊκῆς ἀγάπης, μία νέα δυνατὴ βεβαιότητα τῆς σωτηρίας μας· καὶ ὅταν ὁ χορὸς ψάλλει τούτη τὴ φορὰ πιὸ δυνατὰ τὸν κανόνα τῆς Ἀνάστασης, ἂς κατανοήσουμε ὅτι βῆμα – βῆμα ὁ Θεὸς μᾶς ὁδηγεῖ σὲ μία νίκη ποὺ Ἐκεῖνος ἔχει κερδίσει, καὶ ποὺ θέλει νὰ μοιραστεῖ μαζί μας.
Καὶ τότε θὰ προχωρήσουμε· θὰ ἀκούσουμε τὸν Ἅγιο ποὺ μᾶς διδάσκει πῶς νὰ δεχτοῦμε τὴν χάρη ποὺ προσφέρει ὁ Θεός, πῶς νὰ γίνουμε ἀντάξιοί Του· καὶ μὲ ἕνα ἀκόμα βῆμα – θὰ δοῦμε τὴν νίκη τοῦ Θεοῦ στὸ πρόσωπο τῆς Ἁγίας Μαρίας τῆς Αἰγυπτίας καὶ θὰ φθάσουμε στὸ κατώφλι τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδας. Ἀλλὰ ἂς θυμηθοῦμε ὅτι βρισκόμαστε τώρα σὲ μία νέα περίοδο, μία ἐποχὴ ποὺ μᾶς ἀποκαλύπτεται, ποὺ καλούμαστε νὰ τὴν ἐνδυθοῦμε, νὰ ἀνταποκριθοῦμε σ’ αὐτὴν μὲ εὐγνωμοσύνη, μία εὐγνωμοσύνη ποὺ θὰ μᾶς μεταμορφώσει σὲ νέους ἀνθρώπους- καὶ νὰ ἀνταποκριθοῦμε ἐπίσης μὲ χαρά! Καὶ μία χαρὰ γεμάτη ἀπὸ δάκρυα σὲ ἀπάντηση τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ, μία χαρὰ ποὺ εἶναι μία ἀξιόπιστη ἀπάντηση στὴν Θεϊκὴ ἀγάπη. Ἀμήν!
Ἀπόδοση Κειμένου:agiazoni

 

16 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΠΟΙΑ Η ΡΙΖΑ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΕΙΩΝ; ΑΠΑΝΤΑ Ο ΘΕΟΣ ΠΛΑΣΤΗΣ – ΡΙΖΑ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΕΙΩΝ Η ΑΜΑΡΤΙΑ. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΟΛΕΜΗΘΟΥΝ & ΝΑ ΠΕΘΑΝΟΥΝ ΤΑ ΑΜΑΡΩΛΑ ΠΑΘΗ ΜΑΣ.

Τοῦ μακαριστού Μητροπολίτου Φλωρίνης π. Αυγουστίνου Καντιώτου.

https://www.augoustinos-kantiotis.gr/?p=101405

Ιωάννης Τσιλιμιγκάκης είπε...

Πλάνην καθελόντα τοῦ Βαρλαάμ, ἀνυμνολογοῦμεν, τὸν Γρηγόριον Παλαμᾶν, χάριτος ἀκτίστου, ἐκφάντορα καὶ μύστην, Χριστοῦ δὲ Ἐκκλησίας, στῦλον ἀκλόνητον.

Πλάνης ῥιζοτόμον τῶν ἀσεβῶν, καὶ τὸν θεολόγον, τῶν ἀκτίστων ἐνεργειῶν, ὕμνοις ἐγκωμίων, Γρηγόριον τὸν πάνυ, τιμήσωμεν προφρόνως, πάντες ὀρθόδοξοι.

Καύχημα καὶ κλέος ἀνατολῆς, τὸν ἐν ἀληθείᾳ, τὴν ἐξ ὕψους ἀνατολήν, Κύριον τῆς δόξης, κηρύξαντα ἐνθέως, Γρηγόριον τὸν θεῖον, πάντες τιμήσωμεν.

Στῦλον ἀληθείας τὸν φαεινόν, Γρηγόριον πάντες, εὐφημήσωμεν ἐν χορῷ, δύσεως δυσθέου, τὴν πλάνην καθελόντα, Πατέρα Ἐκκλησίας, μέγαν καὶ ἅγιον.

Ἦχος δ´. Ἐπεφάνης σήμερον.
Παλαμᾶν Γρηγόριον, ὑμνολογοῦμεν, Ἐκκλησίας καύχημα, καὶ ἐγκαλλώπισμα πιστῶν, ἀκτίστου χάριτος ἔμπλεων, ἧς ἀνεφάνη, θεόπνους διδάσκαλος.

Ἦχος β´. Οἶκος τοῦ Ἐφραθᾶ.
Νόσου τῆς λοιμικῆς, ἀπήλλαξας τὴν Λῆμνον, Γρηγόριε θεόφρον, εὐχαῖς σου θεοδέκτοις· διὸ ὑμνολογοῦμέν σε.

Πάντες τὸν Παλαμᾶν, Γρηγόριον ὑμνοῦμεν, θεολογίας μύστην, ἀκτῖσιν ἐλλαμφθέντα, ἀκτίστοις Θείου Πνεύματος.

Name είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

Κατά τον π. Ιωάννη Ρωμανίδη, η πλάνη του παπισμού, ότι το φως το οποίο περιβάλλει τους αγίους μας και το οποίο συμβολίζεται με φωτοστέφανο περί την κεφαλή, είναι κτιστό, αποτελεί την μεγαλύτερη πλάνη όλων των άλλων, καθώς, άνευ μεθέξεως στις ενέργειες της ακτίστου χάριτος, δεν δύναται να υπάρχει αληθής αγιότης. Εν κατακλείδι δε, αφού κατ' αυτούς στον Θεό δεν διακρίνεται ουσία και ενέργεια και ο Θεός γνωρίζεται ολίγον κατ' ολίγον διά της λογικής, δηλαδή, διά της γνώσεως, όπερ αδύνατον, διότι "μεταξύ κτιστού και ακτίστου δεν υπάρχει καμία σχέση", άρα οι άγιοί τους δεν είναι μεθεκτοί θείας χάριτος και είναι "γιαλαντζί"! Εκκλησία δε άνευ αγίων, δεν είναι Εκκλησία! Και μόνο γι' αυτόν τον λόγο δεν μπορούν να είναι και να λέγονται Εκκλησία Χριστού!
ΑΜΑΣΕΥΣ

Ανώνυμος είπε...

Οι άνθρωποι (και οι ασώματοι Άγγελοι) γίνονται μέτοχοι ΜΟΝΟ στις ΑΚΤΙΣΤΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ του Θεού, αλλά ΟΧΙ στην ΟΥΣΙΑ του Θεού.
Αυτό είναι ΞΕΚΑΘΑΡΟ και ΑΠΟΛΥΤΟ στην Θεολογία της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Σε πολλά Ορθόδοξα Χριστιανικά δημόσια κείμενα (και ομιλίες), ΔΕΝ υπάρχει η ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ ΑΚΡΙΒΕΙΑ, διότι απευθύνονται σε "απλούς" ανθρώπους.

Ανώνυμος είπε...

"Εδίδασκε (ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς) ότι ο Θεός δεν είναι μόνον αμέθεκτος αλλά και μεθεκτός. Την ουσία του Θεού ουδείς και ουδέποτε ούτε στον παρόντα ούτε στον μέλλοντα αιώνα θα ιδούμε, τις άκτιστες όμως ενέργειες του Θεού μπορούμε να κοινωνήσουμε, ημών θεουμένων, κάτω από κατάλληλες πνευματικές προϋποθέσεις. Αυτές δηλαδή αποτελούν το μέσον και την γέφυρα που συνδέει τον άκτιστο Θεό με τα κτίσματα. Άλλο είναι η ουσία του Θεού και άλλο οι θείες ενέργειές του."

Πηγή:
https://www.impantokratoros.gr/3C04268C.el.aspx

Ανώνυμος είπε...

Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς, ο άριστος των πιστών οδηγός.

Γράφει ο Μοναχός Μωυσής Αγιορείτης.

http://agiosthomas.gr/index.php/monaxos-moysis-agioreitis-agios-grigorios-palamas

Ανώνυμος είπε...

Παρακαλούνται, όσοι μπορούν να βοηθούν στο διαδίκτυο τους συνανθρώπους μας, να το κάνουν.
Η αδιαφορία για τις ανάγκες (όχι μόνο υλικές αλλά και θρησκευτικές) των άλλων, ΔΕΝ είναι αποδεκτή στην Ορθόδοξη Χριστιανική ζωή.

ORTHODOXIA ORTHO είπε...


Με τα λίγα που γνωρίζω ,μαθαμε απλά πως ενώ με το Βαπτισμα, Ο Κύριος ,ελευθερώνει και πλένει τον πηλό ...(Ανθρ.φυση), πλην όμως σφραγίζει πάνω σεαυτόν την δική Του Εικόνα.
Όμως στη Θ.Ευχαριστια ,αλλάζει τον άνθρωπο στην δική Του Θεία Κατάσταση,όπου είναι και ο απώτερος π ρ ο ο ρ ι σ μ ο ςτου ,δλδ ,η κατά χάριν θεωση!!!
Το σώμα του πιστού εάν κ εφόσον είναι άξιος,το σώμα του γίνεται ΧΡιστοφορο,Δεσποτικό σώμα!!Ο νους τουΔεσποτικος νους!!Η καρδιά του,Δεσποτική καρδιά!!Η θέλησης του...
Δεσποτική θέλησις!!
Όλα αναγεννωνται και γίνονται καινούργια,καινή κτίσις!!
Είναι σαν να εννοούμε τον όλο άνθρωπο ενωμένο με την Ζωή και αυτή είναι η αγιωτατη ένωση.
Και έτσι δεν δεχόμαστε μια ακτίνα του φωτός μόνον ,αλλά ολόκληρο Τον Ηλιο!!!
Γίνεται ένα σώμα με μας και μας κάνει ναό,ολόκληρης της Θεότητος!
Γιατί στο Σώμα Του Χριστού,κατοικεί παν το πλήρωμα της Θεότητος σωματικως.( Αγ.Γρηγοριος Παλαμάς)
Ζη δε εν εμοί Χριστος!!

Το κείμενο του σεβ.ομολογω με μπερδεύει.
Θα πω μόνον αυτά που έχω καταλάβει απολύτως καλά.
Γνωρίζω πως για την ουσία Του Θεού πολλα δεν ξέρουμε.
Η ουσία Του Θεού δηλώνει την κοινή έννοια των ομοίων Υποστάσεων ( Πατήρ,Υιός,Αγ.Πνευμα).

Ο Θεός έχει Μια Φύση+ τρεις Υποστάσεις,ενωμένες στην Ουσία και στα γνωρίσματα Της Φύσεως,δεν χωρίζονται και καλουνται Θεός!

Στο Βιβλίο της Γεννεσεως γράφει ο Μωυσής: "Εν αρχή εποίησεν Ο Θεός τον ουρανόν και την γην". Και ακολουθούν τα " Γεννηθήτω φως...
Γεννηθήτω στεραιωμα...
Γεννηθητωσαν φωστήρες...
Και εξαγαγετω τα ύδατα ερπετά ψυχών ζωσων".Ποιος; Ο εις Θεός εκ του μηδενός,μέσα σε πέντε ημέρες.
Την δε έκτη ημέρα!
Δεν λέει γεννηθήτω Άνθρωπος,αλλά ,,,
"Ποιησωμεν άνθρωπον κατ' εικόνα ημετέραν και καθ' ομοίωσιν"....
Ποιησωμεν!!!
Έτσι δεν δείχνει την ιδιαίτερη φροντίδα με την οποία δημιουργήθηκε ο άνθρωπος;!
Όχι μόνο για να γίνει και κατά χάριν Θεός αλλά και για να εξουσιάζει όλη αυτή την κτίση και να τον κάνει άρχοντα επί της γης.
Μ.Βασιλειος.
Τι καταλαβαίνουμε απλά μέσα από όλα αυτά;

ORTHODOXIA ORTHO είπε...

Ξέχασα να πω πως στο χρίσμα Ο Κύριος ζωντανεύει τις ενέργειες Του Αγίου Πνεύματος!!!
Κατά την Βάπτιση.

Name είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

Του πρωτοπρεσβυτέρου π. Βασίλειου Βολουδάκη:

"Η Εκκλησία δεν σώζεται, σώζει. Δεν έχει ανάγκη σωτήρων.
Ως συνέχεια της Κυριακής της Ορθοδοξίας, την Β' Κυριακή των Νηστειών η Εκκλησία μας προβάλει τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά και τον αγώνα που έδωσε για την εδραίωση των Δογμάτων της Ορθοδοξίας. Ο Άγιος Γρηγόριος είναι τόσο επίκαιρος σήμερα, οπου έρχονται τόσοι "σπουδαγμένοι" και με τις θεωρίες τους θέλουν την ένωση με τους παπικούς.
Άλλο είναι το πρόσωπο και άλλες οι ενέργειες. Έτσι και στην Αγία Τριάδα δεν πρέπει να συγχέονται τα Πρόσωπα με τις Ενέργειές Τους. Τα Πρόσωπα είναι αμέθεκτα. Δεν μπορεί κανείς να εισχωρήσει πέραν αυτού που επιτρέπει ο Χριστός μας να γνωρίσει. Δεν υπάρχουν ανθρώπινα πρόσωπα. Είμαστε κατ' εικόνα του Προσώπου του Θεού. Αλλά στην Ουσία του Θεού δεν μπορεί κανείς να ταυτισθεί.
Οι Άγιοι Πατέρες λένε ότι το Σχίσμα δεν ξεπλένεται ούτε με μαρτυρικά αίματα. Και να μαρτυρήσει κανείς για τον Χριστό δεν ξεπλένεται το σχίσμα."

Πηγή:
https://www.youtube.com/watch?v=Sc-EEtrNJHU

Ανώνυμος είπε...

Υπάρχει ΑΙΣΘΗΤΟ (και απαράδεκτο) έλλειμα στην Ορθόδοξη Χριστιανική κατήχηση του λαού.
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, είναι "θύμα" αυτής της έλλειψης κατήχησης προς τον λαό.

ORTHODOXIA ORTHO είπε...

6.56μμ

Εμείς δεν είμαστε διδάσκαλοι ούτε άγιοι ουτε σχισματικοί ούτε αιρετικοί.
Είμαστε άλλωστε από τους κάτω δηλαδή,στα σχόλια!

Γιαυτα που είπατε ως ένα σημείο συμφωνώ και ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός δεν είναι γνωστός αν κ Ορθοδοξοτατος.
Δυστυχώς δεν ξέρω τι φταίει γι'αυτό .Φταίει που εμείς δεν είχαμε το ενδειαφερον που έπρεπε; Η τα πολιτικά συστήματα κατά καιρούς η κάτι άλλο που δεν ξέρουμε...
Εμείς είμαστε μαθητές του Κυρίου!
Κάποιοι ενδειαφερονται να μάθουν περισσότερο κάποιοι λιγότερο μιας κ οι ρυθμοί της ζωής δεν επιτρέπουν να προσεγγίζουμε βαθύτερα.Ενω άλλοι έχουν άλλο είδος ΠΝ.αγωνισματος.

Όμως όλοι μας δεν τα γνωρίζουμε όλα.
Τουλάχιστον ας κατανοούμε κάποια βασικά της πίστεως που είναι απαραίτητα κ ας αγωνιστουμε όπως μπορεί ο καθένας!
Επίσης το 1848 οι άγιοι Πατριάρχες της Ανατολής στην σύνοδο του 1848 αποκάλεσαν τον πιστό λαό φύλακα της πίστεως στον Πα ΠΑ Πιο τον 9 ο.

Έτσι η πίστις πλέον περιορίζεται στο μικρόν ποίμνιον.

Ανώνυμος είπε...

Ένα καλό και σύγχρονο βιβλίο, σχετικά με την Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη, και γραμμένο με δογματική ακρίβεια, είναι το επόμενο:

Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΜΑΣ

Το βιβλίο έγραψε ο μακαριστός πρωτοπρεσβύτερος π. Αντώνιος Αλεβιζόπουλος, Δρ. Θεολογίας και Δρ. Φιλοσοφίας.

Παρουσίαση του βιβλίου, στις εκδόσεις που το διακινούν:

https://ppu.gr/biblio/i-orthodoxia-mas

Παρουσίαση του βιβλίου (με τον πίνακα των περιεχομένων), σε μεγάλο βιβλιοπωλείο των Αθηνών:

https://www.politeianet.gr/books/alebizopoulos-g-antonios-idiotiki-i-orthodoxia-mas-151008

Ανώνυμος είπε...

Μάλλον η αναφορά σε " μετοχή στην ουσία του Θεού " οφείλεται σε λάθος μετάφραση . Άλλωστε και στα ελληνικά υπήρξε ένα θέμα νά οριστεί η ουσία και η υπόσταση , που στα λατινικά είνσι η ίδια λέξη : substance . Η υπόσταση είναι το πρόσωπο . Λέμε : είς Θεός εν τρισίν υποστάσεσι . Μετέχουμε στις ενέργειες του Θεού και όχι στην ουσία του Θεού .

Δεν γνωρίζω περί του Anthony Bloom . Mάλλον το κείμενο είναι μετάφραση απο τα Αγγλικά . Οι μεταφράσεις έχουν πάντα προβλήματα γι αυτό δεν είναι αξιόπιστες . Είναι απίθανο νά έκανε ένα τόσο χοντροειδές λάθος .