Υπάρχουν τρόποι για να βοηθήσεις το παιδί να διαβάσει αλλά κυρίως να μάθει ιστορία, και δεν εννοούμε την παπαγαλία.
Δεν είναι εύκολο για έναν μαθητή Δημοτικού να θυμάται ημερομηνίες, ονόματα και γεγονότα. Κι όμως υπάρχουν τρόποι για να βοηθήσεις το παιδί να διαβάσει αλλά κυρίως να μάθει ιστορία, και δεν εννοούμε την παπαγαλία.
Για αρχή φρόντισε να του μάθεις τις γνωστές τεχνικές διαβάσματος και έλεγξε ότι τις κατανόησε. Αναφερόμαστε στην κλασική μέθοδο διαβάσματος, που έχει να κάνει με την υπογράμμιση των σημαντικότερων σημείων ενός μαθήματος και τις σχετικές ερωτο-απαντήσεις. Αφού διαβάσεις μαζί με το παιδί το απόσπασμα που έχει να μάθει εστίασε στα σημαντικά σημεία (γιατί όχι;) αλλάζοντας τον τόνο της φωνής σου ώστε να δώσεις έμφαση και κυρίως υπογραμμίζοντας με μαρκαδόρο τις σημαντικές πληροφορίες (ημερομηνίες, ονόματα, γεγονότα) κάθε παραγράφου, βάζοντας έναν σύντομο πλάγιο τίτλο στην καθεμία και δημιουργώντας μια μικρή περίληψη του μαθήματος. Αφού το παιδί διαβάσει τα υπογραμμισμένα σημεία κάνε του βασικές ερωτήσεις για να σου πει ότι έμαθε.
Η ιστορία μπορεί να γίνει θεατρικό παιχνίδι αν επιστρατεύσεις τις υποκριτικές σου ικανότητες για να αναπαραστήσεις τα σημαντικά γεγονότα του μαθήματος, όπως μια ιστορική μάχη. Για παράδειγμα με αφορμή την εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου μπορείτε να ασχοληθείτε με την έναρξη της επανάστασης του ’21 και τον ρόλο του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη και του Θόδωρου Κολοκοτρώνη, που κατέλαβαν την Καλαμάτα στις 23 Μαρτίου, ανακοινώνοντας τον ξεσηκωμό, αλλά και με τον θρύλο της Αγίας Λαύρας και την ύψωση του λάβαρου της επανάστασης από τον Παλαιών Πατρών Γερμανό, που τον συνοδεύει.
Ένα λογοτεχνικό βιβλίο που αναφέρεται σε ιστορικά γεγονότα ακόμη και μια καλοφτιαγμένη ταινία ή κάποιο ντοκιμαντέρ (αν ψάξετε κάτι θα βρείτε) μπορεί να δώσει στο παιδί περισσότερες γνώσεις από το κλασικό βιβλίο Ιστορίας του σχολείου, δεδομένου ότι είναι διαφορετικό να διαβάζεις ή να βλέπεις ένα λογοτεχνικό έργο με πλοκή, χαρακτήρες και... περιπέτεια. Μπορείτε να ανατρέξετε και στους πίνακες ζωγραφικής που αφορούν σε συγκεκριμένα γεγονότα όπως αυτό του Γύζη για το Κρυφό σχολειό που δημοσιεύουμε.
Μπορείς να οργανώσεις οικογενειακές εξόδους και εκδρομές σε μέρη με ιστορικό ενδιαφέρον, όπως μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, δεδομένου ότι πλέον τα περισσότερα δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά να γνωρίσουν περισσότερα για τα εκθέματα και την ιστορία τους μέσα από ψηφιακό παιχνίδι, διασκεδαστικές δραστηριότητες και χάρτες.
Ανάλογα με τον τόπο καταγωγής σας, μπορείς να συνδέσεις συγκεκριμένα γεγονότα με την περιοχή και το πώς ενήργησαν οι κάτοικοι την εκάστοτε χρονική περίοδο. Έτσι ή αλλιώς είναι προτιμότερη από την παπαγαλία η κατανόηση ενός ιστορικού γεγονότος, αφού η γνώση του χθες μας βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα το σήμερα.
