Η «ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ» ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΨΥΧΟΛΟΓΟΥ
Κοσμοθεωρητική και «ψυχοθεραπευτική» Προσέγγιση.
ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «ΔΙΑΛΟΓΟΣ»
ΙΟΥΛΙΟΣ-ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2015, ΤΕΥΧΟΣ 81
ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ: Αντιαιρετικόν Εγκόλπιον
Το ανακαλύψαμε στο YouTube και το σχολιάζουμε κρατώντας για λόγους δεοντολογίας την ανωνυμία των εμπλεκόμενων προσώπων.
Πρόκειται για έναν Έλληνα Ορθόδοξο κληρικό, ο οποίος σχολιάζει από ραδιοφώνου το νεοεκδοθέν βιβλίο Έλληνος ψυχολόγου με τον οποίον συνδέεται προφανώς με μακρόχρονη φιλία.
Το video χρονολογείται προ διετίας και έχει διάρκεια 15 λεπτών, όμως παραμένει πάντα επίκαιρο, καθώς είναι χαρακτηριστικό για το πως η κοσμική ψυχολογία και ψυχοθεραπεία διεισδύουν στα σπλάχνα της Εκκλησίας.
Βλέποντας
το video, θα μπορούσαμε να σταθούμε σε πολλά… παραμένουμε όμως μόνο σε
τρία ενδεικτικά σημεία, τα οποία και παραθέτουμε χωρίς εκτεταμένο
σχολιασμό.
Στα 7:35 λεπτά του video, ο σχολιαστής αναφέρεται στην «ψυχοθεραπευτική δυναμική» του ψυχολόγου-συγγραφέα, ως εξής: «Ο
… κινείται από τον Δυτικό καταφατικό ορθολογισμό… μέχρι τον Ανατολικό
μυστικιστικό αποφατισμό των Πατέρων, των νηπτικών της Εκκλησίας… από τον Ιωάννη της Κλίμακος τον Σιναΐτη, στον Μάξιμο τον Ομολογητή και φτάνει μέχρι τον Καστανέντα και τον Κρισναμούρτι...».
Στα 8:26 λεπτά,
ο σχολιαστής αναφέρεται στον «ηρωικό πεσιμισμό» και στον μηδενισμό, που
κατ’ αυτόν χαρακτηρίζει τον ψυχολόγο-συγγραφέα: «αυτό που χαρακτήριζε όλους τους μεγάλους … αυτό που είχε ο Κάφκα, ο Καμύ … ο δικός μας εδώ ο Καζαντζάκης…».
Τέλος, στα 11:10 λεπτά, ο σχολιαστής αναφέρεται σ’: «αυτό το ρεύμα, το New Age … που υπάρχει σ’ αυτό το ρεύμα της Νέας Εποχής κι η Ψυχολογία, η διάσταση της Ψυχολογίας…».
Σχολιάζοντας επί τροχάδην τα ανωτέρω, διαπιστώνουμε ότι στη συνείδηση του σχολιαστή, οι Πατέρες της Εκκλησίας «μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι» με τους Καστανέντα και Κρισναμούρτι, όπου ο μεν Καστανέντα υπήρξε ο Δυτικός διαφημιστής μιας εν μέρει φανταστικής διάστασης του σαμανισμού και επηρέασε χιλιάδες ανθρώπους στις διδασκαλίες και πρακτικές της «Νέας Εποχής» του Υδροχόου, ο δε Κρισναμούρτι, υπήρξε ο εκλεκτός και νέος Αβατάρ-χριστός της θεοσοφιστρίας Αννί Μπεζάν, που δεν απεδέχθη τελικά τον ρόλο του «νέου Χριστού», όμως συνέχισε, δια των βιβλίων του, ως ένας διαφημιστής του Ινδουισμού στη Δύση.
Στον «…δικό μας Καζαντζάκη» δε θα επεκταθούμε, πέραν του ότι ήταν ένας μπερδεμένος υπαρξιακά άνθρωπος, διαστρεβλωτής της διδασκαλίας της Εκκλησίας, θεοσοφιστής και τέκτων.
Τέλος, στην τρίτη από τις αναφορές του σχολιαστή, είναι σαφές ότι η «Νέα
Εποχή» του Υδροχόου αποτελεί γι’ αυτόν -και προφανώς και για τον
εγκωμιαζόμενο ψυχολόγο-συγγραφέα- ένα ρεύμα μέσα στο οποίο ο ίδιος
εντάσσει την Ψυχολογία, κάτι που αποτελεί ειλικρινή δήλωση και δικαιώνει και την δική μας πίστη επί του θέματος.
Σίγουρα,
έχοντας επίγνωση της διδασκαλίας των Πατέρων, σχετικά με την ψυχή του
ανθρώπου, αρκούμεθα στην Μυστηριακή βίωση της ζωής της Εκκλησίας, ως μία
βίωση «Ορθόδοξης Ψυχοθεραπείας» και
δεν δελεαζόμεθα από φιλοσοφίες τύπου Καμύ και Κάφκα, πολύ περισσότερο
από σαμανισμό τύπου Καστανέντα και ινδουισμό τύπου Κρισναμούρτι ή άλλους
Δυτικού τύπου, νεοεποχίτικους προσανατολισμούς.
πηγή
πηγή
3 σχόλια:
Ο ΣΧΟΛΙΑΣΤΗΣ ΥΠΟΘΕΤΩ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΔΟΚΙΜΑΣΕΙ ΤΑ ΨΥΧΟΤΡΟΠΑ ΤΟΥ ΚΑΣΤΑΝΕΝΤΑ,ΚΑΙ ΚΑΤΕΛΗΞΕ ΕΚ ΠΕΙΡΑΣ ΣΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΟΤΙ Ο ΚΑΣΤΑΝΕΝΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΙΔΙΟ ΠΡΑΓΜΑ.
ΔΕΣΠΟΤΗ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΝΑ ΤΟΝ ΜΑΖΕΨΕΙ?
ASLAN
Το πρόβλημα με αυτού του είδους τις προσεγγίσεις είναι ότι εμφανίζεται η "μισή αλήθεια". Και αυτό είναι πολύ επικίνδυνο.
Ο π.Χ.Παπαδόπουλος λέει στις ομιλίες και στα κείμενά του ότι πέρασε δύσκολες φάσεις στη ζωή του, και ότι έπεσε σε λάθος ανθρώπους (εντός και εκτός εκκλησίας), που τον αποθάρρυναν και τον πλήγωσαν, έτσι ώστε "αναγκάστηκε" να ασχοληθεί με την ψυχολογία για να βρει απαντήσεις κυρίως στο θέμα του πόνου. Κάτι αντίστοιχο λέει και ο ψυχολόγος Ν. Καυκιός. Επίσης ο π.Χ.Κοπανάκης που παρουσιάζει ένα άλλο βιβλίο του Ν. Καυκιού, κινείται και αυτός στο ίδιο μήκος κύματος.
Ηλικιακά οι δυο ιερείς και επειδή μιλούν με γλώσσα αγάπης αποδοχής και κατανόησης είναι φυσικό οι νεότεροι να τους νιώθουμε "πιο κοντά μας", και να μας προσελκύουν σε σχέση με τον γνωστό παλαιότερο "ξύλινο λόγο" της εκκλησίας. Εδώ είναι όμως τώρα το μεγάλο πρόβλημα. Το ψεύδος επικρατεί λόγω κάποιας διαστρέβλωσης που προηγήθηκε.Ο ξύλινος λόγος (χωρίς την θεία Χάρη, με "απειλές" ή "ανταποδόσεις" άλλου τύπου, ξένες με το λόγο του Κυρίου των Αποστόλων και των Πατέρων), μετατράπηκε σε νομικισμό και δημιούργησε μικρούς και μεγάλους Φαρισαίους.
Όταν λέει για παράδειγμα ο π.Χ. Κοπανάκης ότι "προτιμώ ένα σύγχρονο παιδί με αναζητήσεις που έρχεται να κοινωνήσει από έναν άλλο που έρχεται τυπικά επειδή είναι Πάσχα ή από το 90% αυτών που η μόνη τους σχέση με το Θεό είναι να κάνουν ένα ευχέλαιο επειδή έπαθαν κάτι", επί της ουσίας έχει δίκιο. Δηλαδή επικρίνει την συμφεροντολογική και τυπική προσέγγιση του Θεού και λέει ότι προτιμά την ειλικρινή ενός νέου παιδιού ακόμα και αν αυτό ζει μέσα σε διάφορα πάθη (τα οποία οι ψυχολόγοι ονομάζουν "μέρος του εαυτού μας").
Από κει και πέρα όμως δεν μπορούμε να μείνουμε μόνο εκεί δηλ. στην αγάπη και αποδοχή του Θεού η οποία είναι δεδομένη έτσι κι αλλιώς.
Στην παραβολή του καλού Σαμαρείτη βλέπουμε να επιχέει στις πληγές του "εμπεσόντος στους ληστές" έλαιον και οίνον. Πρώτα το έλαιον (δηλαδή την ευσπλαχνία και άνευ όρων αγάπη του Θεού) αλλά ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ακολουθεί ο οίνος, Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ. Που μπορεί να πονάει αλλά χωρίς αυτόν δεν θεραπεύονται οι πληγές. Αντίθετα μολύνονται και επεκτείνονται και οδηγούν τελικά στο θάνατο.
Από τον λόγο των σύγχρονων ψυχολόγων-κληρικών λείπει η λέξη ΜΕΤΑΝΟΙΑ.
Πολλές φορές οι πτώσεις του ανθρώπου παραχωρούνται από το Θεό (όπως λέει ο Α. Νικόδημος) για να δει την πνευματική του κατάσταση και να μετανοήσει. Στην παραβολή βλέπουμε ότι όλοι ΚΑΤΕΒΑΙΝΑΝ πνευματικά. Ο ιερέας και ο λευίτης παρόλο που ήταν σε λάθος δρόμο, παρόλο που κατέβαιναν προς την Ιεριχώ (απώλεια), δεν το έβλεπαν γιατί θεωρούσαν ότι τηρούν τον Μωσαϊκό νόμο.
Αυτός που έπεσε στους ληστές και έμεινε ημιθανής (χωρίς εγώ, χωρίς εμπιστοσύνη στην δική του δύναμη σύμφωνα με τον Άγιο Νικόδημο, όπως ο Δαβίδ), ήταν ο μόνος που "κενώθηκε" πνευματικά έστω και με αυτό το "άθλιο μέσο της πτώσης" όπως λέει ο Άγιος (που το θεωρεί σαν το "έσχατο και άθλιο μέσο" όταν ο άνθρωπος δεν ταπεινώνεται και έχει μεγάλη υπόληψη του εαυτού του), δέχτηκε το δώρο της Σωτηρίας, την δικαιοσύνη την εκ πίστεως και όχι "την δική του". Έτσι σε αυτόν έγινε αλλαγή πορείας και αντί να καταλήξει στην Ιεριχώ (απώλεια) όπως οι δύο υποκριτές κατέληξε στο πανδοχείο (εκκλησία) και τελικά σώθηκε.
Όμως το τελικό νόημα όλων αυτών είναι Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ. Χωρίς αυτήν δεν υπάρχει Σωτηρία.
Οι ψυχολόγοι μένουν μόνο στην "χρησιμότητα" του λάθους θεωρώντας ότι "όλα είναι δρόμος" για να φτάσεις στην "αυτογνωσία" και την "αλήθεια". Δηλαδή "την δική σου αλήθεια". Η αλήθεια όμως δεν είναι υποκειμενική, δεν έχει καθένας μια δική του. Η αλήθεια είναι μία. Και σώζει ακριβώς γιατί είναι αλήθεια. Όποιος διαβάσει έστω και μια φορά με προσοχή την Καινή Διαθήκη μπορεί να ξεχωρίσει τον θολό και συγκεχυμένο σύγχρονο λόγο της ψυχολογίας (και μάλιστα με θρησκευτικό ένδυμα), από τον αληθινό αγιοπνευματικό λόγο αληθινής αγάπης του Κυρίου και των Αγίων, που ελέγχει και όχι απλώς θεραπεύει αλλά κάνει καινό τον άνθρωπο.
Τι Κρίμα! πνίγηκε μες το Λυβικό πελαο!
Δημοσίευση σχολίου