Άνω εικόνα:
μικρογραφία από το Μηνολόγιο Βασιλείου, Κωνσταντινούπολη, Ι' αιώνας.
Κάτω εικόνα:
φορητή εικόνα, έκθεμα Κρατικού Μουσείου Νόβγκοροντ, Ρωσία, ΙΕ' αιώνας.
μικρογραφία από το Μηνολόγιο Βασιλείου, Κωνσταντινούπολη, Ι' αιώνας.
Κάτω εικόνα:
φορητή εικόνα, έκθεμα Κρατικού Μουσείου Νόβγκοροντ, Ρωσία, ΙΕ' αιώνας.
Η Κωνσταντινούπολη και η Μόσχα
μας παρέδωσαν τούτες τις δύο
εικονογραφικές εκδοχές
της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού.
Στην πρώτη, πρόσωπα λιγοστά
πορεύονται με κύρος και ιεροπρέπεια
σε κίνηση ανοδική,
ώστε η Ύψωση του Σταυρού
να καταστεί γεγονός παγκόσμιο.
Στη δεύτερη, πλήθος κόσμου
τοποθετείται με ευσέβεια και δυναμική
γύρω από τον τίμιο Σταυρό,
ώστε η κοινή ζωή να έχει ένα κέντρο.
Δύο εικόνες που θεολογούν.
Η πρώτη υμνεί τη λιτότητα, το μέτρο,
την οικουμενικότητα της Ορθοδοξίας.
Η δεύτερη διαλαλεί την αρμονία, το μεγαλείο,
την εκκλησιαστικοποίηση της κάθε κοινωνίας.
Και οι δύο
μας μυσταγωγούν στην ομορφιά•
εκείνη που σώζει τον κόσμο,
εκείνη που κατεργάζεται την ενότητα.
π. Μιλτιάδης Ζέρβας
μας παρέδωσαν τούτες τις δύο
εικονογραφικές εκδοχές
της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού.
Στην πρώτη, πρόσωπα λιγοστά
πορεύονται με κύρος και ιεροπρέπεια
σε κίνηση ανοδική,
ώστε η Ύψωση του Σταυρού
να καταστεί γεγονός παγκόσμιο.
Στη δεύτερη, πλήθος κόσμου
τοποθετείται με ευσέβεια και δυναμική
γύρω από τον τίμιο Σταυρό,
ώστε η κοινή ζωή να έχει ένα κέντρο.
Δύο εικόνες που θεολογούν.
Η πρώτη υμνεί τη λιτότητα, το μέτρο,
την οικουμενικότητα της Ορθοδοξίας.
Η δεύτερη διαλαλεί την αρμονία, το μεγαλείο,
την εκκλησιαστικοποίηση της κάθε κοινωνίας.
Και οι δύο
μας μυσταγωγούν στην ομορφιά•
εκείνη που σώζει τον κόσμο,
εκείνη που κατεργάζεται την ενότητα.
π. Μιλτιάδης Ζέρβας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου