Πήγαινα τον δρόμο δρόμο ακούγοντας Πωγωνίσιο, πολυφωνικό Τραγούδι...
«Όταν χορεύεις, γράφεις με ανεξίτηλα βήματα
τα συναισθήματά σου πάνω στη γη...» Κ. Καβάφης
Η Ήπειρος – το φτωχότερο χωράφι
της Ευρώπης, κατά την πρόσφατη στατιστική της ΕΟΚ, αλλά ίσως το πιο
πλούσιο από πολιτισμική άποψη, προσπαθεί να επιβιώσει πεισματικά εδώ και
15.000 -τουλάχιστον- χρόνια, αν και το επίσημο ελληνικό κράτος δέχεται
ότι η ιστορία του ξεκινά μόλις το 6000 π.Χ.
Το ιδιαίτερο μουσικό
του χαρακτηριστικό, η πεντατονική μουσική, είναι ίσως ό,τι πιο πολύτιμο
μάς παραδόθηκε από τον αρχαίο ηπειρώτικο λαό. Αυτό που οι λόγιοι
μουσικοί θεωρούν ως «μουσικό λάθος» ξεκίνησε από την Ήπειρο και
ταξείδεψε με τους ικανότατους Ηπειρώτες ναυτικούς, καραβανιέρηδες
εμπόρους και κτίστες-πετράδες, σ’ όλον τον κόσμο: Κεντρική Αφρική,
Ινδία, Καύκασο, Ιμαλάια, Νότια Κίνα, Πολυνησία, Περού, Ινδιάνους,
Λαπωνία, Γροιλανδία, Κέλτες, Ιρλανδία, κλπ. όπου είχε τη δύναμη και το
σθένος να σταθεί σαν αυτόνομη μουσική.
Τον Ηπειρώτη, ο χορός και ο
ήχος που τον συνοδεύει χαράσσουν την ψυχή του/της, αέναα και ανεξίτηλα
με τα ίδια ψηφία. Βαριά και «ασήκωτα» τα βήματα, χορός στρωτός και
μονότονος, που δεν εντυπωσιάζει οπτικά, αλλά συγκλονίζει τον εσωτερικό
κόσμο. Με τα πωγωνίσια τραγούδια γλεντάει ο ηπειρώτης/ηπειρώτισσα, με
αυτά αποχαιρετούσε τα παιδιά του για την ξενιτιά, τους κεκοιμημένους για τον άλλο κόσμο, με αυτά καλούσε την ψυχή των νεκρών προγόνων να έλθει να γλεντήσει μαζί με τους ζωντανούς.
«Την ξενιτιά, την ορφανιά, την πίκρα, την αγάπη,
τα τέσσερα τα ζύγιασαν, βαρύτερα ειν’ τα ξένα.
Πααίνουν ανύπαντρα παιδιά κι έρχονται γερασμένα.
Παρηγοριά έχει ο θάνατος και λησμονιά ο χάρος,
μα ο ζωντανός ο χωρισμός παρηγοριά δεν έχει».
Ένα από τα πιο γνωστά και όμορφα
Πωγωνίσια τραγούδια από την Ήπειρο. Χορεύεται «στα δύο» όπως ονομάζεται
στην Ήπειρο ή «στρωτό». Αποτελεί κατ' ουσίαν ένα τραγούδι της ξενιτιάς,
όπως και η πλειονότητα των τραγουδιών της Ηπείρου, αφού οι Ηπειρώτες
βίωσαν την ξενιτιά περισσότερο ίσως από κάθε άλλον Έλληνα.
Έχω αδυναμία στον Πωγωνίσιο ήχο!! Πολύ μ'αρέσει και με ξεκουράζει. ♫♪
Γιάννη μου το μαντήλι σου (Πωγώνι)
Γιάννη μου το μαντήλι σου τι το ’χεις λερωμένο;
βρε Γιάννη, Γιαννάκη μου βρε παλικαράκι μου.
Το λέρωσε η ξενιτιά, τα έρημα τα ξένα
βρε μανούλα μου κάψαν την καρδούλα μου.
Πέντε ποτάμια το ’πλυναν κι έβαψαν και τα πέντε
βρε Γιάννο, Γιαννάκη μου βρε παλικαράκι μου.
Κι έβαψαν και τη θάλασσα με όλα τα καράβια
βρε Γιάννο, Γιαννάκη μου βρε παλικαράκι μου.
«Πήγαινα Το Δρόμο Δρόμο» σε
Αφήγηση ποίησης του Μιχάλη Γκανά από τον Χάρη Κατσιμίχα με μουσική
υπόκρουση το παραδοσιακό Ηπειρώτικο τραγούδι (Μουσική: Παραδοσιακό) σε
εκτέλεση του Σέα Γκίκα.
Μια τέτοια νύχτα πριν από χρόνια
Κάποιος περπάτησε μόνος
Δεν ξέρω πόσα λασπωμένα χιλιόμετρα
Νύχτα και συννεφιά, χωρίς άστρα
Πήγαινε το δρόμο δρόμο...
♪♫
«Πήγαινα το δρόμο δρόμο» Από την εκπομπή της ΕΡΤ «Μουσικό Οδοιπορικό» με την Δόμνα Σαμίου, αφιέρωμα στην Ήπειρο, ΕΡΤ, 1977. Τραγουδάει και παίζει ηπειρώτικο ντέφι ο Ματθαίος Σταυρόπουλος. (Μουσική: Παραδοσιακό) Γαμήλιο τραγούδι με προέλευση από τα Ιωάννινα Ηπείρου.
Είναι δύσκολο να βρούμε τις ρίζες της Ηπειρώτικης πολυφωνίας στα ίχνη των αιώνων. Όλοι οι μελετητές συγκλίνουν στην άποψη για έναν πολιτισμό με βαθιές ρίζες που ξεκινά πριν εμφανιστεί η Βυζαντινή μουσική και φτάνει και σε προελληνικές ή αρχαϊκές εποχές με πολιτισμικές γέφυρες που ενώνουν τα Βαλκάνια με τη Νότια Ασία περνώντας από τον Καύκασο, τη Βόρεια Περσία, το Αφγανιστάν, τη Νότια Ινδία (Λ. Λιάβας, Άπειρος 1, 1998).
Η προέλευση και τις ομοιότητες με μουσικά ιδιώματα άλλων περιοχών του πλανήτη , η πεντατονική κλίμακα έρχεται από τα βάθη των αιώνων και κυριαρχεί σε πολλούς πολιτισμούς της Ασίας της ,Αμερικής και της Αφρικής. Στην Ευρώπη ξεχωρίζει στην μουσική παράδοση των Βαλκανίων (βλ. Brailoui (Ρουμανία), Αντώνης Λάβδας και Σπύρος Περιστέρης (Ελλάδα), B. Ktuta και ο S.Shetnui (Αλβανία κ.α.)
Είναι δύσκολο να βρούμε τις ρίζες της Ηπειρώτικης πολυφωνίας στα ίχνη των αιώνων. Όλοι οι μελετητές συγκλίνουν στην άποψη για έναν πολιτισμό με βαθιές ρίζες που ξεκινά πριν εμφανιστεί η Βυζαντινή μουσική και φτάνει και σε προελληνικές ή αρχαϊκές εποχές με πολιτισμικές γέφυρες που ενώνουν τα Βαλκάνια με τη Νότια Ασία περνώντας από τον Καύκασο, τη Βόρεια Περσία, το Αφγανιστάν, τη Νότια Ινδία (Λ. Λιάβας, Άπειρος 1, 1998).Το ταξίδι της εκπομπής ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΡΩΜΕΝΑ, αυτή τη φορά ξεκινάει από την Ήπειρο και συγκεκριμένα από την περιοχή του Πωγωνίου, στα Ελληνοαλβανικά σύνορα, εκεί όπου βρέθηκε ο φακός της εκπομπής και κατέγραψε τις τοπικές εσωτερικές δονήσεις και τις αφηγήσεις των κατοίκων, για ένα χορό που καθρεφτίζει τον πολιτισμό τους σε όλες του τις διαστάσεις. Τον Πωγωνίσιο.
Ο Πωγωνίσιος, είναι ο χορός που συμπυκνώνει για τους Ηπειρώτες την διαχρονική τραγουδιστική και μουσικοχορευτική έκφρασή τους, αφού συμπεριλαμβάνει και αγκαλιάζει την αρχαία Ελληνική παράδοση, με την ανημίτονη πεντατονική κλίμακα, αλλά και τη σύγχρονη μουσική ταυτότητα της περιοχής του Πωγωνίου, που έχει ως κύριο χαρακτηριστικό την «δωρικότητα», την λιτότητα και την ομαδικότητα.Ταξιδεύουμε στους δρόμους και στους τόπους όπου γεννιέται η μουσική. Στον Παρακάλαμο της Ηπείρου, για να συναντήσoυμε μια μεγάλη μουσική οικογένεια, την ξακουστή οικογένεια των «Χαλιγιάννηδων». Εκεί, συντελείται ένα μουσικό θαύμα. Είναι ο τόπος όπου γεννήθηκε και συντηρήθηκε μια μουσική παράδοση, η οποία έχει κατακτήσει την ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου και έχει επεκταθεί σε όλη την Ελλάδα χάριν στη μουσική παιδεία και αγωγή αρκετών οικογενειών του χωριού αυτού. Μία από τις κύριες μεγάλες μουσικές οικογένειες του Παρακάλαμου είναι οι Χαλιγιάννηδες. Πέντε γενιές τουλάχιστον από την οικογένεια αυτή είναι αφιερωμένες στην μουσική! Μικροί και μεγάλοι, με τα μουσικά όργανα στα χέρια τους, έχουν διασκεδάσει πόλεις και χωριά της Ηπείρου, δοξάζοντας την μουσική ταυτότητα της περιοχής τους, μαζί με το όνομά τους, που έγινε ξακουστό σε όλη την Ελλάδα.
Ο φακός της εκπομπής ερευνά διεισδυτικά στους χώρους όπου δημιουργείται αυτή η μουσική συντέλεια, για να αναδείξει τις διαστάσεις αυτού του σημαντικού μουσικού γεγονότος. Εισβάλει σε κάθε μία από τις πολλές οικογένειες των Χαλιγιάννηδων, για να καταγράψει από τους ίδιους, τόσο τις ιστορικές αναφορές για την εξέλιξη της τέχνης τους, όσο και τις μοναδικές εκτελέσεις τους στους ονομαστούς δρόμους του «Χαλιγιαννέϊκου» και του «Παρακαλαμιώτικου» παιξίματος. Εκείνων των στοιχείων και των ηχοχρωμάτων που τους κάνει να ξεχωρίζουν και να διαφοροποιούνται από πολλούς άλλους.
Η εκπομπή ερευνά ακόμη την κοινωνική διάσταση της προσφοράς των Χαλιγιάννηδων στις εκδηλώσεις της κοινωνικής ζωής, αφού χάριν στη δημιουργία τους, συντηρούνται και αναγεννιούνται μουσικές εκφράσεις οι οποίες αποτελούν αναπόσπαστα στοιχεία της δημιουργικής προβολής μας στο μέλλον.
Η κάμερα της εκπομπής αποτυπώνει συνδυαστικές εικόνες του τόπου που καθρεφτίζει την μουσική και των ανθρώπων που την γεννούν, συμπληρώνοντας έτσι μία σύνθεση ολοκληρωμένη για την «μουσική γεωγραφία» της Ηπείρου. 27 Αυγ 2017 | ΕΡΤ WebTVΑλησμονώ και χαίρομαι (Ήπειρος) Μια ορχήστρα αποτελείται από: μία κιθάρα, ένα μπάσο, ένα πιάνο και τύμπανα. Α! Και μία φωνή! Σωστά ;... -Λάθος! - Μια ορχήστρα μπορεί να αποτελείται από έξι φωνές που κάνουν τα πάντα!
- Aλησμονώ και χαίρομαι, θυμιούμαι και λυπιούμαι,
θυμήθηκα την ξενιτιά και θέλω να πηγαίνω.
Σήκω μάνα μ' και ζύμωσε καθάριο παξιμάδι.
Mε πόνους βάζει το νερό, με δάκρυα το ζυμώνει
και με πολύ παράπονο βάζει φωτιά στο φούρνο.
- Άργησε φούρνε να καείς και συ ψωμί να γένεις
για να περάσει ο κερατζής κι ο γιός μου ν' απομείνει.
Καημός δυσβάσταχτος η ξενιτιά,
για το λαό μας, έκανε πολλές ελληνικές οικογένειες κομμάτια. Μέγα
παράπονο για τους γονιούς και, κυρίως, για τη μάνα, να χάνει το παιδί
της. Παλαιότερα, το ταξίδι για μακρινά μέρη διαρκούσε πολύ, τα μέσα και
οι τρόποι επικοινωνίας ήταν ελάχιστα, κι αυτό έκανε τον πόνο αβάσταχτο.
Μόνο ένα γράμμα έφτανε κάπου-κάπου, κι αυτό αποτελούσε το μοναδικό
σημείο επαφής με τα αγαπημένα πρόσωπα στην ξενιτιά. Γονείς δε γνώρισαν
τις συζύγους των παιδιών τους, ούτε αγκάλιασαν, ποτέ, τα εγγόνια τους.
Αδέλφια, μέχρι και σήμερα, έχουν να ανταμώσουν 40 ή και 50 χρόνια.
Πολλοί από τους ξενιτεμένους μας δε γύρισαν ποτέ και θάφτηκαν σε ξένο
χώμα, καθώς η ξενιτιά τους κράτησε, για πάντα, κοντά της.
Μάθε την ιστορία και τις παραδόσεις του τόπου σου.
Είναι μία αόρατη αλυσίδα που κρατά τους ανθρώπους
«δεμένους» μεταξύ τους,και όσο πιο δεμένοι τόσο πιο δυνατοί!!
πηγή
2 σχόλια:
Ανώνυμος
είπε...
Μεγάλη μουσική, πραγματικό ταμείο ήχων, που σχεδόν εχουμε ξεχασει την ύπαρξή τους. Όμως... και ...μητρα παγκόσμια της πεντατονικης μουσικής... Έχουμε ανάγκη πραγματικά από... Fyromίτικα... μεγαλεία;
Δύο φορές στη ζωή μου έτυχε να σοκαριστώ κυριολεκτικά από ηπειρώτικα μοιρολόγια. Και οι δυο φορές έντονα σημαδιακές.
Η 1η, γύρω στο 1992, μάλλον Ιούνιος, εν μέσω εξεταστικής στο Πανεπιστήμιο, δεν πηγαίνω τελικά να δώσω το μάθημα (που διάβαζα μία εβδομάδα) γιατί μου δόθηκε η ευκαιρία να μπω στην Βόρειο Ήπειρο (μόλις είχαν πέσει τα ηλεκτροφόρα σιρματοπλέγματα που χώριζαν τους ελεύθερους Έλληνες από τους σκλαβωμένους στον αλβανικό κομμουνιστικό "παράδεισο").
Μετά από ατελείωτη σκόνη και 2-3 ώρες στην καρότσα ενός φορτηγού που μετέφερε βοήθεια από την μητρόπολη Κονίτσης, (του ηρωική αγωνιστή μητροπολίτη Σεβαστιανού) φθάσαμε στο ηρωικό χωριό Αλύκο (των Αγίων Σαράντα). Απίστευτες σκηνές πείνας στον κόσμο. Τα μικρά βορειοηπειρωτόπουλα όλα ξυπόλητα. Οι δρόμοι όλοι από χώμα. Ο κόσμος πάμφτωχος. Τα μικρά παιδιά έτρωγαν ηλιόσπορους για να ξεγελάσουν την πείνα τους (πρώτη φορά έβλεπα το άνθος με τους σπόρους στη ζωή μου)
Αφού μοιράσαμε τα τρόφιμα, μας ζήτησαν να πάμε στο κοιμητήριο, να κάνουμε τρισάγιο στα 3 παλικάρια που έπεσαν καθώς προσπαθούσαν να αποδράσουν προς την μητέρα Ελλάδα και σκοτώθηκαν από Αλβανούς (όλα αυτά ΠΡΙΝ πέσει ο κομμουνισμός). Οι τάφοι των παλικαριών ήταν εξαιρετικά προσεγμένοι -απίστευτη αντίθεση με την φτώχεια των Ελλήνων του χωριού. Τότε άρχισε το μοιρολόϊ από τις βορειοηπειρώτισσες μάννες. Μία μόνον λέξη: ΣΟΚ.
Τράβηξα τότε λίγες φωτογραφίες (τότε, με τα φίλμ, που μετρούσες κάθε στάση) αλλά εκείνο το συναίσθημα δεν μπορείς να το περιγράψεις, μπορείς μόνον να θυμάσαι το σοκ που το έζησες.
Τα χρόνια περνούσαν και 20 περίπου χρόνια αργότερα βρέθηκα και πάλι σε ένα άλλο ηρωικό χωριό της Β.Ηπείρου, στην Χειμάρα, σε μνημόσυνο του εθνομάρτυρα Αριστοτέλη Γκούμα. Μετά την απογοήτευση στο μικρό παρεκκλήσι όπου έγινε η Θεία Λειτουργία (επίτηδες "εκτόπισαν" το μνημόσυνο εκεί, και όχι στον κεντρικό ναό, όπου ο ιερέας είχε εντολή από τον δεσπότη να ΜΗΝ τελέσει μνημόσυνο! παρά μόνον τρισάγιο στον τάφο! Τελικά μετά από μία ώρα διαπραγματεύσεις και απειλών αναγκάστηκε ο ιερέας να κάνει "τρισάγιο" μέσα στο ναό! Η γελοιότητα και η προσβολή ενός εθνομάρτυρα για να ικανοποιηθεί το καπρίτσιο ενός δεσπότη και τα σχέδια του αρχιεπισκόπου του), καταλήξαμε στο μνήμα (εκεί, στο μνήμα, είχε μεταφερθεί και η προτομή του ήρωα, αφού και πάλι με την απαίτηση του δεσπότη, δεν λειτουργούσε η εκκλησία -ούτε καν για γάμους- στο προαύλιο της οποίας είχε αρχικά τοποθετηθεί η προτομή. Μαύρες σελίδες δεσποτοκρατίας και εθνικής προδοσίας από τον τοπικό μητροπολίτη Αργυροκάστρου-λογικά με άνωθεν εντολές από τον προϊστάμενο του).
Εκεί λοιπόν άκουσα το μοιρολόϊ της μητέρας του παλικαριού. Ήταν μεγάλης ηλικίας η γερόντισσα, αισθανόμουν όταν ήταν θέμα χρόνου με τόση ζέστη που είχε (ήταν Αύγουστος) να πάθει ανακοπή από την στεναχώρια και τον πόνο της.
Ίσως οι 2-3 πιο συγκινητικές στιγμές στη ζωή μου, σε μνημόσυνα/τρισάγια ...
Με την παρουσίαση των τραγουδιών της Ηπείρου, με κάνατε να τα θυμηθώ,
π. Ἰωάννης Ρωμανίδης: "Ἐλεύθερος κατὰ τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία εἶναι ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος βρίσκεται σὲ κατάσταση φωτισμοῦ"
Μονή Σπηλαίων του Πσκώφ
Μονή Σπηλαίων του Πσκώφ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΠΟ ΣΕΙΣΜΟ
«Χριστὸς μὲθ΄ἠμῶν στήτω» Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος όταν έγιναν οι μεγάλοι σεισμοί της Αντιόχειας και ήταν ακόμα ιερέας πριν γίνει Επίσκοπος είπε στους Χριστιανούς: Να πάτε να γράψετε όλοι επάνω στους τοίχους «Χριστός μεθ' ημών στήτω» και εννοούσε ότι: «Ο Χριστός είναι μαζί μας, σπίτι μου να σταθείς, όχι να πέσεις». Όσοι Χριστιανοί τον άκουσαν τα σπιτικά τους δεν έπεσαν.
ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ -(+) από τον μακαριστό π. Κωνσταντίνο Στρατηγόπουλο
Άσηπτη θεολογία ή θεολογία της μολύνσεως;_ Με αφορμή την μεγάλη αλλοίωση της Ορθόδοξου εμπειρίας των αγίων μας που συμβαίνει τον τελευταίο καιρό από Συνόδους ,Επισκόπους ,Ιερείς ,Λαϊκούς .Παρατηρούμε δε και εδώ στην παράγκα μας καθημερινά σχεδόν να "βομβαρδιζόμαστε από σχολαστή /ες" από ψυχοπαθολογικές απνευμάτιστες ερμηνείες απιστίας ,είπαμε , να ξαναθυμηθούμε δυο πολύ καλές τοποθετήσεις που εκφράζουν την Ορθόδοξη πίστη και με επιστημονικό λόγο ,προς στηριγμό, όσων κρατάμε ανοικτές τις ψυχές μας είτε υγιείς είτε άρρωστοι σωματικά .Και ας φωτίσει ο Θεός όσους αδυνατούν να έχουν καθαρό νου ,το έχουμε τόσο πολύ ανάγκη όλοι μας και για τα ερχόμενα...
Βαδίζοντας προς την αυτάρκεια
Σοβαρές και απειλητικές για τη ζωή παρενέργειες από τη χρήση μάσκας προσώπου
Η διοικούσα Εκκλησία της Ελλάδος δυστυχώς κινείται σε ολισθηρό έδαφος.
Όταν σε αφήνουν να πεθαίνεις απ την πείνα αλλά θέλουν να σε σώσουν από τον κορωνοϊο!
Η αδυναμία Επισκόπων να αντιληφθούν το διακύδευμα της κρίσης του κορόϊδο-ιού
.
Τα Χριστούγεννα στη λογική του Νέου Προγράμματος Σπουδών στα Θρησκευτικά
.
Οι Πατέρες της Εκκλησίας ως πρότυπα της Οικουμενικής Κινήσεως. Απάντησις εις τα κατάπτυστα δημοσιεύματα των Ζηλωτών ενάντια στο Κολυμπάριον
Σταράτες κουβέντες που οι οσφυόκαμπτες, μεγαλόσχημοι ρασοφόροι σκέφτονται, αλλά δεν λένε!
.
ΕΠΟΙΚΙΣΜΟΣ ΤΕΛΟΣ!
.
Σκέψεις με αφορμή κάποιες προτάσεις από το άρθρο του Δοσιθέου Τατάρνας
Σχόλια σε μερικές από τις θεολογικές θέσεις του Μεσσηνίας Χρυσοστόμου
Σχόλια σε θεολογικές θέσεις του Μεσσηνίας Χρυσοστόμου
.
Περί Διώ(χ)την το ανάγνωσμα...
Η παράγκα μας στο Rutube
ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ,ΦΙΛΟΙ
Το facebook της παράγκας
Μη διαλέξεις ένα δρόμο χωρίς εμπόδια, πιθανότατα δεν οδηγεί πουθενά
«Είδα ψυχές που έρεπαν με μανία στους σαρκικούς έρωτες. Αυτές λοιπόν αφού έλαβαν αφορμή μετανοίας από την γεύση του αμαρτωλού έρωτος, μετέτρεψαν αυτόν τον έρωτα σε έρωτα προς τον Κύριο. Έτσι ξεπέρασαν αμέσως κάθε συναίσθημα φόβου και εκκεντρίσθηκαν στην άπληστη αγάπη του Θεού. Γι αυτό και ο Κύριος στην αγνή εκείνη πόρνη (Λουκ. ζ΄37-40) δεν είπε ότι εφοβήθηκε, αλλά «ότι ηγάπησε πολύ» και κατόρθωσε εύκολα να αποκρούσει τον ένα έρωτα με τον άλλον.»
Αγίου Ιωάννου της'' Kλίμακος"
O ΚΥΡ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
Ancient Faith Radio - Orthodox
Are you Amazed?
Στηρίξτε τους πολύτεκνους
"Τα δέντρα που έχουν καρπούς πετροβολάνε" Θ.Κολοκοτρώνης
η τέχνη
Ο μεν βίος βραχύς, η δε τέχνη μακρή, ο δε καιρός οξύς, η δε πείρα σφαλερή, η δε κρίσις χαλεπή. Δει ου μόνον εαυτόν παρέχειν τα δέοντα ποιεύοντα, αλλά και τον νοσέοντα, και τους παρεόντας, και τα έξωθεν.
Kιβωτός του κόσμου
Λευτεριά στην Παλαιστίνη!
Αϊ σιχτίρ -για την «ελεύθερη» δημοσιογραφία,την καταστροφή του Γένους.
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΤΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΟΤΙ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΕΛΟ-ΓΙΑΝΝΗ
αλλά μην νοιώθετε «λύπη» που αντιγράφουμε τα δικά σας , χωρίς να σας ρωτήσουμε...
Για την παράγκα μας
είναι γ ε λ ο ι ό τ η τ α η λεγόμενη «δεοντολογία περί πνευματικών δικαιωμάτων!»
βρε αντε
Εθνική βιβλιοθήκη
Καλάμι-Aνεξάρτητη έκδοση onLine
Το χαμόγελο του παιδιού
Τα απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη
Παλαμάς
Χρωστάμε σε όσους πέρασαν ,θα ρθούνε, θα περάσουν,κριτές θα μας δικάσουν οι αγέννητοι και οι νεκροί.
Δεν συμμετέχω στον "σκοταδισμό" της παγκόσμιας οικολογικής ελιτείας
το ξέρασμα της υπεραξίας
Η εκδίκηση των γουρουνιών
Ερωτήσεις Χριστιανών σε Ισλαμιστές για τις πηγές του Ισλάμ
Όχι στη φίμωση των blogs
Γιάννης Τσαρούχης
Γενικά οι Έλληνες είναι αγράμματοι και αγνοούν τους θυσαυρούς της πατρίδας τους.Θα γίνουν θρήσκοι όσο μορφώνονται ,αντίθετα με άλλους που όσο μορφώνονται παύουν να είναι θρήσκοι.
ΣΥΛΛΟΓΗ ΥΠΟΓΡΑΦΩΝ
(κάντε κλίκ στην εικόνα)
ενάντια στη φασιστική νοοτροπία της Google
πάπα-Γιάννης Ρωμανίδης : «Από τώρα και στο εξής το πρόβλημα θα είναι οι Δεσποτάδες μας.
«Υπάρχουν δύο είδη θεολογίας: το έν -ευρέως γνωστόν κατά τους παρελθόντας αιώνας- είναι η επαγγελματική καθέδρα του πολυμαθούς, το άλλο η συσταύρωσις μετά του Χριστού, η γνώσις Αυτού εν τοις ενδομύχοις της καρδίας.
Το πρώτον είδος είναι προσιτόν εις το πλήθος των διανοητικώς πεπροικισμένων ανθρώπων, των προτιμώντων την φιλοσοφικήν προσέγγισιν της θεολογίας.
Η πραγματική δε πίστις εις την Θεότητα του Χριστού, ήτις εκφράζεται δια ζωής συμφώνου προς το πνεύμα των εντολών Αυτού, δεν είναι απαραίτητος δι’ αυτούς.
Το δεύτερον είδος είναι θεολογία ομολογίας, ήτις γεννάται δια του βαθέος φόβου του Θεού εν τω πυρί της φλογεράς μετανοίας, ήτις εισάγει εις την οντολογικήν πραγματικότητα δια της εμφανίσεως του Ακτίστου Φωτός.
Η ακαδημαϊκή θεολογία εν συνδυασμώ μετά της ζώσης πίστεως δίδει αγαθά αποτελέσματα. Ευκόλως όμως «εκφυλίζεται», αποβαίνει αφηρημένη θεωρία, παύει να είναι εκείνο, όπερ παρατηρείται εν τη ζωή των Αποστόλων, των Προφητών και των Πατέρων ημών, τουτέστιν άμεσος ενέργεια του Θεού εν ημίν …
Η Αγία Τριάς είναι Θεός Αγάπης. Η αγάπη, περί της οποίας γίνεται λόγος εν τω Ευαγγελίω, είναι άκτιστος ζώσα ενέργεια της ανάρχου Θεότητος. Ίδιον αυτής είναι να ενοί ημάς εν αυτώ τούτω τω είναι. ….. φυσική αύξησις εν τω Πνεύματι μέσω της διαμονής εν τω Θείω χώρω δια της τηρήσεως των εντολών του Χριστού.
Ο νους αίφνης αποκτά γνώσιν και εκφράζει αυτήν δι’ ανθρωπίνων όρων. Τούτο έρχεται ως λάμψις αστραπής, όταν η καρδία πυρούται δια της αγάπης. Τούτο είναι το “θαυμαστόν φως” της αιωνιότητος, εις το οποίον πάντες ημείς εκλήθημεν.
Η συσσώρευσις τοιούτων στιγμών ελλάμψεως της συνειδήσεως ημών εν τη πείρα της Εκκλησίας ωδήγησεν οργανικώς εις την σύνθεσιν αυτών εις έν όλον. Ούτως εμφανίζεται η πρώτη απόπειρα συστηματοποιήσεως της ζώσης θεολογίας, ήτις εγένετο υπό του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού, ανδρός ωσαύτως πλουσίου και κατά την προσωπικήν αυτού πείραν.
Η ματαίωσις της θαυμαστής αυτής αναβάσεως προς τον Θεόν … προέκυψεν εις εποχάς παρακμής της ζώσης πείραςδια της τάσεως υποβολής των δεδομένων της Αποκαλύψεως εις την κριτικήν του λογικού ημών, δια της στροφής προς την “φιλοσοφίαν της θρησκείας”. Έπακόλουθον τούτου είναι τα σχολαστικά συστήματα θεολογίας, εν τοις οποίοις επικρατεί η φιλοσοφία και ουχί το πνεύμα της ζωής.
Γέρων Σωφρόνιος Σαχάρωφ
«Πως είναι δυνατό να γίνει συζήτηση περί `της θέσεως του επίσκοπου Ρώμης στην Εκκλησία`, αφού ο `επίσκοπος-πάπας` Ρώμης δεν βρίσκεται στην Εκκλησία αλλά στην αίρεση, εκτός της Εκκλησίας;
Ως απαραίτητη προϋπόθεση της συζητήσεως περί της θέσεώς του στην Εκκλησία, δεν θα ήτο η επιστροφή του στην Εκκλησία; » Mητροπολίτης Ράσκας π. Αρτέμιος
Η Εκκλησία ως η καινή κτίση
Aνάθεμα Ρωσικής Εκκλησίας της Διασποράς κατά του Οικουμενισμού
Those who attack the Church of Christ by teaching that Christ's Church is divided into so-called "branches" which differ in doctrine and way of life, or that the Church does not exist visibly, but will be formed in the future when all "branches" or sects or denominations, and even religions will be united into one body;
and who do not distinguish the priesthood and mysteries of the Church from those of the heretics, but say that the baptism and eucharist of heretics is effectual for salvation; therefore, to those who knowingly have communion with these aforementioned heretics or who advocate, disseminate, or defend their new heresy of Ecumenism under the pretext of brotherly love or the supposed unification of separated
Christians, Anathema!
Mην παίρνετε τον εαυτό σας πολύ στα σοβαρά!!
Πως είπατε κυρ Γιάννη;
«.Ελπίζω ότι όσοι εξ' υμών συμμετάσχουν εις την Κυβέρνησιν θέλουν γνωρίσει μεθ' εμού ότι εις τας παρούσας περιπτώσεις, όσοι ευρίσκονται εις δημόσια υπουργήματα δεν είναι δυνατόν να λαμβάνουν μισθούς αναλόγως με τον βαθμό του υψηλού υπουργήματός των και με τας εκδουλεύσεις των, αλλ/ ότι οι μισθοί ούτοι πρέπει να αναλογούν ακριβώς με τα χρηματικά μέσα, τα οποία έχει η Κυβέρνησις εις την εξουσίαν της.»
«.εφ'όσον τα ιδιαίτερα εισοδήματά μου αρκούν διά να ζήσω, αρνούμαι να εγγίσω μέχρι και του οβολού τα δημόσια χρήματα,
ενώ ευρισκόμεθα εις το μέσον ερειπίων και ανθρώπων βυθισμένων εις εσχάτην πενίαν».
2 σχόλια:
Μεγάλη μουσική, πραγματικό ταμείο ήχων, που σχεδόν εχουμε ξεχασει την ύπαρξή τους.
Όμως... και ...μητρα παγκόσμια της πεντατονικης μουσικής...
Έχουμε ανάγκη πραγματικά από... Fyromίτικα... μεγαλεία;
Δύο φορές στη ζωή μου έτυχε να σοκαριστώ κυριολεκτικά από ηπειρώτικα μοιρολόγια. Και οι δυο φορές έντονα σημαδιακές.
Η 1η, γύρω στο 1992, μάλλον Ιούνιος, εν μέσω εξεταστικής στο Πανεπιστήμιο, δεν πηγαίνω τελικά να δώσω το μάθημα (που διάβαζα μία εβδομάδα) γιατί μου δόθηκε η ευκαιρία να μπω στην Βόρειο Ήπειρο (μόλις είχαν πέσει τα ηλεκτροφόρα σιρματοπλέγματα που χώριζαν τους ελεύθερους Έλληνες από τους σκλαβωμένους στον αλβανικό κομμουνιστικό "παράδεισο").
Μετά από ατελείωτη σκόνη και 2-3 ώρες στην καρότσα ενός φορτηγού που μετέφερε βοήθεια από την μητρόπολη Κονίτσης, (του ηρωική αγωνιστή μητροπολίτη Σεβαστιανού) φθάσαμε στο ηρωικό χωριό Αλύκο (των Αγίων Σαράντα).
Απίστευτες σκηνές πείνας στον κόσμο. Τα μικρά βορειοηπειρωτόπουλα όλα ξυπόλητα. Οι δρόμοι όλοι από χώμα. Ο κόσμος πάμφτωχος. Τα μικρά παιδιά έτρωγαν ηλιόσπορους για να ξεγελάσουν την πείνα τους (πρώτη φορά έβλεπα το άνθος με τους σπόρους στη ζωή μου)
Αφού μοιράσαμε τα τρόφιμα, μας ζήτησαν να πάμε στο κοιμητήριο, να κάνουμε τρισάγιο στα 3 παλικάρια που έπεσαν καθώς προσπαθούσαν να αποδράσουν προς την μητέρα Ελλάδα και σκοτώθηκαν από Αλβανούς (όλα αυτά ΠΡΙΝ πέσει ο κομμουνισμός).
Οι τάφοι των παλικαριών ήταν εξαιρετικά προσεγμένοι -απίστευτη αντίθεση με την φτώχεια των Ελλήνων του χωριού.
Τότε άρχισε το μοιρολόϊ από τις βορειοηπειρώτισσες μάννες. Μία μόνον λέξη: ΣΟΚ.
Τράβηξα τότε λίγες φωτογραφίες (τότε, με τα φίλμ, που μετρούσες κάθε στάση) αλλά εκείνο το συναίσθημα δεν μπορείς να το περιγράψεις, μπορείς μόνον να θυμάσαι το σοκ που το έζησες.
Τα χρόνια περνούσαν και 20 περίπου χρόνια αργότερα βρέθηκα και πάλι σε ένα άλλο ηρωικό χωριό της Β.Ηπείρου, στην Χειμάρα, σε μνημόσυνο του εθνομάρτυρα Αριστοτέλη Γκούμα.
Μετά την απογοήτευση στο μικρό παρεκκλήσι όπου έγινε η Θεία Λειτουργία (επίτηδες "εκτόπισαν" το μνημόσυνο εκεί, και όχι στον κεντρικό ναό, όπου ο ιερέας είχε εντολή από τον δεσπότη να ΜΗΝ τελέσει μνημόσυνο! παρά μόνον τρισάγιο στον τάφο! Τελικά μετά από μία ώρα διαπραγματεύσεις και απειλών αναγκάστηκε ο ιερέας να κάνει "τρισάγιο" μέσα στο ναό! Η γελοιότητα και η προσβολή ενός εθνομάρτυρα για να ικανοποιηθεί το καπρίτσιο ενός δεσπότη και τα σχέδια του αρχιεπισκόπου του), καταλήξαμε στο μνήμα (εκεί, στο μνήμα, είχε μεταφερθεί και η προτομή του ήρωα, αφού και πάλι με την απαίτηση του δεσπότη, δεν λειτουργούσε η εκκλησία -ούτε καν για γάμους- στο προαύλιο της οποίας είχε αρχικά τοποθετηθεί η προτομή. Μαύρες σελίδες δεσποτοκρατίας και εθνικής προδοσίας από τον τοπικό μητροπολίτη Αργυροκάστρου-λογικά με άνωθεν εντολές από τον προϊστάμενο του).
Εκεί λοιπόν άκουσα το μοιρολόϊ της μητέρας του παλικαριού. Ήταν μεγάλης ηλικίας η γερόντισσα, αισθανόμουν όταν ήταν θέμα χρόνου με τόση ζέστη που είχε (ήταν Αύγουστος) να πάθει ανακοπή από την στεναχώρια και τον πόνο της.
Ίσως οι 2-3 πιο συγκινητικές στιγμές στη ζωή μου, σε μνημόσυνα/τρισάγια ...
Με την παρουσίαση των τραγουδιών της Ηπείρου, με κάνατε να τα θυμηθώ,
Ένα μέλος της ομάδος του Παιδαγωγού.
Δημοσίευση σχολίου