Πέμπτη 22 Απριλίου 2021

Ιερή οργή κατά της κυβέρνησης από τους κληρικούς για την Ανάσταση: «Ουαί υμίν γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί»

Με ανακοίνωση του ο Ιερός Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος τονίζει πως είναι ξεκάθαρα αντίθετος στην αλλαγή της ώρας της τέλεσης της Θείας Λειτουργίας της Αναστάσεως.

Σε ανακοίνωσή του κάνει λόγο για «απαίδευτη παρέμβαση της Πολιτείας σε θέματα αμιγώς εκκλησιαστικά» και μιλά για ρύθμιση «ανεπίτρεπτη και μη χριστιανικά αποδεκτή».

«Ιερή οργή» κατά της κυβέρνησης από τους κληρικούς για την Ανάσταση: «Ουαί υμίν γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί»«Η Ανάσταση του Ιησού Χριστού δεν πραγματοποιήθηκε την ημέρα του Σαββάτου, αλλά την ημέρα της Κυριακής, την έναρξη της οποίας σηματοδοτεί η 12η νυχτερινή ώρα, κατά την οποία αγγέλλεται το χαρμόσυνο μήνυμα της Αναστάσεως επί αιώνες», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση του ΙΣΚΕ.

Και συνεχίζει με ακόμα πιο αυστηρό ύφος και επίθεση στην κυβέρνηση: «Είναι παράλογη – αν όχι ύποπτη – η σπουδή της Κυβέρνησης να εστιάσει τη μεριμνά της για την καταπολέμηση της πανδημίας στους πιστούς που θα συγκεντρωθούν μία βραδιά το χρόνο, αυτή της Αναστάσεως, για να συμμετάσχουν εορταστικά προσευχόμενοι στην Λαμπροφόρο Θεία Λειτουργία, την ώρα που κάθε βράδυ γίνονται έργω επιτρεπτές και αποδεκτές τεράστιες συναθροίσεις χιλιάδων πολιτών, οι οποίοι διασκεδάζουν ανενόχλητοι μέχρι πρωίας. Αναπόφευκτα έρχεται στο μυαλό και το στόμα όλων μας ο λόγος του Κυρίου: Οὐαὶ ὑμῖν, γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί, οἱ διυλίζοντες τὸν κώνωπα, τὴν δὲ κάμηλον καταπίνοντες! (Ματθ.23,24)».

Αναλυτικά:

«Για μια ακόμα φορά, Ιερείς και πιστοί, βρεθήκαμε προ εκπλήξεως εξαιτίας της απαίδευτης παρέμβασης της Πολιτείας σε θέματα αμιγώς εκκλησιαστικά, και μάλιστα αφορώντα τον σκληρό πυρήνα της χριστιανικής λατρείας.

Με την παρούσα ανακοίνωση, ως Ιερός Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος, επιθυμούμε να εκφράσουμε αφενός μεν την συμφωνία μας ως προς το να τελούνται οι ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδος νωρίτερα από την συνήθη ώρα, λόγω των έκτακτων υγειονομικών μέτρων που επιβάλλει η πανδημία της Covid-19, αφετέρου όμως υπογραμμίζουμε την βαθιά αντίθεσή μας στο να πραγματοποιηθεί η τελετή και η Θεία Λειτουργία της Αναστάσεως κατά τις απογευματινές ώρες του Μεγάλου Σαββάτου.

Η ρητή αντίθεσή μας υπαγορεύεται εξάπαντος από θεολογικούς λόγους, καθώς η Ανάσταση του Ιησού Χριστού δεν πραγματοποιήθηκε την ημέρα του Σαββάτου αλλά την ημέρα της Κυριακής, την έναρξη της οποίας σηματοδοτεί η 12η νυχτερινή ώρα, κατά την οποία αγγέλλεται το χαρμόσυνο μήνυμα της Αναστάσεως επί αιώνες. Κατά συνέπεια, θεωρούμε ανεπίτρεπτη και μη χριστιανικά αποδεκτή αυτή την ρύθμιση – ούτε για λόγους οικονομίας – καθώς θίγονται βασικές παράμετροι της πίστεώς μας. Επίσης, αδυνατούμε να κατανοήσουμε και να αποδεχθούμε τους προβαλλόμενους από την Πολιτεία λόγους κοινωνικού συμφέροντος, καθώς φαίνεται να περισσεύει η υποκρισία. Συγκεκριμένα, τις τελευταίες ημέρες παρατηρούμε εμβρόντητοι την Πολιτεία να παραμένει απαθής θεατής στις συναθροίσεις πολιτών σε πολλές πλατείες ελληνικών πόλεων. Οι συνωστιζόμενοι στις πλατείες αγνοούν επιδεικτικά τα υγειονομικά μέτρα και διασκεδάζουν μέχρι πρωίας προκαλώντας το κοινό αίσθημα και αψηφώντας την νομοθεσία.

Είναι παράλογη – αν όχι ύποπτη – η σπουδή της Κυβέρνησης να εστιάσει τη μεριμνά της για την καταπολέμηση της πανδημίας στους πιστούς που θα συγκεντρωθούν μία βραδιά το χρόνο, αυτή της Αναστάσεως, για να συμμετάσχουν εορταστικά προσευχόμενοι στην Λαμπροφόρο Θεία Λειτουργία, την ώρα που κάθε βράδυ γίνονται έργω επιτρεπτές και αποδεκτές τεράστιες συναθροίσεις χιλιάδων πολιτών, οι οποίοι διασκεδάζουν ανενόχλητοι μέχρι πρωίας.

Αναπόφευκτα έρχεται στο μυαλό και το στόμα όλων μας ο λόγος του Κυρίου: «Οὐαὶ ὑμῖν, γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί, οἱ διυλίζοντες τὸν κώνωπα, τὴν δὲ κάμηλον καταπίνοντες!» (Ματθ.23,24)

Θέλουμε να ελπίζουμε πως οι εμπνευστές των ρυθμίσεων αυτών είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι – ή έστω σέβονται την πίστη του λαού μας – και γνωρίζουν τη θρησκευτική και ευρύτερα πολιτισμική σημασία των ημερών του Πάσχα για την Ορθοδοξία και τον Ελληνισμό.

Σε περίπτωση που δεν ισχύουν αυτές οι προϋποθέσεις, οφείλουν να ενημερωθούν από την επίσημη Εκκλησία, η οποία εκπροσωπεί το συντριπτικό ποσοστό του πληθυσμού της χώρας, και να μην προβαίνουν σε αποφάσεις που προκαλούν το ορθόδοξο αίσθημα και προσβάλλουν τη χριστιανική λατρεία». 

πηγή 

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

(μια αρχαιολογική ματιά στο θέμα)
Στα πρωτοχριστιανικά χρόνια δεν υπήρχαν δημόσιες χριστιανικές αργίες, γι’ αυτό και οι Συνάξεις των πιστών γίνονταν βράδυ, όπως έγινε ο Μυστικός Δείπνος, και μάλιστα μετά το φαγητό. Οι δύο μεγάλες γιορτές Επιφανίων και Πάσχα, αλλά και οι Κυριακές, ήταν γιορτές μόνο για τους χριστιανούς, όχι για τους ειδωλολάτρες εργοδότες τους που τους ήθελαν την άλλη μέρα στη δουλειά, οπότε βόλευε τους πιστούς η βραδινή λειτουργία. Η επίσημη θεία Λειτουργία των μεγάλων εορτών ήταν αυτή του Μεγ. Βασιλείου, τουλάχιστον για την Εκκλησία στην Βαλκανική και Μικρά Ασία. Συγκεντρώνονταν λοιπόν το απόγευμα, μία ώρα μετά τη δύση του ήλιου και τελούσαν την Λειτουργία του Μ. Βασιλείου, στις δε μεγάλες εορτές και το βάπτισμα των κατηχουμένων. Αργότερα, όταν εξαπλώθηκε ο Χριστιανισμός και καθιερώθηκαν οι μεγάλες χριστιανικές εορτές ως δημόσιες αργίες για όλους, άρχισε να τελείται το πρωί συμπληρωματικά η συντομότερη λειτουργία του Χρυσοστόμου, για να εκκλησιασθούν και αυτοί που δεν μπόρεσαν να έρθουν στην επισημότερη βραδινή, που δεν σταμάτησε ποτέ να τελείται. Έτσι καθιερώθηκε η διπλή λειτουργία παραμονής και ανήμερα της εορτής.
Δεν υπάρχει πρόβλημα στο να λειτουργήσει ο ίδιος ιερέας και στην Εσπερινή Λειτουργία του Μεγάλου Σαββάτου και στην μετά τον Όρθρο Λειτουργία του Ιερού Χρυσοστόμου, αφού ούτως ή άλλως έτσι γίνεται πάντα, δύο λειτουργίες στην ίδια αναστάσιμη μέρα. Το Μεγάλο Σάββατο όπως και την Μεγάλη Παρασκευή δεν επιτρέπεται από τους Κανόνες να τελεσθεί λειτουργία, λόγω της αυστηρής νηστείας. Εμείς στα τελευταία χρόνια διαχωρίσαμε με μεγάλη χρονική απόσταση την Εσπερινή Λειτουργία από την παννυχίδα του Πάσχα και την τελούμε το πρωί για λόγους ποιμαντικούς. Στο Άγιον Όρος που δεν συντρέχουν τέτοιοι λόγοι, η Λειτουργία του Εσπερινού του Πάσχα τελειώνει γύρω στις 4 το απόγευμα.
Την ακριβή ώρα την Ανάστασης του Χριστού δεν την γνωρίζει κανείς, αφού ο Κύριος διάλεξε να αναστηθεί εν σιγή. Ο σεισμός έγινε το πρωί της Κυριακής για να κυλιστεί ο μέγας λίθος για τις Μυροφόρες και τους στρατιώτες. Ο Κύριος όμως είχε ήδη αναστηθεί. Όταν αναστήθηκε κανείς δεν το αντιλήφθηκε. Θεωρητικά λέμε ότι έγινε το μεσονύκτιο, αλλά την εποχή του Χριστού και της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας δεν υπήρχε το Γκρήνουιτς να χτυπήσει 12 το βράδυ όπως το μετράμε σήμερα.

συνεχιζεται..

Ανώνυμος είπε...

Αν θέλουμε να είμαστε ακριβέστατοι, το μεσονύκτιο αυτήν την εποχή είναι γύρω στις 01:30 το ξημέρωμα αφού ο ήλιος δύει περίπου στις 20:30 και ανατέλλει περίπου στις 06:30. Ούτε ισχύει η θεωρία περί 33 ωρών παραμονής του Χριστού στον Άδη γιατί η Ενάτη ώρα που πέθανε δεν είναι η 15:00 μεσημέρι αλλά η 17:30 την εποχή αυτή της Άνοιξης που διανύουμε. Όσο το Πάσχα είναι πρωιμότερο τόσο πιο πολλές ώρες προστίθενται, λόγω διαφοράς στην δύση του ήλιου. Όσο το Πάσχα πέφτει αργά, τόσο πιο λίγες.
Επειδή μας ενδιαφέρει η ομοιομορφία στις Ενορίες συνηθίστηκε να χρησιμοποιείται το μεσονύκτιο με την ώρα Γκρήνουιτς. Στο Άγιον Όρος που δεν τους ενδιαφέρει αυτό και διατηρούν την λεγόμενη «βυζαντινή» ώρα με τη δύση του ήλιου, κάθε Μοναστήρι κάνει Ανάσταση άλλη ώρα: 00:00 στο Πρωτάτο, 01:30 στο Κουτλουμούσι, 02:30 στην Αγίου Παύλου κλπ. Φυσικά κανείς δεν κατηγορεί τους Πατέρες ως αιρετικούς ή νεωτεριστές γι’ αυτό. Εκεί αρχίζουν τους Όρθρους της Μεγάλης Εβδομάδας, τους «Νυμφίους» όπως τους λέμε εμείς, στις 01:00 περίπου και ψάλλουν το «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός…» και είναι όντως το μέσον της νύχτας, ενώ εμείς στις Ενορίες το ψάλλουμε και είναι επτάμιση το απόγευμα με τον ήλιο ακόμη ψηλά. Φυσικά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα γι’ αυτό.
Το ότι η Εκκλησία μπορεί να κάνει θεία Λειτουργία όποτε θέλει δεν το αμφισβητεί κανένας. Για παράδειγμα, επί Τουρκοκρατίας ο Εσπερινός και η Λειτουργία της Προηγιασμένης μετατέθηκαν το πρωί. Στα χρόνια μας η Εκκλησία καθιέρωσε πάλι την Εσπερινή Προηγιασμένη. Οπότε στο ίδιο το κράτος μας σήμερα τελείται η ίδια Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων σε διαφορετική ώρα, άλλοι την τελούν το πρωί, στο Άγιον Όρος το μεσημέρι, σε άλλα μέρη το βράδυ. Ακόμη και την Λειτουργία του Πάσχα σε άλλα μέρη την τελούν μετά τα μεσάνυχτα, σε άλλα τα ξημερώματα (Άγιον Όρος) και σε άλλα κανονικά το πρωί όπως τις άλλες Κυριακές (Κέρκυρα).
Ανακεφαλαιώνοντας:
Η αρχαία παράδοση είχε τη Λειτουργία του Πάσχα μόνο το Σάββατο αργά το απόγευμα χωρίς να περιμένει να έρθει το μεσονύκτιο, αργότερα προστέθηκε και η πρωϊνή, δύο λειτουργίες για την ίδια εορτή. Το ίδιο γίνεται τα Χριστούγεννα και τα Θεοφάνια μέχρι σήμερα.
Η ώρα της τελετής της Αναστάσεως ποικίλει στα μέρη του κόσμου, ανάλογα με το Τυπικό της κάθε Εκκλησίας, το οποίο βέβαια η Εκκλησία μπορεί να αλλάζει όποτε το κρίνει.
Δεν ισχύει η θεωρία των 33 ωρών του Χριστού στον Άδη.
Η Εκκλησία εξ αρχής διαχειρίζεται τον χρόνο όπως θεωρεί πως εξυπηρετεί τα παιδιά Της, όχι όπως συνέβησαν τα πράγματα την εποχή του Χριστού.

Efraim Gkivisis

Ανώνυμος είπε...

πάτερ(;) Εφραίμ,
σου προτείνω στην 2 ημερών φετεινή ανάσταση,
η μασκούλα σου να είναι κόκκινο χρώμα,
νάναι ασορτί και με τα αυγουλάκια,
Αντρέας.

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

Μίστερ G

Στην συνείδησή μας,
η μέρα δεν αλλάζει πλέον το
εσπέρας αλλά τα ...μεσάνυχτα...

καθώς έχουμε...μαύρα μεσάνυχτα
κι έτσι... μάς... αποφασίσανε...
να ζούμε...
κι εμείς το α π ο δ ε χ τ ή κ α μ ε

τώρα πού κάποιοι αποφάσισαν...
να μάς... κουρδίσουν... αλλοιώτικα

και να μάς κάνουν...ρηστάρτ...
ή ίσως και... ντηλήτ...

εμείς τούς απαντάμε ...

τ ή ν...μ α σ κ ο ύ λ α.. σ α ς ,

και σ' ά λ λ η...π α ρ α λ ί α...!

(το κόκκινο που σάς προτείνει
ο αδερφός Αντρέας...
σίγουρα θα σάς πηγαίνει πολύ...

αλλά και τό κίτρινο...
ταιριαζει νομίζω, με την
σ ύ γ χ ι σ η που προσπαθείτε
να προβαλλετε
από το... κρανίο σας
προς τα έξω...!

...

...με τις υγείες σας ...πάντα...!

________________
ΥΓ...Επιφυλασσόμεθα
να τακτοποιήσουμε τα τού
Οίκου μας, όταν ώς

νεο πλήρωμα και

υπό την καθοδήγηση
Αγίων ανθρώπων,

θα ευλογήσει ο Χριστός μας,
ετούτο να γίνει...
εν... α λ η θ ή... Σ υ ν ό δ ω...!

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Κ είπε...

δεν ειναι αποψη του καλαβρυτων ,απαγορευται συνφωνα με τους ιερους κανονες στην ιδια αγ τραπεζα να λειτουργηθεί την ιδία μέρα έστω και διαφορετικό ιερέα ,προφανος σε καπιο τραπεζι μπροστα απο την αγ τράπεζα οχι στη ιδια !

Maria V. είπε...

Ότι να 'Ναι λες..Στην ιδια Αγια Τράπεζα κ με τον ίδιο ιερεα δν μπορεί ν τελεστεί Θεία Λειτουργία την ίδια μέρα...

GeorGRE είπε...


Με συγχωρείτε Efraim.

Επειδή είστε
γραμματιζούμενος

με όλα τα γνωστά που μας
έχει αναφέρει ο Άγιος
Κοσμας για την... κλίκα σας

πως θα τελέσει ένας ιερέας
πρώτη Ανάσταση το πρωί
και ξανά Ανάσταση το
απόγευμα;

Όπως αναφέρετε για το
Άγιον Όρος δεν
προσέξατε ότι ανάμεσα
στις δύο Θείες Λειτουργίες
αλλάζει η μέρα;;;

Σας παρακαλώ να τηρούνται
η τάξη και οι Κανόνες
και αφήστε τους νεοτερισμούς.

Και όπως ορθότατα σας είπαν
οι αδερφοί

"Τη μασκούλα σας
το κουταλάκι σας
και πίσω"