Σάββατο 28 Αυγούστου 2010
Μουσική νοημοσύνη καὶ ἐγκεφαλική παράλυση, Kyeongmin Κim.
Η Εγκεφαλική Παράλυση (Cerebral Palsy), ή νόσος του Little, είναι πάθηση του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος και προέρχεται από -μη εξελισσόμενη- βλάβη αυτών. Η νόσος περιγράφηκε για πρώτη φορά από τον Άγγλο χειρουργό William Little το έτος 1860. Εκδηλώνεται με διάφορες κινητικές διαταραχές (σπαστικότητα, αθέτωση, αταξία, δυσκαμψία, ατονία), και η οποία ενίοτε αλλά όχι πάντα συνοδεύεται από διανοητική καθυστέρηση. Αποτελεί σοβαρό ιατρικό πρόβλημα, λόγω της μεγάλης δυσκολίας -αν όχι της αδυναμίας-, στη θεραπεία αυτής της σοβαρής παθήσεως. Η ασθένεια εμφανίζεται με συχνότητα 2,12 - 2,45 περιστατικά ανά 1000 γεννήσεις ζωντανών παιδιών, σε στατιστική που έγινε σε έξι χώρες.
Παράλληλα, το 1983, ο καθηγητής Γνώσης και Εκπαίδευσης στην Παιδαγωγική σχολή του Χάρβαρντ κ.Χάουαρντ Γκάρντνερ (Howard Gardner) διατύπωσε στο βιβλίο του “The frames of mind” τη θεωρία των πολλών ειδών νοημοσύνης, θεωρία ευρέως αποδεκτή πλέον απ’ την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα. Μέχρι τότε, οι άνθρωποι μπέρδευαν τη νοημοσύνη -ή αλλιώς ευφυία- με την απόκτηση γνώσεων, όμως ο Γκάρντνερ απέδειξε ότι οι δύο έννοιες δεν είναι ταυτόσημες. Η νέα αυτή θεωρία βασίζεται σ’ ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών (ψυχολογικών, ανθρωπολογικών, βιολογικών) ερευνών και σε καμμία περίπτωση δε βασίζεται πάνω σε μετρήσεις με τεστ, όπως οι περισσότερες μέχρι τότε θεωρίες νοημοσύνης. Οι βασικές θέσεις της είναι: Πρώτον, όλοι οι άνθρωποι διαθέτουν αυτά τα -επτά- είδη νοημοσύνης διότι είναι χαρακτηριστικά του ανθρώπινου είδους. Δεύτερον, εξαιτίας των γενετικών καταβολών και του περιβάλλοντος, δε μπορούν δύο άνθρωποι να έχουν το ίδιο προφίλ νοημοσύνης - ούτε ακόμη ομοζυγωτικοί δίδυμοι -επειδή οι εμπειρίες τους είναι διαφορετικές και η νοημοσύνη εξελίσσεται.
Εδώ, ο πιανίστας ονομάζεται Kyeongmin Κim και τα ελάχιστα λάθη που κάνει είναι απόλυτα σαφές ότι οφείλονται στην κινητική δυσλειτουργία και όχι στην έλλειψη κατανόησης ή απομνημόνευσης του μουσικού κειμένου.
Επιγραμματικά, τα 7 είδη νοημοσύνης είναι:
1. Γλωσσική νοημοσύνη: Η ευαισθησία στο γραπτό και προφορικό λόγο, η ικανότητα εκμάθησης ξένων γλωσσών αλλά και η ικανότητα αποτελεσματικής χρήσης του λόγου ως μέσο έκφρασης, ρητορικής και ποιητικής. Πχ. συγγραφείς, ποιητές, δικηγόροι, δημοσιογράφοι.
2. Λογική - μαθηματική νοημοσύνη: Ο συστηματικός τρόπος σκέψης και η ικανότητα λογικής ανάλυσης προβλημάτων και μαθηματικών υπολογισμών. Σύμφωνα με τον Γκάρντνερ, είναι η ικανότητα διάκρισης συμβόλων, αφαιρετικής και λογικής σκέψης. Είναι συχνά συνδεδεμένη με τη μαθηματική και επιστημονική σκέψη. Πχ. μαθηματικοί, φυσικοί, χημικοί.
3. Μουσική νοημοσύνη: Η ικανότητα απόδοσης, σύνθεσης και εκτίμησης των μουσικών σχεδίων. Να μπορεί κάποιος να αναγνωρίσει και να συνθέσει μουσικούς τόνους και ρυθμούς. Με βάση τον Γκάρντνερ, η μουσική νοημοσύνη συνυπάρχει σχεδόν παράλληλα με τη γλωσσική.
4. Σωματική - κιναισθητική νοημοσύνη: Η ικανότητα χρησιμοποίησης από κάποιον ολόκληρου του σώματός του ή μερών του (χέρια, πόδια, δάχτυλα) για να λύσει προβλήματα ή να παρουσιάσει ένα θέαμα και η ικανότητα συντονισμού των κινήσεών του. Πχ. Αθλητές, χορευτές.
5. Νοημοσύνη των αποστάσεων: Η ικανότητα προσανατολισμού και κίνησης στο χώρο και η ικανότητα νοερής αναπαράστασης, χρήσης και εκτέλεσης δισδιάστατων ή τρισδιάστατων σχεδίων Πχ. Πιλότοι, καπετάνιοι, γλύπτες, αρχιτέκτονες και διακοσμητές. 6. Διαπροσωπική νοημοσύνη: Η ικανότητα κατανόησης των άλλων. Να καταλαβαίνει τις προθέσεις, τα κίνητρα και τις επιθυμίες. Επιτρέπει στους ανθρώπους να δουλεύουν αποτελεσματικά με τους άλλους. Πχ. Γονείς, εκπαιδευτικοί, γιατροί, πωλητές και όσοι έχουν αντικείμενο εργασίας τους ανθρώπους. 7. Ενδοπροσωπική νοημοσύνη: Η ικανότητα κατανόησης του εαυτού. Να καταλαβαίνει τα προσωπικά του αισθήματα, τους φόβους, τα κίνητρα, τις αντιδράσεις του, να ξέρει ποια είναι τα προτερήματα και τα ελαττώματά του, να αντιλαμβάνεται τι πρέπει να κάνει, τι πρέπει να αποφεύγει και προς τα που να κατευθύνεται. Με βάση την άποψη του Γκάρντνερ αυτή η νοημοσύνη μας παρέχει τις απαραίτητες πληροφορίες προκειμένου να ρυθμίσουμε τις ζωές μας.
Αργότερα, μετά την έκδοση της εργασίας του και μετά από συζήτηση για επιπλέον νοημοσύνες, προστέθηκαν η φυσιογνωστική και η υπαρξιακή.
πηγή
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου