Ο Ρωμαϊκός στρατός ηγούνταν από τον ίδιο τον αυτοκράτορα Αλέξιο Κομνηνό τον πρώτο, ενώ οι Νορμανδοί της Σικελίας υπό τον Ροβέρτο Γισκάρδο δούκα της Απουλίας και της Καλαβρίας.
-5000 Θεσσαλούς, Θράκες και Μακεδόνες από το θεματικό στρατό και ιππικό.
-2000 πολεμιστές των Παλατινών Σχολών δηλαδή Εξκουβήτορες και Βεστιάριτους καθώς και τη Βαράγγια φρουρά που αποτελούνταν από Άγγλο-Σάξονες.
-4000 Αρμένιους πεζούς
-3000 Βαλκάνιους ως ελαφρύ πεζικό
-Μερικούς Σέρβους υπό τον μονάρχη τους Κωνσταντίν Μποδίν και μια μονάδα ελαφριού ιππικού των Πετσενέγων.
-2000 Τούρκους ιπποτοξότες το λεγόμενο Σκυθικό.
-1000 Φράγκους ιππείς το λεγόμενο Λατινικόν.
-7000 Τούρκοι που τους έστειλε ο Σουλτάνος του Rûm.
Οι Νορμανδοί είχαν έναν στρατό 30000 ανδρών όπου οι 1200 ήταν Νορμανδοί ιππείς, ενώ οι υπόλοιποι ήταν Ιταλοί πολεμιστές και Μουσουλμάνοι τοξότες.
Η μάχη εξελίχθηκε δραματικά για την αυτοκρατορία, αφού στο κρίσιμο σημείο της ο Σέρβος μονάρχης πρόδωσε τον αυτοκράτορα και έφυγε από το πεδίο της μάχης και μαζί του αποχώρησαν και οι Τούρκοι του Rûm.
Αντίθετά οι Άγγλο-Σάξονες Βαράγγοι έπεσαν μέχρι τον τελευταίο δίπλα στην εκκλησία του Αρχάγγελου Μιχαήλ.
Όταν ο αυτοκράτορας είδε ότι η μάχη ήταν χαμένη, κάλεσε το στρατό προς υποχώρηση και τότε συνέβη το ακόλουθο περιστατικό που σας το μεταφέρω δια χειρός της πριγκίπισσας Άννας Κομνηνής (σημ. όπου Κέλτες είναι Νορμανδοί) .
‘Τῆς δὲ μάχης μὴ διαλυομένης, ἐπεὶ τὸν βασιλέα ἑώρων ἔτι ἀνθιστάμενον, ἀποκριθέντες τινὲς τῶν Λατίνων τρεῖς, ἀφ’ ὧν εἷς ὁ ἤδη ῥηθεὶς Ἀμικέτης ἦν, ὁ δὲ Πέτρος τοῦ Ἀλίφα, ὡς αὐτὸς ἐκεῖνος ἔλεγεν, ὁ δὲ τρίτος κατ’ οὐδὲν τούτων ἐλάττων, ὅλους ῥυτῆρας ἐνδόντες τοῖς ἵπποις δόρατα μακρὰ ἐναγκαλισάμενοι κατ’ αὐτοῦ ἵενται. Καὶ ὁ μὲν Ἀμικέτης διημαρτήκει τοῦ βασιλέως μικρὸν παρεκκλίναντος τοῦ ἵππου· τοῦ δ’ ἄλλου τὸ δόρυ διὰ τοῦ ξίφους ὁ βασιλεὺς ἀπωσάμενος καὶ τονώσας τὴν χεῖρα παίει τοῦτον κατὰ τὴν κλεῖδα καὶ τὴν χεῖρα τοῦ λοιποῦ ἀποτέμνει σώματος. Ὁ δέ γε τρίτος πλήττει τοῦτον εὐθὺς κατὰ τὸ μέτωπον, ὁ δὲ φρενήρης τε ὢν καὶ ἑδραῖος τὸν νοῦν μηδὲν ὅλως συγχυθείς, γοργότητι γνώμης ἐν ἀσκέπτῳ χρόνῳ τὸ δέον συνείς, ὕπτιον ἅμα τῇ πληγῇ ἑαυτὸν ὡς ἐπ’ οὐρὰν τοῦ ἵππου ἔθετο. Καὶ εὐθὺς τὸν χρῶτα τοῦ σώματος μικρὸν παραξέσασα ἡ τοῦ ξίφους ἀκμὴ περὶ τὴν ἀκωκὴν παρα ποδισθεῖσα τῆς κόρυθος καὶ τὸν συνέχοντα ταύτην ὑπὸ τὴν γένυν ἱμάντα διασπάσασα ὦσε ταύτην εἰς γῆν. Τηνικαῦτα δὲ ὁ μὲν Κελτὸς ἐκεῖνος παραθέει, ὃν ᾤετο κατακρημνίσαι τοῦ ἵππου, ὁ δ’ εὐθὺς ὀρθωθεὶς ἐπὶ τῆς ἐφεστρίδος ἑδραῖος ἐκάθητο μηδὲν τῶν ὅπλων ἀποβαλών. Ἀλλὰ καὶ γυμνὸν τὸ ξίφος κατέχων τῇ δεξιᾷ, τῷ δὲ λύθρῳ τοῦ ἰδίου πεφοινιγμένος αἵματος καὶ τὴν κεφαλὴν ἀπερικάλυπτον ἔχων καὶ τὴν πυρσὴν καὶ ἡλιῶσαν κόμην περιπλανωμένην ταῖς ὄψεσι καὶ διοχλοῦσαν αὐτόν (ὁ γὰρ ἵππος ταραττόμενος καὶ ἀποπτύων τοὺς χαλινοὺς καὶ φριμάσσων ἀτακτότερον ἐμπίπτειν τῷ προσώπῳ τοὺς βοστρύχους παρεσκεύαζεν), ἀλλὰ καὶ ὣς ἑαυτὸν ἀνακαλεσάμενος, ὡς ἐνῆν, τοῖς ἐναντίοις ἀντικαθίστατο.’
Η συγγραφέας περιγράφει με μεγάλη λεπτομέρεια τη σκηνή τις συγκεκριμένης συμπλοκής. Απ αυτό μπορούμε να καταλάβουμε πόσο καλά εκπαιδευμένος ήταν στη ξιφομαχία και στην ιππική τέχνη ο αυτοκράτορας. Φυσικά τον προστάτευε η Θεία Πρόνοια, άλλα και η δυνατή πανοπλία του, όπως αναφέρουν οι πηγές.
Το αποτέλεσμα της μάχης ήταν μεν η συντριπτική ήτα των Ρωμαίων.
Οι Νορμανδοί συνήχησαν να κατακτούν τα εδάφη της αυτοκρατορίας, μέχρι που άρχισε να φέρνει καρπούς η υψηλή Βυζαντινή Στρατηγική.
Τρεις πόλης Σικελίας επαναστάτησαν ενάντια των Νορμανδών θέλοντας να ενωθούν πάλι με την αυτοκρατορία. Ο Ερρίκος ο πέμπτος της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας πολιόρκησε την Ρώμη (ο Πάπας είχε ως προστάτες και ως προμάχους τους Νορμανδούς της Σικελίας) μετά από έκκληση του Αλέξιου, παράλληλα συμμάχησε με τη Γαληνότατη Δημοκρατία της Βενετίας δίνοντας προνόμια με σκοπό να πολεμήσουν τους Νορμανδούς και τέλος συνέτριψε τους Νορμανδούς στη Λάρισα με την συνδρομή των Σελτζούκων Τούρκων, ανακατέλαβε τη Καστοριά, το Δυρράχιο και τη Κέρκυρα.
Η ήττα στο Δυρράχιο μπορεί να ήταν συντριπτική, ωστόσο συντέλεσε για να αναδιοργανώσει ο Αλέξιος όλο τον Ρωμαϊκό στρατό και να ελαττώσει τους μισθοφόρους.
Πηγή : Αλεξιάδα της Άννας Κομνηνής
9 σχόλια:
Οι πρωτογενείς πηγές κάνουν καλό.
Λοιπόν παιδιά, τώρα που είναι καλοκαίρι και θα πάμε στη θάλασσα, αντί να παίζουμε με το σμαρτφόουν στην ξαπλώστρα, παίρνουμε ένα καλό βιβλίο και ψαρώνουμε κόσμο!!!
Κατά προτίμηση κάτι πρωτογενές, ει δυνατόν στην πρωτότυπη γλώσσα, και με μετάφραση δίπλα για όπου δυσκολευόμαστε. Υπάρχουν αρκετά που κυκλοφορούν σε καλά βιβλιοπωλεία για να διαλέξουμε. Η Αλεξιάδα είναι μεγάλη και η Άννα Κομνηνή ήταν λογία, που σημαίνει χρησιμοποιούσε σχετικά δύσβατη γλώσσα. Την έχω σε νεοελληνική απόδοση μόνο, και δε θυμόμουν και το συγκεκριμένο περιστατικό από κάποια χρόνια πριν που τη διάβασα. Αλλά υπάρχουν άλλα, που και μικρότερα είναι και σε πιο λαϊκή γλώσσα και κυκλοφορούν για όλο τον κόσμο, δε χρειάζεται να είσαι εξειδικευμένος. Ακόμα και μόνο σε νεοελληνική απόδοση, δε χάθηκε ο κόσμος, είναι σίγουρα καλύτερο από το σμαρτφόουν!
Ετοιμαζόμαστε να τιμήσουμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση αυξάνοντας τη γενική μας μόρφωση και καλλιέργεια! Σκέφτεστε κανέναν καλύτερο τρόπο;!
Μή μας ξύνεις τώρα τις πληγές άνθρωπέ μου ! Το διαδίκτυο είναι ευλογία και κατάρα μαζί ! Μας διέλυσε όλο το καλό διάβασμα που περιγράφεις . Όμως δεν γίνεται και χωρίς αυτό . Βασικά δεν φταίει το διαδίκτυο , αλλά τα θέματα που ενέσκηψαν . Υπάρχουν πολλά και πολύ καλά βιβλία κυρίως ιστορικά , που μάλλον απογοητεύομαι οτι θα μπορέσω ποτέ νά διαβάσω . Η ιστορία του Σπυρίδωνος Τρικούπη ή οποιαδήποτε άλλη ιστορία πιυ καλύπτει την Ελληνική Επανάσταση και μετέπειτα , ιστορία της νεωτέρας Ελλάδος του Μαρκεζίνη , όλα τα βιβλία του Παναγιώτη Κανελλόπουλου , Απομνημονεύματα των αγωνιστών του '21 Μακρυγιάννη , Κολοκοτρόνη κ.τ.λ. , Βυζαντινός πολιτισμός του Στήβεν Ράνσιμαν , και όλα τα βιβλία του ιδίου τα αφορώντα το Βυζάντιο , απομνημονεύματα του Φραντζή που αφορούν την πτώση της Πόλης , του Σίλβεστρου Συρόπουλου που αφορούν την ενωτική Σύνοδο Φερράρας Φλωρεντίας , άν κάποιος μπορεί νά διαβάσει μία εποπτική ιστορία απο την μυθική έως την νεωτέρα Ελλάδα μέ πρώτη και καλύτερη του Κων/νου Παπαρρηγόπουλου , λίγο απο Αρχαίους συγγραφείς , απο Πλούταρχο , Θουκυδίδη και Ηρόδοτο . Χώρια τώρα τα θεολογικά βιβλία ! Ό, τι μπορέσουμε και κάνουμε σε αυτή την ζωή . Όλη η ανθρώπινη γνώση και όλα τα θεολογικά βιβλία δεν συναγωνίζονται το βιβλίο του Θεού , την Αγία Γραφή . Μόνο αυτό φτάνει νά αναπληρώσει όλα τα άλλα , όταν κανείς την μελετήσει και έχει την φώτιση του Θεού . Για εμάς και είναι δύσκολο νά καλύψουμε όλο το φάσμα την ανθρώπινης γνώσης , όσοι δεν έτυχε νά είμαστε επαγγελματίες του διαβάσματος , τί θα κάνουν τα σημερινά παιδιά που δεν μπορούν όλως διόλου νά διαβάσουν ! Ας ελπίσουμε οτι ο Θεός θα δώσει καλύτερες μέρες .
Έτσι όπως τα λέτε είναι. Κι αφού πιάνετε συγκεκριμένα ονόματα, θα προτείνω κι εγώ κάτι συγκεκριμένο! Ιστορία Λέοντος Διακόνου.
https://www.politeianet.gr/books/9789607420633-leon-o-diakonos-kanaki-istoria-174793
Δεν είναι εκτεταμένο, είναι σε στρωτή γλώσσα, η παραπάνω έκδοση περιλαμβάνει και νεοελληνική απόδοση. Είναι και περιπετειώδες. Οι ιστορικοί το θεωρούν αξιόπιστο, οπότε μαθαίνουμε και πράγματα.
Το πρόβλημα με τά βιβλία
είναι οτι δεν αρκεί μόνο
να τα διαβάσουμε αλλά και
να τ'αξιολογήσουμε...
οπότε χρειάζεται καθαρός
νούς
οπότε η Γραφή και το
Ψαλτήρι χρειάζεται να
...παίζουν πάντα...
π α ρ ά λ λ η λ α...
αλλοιώς κινδυνεύουμε
να ζούμε
- η μ ι μ α θ ε ί ς -
με
π α σ α λ ε ί μ α τ α...
Ένα πολύ ευχάριστο βιβλίο που ανήκει στην κατηγορία του ιστορικού μυθιστορήματος και ανεπιφύλακτα προτείνω είναι του Κώστα Κυριαζή " Ρωμανός ο Δ' Διογένης " σχετικά μέ την μάχη του Ματζικέρτ το 1071 . Είναι πολύ ενδιαφέρον απο ιστορικής πλευράς και συγχρόνως πολύ δραματικό . Στο δράμα εμπλέκεται και ο πολύ φημισμένος Μιχαήλ Ψελλός . Ο ίδιος συγγραφέας έγραψε παρόμοια για τον Βασίλειο Βουλγαροκτόνο , νομίζω και γαι τους Παλαιολόγους . Είναι εκδόσεως Εστία και δεν είναι ακριβό . Εγώ το έπαιρνα μέ 20€ . Ευχαριστώ γαι την ιστορία που μου προτείνετε θα το
κοιτάξω .
Είναι μάλλον ογκώδες βιβλίο και η πολιτεία το έχει μόνο 15 € Μακάρι όταν κατεβώ στην Αθήνα νά προλάβω νά το πάρω !
Ρε συ Τρελογιάννη, φτιάξε σε παρακαλώ τη γραμματοσειρά που χρησιμοποιείς για το πολυτονικό! Βγάζουμε τα μάτια μας κάθε φορά για να διαβάσουμε όταν είναι γραμμένο ένα κείμενο σε πολυτονικό. Τόσο δύσκολο είναι;
Είναι παράξενο που το λές
αυτό αδερφέ,
γιατί το συγκεκριμένο
εμένα μου δείχνει κανονικό χωρις
...τετραγωνάκια ...
εκεί που υπάρχουν
τα πνεύματα και η περισπωμένη.
Αλήθεια ξερει κανείς αν
υπάρχει κάτι σε πολυτονικό
για τ ά μ π λ ε τ ;
Ναί ! Δεν λέω ! Συγγνώμη που στα αξιόλογα βιβλία δεν έβαλα και την ιστορία του ....Κορδάτου ...ή όποιο άλλο εβμληματικό μας προτείνετε . Προσωπικά θα σας ήμουν ευγνώμων ...έτσι για νά μήν έχουμε ....ημιμάθεια και την ....πασαλείφουμε..... στην μούρη του άλλου ...! Τσιρουφλισμένα μυαλά !
Δημοσίευση σχολίου