πηγή
Δεν είναι εύκολο για έναν μαθητή Δημοτικού να θυμάται ημερομηνίες, ονόματα και γεγονότα. Κι όμως υπάρχουν τρόποι για να βοηθήσεις το παιδί να διαβάσει αλλά κυρίως να μάθει ιστορία, και δεν εννοούμε την παπαγαλία.
Για αρχή φρόντισε να του μάθεις τις γνωστές τεχνικές διαβάσματος και έλεγξε ότι τις κατανόησε. Αναφερόμαστε στην κλασική μέθοδο διαβάσματος, που έχει να κάνει με την υπογράμμιση των σημαντικότερων σημείων ενός μαθήματος και τις σχετικές ερωτο-απαντήσεις. Αφού διαβάσεις μαζί με το παιδί το απόσπασμα που έχει να μάθει εστίασε στα σημαντικά σημεία (γιατί όχι;) αλλάζοντας τον τόνο της φωνής σου ώστε να δώσεις έμφαση και κυρίως υπογραμμίζοντας με μαρκαδόρο τις σημαντικές πληροφορίες (ημερομηνίες, ονόματα, γεγονότα) κάθε παραγράφου, βάζοντας έναν σύντομο πλάγιο τίτλο στην καθεμία και δημιουργώντας μια μικρή περίληψη του μαθήματος. Αφού το παιδί διαβάσει τα υπογραμμισμένα σημεία κάνε του βασικές ερωτήσεις για να σου πει ότι έμαθε.
Η ιστορία μπορεί να γίνει θεατρικό παιχνίδι αν επιστρατεύσεις τις υποκριτικές σου ικανότητες για να αναπαραστήσεις τα σημαντικά γεγονότα του μαθήματος, όπως μια ιστορική μάχη. Για παράδειγμα με αφορμή την εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου μπορείτε να ασχοληθείτε με την έναρξη της επανάστασης του ’21 και τον ρόλο του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη και του Θόδωρου Κολοκοτρώνη, που κατέλαβαν την Καλαμάτα στις 23 Μαρτίου, ανακοινώνοντας τον ξεσηκωμό, αλλά και με τον θρύλο της Αγίας Λαύρας και την ύψωση του λάβαρου της επανάστασης από τον Παλαιών Πατρών Γερμανό, που τον συνοδεύει.
Ένα λογοτεχνικό βιβλίο που αναφέρεται σε ιστορικά γεγονότα ακόμη και μια καλοφτιαγμένη ταινία ή κάποιο ντοκιμαντέρ (αν ψάξετε κάτι θα βρείτε) μπορεί να δώσει στο παιδί περισσότερες γνώσεις από το κλασικό βιβλίο Ιστορίας του σχολείου, δεδομένου ότι είναι διαφορετικό να διαβάζεις ή να βλέπεις ένα λογοτεχνικό έργο με πλοκή, χαρακτήρες και... περιπέτεια. Μπορείτε να ανατρέξετε και στους πίνακες ζωγραφικής που αφορούν σε συγκεκριμένα γεγονότα όπως αυτό του Γύζη για το Κρυφό σχολειό που δημοσιεύουμε.
Μπορείς να οργανώσεις οικογενειακές εξόδους και εκδρομές σε μέρη με ιστορικό ενδιαφέρον, όπως μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, δεδομένου ότι πλέον τα περισσότερα δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά να γνωρίσουν περισσότερα για τα εκθέματα και την ιστορία τους μέσα από ψηφιακό παιχνίδι, διασκεδαστικές δραστηριότητες και χάρτες.
Ανάλογα με τον τόπο καταγωγής σας, μπορείς να συνδέσεις συγκεκριμένα γεγονότα με την περιοχή και το πώς ενήργησαν οι κάτοικοι την εκάστοτε χρονική περίοδο. Έτσι ή αλλιώς είναι προτιμότερη από την παπαγαλία η κατανόηση ενός ιστορικού γεγονότος, αφού η γνώση του χθες μας βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα το σήμερα.
πηγή
1 σχόλιο:
Εντάξει,καλα είναι ολα αυτά, όμως, χωρίς την ευλογημένη απλότητα,
κι εμείς γινόμαστε κλόουν και τα καυμένα τα παιδάκια θα τα χαζέψουμε.
Δημοσίευση σχολίου