Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2018

Η κοσμική «ψυχοθεραπεία» εἶναι συμβατή μέ τίς ἀρχές καί τήν ἀνθρωπολογία τῆς Ὀρθοδοξίας;

Συνέντευξη στον π. Κων. Στρατηγόπουλο: Ψυχοθεραπεία των Πατέρων της Ανατολής (κείμενο & βίντεο) 

Η αφορμή ενα mail :θα ήθελα να κάνω μια επισήμανση αναφορικά με το blog σας, το οποίο παρακολουθώ τακτικά και ωφελούμαι από πολλές αναρτήσεις. Διακρίνω με λύπη κάποιες φορές οτι δημοσιεύετε απόψεις ανθρώπων που έχουν επιφανειακά ασχοληθεί με διάφορα θέματα ως να ήταν ειδήμονες. 
Αναφέρομαι π.χ σε σημερινή σας ανάρτηση όπου ο π. Σάββας Αγιορείτης κάνει λόγο για τον τρόπο που η επιστήμη της Ψυχολογίας προσεγγίζει το αίσθημα κατωτερότητας λέγοντας οτι καλλιεργείται ο εγωισμός ως θεραπευτική μέθοδος.
 Έχοντας την επαγγελματική ιδιότητα της Ψυχολόγου, θα σας πω οτι μία τέτοια άποψη είναι αβάσιμη, πρόχειρη και το κυριότερο παραπλανητική. Αν θέλετε να έχετε μία εμπεριστατωμένη άποψη για τέτοια λεπτά θέματα, μπορείτε να ανατρέξετε σε επιστήμονες όπως ο κύριος Καραγιάννης Δημήτρης ο οποίος πέρα από καταρτισμένος επιστήμονας με σημαντικό συγγραφικό έργο, έχει ουσιαστική επαφή και με την Ορθόδοξη πνευματικότητα. 
Αναφέρομαι με ειλικρινή πόνο σε αυτό το θέμα καθώς γνωρίζω ανθρώπους που έχουν ταλαιπωρηθεί πολύ από διαστρεβλώσεις όπως η παραπάνω με αποτέλεσμα να βαθαίνουν τα αδιέξοδά τους αντί να ωφελούνται. Η ενδυνάμωση του προσώπου δε συνιστά γιγάντωση του εγωισμού του αλλά συνειδητοποίηση οτι μόνο μέσα από την αληθινή κοινωνία των ανθρώπων αποκτούν νόημα οι σχέσεις και η ίδια η ζωή. Σε αυτή την κατεύθυνση στοχεύει και η Ψυχολογία.

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία, καλή συνέχεια στο έργο σας
 ΕΙΡΗΝΗ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΥ
  
{Η παρακάτω  κουβέντα θα μπορούσε ναναι 
μια πολύ κατατοπιστική απάντηση και για 
την Ειρήνη και για κάθε άλλη ψυχή, ειδικευμένη ή μη , καθώς και ένα εργαλείο
 για να καταλάβουμε και το αγαπητό μας π.Σάββα}

Συνέντευξη στον π. Κων. Στρατηγόπουλο: Ψυχοθεραπεία των Πατέρων της Ανατολής




Η κοσμική «ψυχοθεραπεία» είναι συμβατή 
με τις αρχές και την ανθρωπολογία 
της Ορθοδοξίας; 

Συνέντευξη με τον Δρ. Ζαν Κλοντ Λαρσέ 
στον π. Κων. Στρατηγόπουλο
Συνέντευξη με τον καθηγητή Πανεπιστημίου κ. Jean Claude Larchet (Ζαν Κλοντ Λαρσέ), ο οποίος έχει διδακτορικό στις ανθρωπιστικές επιστήμες και σπουδές στην ψυχοπαθολογία, στην φιλοσοφία και στους Αγίους Πατέρες της Ανατολής, καθώς επίσης και κλινική εμπειρία σε ψυχιατρικές κλινικές.

Τό ἀπομαγνητοφωνημένο ἀπόσπασμα εἶναι ἀπό τήν ἐκπομπή Ράδιο-Παράγκα τοῦ ραδιοφωνικοῦ σταθμοῦ τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, πού μεταδόθηκε τήν Κυριακή 06-02-2000, μέ θέμα: «Εἶναι ἡ Ψυχανάλυση καί ἡ Ψυχοθεραπεία ἐπιστήμη;». Τήν ἐκπομπή παρουσίαζε ὁ πρωτοπρεσβύτερος π. Κωνσταντῖνος Στρατηγόπουλος. (floga.gr)


π.Κ.Σ.: Σᾶς εὐχαριστοῦμε πού εἶστε ἀπόψε μαζί μας. Τό ἀντικείμενο τοῦ προγράμματός μας εἶναι ἡ ψυχοθεραπεία τῶν Πατέρων τῆς Ἀνατολῆς καί ἡ κοσμική «ψυχοθεραπεία». Καθώς εἶστε ἐξειδικευμένος σ᾽ αὐτό τό θέμα, θά θέλαμε νά σᾶς θέσουμε ὁρισμένες ἐρωτήσεις. Κατά τήν ἄποψή σας, ἡ κοσμική «ψυχοθεραπεία» εἶναι συμβατή μέ τίς ἀρχές καί τήν ἀνθρωπολογία τῆς Ὀρθοδοξίας;

Mr. Jean Claude Larchet: Νομίζω ὅτι πρέπει νά κάνουμε ἕνα διαχωρισμό. Ὑπάρχουν πολλές «ψυχοθεραπεῖες» κοσμικές, ἀλλά ὑπάρχουν κάποιες, θά ἔλεγα, πού κυριαρχοῦν καί εἰδικά ἡ ψυχανάλυση καί μέσα στό ψυχαναλυτικό ρεῦμα ὑπάρχει ἡ ψυχανάλυση τοῦ Φρόυντ καί ἡ ψυχανάλυση τοῦ Γιούνγκ. Ὅσον ἀφορᾶ στήν ψυχανάλυση τοῦ Φρόυντ, ὑπάρχει, θά ἔλεγα, ἕνα ἀρκετά σπουδαῖο πρόβλημα ἀσυμφωνίας μέ τή χριστιανική ἀνθρωπολογία. Πρῶτ᾽ ἀπ᾽ ὅλα, γιατί ὁ Φρόυντ ἔχει προϋποθέσεις τέτοιες, πού σημαίνει πώς ἔχει ἕνα ὅραμα τοῦ ἀνθρώπου πού ἀρνεῖται τόν Θεό, τή σχέση μέ τόν Θεό καί ἀπό τήν ἄλλη μεριά ἔχει ἕνα ὅραμα ἐντελῶς ὑλιστικό γιά τόν ἄνθρωπο καί ἐπιπλέον φυσικά, ἔχει ἕνα ὅραμα τῆς διαμόρφωσης τῆς ἰδιοσυγκρασίας τοῦ ἀνθρώπου, πού εἶναι σχεδόν ἀντίθετο μέ τή χριστιανική ἀντίληψη.

Δίνω κάποιες ἐξηγήσεις· παραδείγματος χάριν, γιά τόν Φρόυντ ὑπάρχουν στήν ἀρχή ὅλων δύο μεγάλες κατηγορίες, δύο ροπές, πού εἶναι οἱ σεξουαλικές καί ἐπιθετικές τάσεις. Ὁ Φρόυντ σκέπτεται πώς ὅλη ἡ ψυχική ζωή τοῦ ἀνθρώπου ἐξηγεῖται ἀπ᾽ αὐτές στίς ὁποῖες συμπεριλαμβάνονται καί οἱ πιό ἰδανικές τάσεις.

Παραδείγματος χάριν, ἀκόμη καί οἱ ροπές πού ὁ ἄνθρωπος ἐκδηλώνει μέσα στήν ἐκκλησιαστική του ζωή, μέσα στή φιλοσοφική σκέψη, μέσα στήν καλλιτεχνική δημιουργία· ὅλες οἱ πιό πάνω τάσεις εἶναι γι᾽ αὐτόν μιά μορφή συγκεκριμένης χρησιμοποίησης, συγκεκριμένου προσανατολισμοῦ τῆς σεξουαλικῆς ἐνέργειας καί ξέρουμε προφανῶς πώς μέσα στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἀντίθετα, ἡ σεξουαλικότητα ἀντιστοιχεῖ σέ μιά ἐνέργεια πού συνιστᾶ μιά παρέκκλιση τῆς ἐνέργειας, ἡ ὁποία κατευθύνεται ἀρχικά πρός τόν Θεό· δηλαδή, ὁ ἄνθρωπος δημιουργήθηκε ἀπό τόν Θεό, προσανατολίζοντας ὅλες τίς λειτουργίες του σ᾽ Αὐτόν!

Ἀπό τή στιγμή πού ὁ ἄνθρωπος ἀπομακρύνθηκε ἀπό τόν Θεό καί ἁμάρτησε, ἀπό τή στιγμή αὐτή, ἡ ἐνέργειά του παρέκκλινε μέ διάφορους τρόπους, ἰδιαίτερα στή σεξουαλικότητα, ἀλλά ἐπίσης καί σέ μιά ἄσχημη ἐπιθετικότητα.

Θά ἤθελα ἐπίσης νά πῶ μιά λέξη πάνω στήν ἐπιθετικότητα. Γιά τόν Φρόυντ, ὑπάρχει μία πρωτογενής ἐπιθετικότητα μέσα στόν ἄνθρωπο, πού στρέφεται ἐναντίον ὅλων τῶν ἄλλων· ἀλλά γιά τόν Χριστιανισμό, ὁ κανονικός προσανατολισμός τῆς ἐπιθετικότητας εἶναι τό νά ἀγωνιστεῖ ἐναντίον τοῦ κακοῦ, νά ἀγωνιστεῖ ἐναντίον τῆς ἁμαρτίας· καί ὅταν γυρίζει ἐναντίον τῶν ἄλλων, αὐτή ἡ ἐπιθετικότητα ἀντιστοιχεῖ σέ ἕνα εἶδος διαστροφῆς, ἑνός ἄσχημου προσανατολισμοῦ. Φυσικά, ἔχουμε ἐδῶ, ἤδη, ἕνα ὅραμα ἐντελῶς ἀντίθετο.

Ἀπό ἄλλη πλευρά, ὑπάρχει μιά ἄλλη ἀρχή μέσα στήν ἀντίληψη τοῦ Φρόυντ, πού εἶναι τελείως ἀσυμβίβαστη μέ τόν Χριστιανισμό! Εἶναι τό ὅτι ἡ χριστιανική ἀνθρωπολογία ἐπιμένει πολύ πάνω στήν ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου, πάνω στό γεγονός ὅτι ὁ ἄνθρωπος διαθέτει μιά ἱκανότητα αὐτοπροσδιορισμοῦ, πού πρέπει νά τή χρησιμοποιήσει σέ συνεργασία μέ τή Χάρη τοῦ Θεοῦ γιά νά ἀναπτυχθεῖ.

Ἀντίθετα, ὁ Φρόυντ σκέπτεται πώς ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἤδη προσδιορισμένος στήν ψυχική του δομή, στήν ψυχολογική του ζωή, ἀπό τούς πρώτους χρόνους τῆς ζωῆς του καί ἔτσι ὑφίσταται τάσεις, πού ἔχουν ἐνσταλαχθεῖ μέσα στό ὑποσυνείδητό του καί εἶναι τρόπον τινά φυλακισμένος· δέν μπορεῖ ἀπό μόνος του νά ἀπελευθερωθεῖ.

Θά ἤθελα νά σᾶς πῶ μιά λέξη στά γρήγορα, ἐπίσης, γιά ἄλλες μορφές «ψυχοθεραπείας». Μιλήσαμε μόλις τώρα γιά τήν «ψυχοθεραπεία» τοῦ Γιούνγκ, πού εἶναι μιά ἄλλη μορφή, πολύ ἀνεπτυγμένη. Ὁ Γιούνγκ προφανῶς ἔχει ὅραμα, λίγο διαφορετικό, λίγο περισσότερο πνευματικό, ἀλλά πρόκειται γιά μιά πνευματικότητα πού δέν εἶναι χριστιανική.

Ὑπάρχει, παραδείγματος χάριν, μεγάλο ἐνδιαφέρον ἀνάμεσα σέ διάφορα κινήματα μυστικιστικά, ἤ ἐσωτεριστικά γιά τήν ψυχολογία τοῦ Γιούνγκ· καί πολύ συχνά, ἄν θέλετε δηλαδή, βρίσκουμε αὐτό τό εἶδος τῆς «ψυχοθεραπείας» συνδεδεμένο μέ παραθρησκεῖες ἤ μέ πιστεύω πού εἶναι ξένα πρός τόν Χριστιανισμό!

Καί παρατηροῦμε τώρα στή Δύση, μιά ἀνάπτυξη ψυχοθεραπειῶν πού εἶναι πολύ συνδεδεμένες μέ κινήματα παραθρησκευτικά καί συχνά πρόκειται γιά ἕνα μέσο πού χρησιμοποιοῦν ὁρισμένοι παραθρησκευτικοί, γιά νά προσελκύσουν κάποιους ἀνθρώπους κοντά τους!

Λοιπόν, τά προβλήματα πού τίθενται, κατά τή γνώμη μου, εἶναι ὅτι δέν ὑπάρχει ψυχοθεραπεία πού εἶναι πραγματικά αὐτόνομη ἀπό ἀνθρωπολογικές παρεμβάσεις. Θέλω νά πῶ πώς πίσω ἀπό κάθε μορφή ψυχοθεραπείας ὑπάρχει μιά ὑπονοούμενη ἀνθρωπολογία, δηλαδή ὁρισμένη ἀντίληψη γιά τόν ἄνθρωπο· καί συχνά αὐτές οἱ «ψυχοθεραπεῖες» εἶναι δομημένες ἔξω ἀπό τόν Χριστιανισμό καί εἶναι ἀκριβῶς διαφορετικές στήν ἀνθρωπολογία τους ἀπό τή χριστιανική ἀνθρωπολογία· καί χρησιμοποιώντας αὐτές τίς ψυχοθεραπεῖες κινδυνεύουμε, ἄν θέλετε, νά προσανατολίσουμε τήν ψυχική ζωή τοῦ ἀνθρώπου μέσα σέ πρότυπα πού δέν ταιριάζουν μέ τή χριστιανική πίστη.

π.Κ.Σ.: Ἡ κοσμική «ψυχοθεραπεία» μπορεῖ νά συνεισφέρει κάτι στή θεραπευτική τῆς Ἐκκλησίας;

Mr. Jean Claude Larchet: Λοιπόν. Ἄν θέλετε, μέσα στά βιβλία μου, τό ἔχω ἀναπτύξει κι αὐτό· θά σᾶς φανεῖ ἴσως παράδοξο, ἀλλά ἔχω ἀναπτύξει τήν ἀντίθετη ἰδέα, δηλαδή, ἔχω ἀναπτύξει τήν ἰδέα πώς, ἀντίθετα, εἶναι ἡ Ἐκκλησία πού μπορεῖ νά προσφέρει κάτι στήν κοσμική «ψυχοθεραπεία». Τελικά, ἡ κοσμική «ψυχοθεραπεία» φαίνεται συχνά πάρα πολύ φτωχή στόν τρόπο πού ἀντιλαμβάνεται τόν ἄνθρωπο· δηλαδή, συλλαμβάνει τόν ἄνθρωπο μέσα σέ ἕνα καθαρά ψυχικό πλαίσιο καί καθαρά κοινωνικό καί καθόλου μέσα σέ ἕνα πνευματικό πλαίσιο.

Ἀναμφίβολα, ἄν θέλετε, στή χριστιανική ἀνθρωπολογία, δέν ὑπάρχει πραγματικά αὐτονομία τῆς ψυχικῆς ζωῆς· δηλαδή, ἡ ψυχική ζωή εἶναι συνδεδεμένη ἀπό τή μιά πλευρά μέ τή ζωή τοῦ σώματος· ἐξαρτᾶται συχνά ἀπό τήν κατάσταση τοῦ σώματος. Οἱ Πατέρες τό ἔχουν πεῖ συχνά· καμιά φορά ὑπάρχουν κάποιες ψυχικές ἀσθένειες, ἤ κάποιες ψυχικές διαταραχές πού εἶναι συνδεδεμένες μέ σωματικές διαταραχές καί πού πρέπει νά ἐπιμελούμεθα μέ μέσα ὀργανικά, μέ φάρμακα.

Ἀλλά ἀπό τήν ἄλλη πλευρά, ὑπάρχουν πολλές περιπτώσεις πού οἱ ψυχικές διαταραχές εἶναι συνδεδεμένες μέ πνευματικές ἀσθένειες! Πρέπει, λοιπόν, νά ξεχωρίσουμε καλά, ἄν θέλετε, αὐτό πού ἀνήκει στήν ψυχική ἤ στήν πνευματική τάξη· καί νά μήν μπερδεύουμε τά δύο· καί δικαιολογημένα ἔχουμε μέσα στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία μιά παράδοση θεραπείας τῶν πνευματικῶν ἀσθενειῶν. 
Οἱ Πατέρες ἔχουν ἀναπτύξει πολύ αὐτήν τήν ἄποψη, μελετώντας τά πάθη, τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο κινοῦνται ἀρνητικά μέσα στή ζωή τοῦ ἀνθρώπου καί ἔχουν δείξει ὅτι σχεδόν ὅλα τά πάθη δημιουργοῦν μέσα στήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου σημαντικές διαταραχές. Παραδείγματος χάριν, μέσα στή ζωή τῶν Ἁγίων μποροῦμε νά δοῦμε ὅτι ὁ θυμός εἶναι αἰτία πολλῶν ψυχικῶν ἀσθενειῶν· ἤ τό πάθος τῆς λύπης, δημιουργεῖ στήν ψυχή ἀνησυχία, ἄγχος· ἡ ἀκηδία εἶναι πηγή κατάθλιψης καί ἀδυναμίας· καί τό πάθος τοῦ φόβου δημιουργεῖ νευρώσεις τοῦ φόβου.


Λοιπόν, σκέπτομαι πώς ὑπάρχουν, ἄν θέλετε, μέσα στήν παραδοσιακή πατρογονική κληρονομιά τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας καί ἰδιαίτερα μέσα στίς πολύ πλούσιες διδαχές τῶν Πατέρων, ὑπάρχουν πολλά πράγματα, πού μποροῦμε νά χρησιμοποιήσουμε γιά νά καταλάβουμε τίς διαταραχές τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς, νά τίς φροντίσουμε καί νά τίς θεραπεύσουμε, ἀντίθετα μέ τίς ἀναλύσεις πού προτείνουν οἱ μοντέρνες ψυχοθεραπεῖες.

Ὅταν διαβάζουμε τήν Κλίμακα τοῦ Ἁγίου Ἰωάννη, ὅταν διαβάζουμε τά βιβλία τοῦ Εὐάγριου τοῦ Ποντικοῦ, ὑπάρχει μιά ἀνάλυση πάρα πολύ κομψή, λεπτή, πάρα πολύ βαθιά τῆς λειτουργίας τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς. Καί μποροῦμε νά κερδίζουμε ὑπερβολικά, ἀλλά δυστυχῶς, αὐτή ἡ πατρογονική κληρονομιά ἔχει συχνά ξεχαστεῖ κατά ἕνα μεγάλο μέρος.

π.Κ.Σ.: Τί προσφέρει ἡ Ὀρθόδοξη Παράδοση στή θεραπεία τῶν ψυχικῶν ἀσθενειῶν;

Mr. Jean Claude Larchet: Ἀκριβῶς νομίζω πώς ὑπάρχει ἐδῶ μιά διδασκαλία καταπληκτικά πλούσια, πού ὅμως εἶναι λίγο ξεχασμένη. Νομίζω πώς ἀκριβῶς μποροῦμε νά φθάσουμε, μέσω τῆς μελέτης τῶν ἀσκητικῶν κειμένων, νά καταλάβουμε τή λειτουργία τῆς ψυχικῆς ζωῆς, συγχρόνως ὅσον ἀφορᾶ στήν ὑγεία καί τίς ἀσθένειες, μέ ἕναν τρόπο πού εἶναι τελείως σύμφωνος μέ τή χριστιανική ἀνθρωπολογία.

π.Κ.Σ.: Μπορεῖ ἡ κοσμική ἀνθρωπολογία νά θεραπεύσει τήν ψυχή;

Mr. Jean Claude Larchet: Ἀκοῦστε! Πρέπει νά διακρίνουμε δύο πράγματα· μέσα στήν ψυχή πρέπει νά διακρίνουμε τό ψυχικό καί τό πνευματικό. Ἄν ἡ ερώτηση εἶναι ἄν μπορεῖ νά θεραπεύσει τίς πνευματικές ἀσθένειες, εἶναι προφανές πώς ὄχι, δέν μπορεῖ. Θά ἔλεγα ὅμως πώς κάποιες φορές, οἱ κοσμικές «ψυχοθεραπεῖες» μποροῦν νά δώσουν κάποια ἀνακούφιση στίς ψυχικές ἀσθένειες. Ἀλλά δέν ὑπάρχει καμιά «ψυχοθεραπεία» πού μπορεῖ πραγματικά νά θεραπεύσει τήν ψυχή. Ἡ ἀπόδειξη εἶναι, ἄν θέλετε, πώς αὐτές οἱ ψυχοθεραπεῖες εἶναι πολλαπλές, διάφορες.

Ἄν ὑπῆρχε πραγματικά ἔστω καί μία μέσα σ᾽ αὐτές πού θά μποροῦσε νά θεραπεύσει, ἔ, τότε θά εἶχε ἐπιτύχει νά ἐπιβληθεῖ, θά μποροῦσε νά εἶχε κυριαρχήσει πάνω στίς ἄλλες. Τό γεγονός ὅτι συνέχεια ψάχνουμε καινούργιους τρόπους ψυχοθεραπείας, δείχνει ὅτι δέν ἔχουμε βρεῖ ἕναν τρόπο θεραπείας πού νά εἶναι ἱκανοποιητικός. Ἀλλά τουλάχιστον κάποιες ψυχοθεραπεῖες ἐπιτρέπουν τήν ἀνακούφιση κάποιων ψυχικῶν πόνων, πού εἶναι ἀποτέλεσμα ψυχικῶν διαταραχῶν. Ἀλλά θά ἔλεγα πώς μποροῦμε, ἐπίσης, στήν τρέχουσα πρακτική νά ἐπιφέρουμε κάποια ἀνακούφιση χάριν τῆς ἀκρόασης.

Νομίζω πώς οἱ ἱερεῖς, μέσω τῆς πρακτικῆς τοῦ ἀκούσματος τῆς ἐξομολόγησης, ἄν δίνουν χρόνο νά ἀκοῦνε τούς ἐνορίτες πού ἐξομολογοῦνται, ἄν τούς ἀκοῦνε μέ ἀγάπη καί ἐπίσης μέ αἴσθημα εὐσπλαγχνίας, συμπαθείας καί προσευχόμενοι, μποροῦν νά φτάσουν νά ἔχουν ἀποτελέσματα, ὄχι μόνο ἐξίσου καλά, ἀλλά καί καλύτερα ἀπό τά ἀποτελέσματα τῆς «ψυχοθεραπείας». Θά ἔλεγα πώς ὁ Χριστιανισμός, ἡ Ἐκκλησία προσφέρει κάτι πολύ παραπάνω, γιατί ὅταν ἕνας ἀσθενής πηγαίνει στόν «ψυχοθεραπευτή», ὁ «ψυχοθεραπευτής» τόν ἀκούει καί ὁ ἀσθενής συχνά τοῦ ἐμπιστεύεται μυστικά τῆς ἐσωτερικῆς του ζωῆς, δυσκολίες κ.λπ.

Ἔτσι ὁ ἄνθρωπος ἀνακουφίζεται, ἀλλά ἡ Ἐκκλησία προσφέρει ἐπιπλέον ἀπό τό νά ἀκούσει τόν ἄλλον, τή φιλανθρωπία, τή συγχώρεση τοῦ Θεοῦ καί ἑπομένως τή διάλυση ὁρισμένων ριζῶν, τήν καταστολή ὁρισμένων αἰτιῶν τοῦ ψυχικοῦ πόνου, στόν βαθμό ἀκριβῶς πού ὁρισμένες ψυχικές διαταραχές εἶναι συνδεδεμένες μέ τίς ἁμαρτίες καί τά πάθη.

π.Κ.Σ.: Οἱ μέθοδοι τῆς κοσμικῆς «ψυχοθεραπείας» συμφωνοῦν μέ τή θεραπευτική τῆς Ἐκκλησίας;

Mr. Jean Claude Larchet: Θά ἤθελα νά ὑπογραμμίσω ὅτι ὑπάρχει μιά ἀρκετά μεγάλη διαφορά στόν τρόπο πού ἡ κοσμική «ψυχοθεραπεία» ἐνεργεῖ καί στόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο μποροῦμε νά βροῦμε τή θεραπεία μέσα στήν Ἐκκλησία. Θά ἤθελα νά συμπληρώσω κάτι σχετικά μέ τή διαφορά πού ὑπάρχει ἀνάμεσα στήν ψυχανάλυση καί σέ ὅ,τι διαδραματίζεται μέσα στήν Ἐκκλησία, μέ τό ὁποῖο τήν ἔχουμε μερικές φορές συγκρίνει καί πού εἶναι ἡ ἐξαγόρευση.

Ἡ ἀρχή τῆς ψυχανάλυσης βασίζεται στό νά μιλάει κανείς γιά τό παρελθόν· νά τό διηγεῖται μέ τήν παραμικρή λεπτομέρεια· καί νά ξαναβρίσκει τίς καταστάσεις πού θά μποροῦσαν νά εἶναι πηγή τῶν ψυχικῶν διαταραχῶν. Ὁ σκοπός εἶναι τελικά νά γίνει ἡ συνειδητοποίηση, νά ἐκφραστοῦν πράγματα πού εἶχαν ξεχαστεῖ καί πού θά μποροῦσαν νά εἶναι συνδεδεμένα μέ τήν ἀρχή τῶν ἀσθενειῶν. Ἀλλά ὁ ἀσθενής ἤ αὐτός πού κάνει ψυχανάλυση πρέπει τελικά νά καταλάβει αὐτήν τήν κατάσταση, χωρίς νά τοῦ προσφέρονται τά μέσα νά βρεῖ ἕνα νόημα ἤ καλύτερα νά ξεπεράσει αὐτή τήν κατάσταση μ᾽ ἄλλον τρόπο, ἐκτός ἀπό τό νά τήν ἀποδεχτεῖ.

Μέσα στήν Ἐκκλησία ὑπάρχει μιά πάρα πολύ μεγάλη διαφορά, γιατί ἡ ἐξαγόρευση δέν εἶναι μόνο ἐπιστροφή στό παρελθόν, ἀλλά ἐπίσης εἶναι τό νά πεῖ κανείς στόν πνευματικό του πατέρα τήν πραγματική κατάσταση τῆς ψυχῆς του, ὥστε ὁ πνευματικός πατέρας νά μπορέσει νά δώσει μία ἀκριβή βοήθεια, ἑπομένως ὁ ἐξαγορευόμενος νά μπορέσει, ἐπίσης, νά βρεῖ τόν τρόπο νά ἀγωνιστεῖ ἐναντίον τῆς κατάστασης τῆς ψυχῆς καί τελικά νά ἀπαλλαγεῖ.

Ἀλλά ἡ ἐξαγόρευση δέν εἶναι μιά πρακτική ἁπλά ψυχολογική, εἶναι μιά πρακτική πού πρέπει νά εἶναι συνδεδεμένη μέ ὅλη τήν ἀσκητική ζωή καί πρέπει νά εἶναι συνδεδεμένη εἰδικά μέ τήν προσευχή καί τή μυστηριακή ζωή, ἀπό τίς ὁποῖες δεχόμαστε τή Χάρη τοῦ Θεοῦ, πού μπορεῖ νά μᾶς βοηθήσει· δηλαδή, σέ μιά «ψυχοθεραπεία», ὁ ἄνθρωπος βρίσκεται ἀντιμέτωπος μέ μέσα καθαρά ἀνθρώπινα καί συχνά δέν ἔχει τή δύναμη νά ἀντιμετωπίσει τήν κατάσταση τῆς ἐσωτερικῆς του ζωῆς, πού βλέπει μέσῳ τῆς «ψυχαναλύσεως». Μέσα στό πλαίσιο, ὅμως, τῆς Ἐκκλησίας, δέχεται τή βοήθεια τῆς διάκρισης τοῦ πνευματικοῦ του πατέρα ἀπ᾽ τή μιά μεριά καί τή βοήθεια τῆς Χάρης ἀπό τήν ἄλλη πλευρά.

Θά ἤθελα νά ὑπογραμμίσω, ἐπίσης, ὅτι ἡ ψυχανάλυση παρουσιάζει ὁρισμένους κινδύνους, γιατί ὁρισμένα ἄτομα βρίσκονται ἀκριβῶς μπροστά σέ δύσκολες καταστάσεις, πού ἔζησαν στό παρελθόν, τίς ὁποῖες θυμοῦνται καί συνειδητοποιοῦν, ἀλλά δέν ἔχουν τήν ἱκανότητα νά προσλάβουν [νά ἀντέξουν]. Ἐνῶ ὁ ψυχαναλυτής δέν τούς προσφέρει κανένα μέσο ἤ τρόπο, γιά νά ξεπεράσουν καταστάσεις καί μάλιστα κάποιες φορές οἱ ψυχαναλύσεις καταλήγουν μέ τραγικό τρόπο· ὑπάρχουν συχνά αὐτοκτονίες, ἤ ὑπάρχει συχνά ἐξέλιξη, ἐπιδείνωση τῆς ἀσθένειας, ἀντί γιά θεραπεία· ἀκριβῶς διότι δέν ὑπάρχει αὐτή ἡ ἰδέα ἤ αὐτή ἡ πραγματικότητα, ὅτι ὁ ἄνθρωπος μπορεῖ νά ὠφεληθεῖ ἀπό μία ἐξωτερική δυνατή βοήθεια, ὅπως συμβαίνει μέσα στήν Ἐκκλησία.

Ἀπό τήν ἄλλη μεριά, θά ἤθελα ἐπίσης, ἄν μοῦ ἐπιτρέπετε, νά πῶ κάτι ἀκόμη. Ὑπάρχει κίνδυνος πραγματικά στό νά θυμόμαστε μέ λεπτομέρειες περασμένα μας πάθη. Οἱ Πατέρες μᾶς συμβουλεύουν νά τά ἐξομολογούμεθα, νά λέμε, ὄχι μόνο νά γνωρίζουμε, μπροστά στόν Θεό τίς ἁμαρτίες πού ἔχουμε κάνει, ἀλλά νά μποροῦμε ἐπίσης φυσικά νά ἐξομολογούμεθα ὅλες τίς δυσκολίες μας. Ἀλλά οἱ Πατέρες μᾶς συμβουλεύουν ἐνάντια, μᾶς ἀποτρέπουν νά ξαναζοῦμε μέ λεπτομέρεια αὐτό πού στό παρελθόν δέν εἶχε καλό τέλος, αὐτό πού ἦταν συνδεδεμένο μέ τίς ἁμαρτίες μας.

Καί ἀκριβῶς ἡ ἐξομολόγηση δέν εἶναι μιά ἐνθύμηση μέ τήν ὁποία ὁ ἀσθενής κατόπιν παραμένει, ἀλλά κάτι πού ἐξομολογούμεθα μπροστά στόν Θεό, γιά νά πάρουμε τή συγχώρησή Του. Καί ἡ συγχώρηση σημαίνει ἀκριβῶς τήν καταστροφή ὅλων τῶν παθολογικῶν ἀποτελεσμάτων, ἀκόμη καί τῆς πηγῆς τῆς ἀρρώστιας ἤ τῶν διαταραχῶν πού συνδέονται, ὅταν συνδέονται μέ τήν ἁμαρτία· δηλαδή, ἡ θεϊκή συγχώρηση προσφέρει πραγματικά μιά θεραπεία, πού ἡ κοσμική «ψυχοθεραπεία» οὐσιαστικά δέν προσφέρει.

π.Κ.Σ.: Κύριε καθηγητά σᾶς εὐχαριστοῦμε πολύ γιά τή συμβολή σας καί γιά ὅσα μᾶς καταθέσατε. Εὐχαριστοῦμε πάρα πολύ. Καληνύχτα σας.


Σύντομο βιογραφικό

Ὁ κύριος Jean Claude Larchet (Ζαν Κλοντ Λαρσέ) γεννήθηκε τό 1949 στή βορειοανατολική Γαλλία. Διδάκτωρ Φιλοσοφίας καί διδάκτωρ Θεολογίας τοῦ Πανεπιστημίου τοῦ Στρασβούργου, εἶναι συγγραφέας δεκαπέντε βιβλίων καί πολυάριθμων ἄρθρων πού ἀφοροῦν στή θεολογία καί τήν πνευματικότητα τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας, τά ὁποῖα μεταφράστηκαν σέ δώδεκα γλῶσσες. Θεωρεῖται ὡς ἕνας ἀπό τούς κορυφαίους Ὀρθόδοξους πατρολόγους καί ἕνας σημαντικός ἐκφραστής τῆς Ὀρθοδοξίας στήν Εὐρώπη.

Ζεῖ καί ἐργάζεται ὡς καθηγητής στή Γαλλία. Διευθύνει, σέ δύο γαλλικούς ἐκδοτικούς οἴκους, μία συλλογή βιβλίων ἀφιερωμένων σέ σύγχρονους πνευματικούς τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας, ἀνάμεσα στούς ὁποίους συγκαταλέγονται ὁ γέροντας Ἰωσήφ ὁ Ἡσυχαστής, ὁ γέροντας Παΐσιος, ὁ γέροντας Ἐφραίμ Κατουνακιώτης, ὁ γέροντας Χαράλαμπος, ὁ γέροντας Πορφύριος, ὁ στάρετς Σέργιος (τό ὁποῖο ἔχει μεταφραστεῖ καί στά Ἑλληνικά) κ.ἄ.

Εἶναι ἐπίσης ὁ συγγραφέας τοῦ βιβλίου: «Ἡ θεραπευτική τῶν πνευματικῶν νοσημάτων - Εἰσαγωγή στήν ἀσκητική παράδοση τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» («Thérapeutique des maladies spirituelles: Une introduction à la tradition ascétique de l'Église orthodoxe»), Paris 2000.

Εδώ ακούμε ένα απόσπασμα από την εκπομπή 
και στο παρακάτω βίντεο την ακούμε ολόκληρη.
Κυ 06-02-2000, Ράδιο Παράγκα 
(ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ & ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ)

«Αν πήγαινε κανείς στο Ψυχιατρείο 
και διάβαζε στους ασθενείς τον Αββά Ισαάκ, 
θα γίνονταν καλά άσοι πιστεύουν στον Θεό, 
γιατί θα γνώριζαν το βαθύτερο νόημα τής ζωής» 
(Άγιος Παΐσιος).

9 σχόλια:

ΟΔΥΣΣΕΑΣ είπε...

Aγαπητή Ειρήνη,
όσο καλή και αν είναι η προαίρεση κάποιου ψυχολόγου δεν μπορεί να ξεφύγει από την εγωκεντρική ορμονική καλοσύνη του φαίνεσθαι.Το έκπτωτο ΕΓΩ πεθαίνει μαζί με τον παλαιό εαυτό μετά από χρόνια πολέμου και καθάρσεως.
ΑΔΥΝΑΤΟΝ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΧΩΡΙΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΕΜΠΕΙΡΟ ΟΔΗΓΟ...
ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΠΕΙ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΚΑΘΑΡΣΕΩΣ-ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΤΟΤΕ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΛΕΕΙ ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
<>...
ΟΔΥΣΣΕΑΣ

Ανώνυμος είπε...

Ρωτήσαμε ψυχολόγους να μας πουν τι είναι ψυχή και δεν ήξεραν να απαντήσουν.

ΨΥΧΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΝΟΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ, όταν έπλασε τον Αδάμ.

Χωρίς τον Θεό και τον Πνευματικό πατέρα, ο άνθρωπος ανακυκλώνεται σε αδιέξοδα και έξοδα...

Ανώνυμος είπε...

Νομίζω οτι ο κ. Καραγιάννης έχει επαφή μέ την οικουμενιστική πραγματικότητα , η οποία προάγει ένα μοντέλο χριστιανού ευάγωγου στά μηνύματα του οικουμενισμού απο ότι έχω αντιληφθεί μέ κάθε επιφυλακτικότητα , δεν θέλω ποτέ νά αδικώ . Έχω δεί κάποια κείμενά του που μόνο αυτοεκτίμηση δεν δημιουργούν στον θρησκευόμενο άνθρωπο γι αυτό που είναι και μόνο ουσιαστική σχέση δεν μαρτυρούν μέ τήν ορθόδοξη πνευματικότητα και την ψυχολογία του ανθρώπου που αγωνίζεται πνευματικά . Τά όσα διάβασα --- άν και δεν μπορεί κανείς νά βγάλει συμπεράσματα μόνο απο ένα δυό κείμενα -- μόνο θεραπευτικά της ψυχής δεν θα μπορούσαν νά χαρακτηριστούν .

Όλα τά συμπλέγματα είναι απότοκα της πτώσεως του ανθρώπου και είναι φωλιασμένα σε δυό τρία πατώματα στό υπόγειο της ανθρώπινης συνείδησης . Τά όσα λέγει και ο π. Σάββας στά πλαίσια μιας ομιλίας είναι πολύ γενικά . Δεν θεραπεύεται η ψυχή του ανθρώπου μέ μερικές συνταγές . Φυσικά ο εγωισμός και η υπερηφάνια δεν βοηθούν τον άνθρωπο , γιατί είναι συμπλέγματα και όχι αληθινή αυτοεκτίμηση. Η αυτοεκτίμηση απορρέει απο την ταπείνωση . Μόνο ο αληθινός άνθρωπος μπορεί νά ταπεινωθεί και νά νοιώσει λύτρωση και όχι κουρέλιασμα . Αυτά όλα είναι προβλήματα του σημερινού εγωκεντρικού ανθρώπου . Παλαιότερα που οι άνθρωποι ήταν ασκημένοι νά κάνουν ταπεινές δουλειές και νά υπηρετούν τον πλησίον δεν έπασχαν απο τον ατομισμό . Φύσει ασκούσαν την εντολή του Θεού " ο θέλων είναι πρώτος έστω πάντων έσχατος " . Τά κορίτσια υπανδρεύοντο απο μικρή ηλικία και μέσα στον γάμο ανέπτυσσαν αρετές . Υπηρετούσαν όλη την οικογένεια σύζυγο , παιδιά , γονείς και πεθερικά αγόγγυστα . Σήμερα ασέβεια μόνο πρός πάντας . Οι φοράδες Θέλουν οι άλλοι νά τις υπηρετούν . Αισθάνονται δυστυχισμένες , κλαίνε άν δεν τό κάνουν . Γι' αυτό η κοινωνία πάει κατα διαβόλου .

Ανώνυμος είπε...

Τά πράγματα δεν είναι μονοσήμαντα . Η διάκριση είναι χάρισμα του πνευματικού που το χορηγεί ο Θεός .Ο πνευματικός δεν είναι μπαμπούλας που συνεχώς επιπληττει . Πολλές φορές η συγκατάβαση , η επιείκεια , η φιλανθρωπία ξεκουράζουν τον άνθρωπο . Φυσικά είναι απαραίτητη η "αυτοεκτίμηση " . Χωρίς εκτίμηση σε αυτό που κάνει κανείς δεν γίνεται τίποτα . Όμως αυτή η αυτοεκτίμηση
νά μήν είναι εγωιστική . Θα μπορούσαμε νά πούμε και εδώ νά είναι Χριστοκεντρική . Μόνο εξ αντανακλάσεως ο άνθρωπος νά αποκτά τα χαρακτηριστικά που τον κάνουν σπουδαίο . Δεν έχει απόλυτα άδικο η ψυχολόγος . Ίσως παίζουν ρόλο και οι κοινωνικές συνθήκες . Σήμερα ο δρόμος της αρετής χρειάζεται τόνωση δηλαδή το αντίθετο απο αυτό που κάνουν κάποιοι εξυπνούληδες παπάδες που αρχίζουν νά λοιδορούν την ευλάβεια ως υποκρισία και τά τοιαύτα μέ τό πρόσχημα οτι χτυπούν τον εγωισμό . Πώς είναι δυνατόν ένας άνθρωπος νά κάνει πνευματικο αγώνα άν δεν εκτιμά αυτό που κάνει και ο παπάς τον λοιδορεί . Αυτά τά πράγματα είναι αυτονόητα . Εγώ θά έλεγα κανείς χριστιανός νά μην επιτρέπει σε αυτούς τους παπάδες και ψυχολόγους νά του περνάνε αυτά τά ύπουλα μηνύματα που αποκάμνουν την ψυχή και την αποδυναμώνουν . Η ταπείνωση είναι κάτι που έχει γενναιότητα και λεβεντιά και δεν είναι συνώνυμο της συρρίκνωσης και μιζέριας . Υπο αυτή την έννοια ναί ο άνθρωπος πρέπει νά έχει αυτοεκτίμηση . Όλη η ποιμαντική της εκκλησίας αυτό τον σκοπό έχει νά αναδείξει την ομορφιά και την σπουδαιότητα της πνευματικής ζωής μέσα στην οποία κινούμενος ο άνθρωπος αποκτά και αυτοεκτίμηση .

Ο π. Σάββας μιλά για άλλο πράγμα εδώ και όχι για την αυτοεκτίμηση ως ψυχολογική κατάσταση του χριστιανού . Μιλά για το σπάσιμο του εγωισμού , για την έξοδο από τον ατομισμό του . Ο άγιος Πορφύριος συχνά έλεγε οτι δεν πρέπει νά χτυπά κανείς την οποιαδήποτε κακία κατακέφαλα , αλλά νά γεμίζουμε την ψυχή μας μέ την αγάπη του Χριστού και τότε όλες οι κακίες , όλα τά συμπλέγματα , όλες οι αδυναμίες φεύγουν και η ψυχή γίνεται δυνατή χωρίς μεμψιμοιρίες και μιζέρια .

Ανώνυμος είπε...

Και ο χριστιανός άνθρωπος είναι και διέπεται απο τους ψυχολογικούς νόμους .Χρειάζεται και ο ίδιος νά εκτιμά τον εαυτόν του και να τον εκτιμούν οι πέντε δέκα άνθρωποι γύρω του , άν καί νά μήν συμβαίνει δεν θά κάτσει νά πεθάνει . Τον γεμίζει η αγάπη του Θεού. Τό θέμα είναι νά μήν είναι εξαρτημένος από αυτή την σχέση εκτίμησης . Θά πρέπει νά μπορεί νά την προκαλεί δηλαδή νά είναι κάπως ζαμανφωτίστας , ανατρεπτικός της συμβατικότητας , ανεξάρτητος , γιατί απο ένα σημείο και μετά η ανάγκη της εκτίμησης μετατρέπεται σε δεσμά . Αυτό είναι μία άσκηση . Περί αυτού μιλά ο π. Σάββας , οτι δεν πρέπει νά διστάζουμε νά καταρρακώσουμε τό εγωιστικό μας είδωλο . Δεν μιλά για ανατροπή των ψυχολογικών νόμων . Άλλωστε στην πραγματική αυτοεκτίμηση , ως Χριστοκεντρική αντανάκλαση , φθάνει ένας άνθρωπος όταν θυσιάσει την ψυχή του δηλαδή τον παλαιό άνθρωπο . Η πνευματική ζωή χρειάζεται γενναιότητα και όχι μιζέρια .Δεν πρέπει νά διστάζουμε νά θάβουμε τον παλαιό άνθρωπο και τις επιθυμίες του, όπως ο σπόρος πρέπει νά σαπίσει για νά βλαστήσει . Όλα αυτά δεν περνούν παρά μέσα απο τον πόνο των ονειδισμών και απο την διάρρηξη της σχέσης εκτίμησης . Μακάριοι εστε όταν ονειδίσωσιν υμάς και είπωσιν πάν πονηρόν ρήμα . Πρέπει νά χάσει κανείς την ψυχή του για νά την κερδίσει . Φαίνεται αντιφατικό . Η πνευματική ζωή έχει τέτοιες αντιφατικότητες . Ο υψών εαυτόν ταπεινωθήσεται και ο ταπεινών εαυτόν υψωθήσεται ....Αυτές οι αλήθειες εκτός απο εσωτερικές πραγματικότητες είναι και γεγονότα της ζωής . Έχετε δεί κάποιοι υπερήφανοι άνθρωποι πώς μέσα στην ζωή ταπεινώνονται ;

Χρυσούλι μου ψυχολόγε , ούτε κατά διάνοιαν δεν μπορεί ο ψυχολόγος νά έχει την πείρα αυτών των πραγμάτων που έχει ο πνευματικός για την ανθρώπινη ψυχή . Δεν υπάρχει καλύτερος δάσκαλος για την ανθρώπινη ψυχή απο την ορθόδοξη θεραπευτική .

Ανώνυμος είπε...

Πολλές φορές οι παπάδες απο τους άμβωνες εκσφενδονίζουν καντήλια , θυμιατά και ό,τι βρούν μπροστά τους στα κεφάλια των θεούσων . Τους έχουν ένα άχτι φοβερό . Μήν τους δούν μπροστά τους . Τους εκνευρίζει το σουλούπι τους . Δεν χάνουν ευκαιρία νά τους το εκφράσου . Το πρόσωπό τους είναι σκυθρωπό , τό βλέμμα βλοσυρό , ο τρόπος απρόσιτος , ο λόγος απότομος . Ειδικά πρός τις γυναίκες . Χάθηκαν οι κάπως παρδαλές , οι κάπως ξέκωλες και ξέβυζες ;

Απάντηση : Είχαμε μία σκασίλα παπούλη μ' !

Ανώνυμος είπε...

Παρόλα αυτά μέ τρώει μία κρυφή αγωνία ! Εσύ τρελλέ μέ εκτιμάς ;

ΕΙΡΗΝΗ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΥ είπε...

Ευχαριστώ για την ανατροφοδότηση στην επισήμανσή μου. Η γνωστή παγίδα της ταύτισης της Ψυχολογίας με την Ψυχανάλυση ως τη μόνη θεραπευτική μέθοδο, είναι και εδώ παρούσα, δυστυχώς. Η επιφανειακή προσέγγιση τόσο της επιστήμης όσο και του πνευματικού βιώματος, απειλεί όλους μας... στώμεν καλώς και προπαντός με διάκριση... τολμώ να πω οτι δεν μιλάω ως άγευστη της πνευματικής ζωής ή με επιπολαιότητα και εμπάθεια, αλλά αυτά είναι πιο προσωπικές διαστάσεις. Μακάρι να υπάρχει πάντα γνώση και νοιάξιμο για το κάθε πρόσωπο ώστε να πορευόμαστε βάσει της ρεαλιστικής αποτίμησης των αναγκών του και να καθοδηγούμε σωστά.

Και πάλι θερμά ευχαριστώ για τη φιλοξενία και την ανταπόκριση από τους αναγνώστες σας στην παρέμβασή μου

Ανώνυμος είπε...

Κ. Θαλασσινού, δεν υπάρχει κανείς λόγος αντιπαλότητος των ψυχολόγων μέ τους ιερείς που επιτελούν το μυστήριο της Θείας Εξομολογήσεως . Και η επιστήμη
της ψυχολογίας στηρίζεται στην πείρα απο την παρατήρηση της ανθρώπινης ψυχής και μπορεί νά βοηθήσει τον άνθρωπο που το έχει ανάγκη , εκτός απο την συγχώρηση και την απαλλαγή του ανθρώπου απο τις ενοχές της αμαρτίας . Αυτό δεν είναι μία αυθυποβολή , αλλά μιά πραγματικότητα , ένα Μυστήριο . Αρκεί νά μήν είναι κανείς σαν τον ψυχολόγο κ. Νίκο Παλαβό ! Νομίζω οτι υπάρχει μία στροφή των ψυχολόγων στά διδάγματα της ορθοδόξου ψυχοθεραπευτικής και αυτό είναι πολύ παρήγορο !