Τελικά
η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος δεν τοποθετήθηκε
οριστικά για την εγκυρότητα των αποφάσεων της Συνόδου της Κρήτης αλλά
παρέπεμψε το θέμα για μελέτη σε επιτροπές. Με αυτό τον τρόπο κατόρθωσε
να αναβάλει την τελική απόφαση σε ευθετώτερο χρόνο και να κατασιγάσει
τις όποιες αντιδράσεις.
Αν
βάλουμε καλό λογισμό για την απόφαση της Συνόδου της Ιεραρχίας θα πούμε
ότι δίνει τη δυνατότητα να επισημανθούν τα αρνητικά σημεία της Συνόδου
της Κρήτης για να παραπεμφθούν για αναθεώρηση σε Πανορθόδοξη Σύνοδο που
θα συγκληθεί στο μέλλον.
Αν
αρνηθούμε να βάλουμε καλό λογισμό θα πούμε ότι με την παραπομπή του
θέματος σε επιτροπές στην πραγματικότητα η Ιεραρχία της Εκκλησίας της
Ελλάδος παρέπεμψε το θέμα στις Ελληνικές καλένδες και επέβαλε έμμεσα την
αποδοχή των αποφάσεων της Συνόδου της Κρήτης.
Δύσκολα μπορεί κάποιος να αποδώσει αγαθά ελατήρια στον Αρχιεπίκοπο Ιερώνυμο. Γι’ αυτό η δεύτερη εκδοχή φαίνεται πιο πιθανή.
Αν,
όμως, η Εκκλησία της Βουλγαρίας απέρριψε ήδη τη Σύνοδο της Κρήτης για
λόγους ουσίας και όχι απλά διαδικασίας και ομοφωνίας, όπως έκανε η
Εκκλησία της Αντιοχείας, τότε το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Ορθόδοξη
Εκκλησία σαν σύνολο θα υποχρεωθούν να καταλήξουν σε ένα συμβιβασμό για
να γίνουν καθολικά δεκτές οι αποφάσεις της Συνόδου της Κρήτης. Πολλώ
μάλλον θα καταστεί επιτακτική αυτή η ανάγκη αν το παράδειγμα της
Εκκλησίας της Βουλγαρίας ακολουθήσει η Εκκλησία της Γεωργίας και ίσως
και η Εκκλησία της Ρωσίας.
Με
αυτά τα δεδομένα η παραπομπή του θέματος σε επιτροπές από την Σύνοδο
της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος μπορεί να αποβεί τελικά θετική
ενέργεια ιδιαίτερα αν οι ιεράρχες που θα μελετήσουν τις αποφάσεις της
Συνόδου της Κρήτης καταλήξουν σε κατά Θεόν αποφάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου