Χωράει ολάκερος ο δισκογραφικός και μουσικός πλούτος του Βασίλη Τσιτσάνη σε ένα βιβλίο;
Την απάντηση θα τη βρει κανείς στο ενδιαφέρον ανάγνωσμα που υπογράφει ο διδάκτωρ και συνθέτης Νίκος Ορδουλίδης με τίτλο «Η δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη (1936-1983)» και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις του Ιανού. Ενα βιβλίο που καταπιάνεται με τη μουσική του αξέχαστου Ελληνα δημιουργού και αποτελεί, όπως μας εξηγεί και ο συγγραφέας του, μια εξέλιξη του διδακτορικού του, που πραγματοποίησε στο πανεπιστήμιο του Leeds και συνιστά την πρώτη έρευνα παγκοσμίως για τον «άρχοντα του ρεμπέτικου».
«Είναι μια ανάλυση του έργου του Τρικαλινού συνθέτη με την οποία ασχολήθηκα πέντε ολόκληρα χρόνια, κατά την περίοδο που φοιτούσα στο βρετανικό πανεπιστήμιο. Μάλιστα, η έκδοση της διατριβής σε βιβλίο έγινε με πρωτοβουλία της οικογένειας Τσιτσάνη, η οποία με βοήθησε πάρα πολύ από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησα να καταπιάνομαι με το εν λόγω θέμα» αναφέρει στη «δημοκρατία» ο κ. Ορδουλίδης.
Χωρισμένο σε ευδιάκριτα κεφάλαια και υποενότητες, το βιβλίο, που απευθύνεται τόσο σε ειδικούς μουσικολόγους αλλά και απλούς λάτρεις της μουσικής, προσπαθεί να εξηγήσει το φαινόμενο «Τσιτσάνης» αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα και τον ρόλο που διαδραμάτισε ο συνθέτης στην εξέλιξη της ελληνικής λαϊκής μουσικής.
«Είναι μια σπάνια περίπτωση δημιουργού» εξηγεί ο κ. Ορδουλίδης. «Μας είχε αφήσει έναν μεγάλο αριθμό τραγουδιών, ενώ είχε συνεργαστεί και με όλους τους σπουδαίους ερμηνευτές. Σίγουρα όλα αυτά τον καθιστούν μοναδικό» τονίζει.
Στις 300 σελίδες του βιβλίου ακόμη παρουσιάζονται ιστορικές πληροφορίες σχετικά με τη μετεξέλιξη του λαϊκού ρυθμού, ενώ στο τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα της πολυετούς έρευνας, παρτιτούρες αλλά και σπάνιο φωτογραφικό υλικό του συνθέτη που απλόχερα παραχώρησε ο γιος του μουσικοσυνθέτη Κώστας Τσιτσάνης.
Χαρακτηριστικό είναι ακόμη ότι την επιμέλεια των κειμένων και την επιστημονική προσαρμογή των γραπτών από τα αγγλικά στα ελληνικά -καθότι η διατριβή είχε γίνει στην Αγγλία- έχει κάνει ένας από τους καλύτερους μελετητές του ρεμπέτικου, ο Κώστας Βλησίδης. «Η μελέτη αυτή εντάσσεται στον κλάδο της εθνικομουσικολογίας, έναν τομέα που γνωρίζει μεγάλη άνθηση στο εξωτερικό, όχι όμως και στην Ελλάδα» εξηγεί ο κ. Ορδουλίδης. «Προσπαθούμε να πείσουμε τους λαϊκούς μουσικολόγους στη χώρα μας ότι αξίζει να μπουν οι σπουδές αυτές στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας μας, αλλά, δυστυχώς, είμαστε ακόμη πολύ πίσω. Οι μεγάλοι σε ηλικία μουσικολόγοι πρέπει να αποδεχτούν ότι, όπως μπορούμε να αναλύσουμε τον Μπαχ, μπορούμε να αναλύσουμε και τον Τσιτσάνη».
Στο πλαίσιο του διδακτορικού αλλά και του βιβλίου, ο μελετητής ξεκίνησε να λειτουργεί μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων στην οποία παρουσιάζονται όλα τα τραγούδια του Τσιτσάνη. Πρόκειται για την www.tsitsanis-database.com, στην οποία περιλαμβάνονται 30.000 λήμματα.
*Το βιβλίο του Νίκου Ορδουλίδη με τίτλο «Η δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη (1936-1983)» κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τις εκδόσεις Ιανός.
Ο ρόλος του πιάνου στο λαϊκό τραγούδι
Παράλληλα με τις υπόλοιπες επαγγελματικές δράσεις του ο κ. Ορδουλίδης διδάσκει λαϊκό πιάνο στο ΤΕΙ Ηπείρου. Αυτό το μουσικό είδος βρίσκεται και στο επίκεντρο του νέου εγχειρήματός του με τίτλο «The eastern piano project», στο οποίο ο ταλαντούχος δημιουργός προσπαθεί να παρουσιάσει τον ρόλο του πιάνου στο ρεμπέτικο και στο λαϊκό τραγούδι. «Τον προσεχή Απρίλιο μάλιστα θα δώσω και το πρώτο ρεσιτάλ στο Κρατικό Ωδείο της Θεσσαλονίκης, στο "άντρο" θα λέγαμε της κλασικής μουσικής. Είναι αρκετά ενδιαφέρον, μια και το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ακούσει λαϊκά τραγούδια».
Γιώτα Βαζούρα
Την απάντηση θα τη βρει κανείς στο ενδιαφέρον ανάγνωσμα που υπογράφει ο διδάκτωρ και συνθέτης Νίκος Ορδουλίδης με τίτλο «Η δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη (1936-1983)» και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις του Ιανού. Ενα βιβλίο που καταπιάνεται με τη μουσική του αξέχαστου Ελληνα δημιουργού και αποτελεί, όπως μας εξηγεί και ο συγγραφέας του, μια εξέλιξη του διδακτορικού του, που πραγματοποίησε στο πανεπιστήμιο του Leeds και συνιστά την πρώτη έρευνα παγκοσμίως για τον «άρχοντα του ρεμπέτικου».
«Είναι μια ανάλυση του έργου του Τρικαλινού συνθέτη με την οποία ασχολήθηκα πέντε ολόκληρα χρόνια, κατά την περίοδο που φοιτούσα στο βρετανικό πανεπιστήμιο. Μάλιστα, η έκδοση της διατριβής σε βιβλίο έγινε με πρωτοβουλία της οικογένειας Τσιτσάνη, η οποία με βοήθησε πάρα πολύ από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησα να καταπιάνομαι με το εν λόγω θέμα» αναφέρει στη «δημοκρατία» ο κ. Ορδουλίδης.
Χωρισμένο σε ευδιάκριτα κεφάλαια και υποενότητες, το βιβλίο, που απευθύνεται τόσο σε ειδικούς μουσικολόγους αλλά και απλούς λάτρεις της μουσικής, προσπαθεί να εξηγήσει το φαινόμενο «Τσιτσάνης» αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα και τον ρόλο που διαδραμάτισε ο συνθέτης στην εξέλιξη της ελληνικής λαϊκής μουσικής.
«Είναι μια σπάνια περίπτωση δημιουργού» εξηγεί ο κ. Ορδουλίδης. «Μας είχε αφήσει έναν μεγάλο αριθμό τραγουδιών, ενώ είχε συνεργαστεί και με όλους τους σπουδαίους ερμηνευτές. Σίγουρα όλα αυτά τον καθιστούν μοναδικό» τονίζει.
Στις 300 σελίδες του βιβλίου ακόμη παρουσιάζονται ιστορικές πληροφορίες σχετικά με τη μετεξέλιξη του λαϊκού ρυθμού, ενώ στο τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα της πολυετούς έρευνας, παρτιτούρες αλλά και σπάνιο φωτογραφικό υλικό του συνθέτη που απλόχερα παραχώρησε ο γιος του μουσικοσυνθέτη Κώστας Τσιτσάνης.
Χαρακτηριστικό είναι ακόμη ότι την επιμέλεια των κειμένων και την επιστημονική προσαρμογή των γραπτών από τα αγγλικά στα ελληνικά -καθότι η διατριβή είχε γίνει στην Αγγλία- έχει κάνει ένας από τους καλύτερους μελετητές του ρεμπέτικου, ο Κώστας Βλησίδης. «Η μελέτη αυτή εντάσσεται στον κλάδο της εθνικομουσικολογίας, έναν τομέα που γνωρίζει μεγάλη άνθηση στο εξωτερικό, όχι όμως και στην Ελλάδα» εξηγεί ο κ. Ορδουλίδης. «Προσπαθούμε να πείσουμε τους λαϊκούς μουσικολόγους στη χώρα μας ότι αξίζει να μπουν οι σπουδές αυτές στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας μας, αλλά, δυστυχώς, είμαστε ακόμη πολύ πίσω. Οι μεγάλοι σε ηλικία μουσικολόγοι πρέπει να αποδεχτούν ότι, όπως μπορούμε να αναλύσουμε τον Μπαχ, μπορούμε να αναλύσουμε και τον Τσιτσάνη».
Στο πλαίσιο του διδακτορικού αλλά και του βιβλίου, ο μελετητής ξεκίνησε να λειτουργεί μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων στην οποία παρουσιάζονται όλα τα τραγούδια του Τσιτσάνη. Πρόκειται για την www.tsitsanis-database.com, στην οποία περιλαμβάνονται 30.000 λήμματα.
*Το βιβλίο του Νίκου Ορδουλίδη με τίτλο «Η δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη (1936-1983)» κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τις εκδόσεις Ιανός.
Ο ρόλος του πιάνου στο λαϊκό τραγούδι
Παράλληλα με τις υπόλοιπες επαγγελματικές δράσεις του ο κ. Ορδουλίδης διδάσκει λαϊκό πιάνο στο ΤΕΙ Ηπείρου. Αυτό το μουσικό είδος βρίσκεται και στο επίκεντρο του νέου εγχειρήματός του με τίτλο «The eastern piano project», στο οποίο ο ταλαντούχος δημιουργός προσπαθεί να παρουσιάσει τον ρόλο του πιάνου στο ρεμπέτικο και στο λαϊκό τραγούδι. «Τον προσεχή Απρίλιο μάλιστα θα δώσω και το πρώτο ρεσιτάλ στο Κρατικό Ωδείο της Θεσσαλονίκης, στο "άντρο" θα λέγαμε της κλασικής μουσικής. Είναι αρκετά ενδιαφέρον, μια και το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ακούσει λαϊκά τραγούδια».
Γιώτα Βαζούρα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου