Ένας
ακόμη άγιος, ο οποίος έζησε στις ημέρες μας και μάλιστα, θαυματουργός
και που δεν έγινε ευρύτερα γνωστός, είναι ο όσιος Σάββας ο νέος, ο εν
Καλύμνω Δωδεκανήσου.
Ο
άγιος Σάββας υπήρξε συνασκητής και διακονητής -επί 2ετίαν περίπου στην
Αίγινα- του μεγάλου αγίου του αιώνα μας Νεκταρίου, Επισκόπου
Πενταπόλεως, τον οποίον και εκήδευσε. Ο αοίδιμος ιερομόναχος Σάββας
(1862-1948) διετέλεσε εφημέριος της Γυναικείας Ιεράς Μονής Αγίων Πάντων
Καλύμνου, και πνευματικός πατέρας επί 22 έτη των Καλυμνίων, με
πανθομολογούμενη ανεπίληπτη και θεάρεστη βιοτή. Αναδείχθηκε θαυμαστά
μέγας νηστευτής, εργάτης της νοεράς προσευχής και προστάτης των πτωχών
και αδυνάτων. Διέπρεψε δε σε οσιότητα και αγιότητα βίου.
Ο
σιωπηλός, ενάρετος, καθαρός και ταπεινός στην καρδιά ασκητής πατήρ
Σάββας μετέστη προς Κύριον, την 7η Απριλίου 1948, σε ηλικία 86 ετών. Οι
Καλύμνιοι με μεγάλη, ανέκφραστη λύπη κήδευσαν τον πνευματικό τους
πατέρα, αλλ' αγάλλονταν, διότι πίστευαν ότι είναι άγιος και θα ήταν
έκτοτε ο προστάτης τους και μεσίτης τους στον Χριστό.
Και
πράγματι, η αγιωσύνη του επιβεβαιώθηκε και επισφραγίσθηκε και με θεϊκά
σημεία, τα οποία εμφανίσθηκαν κατά την ανακομιδή του ιερού λειψάνου του,
την 7-4-1957. Τα οστά του τρισμακαρίου οσίου ευρέθηκαν συναρμολογημένα
κι τα άμφιά του αδιάλυτα, παραδόξως δε από τον τάφο του εξεχέετο
ιδιάζουσα ευωδία. Το πάντιμο λείψανό του τοποθετήθηκε σε λάρνακα και
αποτελεί τον ανεκτίμητο θείο θησαυρό της Ιεράς Μονής Αγίων Πάντων, της
νήσου Καλύμνου, αλλά και όλης της Ορθοδοξίας.
Ο
όσιος Σάββας, μετά την μετάστασή του στους Ουρανούς, ετέλεσε άπειρα
θαύματα εντός και εκτός της πατρίδας μας. Δικαίως, λοιπόν, τη φωτοφόρο
αυτή λυχνία του Παναγίου Πνεύματος, την καθαροτάτη μυροθήκη της χάριτος,
τον θεοφιλέστατο πατέρα ημών Σάββα τον νέο, τον έλκοντα την καταγωγή
από την Ανατολική Θράκη, το Οικουμενικό Πατριαρχείο, με Συνοδική Πράξη
του, το παρελθόν έτος 1992, ήτοι 44 μόνον έτη μετά την εκδημία του προς
Κύριον, κατέταξε εις το Αγιολόγιο της Εκκλησίας μας. (Σχετική η υπ'
αριθ. 2534/8-5-1992 εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της
Ελλάδος).
Προκειμένου
να τιμήσουμε τον νεώτερον αυτόν άγιον της Πίστεώς μας, αλλά και για να
γίνει γνωστός στο ευρύτερο πλήρωμα της Ορθοδοξίας, εζητήσαμε και ελάβαμε
αρμοδίως την έγκριση-ευλογία, για να καταχωρίσουμε στο παρόν,
συνοπτικώς, πληροφοριακά στοιχεία περί του βίου και των θαυμάτων του
οσίου, από το βιβλίο που εξέδωκε η Ιερά Μονή Αγίων Πάντων Καλύμνου, «Ο
ΑΓΙΟΣ ΣΑΒΒΑΣ Ο ΕΝ ΚΑΛΥΜΝΩ».
Ι. Μονή Αγίων Πάντων
Ηγουμένη μοναχή Κυπριανή, Μοναχαί 8, τηλ. 22430– 28991.
Πάνω
από το λιμάνι της Πόθιας στην Κάλυμνο βρίσκεται η Ιερά Μονή Αγ. Πάντων.
Ιδρυτής της υπήρξε κατά το τέλος του 19ου αιώνα ο ασκητικός Ιερομόναχος
Ιερόθεος Κουρούνης με μια μικρή γυναικεία Μοναχική αδελφότητα , της
οποίας προίστατο η ταπεινή Γερόντισσα Θέκλα. Δύο χρόνια μετά την κοίμηση
του π.Ιεροθέου, κατά την πρόρρησή του, το 1926 ήλθε στη Μονή μια άλλη
οσιακή μορφή ο π.Σάββας ο Χοτζεβίτης ο οποίος έμελλε να σφραγίσει με την
παρουσία του και την οσιακή του κοίμηση τόσο τη Μονή όσο και ολόκληρο
το νησί της Καλύμνου. Η Μονή συγκροτήθηκε επίσημα δια Μητροπολιτικής
Πράξης του τότε Μητροπολίτου Κυρού Ισιδώρου το 1952 και ενθρονίζεται ως
Ηγουμένη η Γερόντισσα Φιλοθέη. Σημαντικό το πνευματικό της έργο από της
ιδρύσεως της, ιδιαίτερα δε την περίοδο της Ιταλοκρατίας , έως σήμερα.
Ιδιαίτερα δε μετά την ανακομιδή του άφθαρτου ιερού λειψάνου του Αγ.Σάββα
στη Μονή προσέρχεται κάθε πονεμένη ψυχή που ζητάει ανάπαυση και τις
πρεσβείες του Αγίου. Η Ιερά Μονή εορτάζει την 5η Κυριακή των Νηστειών και την Κυριακή των Αγίων Πάντων.
|
ΚΑΤΑΓΩΓΗ - ΜΟΡΦΩΣΗ - ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ
Ο θεόφρων
πατήρ ημών Σάββας ο νέος, ο εν Καλύμνω, γεννήθηκε το έτος 1862 στην
Ηρακλείτσα (αναφέρεται και η Γάνου Χώρα της περιφερείας Αβδίμ) της
ανατολικής Θράκης, από πτωχούς γονείς, τον Κωνσταντίνο, που ασκούσε το
επάγγελμα του μικροπωλητού και τη Σμαραγδή. Ήταν μοναχοπαίδι και κατά το
βάπτισμα έλαβε το όνομα Βασίλειος.
Από μικράς ηλικίας ήταν πιστός και ευσεβής, αλλά και ένθερμος εραστής της αγγελικής μοναχικής ζωής.
Αφού
τελείωσε τα εγκύκλια μαθήματα και φύλαξε τον εαυτό του καθαρό από κάθε
μολυσμό, δεν συνέχισε τις σπουδές του στο γυμνάσιο, είτε διότι δεν είχε
τη δύναμη ο πατέρας του, είτε διότι ο ίδιος ο Βασίλειος δεν είχε διάθεση
περαιτέρω μορφώσεως. Κατόπιν τούτου, οι γονείς του του άνοιξαν ένα
μικρό κατάστημα.
Ο
Βασίλειος, άγοντας το 12ο έτος της ηλικίας του, διαπίστωνε καθημερινά,
ότι το επάγγελμα που ασκούσε δεν ήταν στη φύση του. Έπρεπε, λοιπόν, να
κόψει το δεσμό που του δημιουργούσε αυτό με τον υλικό κόσμο και να
προχωρήσει στο πέλαγος της χάριτος του Θεού. Ήθελε να ζήσει για τον
Χριστό και μόνο. Η μητέρα του, μόλις πληροφορήθηκε τους πόθους του τον
εβεβαίωσε ότι «αν το κάνεις αυτό θ' αποθάνω».
ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΠΕΙ ΤΑ ΕΓΚΟΣΜΙΑ
Στην
απαλή ηλικία των 12 ετών αντιμετωπίζει τον μέγα τούτο προβληματισμό. Η
έλξη του Θεού είναι ισχυρότατη, όπως και η κλίση του. Το «φύγε και
σώζου» κυριάρχησε και έτσι, μία ημέρα ιστορική, αλλά και λαμπρή,
έβαλε το κλειδί του καταστήματος κάτω από μία πέτρα και κατέβηκε στο
λιμάνι για να πραγματοποιήσει την απόφασή του. Ως ελάφι τώρα,
κατευθύνεται προς το ευώδες περιβόλι της Παναγίας, το Άγιο Όρος. Εκεί,
εγκαταβιώνει στη Σκήτη της Αγίας Άννης, όπου και απολαμβάνει τους
πρώτους καρπούς των ιερών πόθων του. (Κατ' άλλη γνώμη, που στηρίζεται σε
διηγήσεις, πρώτα πήγε στα Ιεροσόλυμα). Στη Σκήτη αυτή δέχθηκε το βάρος
της μοναστικής δοκιμασίας επί 12 έτη (κατ' άλλους επί 6 έτη) και
ασκήθηκε στο έργο της αγιογραφίας και της βυζαντινής μουσικής.
Επισκέπτεται ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΠΕΝΤΑΠΟΛΕΩΣ ΣΤΗΝ ΑΙΓΙΝΑ
ΜΕΤΑΒΑΙΝΕΙ ΣΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ
Μετά
από προσευχή παίρνει την απόφαση να πάει στα Ιεροσόλυμα. Διέρχεται από
την γενέτειρά του, επισκεπτόμενος δε τους γονείς του, αναγνωρίζεται από
κάποιο σημάδι του μετώπου του. Ο πειρασμός θερμαίνεται και πάλι. Πάλι
εμπόδια από τη μητέρα του. Φεύγει ο ακτήμων με τη βοήθεια πλουσίου
ανδρογύνου, που πηγαίνει στους Αγίους Τόπους. Ως χρόνος αφίξεώς του στα
Ιεροσόλυμα αναφέρεται το έτος 1887, σε έγγραφο του Αρχιγραμματέως του
ομωνύμου Πατριαρχείου. Αφού προσκύνησε με δέος και ευλάβεια τους Αγίους
Τόπους, εισέρχεται στην ιστορική Μονή του Χοτζεβά και γίνεται αδελφός
αυτής.
ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΟΝΑΧΟΣ ΚΑΙ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ
Μετά
τριετή ενάρετο και οσιακό βίο στη Μονή αυτή κείρεται το έτος 1890
Μοναχός. Οπλισμένος με την αγιαστική χάρη και θωρακισμένος με την
αήττητη πανοπλία του αγγελικού σχήματος, το 1894 αποστέλλεται από τον
Καθηγούμενο της Μονής στο Άγιο Όρος για να ασκηθεί στην Ιερά Σκήτη της
Αγίας Άννης, υπό την καθοδήγηση του αειμνήστου Αρχιμανδρίτου Ανθίμου,
εις την αγιογραφία, προφανώς να ειδικευθεί στην τέχνη. Επανέρχεται μετά
3ετίαν στην Ι. Μ. Χοτζεβά και το 1902 προχειρίζεται σε διάκονο και το
επόμενο έτος σε πρεσβύτερο. Διατελεί επί ένα έτος (1906) εφημέριος της
Θεολογικής Σχολής του Τιμίου Σταυρού, όπου γνωρίζεται με το Χρυσόστομο
Παπαδόπουλο, τον μετέπειτα καθηγητή του Πανεπιστημίου και Αρχιεπίσκοπο
Αθηνών και πάσης Ελλάδος. Ο Χρυσόστομος Παπαδόπουλος ως Αρχιεπίσκοπος
Αθηνών, αποφαινόμενος περί του Αγίου Σάββα, πριν ακόμα κοιμηθεί και
αναγνωρισθεί η αγιότητά του, έλεγε στον Καλύμνιο φίλο του Γεράσιμο
Ζερβό: «Να ξέρεις, Γεράσιμε, ότι ο πατήρ Σάββας είναι άγιος άνθρωπος».
Το 1907 επανέρχεται στην Ιερά Σκήτη της Αγίας Άννης Χοτζεβά και
ασχολείται, παράλληλα προς την έντονη πνευματική ενάσκησή του, με το
ευλογημένο εργόχειρο της αγιογραφίας.
ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Το
1916, ύστερα από 26 χρόνια περίπου παραμονής στους Αγίους Τόπους
επέστρεψε στην Ελλάδα. Έτσι σφραγίζει μια ωραία ασκητική ζωή, πλήρη
πνευματικής καρποφορίας. Έφυγε από την έρημο του Ιορδάνου, όπου ζούσε
«ως υψιπέτης αετός», τρεφόμενος ως πτηνό με μια κουταλιά βρεγμένο σιτάρι
την ημέρα και νερό από τον ποταμό, διότι οι Άραβες πολεμούσαν τον
ευλογημένο ερημικό βίο. Ευρισκόμενος στην Ελλάδα αναζητεί νέα γη
ασκήσεως. Κατά το έτος της επιστροφής του, φαίνεται ότι μετέβη στη νήσο
Πάτμο. Αφού παραμένει εκεί επί 2 έτη περίπου, πηγαίνει στο Άγιο Όρος,
απ' όπου κατέρχεται στην Αθήνα για να αγοράσει υλικά αγιογραφίας. Κατά
το διάστημα αυτό και μέχρι μεταβάσεώς του στην Αίγινα φαίνεται ότι
μετέβη στο ξερονήσι Παραμπόλα και στην Ύδρα.
Στην
Αθήνα συναντά υποτακτικό του Αγίου Νεκταρίου, ο οποίος τον πληροφορεί
ότι τον αναζητεί. Απ' αυτό συνάγεται, ότι οι δύο άγιοι είχαν προηγούμενη
γνωριμία. Από την Αθήνα λοιπόν, πηγαίνει στην Αίγινα, όπου διακονεί τον
άγιο Νεκτάριο μέχρι την κοίμησή του. Η μετά του αγίου Νεκταρίου
συγκαταβίωσή του συνέβαλε πολύ στην περαιτέρω πνευματική πρόοδο του
οσίου. Εγνώρισε την αυστηρά άσκηση του αγίου Νεκταρίου, τους πολέμους
των μικρών ανθρώπων, αλλά και την αναμφισβήτητη αρετή του, την
παροιμιώδη ταπείνωση και απλότητά του.
Είδε
τη θεία κοίμησή του, η οποία εβεβαίωσε την ευαρέσκεια προς αυτόν του
Πανάγαθου Θεού με τα έκδηλα σημεία του αγίου μύρου και της ευωδίας, αλλά
κυρίως της θαυματουργικής χάριτος. Εις την Αίγινα παραμένει μέχρι το
έτος 1926. Αναχωρεί για την Αθήνα, διότι στη Μονή προσέρχεται πολύς
κόσμος και ο θόρυβος τον κουράζει. Στην Αθήνα συναντά τον Γεράσιμο
Ζερβό, ο οποίος τον φιλοξενεί στο σπίτι του και τον πείθει τελικά να
μεταβεί στην Κάλυμνο.
ΜΕΤΑΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΜΝΟ
Το
ίδιο έτος (1926) φθάνει στην Κάλυμνο, όπου μετά από κάποια
έρευνα-περιπλάνηση εγκαταβιώνει οριστικά στην Ιερά Μονή Αγίων Πάντων. Σ'
αυτή τη Μονή, της οποίας τυγχάνει κτίτορας, είχε ασκητεύσει και ο
ενάρετος και διορατικός Ιερομόναχος π. Ιερόθεος Κουρούνης. Ο θεσπέσιος
αυτός λειτουργός του Υψίστου, προ της κοιμήσεώς του, παρηγορώντας τις
λυπημένες αδελφές είπεν: «ότι μετ' ολίγον θα έλθη εδώ ανώτερός μου». Και
πράγματι επαληθεύθηκαν τα λόγια του. Ο π. Σάββας, ευθύς μετά την
εγκατάστασή του στην Ιερά Μονή των Αγίων Πάντων, κτίζει με τη βοήθεια
του Γεράσιμου Ζερβού τα επάνω κελλιά και αρχίζει μία έντονη πνευματική
ζωή. Αγιογραφεί, τελεί τα θεία Μυστήρια και τις ιερές Ακολουθίες,
εξομολογεί, διδάσκει με το στόμα και το παράδειγμά του και βοηθεί χήρες,
ορφανά και φτωχούς. Ζει με ταπείνωση, άσκηση και προσφορά, ώστε το
αγγελικό παράδειγμά του να ενθυμούνται με δάκρυα και συγκίνηση όσοι τον
εγνώρισαν. Πάντοτε δε θα επικαλούνται με πίστη τη χάρη του στις ποικίλες
δοκιμασίες της ζωής τους. Πρόθυμος όταν ζούσε, προθυμότατος μετά την
κοίμηση του.
ΟΙ ΑΡΕΤΕΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ
Ήταν
επιεικής και εύσπλαχνος στις αμαρτίες των άλλων, δεν ανεχόταν τη
βλασφημία και την κατάκριση. Αυτά τα δύο πολύ τον ετάρασσαν. Η σκληρά
άσκησή του του χάρισε την ευωδία του σώματός του, αλλά και την ασθένεια.
Το πέρασμά του ήταν ευώδες. Αυτή η ευωδία θα εξέλθει και από το μνήμα
του κατά την εκταφή του. Όπως σ' όλους τους ανθρώπους του Θεού, έτσι και
από τον π. Σάββα δεν έλειψε «ο σκόλοψ τη σαρκί». Υπέφερε από προστάτη
και σοβαρά κοιλιακή πάθηση. Για τον προστάτη έκανε εγχείρηση και
θεραπεύθηκε.
Όταν
του έλεγαν να πάει στην Αθήνα να θεραπευθεί και για το κοιλιακό νόσημα,
απαντούσε: «Αυτό, παιδί μου, θα μας σώση, τίποτε άλλο δεν κάναμε. Αυτό
είναι το καλό που θα μας πάει στον Παράδεισο. Ο Θεός είναι μεγάλος». Ο
π. Σάββας αγαπούσε όλους τους ανθρώπους και κατέβαλλε προσπάθεια για τη
μετάνοιά τους και επιστροφή τους στον Χριστό. Η αγάπη του ήταν
ειλικρινής και πηγαία. Ήταν δε αφιλοχρήματος. Ουδέποτε κρατούσε χρήματα.
Από την αγιογραφία και τα μυστήρια ό,τι ελάμβανε τα έδινε στους
πτωχούς, στις χήρες και τα ορφανά. Η ζωή του ήταν μία συνεχής κατάσταση
αγίας υπακοής. Ενδεικτικό αυτό είναι και η υπακοή του να δεχθεί κατά την
περίοδο σοβαράς ασθενείας, ο ακρότατος αυτός ασκητής, στο Άγιο Όρος,
κατ' εντολή του γέροντά του το 15Αύγουστο, κρέας ταπεινού.
Ο
μακάριος, για κάθε πνευματικό πρόβλημα ελάμβανε άνωθεν την πληροφορία
και έτσι βάδιζε επί του ασφαλούς. Είχε πολλούς πειρασμούς και χάλασε
πολλές παγίδες του διαβόλου. Κάποτε, και συγκεκριμένα μία Καθαρά
Δευτέρα, για να μη τελέσει τις ακολουθίες του, τον έκλεισε επί τρεις
ημέρες στο κελλί του.
Ήταν χαριτωμένος και ευλογημένος από τον Κύριο. Πράος, ανεξίκακος, άδολος, υπάκουος και πονετικός.
ΤΟ ΟΣΙΑΚΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ
Εδόξασε
τον άγγελο στη γη και τον άνθρωπο στους ουρανούς. Ήταν άγγελος και
άνθρωπος και αντιστρόφως. Κατά τον τρόπο αυτό εκπλήρωσε τις ημέρες της
επί γης πορείας του μέχρι της 7ης Απριλίου 1948, ότε παρέδωκε την αγία
του ψυχή στον Κύριο. Περί το τέλος της ζωής του ευρίσκεται σε άκρα
περισυλλογή και ιερά κατάνυξη. Επί τρεις ημέρες δεν εδέχθη ουδένα.
Ευρίσκετο πλέον στο στάδιο της ιεράς μεταστάσεώς του. Έδωκε τις
τελευταίες συμβουλές και εζήτησε την εν Χριστώ αγάπη και υπακοή. Όταν ο
επιθανάτιος ρόγχος τον κατέλαβε και επί μακρόν συνεχίζετο, ξαφνικά
λαμβάνει δυνάμεις, ενώνει τα μικρά ευλογημένα χέρια του και χειροκροτεί
επανειλημμένα, ενώ από τα χείλη του εξέρχονται οι τελευταίες
ιερές
φράσεις: «Ο Κύριος, ο Κύριος, ο Κύριος». Ήταν η βεβαίωση της θείας
μεταφυσικής πορείας του. Ήταν το κύκνειο άσμα της θεοφιλούς ζωής του.
Την ώρα εκείνη ολίγες μόνον μοναχές περιέβαλαν μία αγία μορφή, ένα
θαυμάσιο αγωνιστή της πίστεως και της ευσεβείας, έναν οικιστή του
Παραδείσου. Ο ουρανός εγνώρισε τη μετάστασή του και επανηγύριζε. Έτσι, η
γη εχάρισε στον ουρανό τον άγιο αυτό βλαστό της και ο ουρανός
αποδέχθηκε την ιερά αυτή προσφορά. Είθε και εμείς, μιμούμενοι, κατά το
δυνατό, τις αρετές του Αγίου Σάββα του νέου, του θαυματουργού, αλλά και
με τις πρεσβείες του να αξιωθούμε της Ουρανίου Βασιλείας. Αμήν.
διαβάστε περισσότερα εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου