Το γεγονός ότι αυτές τις μέρες έγινε πρώτη είδηση στις εφημερίδες και τα τηλεοπτικά κανάλια παγκόσμια, το ότι προχθές το BBC και το FOX είχαν ειδικά αφιερώματα σε αυτόν, φαίνεται να τον ενοχλεί. Με δηλώσεις του στο βρετανικό Τύπο και αποκλειστική συνέντευξή του στη «Standart», φαίνεται ότι ακόμα και μετά την εξαγορά της εταιρείας του από την Google έναντι πέραν των $400 εκατ. αναζητά την ησυχία και την κανονική συνέχεια της ζωής του ιδίου και της οικογένειάς του – με τα δύο παιδιά του ηλικίας 5 και 8 ετών να συνεχίζουν χωρίς ενόχληση και αλλαγή στη ζωή τους, να πηγαίνουν στο σχολείο της γειτονιάς.
Το BBC σε προχθεσινό του ρεπορτάζ εμφάνισε τον πρώτο του δάσκαλο, που τον είδε για πρώτη φορά να παίζει σκάκι –ήταν έξι ετών ο Ντέμης– οπότε και του ζήτησε να μπει στην ομάδα του Βόρειου Λονδίνου. Για να τον βλέπουν, στη συνέντευξη επιλογής, του έβαλαν τηλεφωνικό κατάλογο στην καρέκλα, ώστε να ψηλώσει και να τον βλέπουν οι άνθρωποι της επιλογής.
Αποδείκτηκε ο καλύτερος παίκτης της ομάδας των σχολείων και εξελίχθηκε γρήγορα σε ένα θαύμα του σκακιού, κερδίζοντας δεκάδες τουρνουά πριν που εκπροσώπησε την Αγγλία σε διαγωνισμούς. Από την ηλικία των 13, είχε φτάσει στα ανώτατα επίπεδα, κερδίζοντας το παγκόσμιο πρωτάθλημα της κατηγορίας του πέντε φορές.
«Δεν είναι ένα σόουμαν και κρατάει το κεφάλι χαμηλά», δήλωσε στο BBC καθηγητής του, διευθυντής του Ινστιτούτου Γνωσιακής Νευροεπιστήμης στο University College του Λονδίνου, όπου ο Ντέμης έκανε τη διδακτορική του διατριβή. Ήταν βασικός ερευνητής σε έρευνες που ασχολήθηκαν με τη μελέτη του εγκεφάλου και την επίδραση στη συμπεριφορά του ώστε να θεραπευτούν ασθένειες όπως η αμνησία, το Αλτσχάιμερ και μορφές καρκίνου. Υπήρξε συνεργαζόμενος ερευνητής στο ΜΙΤ και του Χάρβαρντ.
Να σημειωθεί ότι αποφοίτησε στα 16 του από το σχολείο και στα 17 του είχε ήδη ξεκινήσει σταδιοδρομία με τη δημιουργία παιγνιδιών υπολογιστών που είχαν τεράστια παγκόσμια επιτυχία και ίδρυσε τη δική του επιχείρηση, την Elixir Studios, που έδωσε μερικά από τα πιο γνωστά παιγνίδια υπολογιστών της δεκαετίας του ‘90, καθιερώνοντας και τα παιγνίδια εξομοίωσης με πραγματικές συνθήκες.
Δεν πρέπει να μας ξενίζει η συνέχεια. Το παιγνίδι που προκάλεσε το 1997 την προσοχή της παγκόσμιας κοινότητας στο σκάκι – μεταξύ του υπερυπολογιστή της IBM Deep Blue και του Ρώσου παγκόσμιου πρωταθλητή Γκάρι Κασπάροφ, προκάλεσε το ενδιαφέρον του Ντέμη και ενδεχομένως να έδωσε την καθοριστική κατεύθυνση για τον ίδιο, στον τομέα των νευροεπιστημών και της τεχνητής νοημοσύνης.
Είναι δυνατό ένας άνθρωπος, ντυμένος με ένα απλό παντελόνι και μισοφθαρμένο πουλόβερ και κασκόλ, να μπορεί να αλλάξει τον κόσμο; Αυτό διερωτάται και ο δημοσιογράφος της βρετανικής «Standart», στον οποίο ο Ντέμης παραχώρησε χθες συνέντευξη –την πρώτη και μοναδική– όπως είπε ο ίδιος, εξηγώντας ότι μίλησε για να πει ότι για τον ίδιο τίποτα δεν άλλαξε.
Παππούς από Αμμόχωστο, πατέρας τραγουδιστής
Ο Ντέμης Χασάμπης είναι παντρεμένος στο Λονδίνο -η σύζυγός του είναι μοριακή βιολόγος- και έχει δύο παιδιά, πέντε και οκτώ ετών. Ο παππούς του ήταν από την Αμμόχωστο και ο πατέρας του εργάστηκε στο Λονδίνο ως τραγουδιστής και συνθέτης. Η μητέρα του κατάγεται από τη Σιγκαπούρη. Το ενδιαφέρον για το σκάκι άρχισε στην ηλικία των τεσσάρων ετών, όταν έπαιζε με τον παππού του και πολύ σύντομα νικούσε. Το πρώτο πράγμα που αγόρασε με τα λεφτά του βραβείου του πρώτου διαγωνισμού σκακιού που κέρδισε ήταν ένας υπολογιστής. Του αρέσει να μαγειρεύει και κυρίως να παρακολουθεί ποδόσφαιρο, να παίζει σκάκι ή πόκερ.
Η πολύτιμη εταιρεία που…ακόμη δεν παρήγαγε τίποτε
Eντύπωση προκαλεί -και διεθνώς- το γεγονός ότι η πολύκροτη Google έδωσε $400 εκατ. για να εξαγοράσει την εταιρεία που μόλις προ τριετίας δημιούργησε ο Ντέμης Χασάμπης, την DeepMind, εφόσον μάλιστα μέχρι τώρα η εταιρεία αυτή δεν έχει δώσει κανένα προϊόν.
Η απάντηση έρχεται από το γεγονός ότι η DeepMind, ειδικεύεται στην τεχνητή νοημοσύνη, και προσπαθεί να αναπτύξει υπολογιστές που να «σκέφτονται» αυθόρμητα, όπως τους ανθρώπους, αντί να προγραμματίζονται εκ των προτέρων και να εκτελούν δοσμένες εντολές.
Η DeepMind στελεχώθηκε από νευροεπιστήμονες και μηχανικούς υπολογιστών που επικέντρωσαν την προσπάθειά τους στην εξέλιξη της τεχνολογίας και την ιατρική έρευνα με στόχο τη δημιουργία μηχανών που να μπορούν να μιμηθούν την ικανότητα του εγκεφάλου να βελτιώσει τις επιδόσεις του και με τον τρόπο αυτό να θεραπευθεί από ασθένειες. Επίσης, ένας συναφής στόχος ήταν η ανάπτυξη υπολογιστών που να σκέφτονται σαν τους ανθρώπους. Η κατανόηση του κλίματος στη Γη, η μακροοικονομία, είναι τομείς που θα εξελιχθούν με βάση την τεχνητή νοημοσύνη, πέραν της θεραπείας ασθενειών, σύμφωνα και με τον ίδιο τον Ντέμη Χασάμπη.
Μεγάλες εταιρείες παγκόσμια βρίσκονται σήμερα σε έναν αγώνα δρόμου για να είναι πρώτες που θα δημιουργήσουν προϊόντα τέτοιας προηγμένης τεχνολογίας. Να θυμίσουμε ότι η Google δημιούργησε δικό της τμήμα ρομποτικής με δαπάνη $750 εκατ., ενώ στοχεύει στην εξέλιξη μηχανής αναζήτησης που θα λειτουργεί στη βάση της τεχνητής νοημοσύνης. Το γεγονός ότι και το Facebook διαπραγματευόταν την εξαγορά της εταιρείας του Ντέμη Χασάμπη δεν είναι βέβαια άσχετο.
Φιλελεύθερος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου