Κυριακή 27 Μαΐου 2012

“ΟΥΚ ΕΝΙ ΕΛΛΗΝ”, ΟΥΔΕ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ (3)


Πανθρησκειακὴ/Ἀθρησκειακὴ κκλησία Θέλει καδημία Βόλου;

Μ φορμ νακοίνωση τς καδημίας Θεολογικν Σπουδν Βόλου

Δάφνη Βαρβιτσιώτη, στορικς

Μι νδεικτικ προσπάθεια μετατροπς το κκλησιαστικο-θεολογικο λόγου τς ρθοδόξου κκλησίας, σ λόγο παγκοσμιοποιημένο-παγκοσμιοποιητικό, γινε τν ανουάριο το 2003, π τν (ν συνεχεί παραιτηθέντα) Μητροπολίτη Σερβίων κα Κοζάνης, κ. μβρόσιο.
Οκ Ἔνι λλάς: Σ Εσήγησή του πρς τν Ἔκτακτη Σύνοδο τς εραρχίας τς λλάδος, κ. μβρόσιος γραφε: «Κάθε ννοια “πατρίδας”, ποὺ νήκει ποκλειστικ σ “πατριῶτες”, δν συμβιβάζεται μ τν οσία το χριστιανικο κηρύγματος περ σότητος λων τν νθρώπων...», διότι, «Ἡ ννοια το γεωγραφικο χώρου, ποὺ νήκει ποκλειστικ σ μι μάδα ς “χώρα” “πατρίδα” εναι παράδεκτη π χριστιανικς πόψεως».
Οκ Ἔνι λλάς, Οδ λλην: Κα πειδ –σύμφωνα μ τν κ. μβρόσιο– « μετατροπ τς χώρας μας σ πολυπολιτισμικ κα πολυγλωσσικ κρίνει δέκαστα τν Χριστιανισμό μας», κα δεδομένου τι, «Χριστιανός… εναι κενος ποὺ μ τ χάρη το Χριστο χει περβε κάθε κουλτούρα κα κάθε γλσσα», «Θ ποτελοσε γι’ ατ γκληματικ πράξη τ ν τολμήσει κανες ν περαμυνθε συγκεκριμένου πολιτισμο γλώσσας, νάντια σ λλους πολιτισμος γλσσες, κόμα χειρότερο– τ ν διανοηθε κάποιος κληρικς λαϊκς τν πιβολ συγκεκριμένης γλώσσας πολιτισμο θρησκείας, σ’ ατος ποὺ προσφεύγουν σ’ ατν κα ναζητον συλο, τροφ ργασία στ χώρα μας»(1) (σ.σ. τ ντονα στοιχεα, δικά μας).
«Λειτουργικ ναγέννηση»: μως, πλέον ναπάντεχη προσπάθεια μετατροπς το κκλησιαστικο-θεολογικο λόγου τς ρθοδόξου κκλησίας, σ λόγο παγκοσμιοποιημένο-παγκοσμιοποιητικό, γινε λίγους μνες ργότερα –κα δύο χρόνια μετ τν (ξ σου ναπάντεχο) ρχομ το Πάπα στν θήνα–, π ρχιεπισκοπείας το μακαριστο κυρο Χριστοδούλου, το γαπηθέντος π τν λληνικ Λα γι τν θνικ κκλησιαστικό του λόγο.
προσπάθεια ατ συνοψίσθηκε σ κείμενο πέντε σελίδων, ποὺ δημοσιεύθηκε στ πλέον πίσημο βμα τς κκλησίας τς λλάδος, δηλαδή, στ περιοδικ EKKΛHΣIA, κα δή, στ “Συνοδικ νάλεκτα”. πογραφόμενο π μέλος τς Εδικς Συνοδικς πιτροπς Λειτουργικς ναγεννήσεως, τ κείμενο ατ εχε ς τίτλο «Τ Θεολογικ πόβαθρο τς Λειτουργικς ναγεννήσεως»(2).
Μετανεωτερικότης κα κκλησία: Τ κείμενο ξίωνε τν φαρμογ τν ρχν τς μετανεωτερικότητος «στ σύνολο το θεολογικο πιστητο σ λους τος τομες τς θεολογικς πιστήμης, π τος καθαρ πρακτικούς, ς τος αστηρ θεολογικούς».
Σαρωτικ Λαίλαπα: ναλύοντας π θεολογικς πλευρς τ περιεχόμενο το κειμένου τς «Λειτουργικς ναγέννησης», καθηγητς κ. Ἰω. Κορναράκης ναγνώρισε σ’ ατ τν παγκοσμιοποιημένη-παγκοσμιοποιητικ   ποιότητα τν ρχν τς μετανεωτερικότητος. ς κ τούτου, πηύθηνε μπεριστατωμένο πόμνημα πρς τν Δ.Ι.Σ κα τν τότε Προεδρό της, μακαριστ ρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο. Σ ατ προειδοποιοσε τι –δι τν ρχν μετανεωτερικότητος ποὺ ριζαν τ τς «Λειτουργικς ναγέννησης»– «δοποιετε τρβον, ντς το χώρου τς γιωτάτης ρθοδόξου κκλησίας, στν σαρωτικ τν ξιν λαίλαπα τς Νέας ποχς, τς Νέας Τάξεως Πραγμάτων στν ζω το κόσμου!»(3).
Κατόπιν τούτων, ντονες νησυχίες προκαλον ο συγκλονιστικς μοιότητες ποὺ παρατηρονται μεταξ το νωτέρω κειμένου, ποὺ εσάγει τς ρχς τς μετανεωτερικότητος  στν ρθόδοξη κκλησία, κα ατο τς νακοινώσεως τς καδημίας Θεολογικν Σπουδν Βόλου τς Ἱ. Μητροπόλεως Δημητριάδος(4), τ ποο θέτει τὶς βάσεις τοπειγόντως συγκληθέντος― διεθνος διορθοδόξου συνεδρίου, μ θέμα «κκλησιολογία κα θνικισμς στὴ Μεταμοντέρνα ποχή»(5).
Μετανεωτερικότης κα Παγκοσμιοποίηση: Ο νησυχίες προκαλονται π τ γεγονς τι, μετανεωτερικότης, χι μόνον «δν χει καμμία σχέση μ τν μεθοδολογία τς ληθείας», λλ–σύμφωνα μ τν φερόμενο ς γεννήτορά της, μερικαν λιστή, Ρίτσαρντ Ρόρτυ– ποτελε ξειδικευμένο ργαλεο πραγματοποιήσεως γεωπολιτικν σχεδιασμν, μ βάση τ –πλανητικς μβέλειας, λιστικ«ραμα νς ριζικ νέου κόσμου»(6).
Μετανεωτερικότης κα Δυτικς Πολιτισμός: χοντας διεισδύσει σ ὅλες τὶς πιστμες –τς στορίας κα τς Θεολογίας μ ξαιρουμένων– μετανεωτερικότης τὶς μεταλλάσσει σ ργαλεα ποδομήσεως το συνόλου τς ερωπαϊκς σκέψεως –τοι τς Λογικς, το νθρωπισμο (ρχαιοελληνικο κα δυτικογενος) κα τς γνησίας κφάνσεως το Χριστιανισμο, τοι τς ρθοδοξίας τν Πατέρων.
Σκοπός της: ν ποκόψει τς δυτικς κοινωνίες (κα μόνον ατς) π τς ψυχοπνευματικές τους ρίζες κα π λα σα τς καθιστοῦσαν διαχρονικ πρόσβλητες π τν πάσης φύσεως κα προελεύσεως λοκληρωτισμό.
ργαλεο Χειραγωγήσεως, Μετανεωτερικότης: νσταλάζοντας στος παδούς της τν νεοπραγματιστικ (νεο)φιλελεύθερη πολιτική της συγκρότηση, μετανεωτερικότης πορρίπτει νεργς κάθε φιλοσοφικ σκέψη κα κάθε «φηρημένη» ννοια (δηλαδή, τ σύνολο τς δυτικς σκέψεως) ς «αταπάτη». Μάλιστα, κπρόσωπος τς μετανεωτερικότητος στν Ερώπη, νγτκρ Μορέν, εναι πι σαφής: ποκαλε «Homo Sapiens-Demens», δηλαδή, «Σοφ Παράφρονα», τν δυτικ νθρωπο ποὺ ρίζεται π τς «φηρημένες» ννοιες –τοι τν Λογική, τν νθρωπισμ (ρχαιοελληνικ κα δυτικογεν) κα τν Χριστιανισμό, γνήσια κφανση το ποίου εναι ρθοδοξία τν Πατέρων.
πως μολογε διος Ρόρτυ, μετανεωτερικότης εναι κρως ποτελεσματική, διότι χρησιμοποιε θέατες μεθοδεύσεις χειρισμο τς συνειδήσεως κα ξειδικευμένες μεθοδεες πολιτιστικς ποδομήσεως. Κατ’ ατν τν τρόπο, ξηγε Ρόρτυ, «μς πιτρέπει τσι ν ποστασιοποιηθομε π τν παράδοση» (σ.σ. κόμα κα π τν Πατερική).
Μετα-Πατερικ Θεολογία: Ν εναι, ραγε τυχαο τι, πρόσφατη νακοίνωση τς καδημίας Βόλου ποκαλε «ψευδαίσθηση κα φενακισμ» τν σημεριν Πατερικ λόγο τς ρθοδόξου κκλησίας, μ τ πρόσχημα τι ατς δν εναι «νανεωμένος» π τ “νάματα” τς μετανεωτερικότητος;
ξ λλου, τ θεολογικ πορίσματα το προηγούμενου διεθνος συνεδρίου της, μ θέμα «Πατερικ σύνθεση Μετα-πατερικ θεολογία»(7), σαν ξ σου παγκοσμιοποιημένα-παγκοσμιοποιητικά, φο προέβαλλαν –κτς π τν ποστασιοποίηση π τ σύνολο το θεολογικο πιστητο (πρακτικο κα θεωρητικο) τς ρθοδόξου κκλησίας– τν «νάγκη σχυρῆς γονοποιητικῆς παρουσίας τς ρθόδοξης θεολογίας στς διάφορες θεολογικές, κα χι μόνον, ζυμώσεις στ παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, καθς κα τν νάγκη διαλόγου μὲ τὶς φυσικς κα κοινωνικς πιστμες» (σ.σ. τ ντονα στοιχεα, δικά μας).
Θεομαχία, Πατρομαχία: Ο θέσεις ατς προκάλεσαν τεράστιο σάλο κα σκανδαλισμ στ ρθόδοξο ποίμνιο. Μάλιστα, σ εδικ μερίδα, μ θέμα «Πατερικ Θεολογία κα Μεταπατερικ Αρεση»(8), διαπρεπες ρθόδοξοι πιστήμονες –κληρικο κα λαϊκο– ταυτοποίησαν τν μεταπατερικ θεολογία ς «μέρος τς παναιρέσεως το οκουμενισμοῦ». ν, στν δική του Εσήγηση, καθηγητς κ. Δημ. Τσελεγγίδης πεσήμανε χαρακτηριστικ τι, ν λόγ θεολογία δν χει πλς χαρακτρα «πατρομαχίας, λλ κυρίως συνιστ μία θεομαχία»!(9).
Οκ Ἔνι ρθοδοξία: Τ κείμενο περ «Λειτουργικς ναγέννησης» προβάλλει τν Λειτουργικ ναγέννηση ς μία «ντίληψη (κα βεβαίως λατρευτικ πρακτική)», ποὺ –σ ντίθεση μ τν φισταμένη («ποὺ συμβάλλει στν δημιουργία διαχωριστικῶν γραμμν, πιτείνοντας τσι τ φαινόμενα τς μισαλλοδοξίας, ξενοφοβίας κα φανατισμο»)– «δν ψώνει χθρικ τείχη μεταξ τν μελν τν διαφόρων θρησκευτικν κοινοτήτων, ντιθέτως, προωθε τν ερήνη κα τὴ θρησκευτικ νεκτικότητα».
Τ γεγονς τι, ναφέρεται καθαρ σ ξενοφοβία κα σ διάφορες θρησκευτικς κοινότητες, χθρικς μεταξύ τους, κα τι –πικαλουμένη συνεχς τν «Βασιλεία το Θεο» κα τ «σχατολογικ ραμα τς προσδοκωμένης Βασιλείας το Θεο»– προτείνει τν Λειτουργικ ναγέννηση ς μέσον ερηνεύσεως τν μεταξύ τους σχέσεων, ποδεικνύει τι: σχατολογικός της λόγος δν μπορε ν εναι οτε θνικός, οτε ρθόδοξος, οτε χριστιανικς-διαδογματικός, οτε διαθρησκευτικός, λλ μόνον πανθρησκειακός.
π τν πλευρά της, συγκεκριμένη νακοίνωση τς καδημίας Θεολογικν Σπουδν Βόλου δν ναφέρεται καθόλου στν πολυθρησκευτικότητα· ν οδες κ τν πιφανν Εσηγητν της ναφέρεται στν καταλυτικ παρουσία κατομμυρίων πιστν το σλμ μέσα στν ρθόδοξη λλάδα.
Τ γεγονός, μως, τι –πικαλουμένη (κα ατ) διαρκς τν «Βασιλεία το Θεο» κα πισείοντας σχατολογικος κεραυνούς– δαιμονοποιε, τόσο τν «θνοφυλετισμό», σο κα τν «θρησκευτικ φυλετισμό», ποκαλύπτει τι: «νανεωμένος κκλησιαστικς λόγος» κα «νέα πολιτικ πρόταση» τς κκλησίας, τν ποον εαγγελίζεται, δν εναι πλς “ποεθνικοποιημένος” καπο-ρθοδοξοποιημένος”: εναι πανθρησκειακός.
σχατολογία κα Χειραγώγηση: Τ κείμενο περ «Λειτουργικς ναγέννησης» πικαλεται  τς ρχς τς μετανεωτερικότητος γι ν παναφέρει τν σχατολογικ προοπτικ τς κκλησίας. Συγχρόνως, πορρίπτει τν «συναισθηματικ δυναμικ τς λειτουργικς πράξεως τς κκλησίας [σ.σ. ποὺ τν μεταβάλλει] σέ (…) σανατόρια κα νοσοκομεα “θεραπείας τν ψυχών”».
π τν πλευρά της, νακοίνωση τς καδημίας Βόλου πανειλημμένως ναφέρεται στν σχατολογικ διάσταση τς κκλησίας· ν, τν δια τν κκλησία, ναφέρει μόνον ς «πορεία πρς τ σχατα», οδέποτε ς “ατρεο ψυχών”: «Ἐὰν κκλησία πιθυμε ν μιλήσει στ σύγχρονο κόσμο κα στος σημερινος νθρώπους» κα ν ντιμετωπίσει «τν δίψα το σύγχρονου νθρώπου γι ζωή, ρθόδοξη κκλησία μπορε κα πρέπει ν παντήσει μὲ τὶς δικές της προτάσεις, μ τ δικά της “ρήματα ζως αωνίου” (πρβλ. ω. 6.68)».
σχατολογία κα λευθέρα Βούληση: Τ γεγονς τι, τόσο «Λειτουργικ ναγέννηση», σο κα καδημία Βόλου, προγραμματίζουν κα προσχεδιάζουν τν σχατολογικ λόγο τς κκλησίας, καί, μάλιστα, μ μόνον γνώμονα τν πίδρασή του π το πολυεθνικο, πολυφυλετικο κα πολυθρησκευτικο “ποιμνίου” τους, ποτελε τν πι περίτρανη πόδειξη τι, σχατολογία τους εναι κκοσμικευμένη.
Καί, ς τέτοια, ατ λέγχεται ς φισταμένη τς σχατολογίας ποὺ πορρέει π τν ξ ποκαλύψεως λήθεια, κα πομένως, ς κρως πικίνδυνη γι τν λευθερία βουλήσεως τν “πιστῶν”· π τν ννοιαν τι, «ρμηνεύοντας τ θεία θέληση, νάλογα μ τς περιστάσεις», χει τν δυναμικ ν τος μεταλλάξει σ  “πιστούς”-ποτελες, μ συνείδηση γέλης κα πλήρως ποταγμένους  στ κελεύσματά της.
Συνεργο τν Παγκοσμιοποιητῶν: λλά, μετανεωτερικότης χειραγωγε κα τος δίους τος παδούς της. φο νσταλάζει ντός τους πέχθεια ναντι το δίου το πολιτισμο τους, πιβραβεύει –μέσ τν παγκοσμιοποιητῶν– τὶς μπρακτες ποδείξεις τς πεχθείας ατς. Κατ’ ατν τ τρόπο, μεταλλάσσει τος παδούς της σ νθουσιώδεις καταστροφες το δίου το πολιτισμο τους –κα δή, κ τν νδον, ν καιρ ερήνης κα δι’ ερηνικν μέσων– πραγματοποιώντας τ μετανεωτερικ «ραμα νς ριζικ νέου κόσμου» το λιστ Ρ. Ρόρτυ.
Μετανεωτερικ Μορφ Κοινωνικς Ζως: Τν κατάσταση ποὺ θ διαμορφωθε στς δυτικς κοινωνίες, ταν πραγματοποιηθε τ μετανεωτερικ «ραμα νς ριζικ νέου κόσμου», Ρ. Ρόρτυ περιγράφει ς «μι μετανεωτερικ μορφ κοινωνικς ζως, στν ποία κοινωνία ς λο, πιβεβαιώνεται δίχως ν νδιαφέρεται γι τν ατοθεμελίωσή της».
Ατ ποὺ πραγματικ ννοε εναι τι: μ τν πλήρη κατάρρευση λων τν δημοκρατικν δομν κα θεσμν τους κα το συνόλου τν προνοιακν κα μυντικν μηχανισμν τους, μ τν πλήρη οκονομική τους ξαθλίωση, κα μ λα τ πίχειρα τς πολυπολιτισμικότητος, πολυεθνικότητος, πολυφυλετικότητος κα πολυθρησκευτικότητος, ο δυτικς κοινωνίες θ ζον π συνθκες διαρκος ρευστότητος, χάους, αθαιρεσίας, νομίας, που θ πικρατε τ δίκαιο το βιαιότερου /κα το πλέον δίστακτου.
Διαρκς Ρευστότης: Μετακυλιόμενη σχατολογία: Ο πέρμαχοι τς μετανεωτερικότητας γνωρίζουν τι, στν κρατική, ταξική, ἄναρχη, νομοιογεν κα χαοτικ μετανεωτερικ κοινωνία ποὺ οκοδομον, διαπάλη –οκονομική, πολιτική, στρατιωτική, ψυχοπνευματικ κ.λπ.– μεταξ τν βιαιοτέρων /κα τν πλέον διστάκτων θ εναι διαρκής, κα πομένως, κάθε ξουσία θ εναι πρόσκαιρη. Γι ν διατηρηθε, συνεπῶς, Πανθρησκεία, ς σύστημα χειραγώγησης πληθυσμν, σ παγκόσμιο κα τοπικ πίπεδο, τν χουν διαμορφώσει στε ν πληροῖ τς ξς προϋποθέσεις:
Ν προσαρμόζει τ σχατολογικό της «ραμα», συνεχς κα διαλείπτως, κατ βούλησιν, νάλογα μ τς τοπικς συνθκες κα νάλογα μ τς περιστάσεις· δηλαδή, ν μπορε ν νσωματώσει σ’ ατς νεώτερα κα δυναμικώτερα μέσα χειραγωγήσεως τς νθρωπόμαζας– τς μεταφυσικς ρμηνεες ποὺ θ μπορε ν ξαγάγει διαρκς, νάλογα μ τς περιστάσεις, τοι:
–Εἴτε π τς νέες νακαλύψεις τν φυσικν πιστημν (πως δη γινε π.χ. μ τν θεωρία τς ξελίξεως το Δαρβίνου, πι πρόσφατα, μ τν μεταφυσικ ρμηνεία τς θεωρίας τν κβάντων)·
―ετε π φυσικς νθρωπογενες καταστροφές·
―ετε ππρόσμενα” νδεχόμενα (πως λ.χ. μφάνιση “μεσσιῶν”, ξωγήινων” λλων “ποκαλυψιακν σημείων” στος ορανος κ.ο.κ.).
Ρευστ Θρησκεία, Ρευστ σχατολογία: Γι ατος κριβς τος λόγους, μν “κκλησία” ποὺ χουν κατ νο ο πέρμαχοι τς μετανεωτερικότητος –κα τν ποίαν εσάγουν, στν λλάδα, ετε μέσ τς «Λειτουργικς ναγέννησης», ετε μέσ μπράκτων φαρμογν τν ρχν της– εναι «ποκαθαρμένη» π τν γνήσια ρθόδοξη Πατερικ Παράδοση· ν διατηρε μόνον τργανωτικ κέλυφος” τς σημερινς ρθοδόξου κκλησίας, μέσ το ποίου διοχετεύει κα “λειτουργε” τν Πανθρησκεία.
π τν πλευρά της, πως προαναφέραμε, Πανθρησκεία δν εναι οτε συγκεκριμένη, οτε στατική. ς κ τούτου, ξιώνει –μέσ τν ρχν τς μετανεωτερικότητος– τν διαρκ παναπροσδιορισμ το συνόλου το θεολογικο πιστητο τς κκλησίας, «σ λους τος τομες τς θεολογικς πιστήμης, π τος καθαρ πρακτικούς, ς τος αστηρ θεολογικούς».
Ρευστς Θεός! Ατ δν σημαίνει μόνον τν διαρκ παναπροσδιορισμ τς Θεολογίας, τς σχατολογίας της κα τς Θείας Λατρείας τς κκλησίας, λλ τ –μέχρι πρότινος– νήκουστο, κα γι τος πολλούς, πολύτως διανόητο: τν διαρκ παναπροσδιορισμ τς Θείας Εχαριστίας!
Μ λλα λόγια, τν διαρκ παναπροσδιορισμ το δίου το Χριστο
Ἀ-θεοκρατία: Στ δεύτερο ρθρο τς “τριλογίας” μας(10) παραθέσαμε τν ρισμ τς θεοκρατίας ς «πολίτευμα κατ τ ποο ργάνωση κα λειτουργία το κράτους καθορίζονται π τν θεϊκ νόμο», κα που «διάκριση τς πολιτικς π τν θρησκευτικ ξουσία δν φίσταται, ν προβάλλεται τ ποκλειστικ δικαίωμα το ερατείου ν ρμηνεύει τ θεία θέληση νάλογα μ τς περιστάσεις»(11).
π τν ννοιαν τι, λα τ προαναφερθέντα θεμελιώνουν να σύστημα παγκοσμίας διακυβερνήσεως «κατ τ ποο ργάνωση κα λειτουργία το πλανήτη καθορίζονται π τν θεϊκ νόμο», κα που «διάκριση τς πολιτικς π τν θρησκευτικ ξουσία δν φίσταται, ν προβάλλεται τ ποκλειστικ δικαίωμα το ερατείου ν ρμηνεύει, χι μόνον τὴ θεία θέληση, λλ κα τ διο τ Θεον, νάλογα μ τς περιστάσεις», νομιμοποιούμεθα ν ρίσουμε τ σύστημα ατ ς -θεοκρατία.
* * *
Καί, ν τ διακύβευμα εναι τόσο φοβερό, κα “μεγάλη θλίψη” ξαπλώνεται παντο στν λλάδα –μαζ μ τν ξαθλίωση, τος φόνους κα τς ατοκτονίες, ποὺ σπαράζουν τὶς καρδις λων μν, ρθοδόξων κα μ– ο συντελεστς τς καδημίας Βόλου κα οἱ σν ατος θεωρον τι, «τ σοβαρότερο μλλον πρόβλημα, ποὺ ντιμετωπίζει ρθόδοξη κκλησία μετ τν πτώση το Βυζαντίου (1453)» εναι πολιτικ πρόταση ποὺ θεωρον τι πορρέει π τν «θνικ κκλησιαστικ λόγο τς κκλησίας». Κα γι’ ατό, προχωρον σ ναν κόμα παναπροσδιορισμό του.
μως, γι τν Ερώπη, μόνος «νέος νανεωμένος θεολογικς λόγος», ποὺ ποτελε δυναμικ «νέα γεωπολιτικ πρόταση» –κα δ πρόταση παγκοσμιοποιημένη-παγκοσμιοποιητικ– εναι τ σλάμ. Κα ατό, δν παναπροσδιορίζεται μ διεθν συνέδρια «μετα-μωαμεθανικς» θεολογίας, λλ μόνον μὲ τὶς λλες διεξόδους φαρμογς τς Πανθρησκείας.


______________________________
(1) μβρόσιος, Μητροπολίτης Σερβίων κα Κοζάνης, Εσήγησις ες τν κτακτο Σύνοδο τς εραρχίας τς λλάδος τν 10.1.2003, μ τίτλο Ποιμαντικ ντιμετώπισις το φαινομένου τς προοδευτικῆς μετατροπς τς χώρας μν ες πολυπολιτισμικήν, πολυφυλετικν κα πολυγλωσσικήν, βδομαδιαία φημερίδα «ρθόδοξος Τύπος» (7.2.2003 κα συν. 14.2.2003).
(2) Βασιλειάδης Πέτρος, καθηγητς πανεπιστημίου, Τ Θεολογικ πόβαθρο τς Λειτουργικς ναγεννήσεως, πέρτιτλος: IEPA ΣYNOΔOΣ THΣ EKKΛHΣIAΣ THΣ EΛΛAΔOΣ, EIΔIKH EΠITPOΠH ΛEITOYPΓIKHΣ ANAΓENNHΣEΩΣ, Περιοδικ EKKΛHΣIA, Στήλη: Συνοδικ ναλεκτά, τ. ουνίου 2003, σ. 413-8.
(3) Βλ. ω. Κορναράκης, καθηγητς πανεπιστημίου, «ναγέννησις Νέα ποχή;» (κα σχόλιο τς Συντάξεως: «Α νησύχιαι νς Καθηγητοδοποιεῖται τρίβος πρς τν Νέαν ποχν κα τν Νέαν Τάξην»), βδομαδιαία φημερίδα «ρθόδοξος Τύπος», 26.9. 2003, σ. 1.
(4) Βλ. βδομαδιαία φημερίδα «ρθόδοξος Τύπος», τς 27.4.2012 (σ. 7).
(5) Τ Συνέδριο πραγματοποιεῖται στ Συνεδριακ Κέντρο Θεσσαλίας (Μελισσάτικα), π 24 ως 27 Μαΐου 2012.
(6) Δάφνη Βαρβιτσιώτη, «Ο Συγκλίνουσες τραπο το “Νέου”. Μετανεωτερικότητα κα “Λειτουργικ ναγεννησις”», περιοδ. ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ, 2003.
(7) Τ συνέδριο πραγματοποιήθηκε στν Βόλο, π 3 ως 6 ουνίου 2010.
(8) ς νω μερς πραγματοποιήθηκε στὸν Πειραι, στ Στάδιο Ερήνης κα Φιλίας, τν 15.2.2012.
(9) Τ θέμα τς Εσηγήσεως ἦταν: «Νεοπατερικ νεο-βαρλααμιτικ θεολογία; γνοια ρνηση τς γιότητας; Κριτήρια το ρθοδόξως κα πλανς θεολογεν» κα πότιτλο: « περοψία κα θεολογικ κτροπ τν πιδόξων μεταπατερικν θεολόγων».
(10) Τ πρτο ρθρο εχε τίτλο «Οκ Ἔνιλλην;», τ δ δεύτερο, «Οκ Ἔνι λλην».
(11) Πρβλ. κπαιδευτικ λληνικ γκυκλοπαίδεια, τόμος «Ο Θρησκεες» (κδοτικ θηνν).

1 σχόλιο:

Σαλογραια η Ευαν.Παναγοπούλου-Κουτσούκου είπε...

ΠΟΛΥ ΣΟΒΑΡΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΚΑΝΕ Η ΚΥΡΙΑ...