Θύμιος Νικολαΐδης: Στην Ελλάδα είναι κοινός τόπος ότι οι επιστήμονες είναι άθεοι
Οι στατιστικές δείχνουν τους Έλληνες ως έναν εκ των πλέον θρησκευόμενων λαών της Ευρώπης
Πιστεύουν
στον Θεό οι Έλληνες; Υπάρχει εξήγηση για τα θαύματα; Είναι όλοι οι
επιστήμονες άθεοι; Ο Θύμιος Νικολαΐδης, διευθυντής ερευνών στο Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών και στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, καθώς κι Επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος SOW –ScienceandOrthodoxyaroundtheWorld,
απαντά σε διαχρονικά ερωτήματα που αφορούν τη σχέση
Επιστήμης-Εκκλησίας, καταρρίπτοντας στερεότυπα προς όλες τις
κατευθύνσεις.
- Ποια είναι η πραγματική σχέση της Επιστήμης με την Εκκλησία σήμερα;
Οι
ιστορικοί των επιστημών οι οποίοι τις τελευταίες δεκαετίες έχουν
ερευνήσει τις σχέσεις εκκλησίας και επιστήμης; υποστηρίζουν τη θέση της
πολυπλοκότητας. Για να μιλήσουμε για τους πιο σημαντικούς: OJohnH. Brooke, (Επιστήμη και θρησκεία: Μια ιστορική προσέγγιση. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2009), ο RonaldNumbers(Ο Γαλιλαίος στη φυλακή, Αθήνα: Ιανός, 2011) και ο PeterHarrison (TheTerritoriesofScienceandReligion, Chicago: UniversityofChicagoPress,
2015, μεταφράζεται στα ελληνικά) υποστηρίζουν ότι δεν μπορούμε να
μιλάμε για μια ενιαία σχέση εκκλησίας-επιστημών. Η σχέση αυτή εξαρτάται
από τις περιόδους και τους εκάστοτε εμπλεκομένους. Ως τον 19ο
αιώνα, η θρησκεία ταυτιζόταν με τις επιστήμες αλλά και η εκκλησία ως
θεσμός ήταν στενά συνυφασμένη με τη διδασκαλία των επιστημών. Ο
διαχωρισμός επιστημών – θρησκείας, ο οποίος συντελέστηκε τον 19ο αιώνα, σηματοδότησε μια νέα εποχή σε αυτές τις σχέσεις, και ορισμένες φορές οδήγησε σε συγκρούσεις.
Σήμερα,
οι δυο πλευρές επαναπροσδιορίζουν τις δικαιοδοσίες τους και τα όρια
μεταξύ τους. Θα πρέπει όμως να ξεκαθαρίσουμε για ποιο ζήτημα μιλάμε. Αν
μιλάμε για τη σχέση των επιστημών με τη θρησκεία, ή για τη σχέση τους με
την Εκκλησία. Στην πρώτη περίπτωση, πρόκειται για ένα φιλοσοφικό και
γνωσιολογικό θέμα και ο διαμεσολαβητής στον διάλογο είναι η φιλοσοφία,
ως κοινή γλώσσα επιστημολογίας και θεολογίας. Στη δεύτερη περίπτωση,
μιλάμε για έναν διάλογο των επιστημόνων με έναν θεσμό για θέματα που
άπτονται κυρίως της ηθικής στην επιστημονική πρακτική: βιοτεχνολογία,
ιατρική, τεχνητή νοημοσύνη, περιβάλλον. Και στις δύο περιπτώσεις τα
θέματα προς συζήτηση είναι εξαιρετικά ενδιαφέροντα και αφορούν καίρια
ζητήματα της ανθρώπινης διανόησης και πρακτικής. Μέχρι ποιο σημείο η
επιστήμη μπορεί να εξηγήσει τον φυσικό κόσμο και το φαινόμενο της ζωής;
Ποια είναι τα όρια μεταξύ φυσικού και υπερβατικού; Που και πως
εμπλέκεται η θεολογική σκέψη με τη φιλοσοφική σε ό,τι αφορά την
κατανόησή μας για τον κόσμο; Υπάρχει τελεολογία στο σύμπαν; Αυτά και
άλλα παρόμοια καίρια ερωτήματα αφορούν στον διάλογο επιστήμης και
θρησκείας. Όσο για τον διάλογο μεταξύ επιστήμης και Εκκλησίας, αυτός
αφορά όπως είπαμε κυρίως ηθικά θέματα. Πότε ξεκινά η νοήμων ζωή; Πόσο
μπορούμε να επέμβουμε στη φυσική διαδικασία της αναπαραγωγής και
εξέλιξης; Ποια είναι τα διακαιώματα και οι δικαιοδοσίες ενός τεχνητού
εγκεφάλου; Κάποια από τα θέματα του διαλόγου επιστημών και Εκκλησίας
αφορούν και στην οικονομία, όπως το σημερινό οικολογικό πρόβλημα το
οποίο σχετίζεται με τον τρόπο ζωής του παγκοσμιοποιημένου δυτικού
κόσμου.
egal via Getty Images
- Είναι η σχέση των Ελλήνων με την εκκλησία ζωντανή ή κληρονομική;
Για
να σας απαντήσω σε αυτό, καθώς δεν είμαι ειδικός, θα βασιστώ στις
στατιστικές, κυρίως αυτές του Eurobarometer και του Pew Research Center.
Καταρχάς υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις στα εκάστοτε αποτελέσματα των
σφυγμομετρήσεων που αφορούν τη σχέση των Ελλήνων με την εκκλησία και την
πίστη. Παρόλα αυτά, όλες οι στατιστικές δείχνουν τους Έλληνες ως έναν
εκ των πλέον θρησκευόμενων λαών της Ευρώπης, Η τελευταία σφυγμομέτρηση
για θέματα θρησκείας έγινε από το PewReasearchCenter
το 2018. Η σφυγμομέτρηση αυτή κατατάσσει τους Έλληνες τέταρτους μεταξύ
34 ευρωπαϊκών λαών ως προς το θρησκευτικό συναίσθημα, με πρώτους τους
Ρουμάνους και τελευταίους τους Εσθονούς: 55% των Ελλήνων απαντούν ότι η
θρησκεία είναι πολύ σημαντική στη ζωή τους, 38% ότι πηγαίνουν στη
λειτουργία τουλάχιστο μια φορά την εβδομάδα, 29% ότι προσεύχονται
καθημερινά και 59% ότι πιστεύουν με απόλυτη βεβαιότητα στον Θεό. Οι
Γάλλοι, οι οποίοι κατατάσσονται εικοστοί έκτοι, έχουν αντίστοιχα ποσοστά
11%, 22%, 11% και 11%, ενώ οι γείτονές μας Βούλγαροι έρχονται δέκατοι
όγδοοι με 19%, 19%, 15% και 30% (http://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/12/05/how-do-european-countries-differ-in-religious-commitment/).
- Χρειάζεται ένας επιστήμονας της εμβέλειας του Στήβεν Χόκινγκ για να τολμήσει να πει δημόσια ότι δεν υπάρχει Θεός;
Δεν
νομίζω. Aπό τον Laplace και μετά η δήλωση αυτή έχει γίνει κοινός τόπος.
Εξαρτάται από τις χώρες. Στη Γαλλία για παράδειγμα, ένας επιστήμονας
χρειάζεται αρκετό κουράγιο να δηλώσει δημόσια ότι πιστεύει στον Θεό.
Στην Ελλάδα, παρά τη θρησκευτικότητα των Ελλήνων, είναι (λανθασμένος)
κοινός τόπος ότι οι όλοι οι επιστήμονες είναι άθεοι.
- Ποια είναι τα αντεπιχειρήματα που παραθέτει η Εκκλησία στην Δαρβινική θεωρία;
Καταρχάς
δεν υπάρχει κάποια κοινή άποψη της Εκκλησίας για την θεωρία της
εξέλιξης (πιο σωστός όρος, διότι η δαρβινική θεωρία έχει πολύ προχωρήσει
από την εποχή του Δαρβίνου). Κάποιο θεολόγοι συμφωνούν με τη θεωρία
αυτή, ακολουθώντας τα λόγια του μεγάλου εξελικτιστή και συνάμα ορθόδοξου
Θεοδόσιου Ντομπζάνσκυ ότι «τίποτα στη βιολογία δεν έχει νόημα, αν δεν ιδωθεί στο φως της εξέλιξης»(βλ, Κ. Κριμπάς, Ο δαρβινισμός στη Ελλάδα, Αθήνα: Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, 2017). Στην ανοιχτή βάση δεδομένων του προγράμματος SOW – ScienceandOrthodoxyaroundtheWorld (http://project-sow.org/)μπορεί
κανείς να διαπιστώσει την πολυπλοκότητα της αντιμετώπισης της θεωρίας
της εξέλιξης από τους ορθόδοξους θεολόγους και διανοητές. Όπως πάντα
βέβαια, υπάρχουν οι κοινοί τόποι και οι προκαταλήψεις των πολλών, είτε
αυτοί είναι πιστοί είτε όχι, οι οποίοι βασίζονται στη μερική μόνο
κατανόηση ενός θέματος. Η αρχική αντίδραση της Εκκλησίας αλλά και της
πλειοψηφίας των Ελλήνων ορθοδόξων ήταν ότι δεν μπορεί ο Θεός να έφτιαξε
τον άνθρωπo από ένα κτήνος, πόσο μάλλον τους Έλληνες! (βλ. Κριμπάς, σελ.
16). Βέβαια η εξελικτική θεωρία δεν μιλάει για καταγωγή του ανθρώπου
από τον πίθηκο, αλλά για έναν κοινό πρόγονο. Δεν μιλάει επίσης για
εξέλιξη με την έννοια της βελτίωσης αλλά της προσαρμογής σε ένα
συγκεκριμένο περιβάλλον. Σήμερα ο διάλογος είναι πιο σοβαρός, με
γνωστούς εξελικτικούς γενετιστές να δηλώνουν χριστιανοί ορθόδοξοι, όπως η
GayleWoloschak ή ο Στυλιανός Αντωναράκης.
altmodern via Getty Images
-Υπάρχει κάποια επιστημονική εξήγηση για τα θαύματα;
Δεν
νομίζω κάποιος επιστήμονας να σας απαντούσε καταφατικά. Ούτε όμως η
πλειοψηφία των θεολόγων. Υπάρχουν πολλές απόψεις των σημερινών θεολόγων
για τα θαύματα. Κάποιοι δυτικοί θεολόγοι αρνούνται πλήρως την
πραγματικότητα του θαύματος και μιλούν για αλληγορίες και συμβολισμούς.
Κάποιο άλλοι μιλούν για δυο κόσμους, τη δημιουργία και τον κόσμο του
Θεού. Είναι γεγονός ότι στην ορθόδοξη παράδοση το θαύμα έχει μεγάλη
σημασία. Είναι ένα θέμα εξαιρετικά ενδιαφέρον και θα αφιερώσουμε μια
ημερίδα στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, το Σάββατο 26 Ιανουαρίου 2019 για την
ιστορία του θαύματος στον Ορθόδοξο κόσμο από το Βυζάντιο έως σήμερα,
αλλά και για τη σημερινή αντιμετώπιση του θαύματος από θεολόγους και
επιστήμονες.
www.tonnaja.com via Getty Images
- Ποια είναι η δική σας σκέψη για τον συγκερασμό της τριπλέτας Επιστήμη-Σχολείο-Εκκλησία;
Πιστεύω
ότι ύστερα από κορώνες ένθεν κι ένθεν και επαναλήψεων κοινών τόπων
βασισμένων στην άγνοια της ιστορίας αλλά και της επιστήμης, βλέπουμε να
οργανώνεται σιγά σιγά ένας σοβαρός διάλογος, παρόμοιος με αυτόν που έχει
οργανωθεί εδώ και αρκετά χρόνια στον δυτικό χριστιανισμό. Ο διάλογος
αυτός γίνεται σε δυο επίπεδα. Στο ακαδημαϊκό, μεταξύ θεολόγων, θετικών
επιστημόνων, φιλοσόφων, ιστορικών, παιδαγωγών κλπ και στο θεσμικό,
μεταξύ Εκκλησίας και κρατικών φορέων. Εμάς μας αφορά μόνο το ακαδημαϊκό
κομμάτι του διαλόγου. Η επιστήμη, συνυφασμένη με την ανάπτυξη της
τεχνολογίας, είναι το βασικό συστατικό του σημερινού παγκόσμιου
πολιτισμού. Όμως άλλο επιστήμη, άλλο επιστημονισμός. Δεν μπορεί η
κοινωνία, χωρίς τον κίνδυνο να απανθρωπιστεί, να αγνοήσει τη φιλοσοφική
και τη θεολογική σκέψη. Πιστεύω επίσης ότι καθώς ένα από τα βασικά
συστατικά του ευρωπαϊκού πολιτισμού είναι ο χριστιανισμός, κάποιες
σχετικές γνώσεις είναι απαραίτητες στη βασική εκπαίδευση. Το απλούστερο
παράδειγμα είναι η ευρωπαϊκή τέχνη. Χωρίς γνώσεις της ελληνικής
μυθολογίας και της παλαιάς και καινής διαθήκης, πόσα μπορεί να καταλάβει
κανείς σε μια επίσκεψή του στα σπουδαιότερα μουσεία της Ευρώπης;
* Ο Θύμιος Νικολαΐδης είναι Διευθυντής ερευνών στο Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών και στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, καθώς κι Επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος SOW –ScienceandOrthodoxyaroundtheWorld, http://project-sow.org/ πηγή
π. Ἰωάννης Ρωμανίδης: "Ἐλεύθερος κατὰ τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος βρίσκεται σὲ κατάσταση φωτισμοῦ"
Μονή Σπηλαίων του Πσκώφ
Μονή Σπηλαίων του Πσκώφ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΠΟ ΣΕΙΣΜΟ
«Χριστὸς μὲθ΄ἠμῶν στήτω» Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος όταν έγιναν οι μεγάλοι σεισμοί της Αντιόχειας και ήταν ακόμα ιερέας πριν γίνει Επίσκοπος είπε στους Χριστιανούς: Να πάτε να γράψετε όλοι επάνω στους τοίχους «Χριστός μεθ' ημών στήτω» και εννοούσε ότι: «Ο Χριστός είναι μαζί μας, σπίτι μου να σταθείς, όχι να πέσεις». Όσοι Χριστιανοί τον άκουσαν τα σπιτικά τους δεν έπεσαν.
ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ -(+) από τον μακαριστό π. Κωνσταντίνο Στρατηγόπουλο
Άσηπτη θεολογία ή θεολογία της μολύνσεως;_ Με αφορμή την μεγάλη αλλοίωση της Ορθόδοξου εμπειρίας των αγίων μας που συμβαίνει τον τελευταίο καιρό από Συνόδους ,Επισκόπους ,Ιερείς ,Λαϊκούς .Παρατηρούμε δε και εδώ στην παράγκα μας καθημερινά σχεδόν να "βομβαρδιζόμαστε από σχολαστή /ες" από ψυχοπαθολογικές απνευμάτιστες ερμηνείες απιστίας ,είπαμε , να ξαναθυμηθούμε δυο πολύ καλές τοποθετήσεις που εκφράζουν την Ορθόδοξη πίστη και με επιστημονικό λόγο ,προς στηριγμό, όσων κρατάμε ανοικτές τις ψυχές μας είτε υγιείς είτε άρρωστοι σωματικά .Και ας φωτίσει ο Θεός όσους αδυνατούν να έχουν καθαρό νου ,το έχουμε τόσο πολύ ανάγκη όλοι μας και για τα ερχόμενα...
Βαδίζοντας προς την αυτάρκεια
Σοβαρές και απειλητικές για τη ζωή παρενέργειες από τη χρήση μάσκας προσώπου
Η διοικούσα Εκκλησία της Ελλάδος δυστυχώς κινείται σε ολισθηρό έδαφος.
Όταν σε αφήνουν να πεθαίνεις απ την πείνα αλλά θέλουν να σε σώσουν από τον κορωνοϊο!
Η αδυναμία Επισκόπων να αντιληφθούν το διακύδευμα της κρίσης του κορόϊδο-ιού
.
Τα Χριστούγεννα στη λογική του Νέου Προγράμματος Σπουδών στα Θρησκευτικά
.
Οι Πατέρες της Εκκλησίας ως πρότυπα της Οικουμενικής Κινήσεως. Απάντησις εις τα κατάπτυστα δημοσιεύματα των Ζηλωτών ενάντια στο Κολυμπάριον
Σταράτες κουβέντες που οι οσφυόκαμπτες, μεγαλόσχημοι ρασοφόροι σκέφτονται, αλλά δεν λένε!
.
ΕΠΟΙΚΙΣΜΟΣ ΤΕΛΟΣ!
.
Σκέψεις με αφορμή κάποιες προτάσεις από το άρθρο του Δοσιθέου Τατάρνας
Σχόλια σε μερικές από τις θεολογικές θέσεις του Μεσσηνίας Χρυσοστόμου
Σχόλια σε θεολογικές θέσεις του Μεσσηνίας Χρυσοστόμου
«Είδα ψυχές που έρεπαν με μανία στους σαρκικούς έρωτες. Αυτές λοιπόν αφού έλαβαν αφορμή μετανοίας από την γεύση του αμαρτωλού έρωτος, μετέτρεψαν αυτόν τον έρωτα σε έρωτα προς τον Κύριο. Έτσι ξεπέρασαν αμέσως κάθε συναίσθημα φόβου και εκκεντρίσθηκαν στην άπληστη αγάπη του Θεού. Γι αυτό και ο Κύριος στην αγνή εκείνη πόρνη (Λουκ. ζ΄37-40) δεν είπε ότι εφοβήθηκε, αλλά «ότι ηγάπησε πολύ» και κατόρθωσε εύκολα να αποκρούσει τον ένα έρωτα με τον άλλον.»
Αγίου Ιωάννου της'' Kλίμακος"
O ΚΥΡ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Ancient Faith Radio - Orthodox
Are you Amazed?
Στηρίξτε τους πολύτεκνους
"Τα δέντρα που έχουν καρπούς πετροβολάνε" Θ.Κολοκοτρώνης
η τέχνη
Ο μεν βίος βραχύς, η δε τέχνη μακρή, ο δε καιρός οξύς, η δε πείρα σφαλερή, η δε κρίσις χαλεπή. Δει ου μόνον εαυτόν παρέχειν τα δέοντα ποιεύοντα, αλλά και τον νοσέοντα, και τους παρεόντας, και τα έξωθεν.
Kιβωτός του κόσμου
Λευτεριά στην Παλαιστίνη!
Αϊ σιχτίρ -για την «ελεύθερη» δημοσιογραφία,την καταστροφή του Γένους.
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΟΤΙ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΕΛΟ-ΓΙΑΝΝΗ
αλλά μην νοιώθετε «λύπη» που αντιγράφουμε τα δικά σας , χωρίς να σας ρωτήσουμε...
Για την παράγκα μας
είναι γ ε λ ο ι ό τ η τ α η λεγόμενη «δεοντολογία περί πνευματικών δικαιωμάτων!»
βρε αντε
Εθνική βιβλιοθήκη
Καλάμι-Aνεξάρτητη έκδοση onLine
Το χαμόγελο του παιδιού
Τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη
Παλαμάς
Χρωστάμε σε όσους πέρασαν ,θα ρθούνε, θα περάσουν,κριτές θα μας δικάσουν οι αγέννητοι και οι νεκροί.
Δεν συμμετέχω στον "σκοταδισμό" της παγκόσμιας οικολογικής ελιτείας
το ξέρασμα της υπεραξίας
Η εκδίκηση των γουρουνιών
Ερωτήσεις Χριστιανών σε Ισλαμιστές για τις πηγές του Ισλάμ
Όχι στη φίμωση των blogs
Γιάννης Τσαρούχης
Γενικά οι Έλληνες είναι αγράμματοι και αγνοούν τους θυσαυρούς της πατρίδας τους.Θα γίνουν θρήσκοι όσο μορφώνονται ,αντίθετα με άλλους που όσο μορφώνονται παύουν να είναι θρήσκοι.
ΣΥΛΛΟΓΗ ΥΠΟΓΡΑΦΩΝ
(κάντε κλίκ στην εικόνα)
ενάντια στη φασιστική νοοτροπία της Google
πάπα-Γιάννης Ρωμανίδης : «Από τώρα και στο εξής το πρόβλημα θα είναι οι Δεσποτάδες μας.
«Υπάρχουν δύο είδη θεολογίας: το έν -ευρέως γνωστόν κατά τους παρελθόντας αιώνας- είναι η επαγγελματική καθέδρα του πολυμαθούς, το άλλο η συσταύρωσις μετά του Χριστού, η γνώσις Αυτού εν τοις ενδομύχοις της καρδίας.
Το πρώτον είδος είναι προσιτόν εις το πλήθος των διανοητικώς πεπροικισμένων ανθρώπων, των προτιμώντων την φιλοσοφικήν προσέγγισιν της θεολογίας.
Η πραγματική δε πίστις εις την Θεότητα του Χριστού, ήτις εκφράζεται δια ζωής συμφώνου προς το πνεύμα των εντολών Αυτού, δεν είναι απαραίτητος δι’ αυτούς.
Το δεύτερον είδος είναι θεολογία ομολογίας, ήτις γεννάται δια του βαθέος φόβου του Θεού εν τω πυρί της φλογεράς μετανοίας, ήτις εισάγει εις την οντολογικήν πραγματικότητα δια της εμφανίσεως του Ακτίστου Φωτός.
Η ακαδημαϊκή θεολογία εν συνδυασμώ μετά της ζώσης πίστεως δίδει αγαθά αποτελέσματα. Ευκόλως όμως «εκφυλίζεται», αποβαίνει αφηρημένη θεωρία, παύει να είναι εκείνο, όπερ παρατηρείται εν τη ζωή των Αποστόλων, των Προφητών και των Πατέρων ημών, τουτέστιν άμεσος ενέργεια του Θεού εν ημίν …
Η Αγία Τριάς είναι Θεός Αγάπης. Η αγάπη, περί της οποίας γίνεται λόγος εν τω Ευαγγελίω, είναι άκτιστος ζώσα ενέργεια της ανάρχου Θεότητος. Ίδιον αυτής είναι να ενοί ημάς εν αυτώ τούτω τω είναι. ….. φυσική αύξησις εν τω Πνεύματι μέσω της διαμονής εν τω Θείω χώρω δια της τηρήσεως των εντολών του Χριστού.
Ο νους αίφνης αποκτά γνώσιν και εκφράζει αυτήν δι’ ανθρωπίνων όρων. Τούτο έρχεται ως λάμψις αστραπής, όταν η καρδία πυρούται δια της αγάπης. Τούτο είναι το “θαυμαστόν φως” της αιωνιότητος, εις το οποίον πάντες ημείς εκλήθημεν.
Η συσσώρευσις τοιούτων στιγμών ελλάμψεως της συνειδήσεως ημών εν τη πείρα της Εκκλησίας ωδήγησεν οργανικώς εις την σύνθεσιν αυτών εις έν όλον. Ούτως εμφανίζεται η πρώτη απόπειρα συστηματοποιήσεως της ζώσης θεολογίας, ήτις εγένετο υπό του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού, ανδρός ωσαύτως πλουσίου και κατά την προσωπικήν αυτού πείραν.
Η ματαίωσις της θαυμαστής αυτής αναβάσεως προς τον Θεόν … προέκυψεν εις εποχάς παρακμής της ζώσης πείραςδια της τάσεως υποβολής των δεδομένων της Αποκαλύψεως εις την κριτικήν του λογικού ημών, δια της στροφής προς την “φιλοσοφίαν της θρησκείας”. Έπακόλουθον τούτου είναι τα σχολαστικά συστήματα θεολογίας, εν τοις οποίοις επικρατεί η φιλοσοφία και ουχί το πνεύμα της ζωής.
Aνάθεμα Ρωσικής Εκκλησίας της Διασποράς κατά του Οικουμενισμού
Those who attack the Church of Christ by teaching that Christ's Church is divided into so-called "branches" which differ in doctrine and way of life, or that the Church does not exist visibly, but will be formed in the future when all "branches" or sects or denominations, and even religions will be united into one body;
and who do not distinguish the priesthood and mysteries of the Church from those of the heretics, but say that the baptism and eucharist of heretics is effectual for salvation; therefore, to those who knowingly have communion with these aforementioned heretics or who advocate, disseminate, or defend their new heresy of Ecumenism under the pretext of brotherly love or the supposed unification of separated
Christians, Anathema!
Mην παίρνετε τον εαυτό σας πολύ στα σοβαρά!!
Πως είπατε κυρ Γιάννη;
«.Ελπίζω ότι όσοι εξ' υμών συμμετάσχουν εις την Κυβέρνησιν θέλουν γνωρίσει μεθ' εμού ότι εις τας παρούσας περιπτώσεις, όσοι ευρίσκονται εις δημόσια υπουργήματα δεν είναι δυνατόν να λαμβάνουν μισθούς αναλόγως με τον βαθμό του υψηλού υπουργήματός των και με τας εκδουλεύσεις των, αλλ/ ότι οι μισθοί ούτοι πρέπει να αναλογούν ακριβώς με τα χρηματικά μέσα, τα οποία έχει η Κυβέρνησις εις την εξουσίαν της.»
«.εφ'όσον τα ιδιαίτερα εισοδήματά μου αρκούν διά να ζήσω, αρνούμαι να εγγίσω μέχρι και του οβολού τα δημόσια χρήματα,
ενώ ευρισκόμεθα εις το μέσον ερειπίων και ανθρώπων βυθισμένων εις εσχάτην πενίαν».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου