«Καλησπέρα, μήπως ενοχλώ;Είμαι ηΒάλτραουντ Μάγερ». Την έψαχνα για έναν μήνα και είχα αρχίσει να απογοητεύομαι όταν, νωρίς εκείνο το απόγευμα πριν από μερικές ημέρες, άκουσα τη φωνή της στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής. Με είχαν βεβαίως προειδοποιήσει για το ενδεχόμενο να με καλέσει κάποια στιγμή αναπάντεχα η ίδια αλλά, για να είμαι ειλικρινής, δεν το είχα πολυπιστέψει. Φιλική και άνετη, η διάσημη, βραβευμένη με Grammy γερμανίδα μεσόφωνος δεν έκανε καμία προσπάθεια να υπερασπιστεί εκτός σκηνής τον ρόλο της ντίβας.«Ανυπομονώ να έλθω στην Ελλάδα»μου είπε γελώντας, ενώ περίμενε να θέσω σε λειτουργία το «σύστημα» της ηχογράφησης.«Ξέρω, ακούγεται κοινότοπο, όμως έχω λόγο που το λέω. Ζω στο Μόναχο, αλλά αυτόν τον καιρό,λόγω υποχρεώσεων,βρίσκομαι στο Βερολίνο. Χιόνιζε για καιρό, τώρα το χιόνι έλιωσε και τα πάντα είναι παγωμένα. Πολύ επικίνδυνο να περπατάς στον δρόμο. Δε βλέπω την ώραλοιπόννα έλθω στην Αθήνα όπου, όπως ακούω, η κατάσταση δεν έχει καμία σχέση...». Παρά το ότι η επικείμενη εμφάνισή της στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σηματοδοτεί το ντεμπούτο της επί ελληνικού εδάφους, η χώρα μας της είναι κάθε άλλο παρά άγνωστη. Κάνει τακτικά διακοπές στην Υδρα, την οποία μάλιστα σχεδιάζει να επισκεφθεί για μία ακόμη φορά το καλοκαίρι.«Μου αρέσει πολύ αυτό το νησί. Προσφέρει ποικιλία επιλογών και είναι τόσο κοντά στην Αθήνα... Μπορείς να μείνεις για λίγο στην πρωτεύουσα και μετά, μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα,αλλάζεις παραστάσεις και εικόνες». Σε κάποιο από αυτά τα σύντομα αθηναϊκά διαλείμματα λοιπόν, τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Βάλτραουντ Μάγερ είχε την ευκαιρία να επισκεφθεί και το Μουσείο της Ακρόπολης.«Με εντυπωσίασε πολύ,δεν το κρύβω» λέει και συνεχίζει κάνοντας έναν ενδιαφέροντα συνειρμό:
«Σκέπτομαι συχνά αυτή την ομορφιά τώρα που η συζήτηση για την οικονομία της Ελλάδας έχει ανάψει. Εδώ στη Γερμανία το θέμα βρίσκεται πολύ ψηλά στην ατζέντα. Φαίνεται πως το μέλλον ολόκληρης της Ευρώπης εξαρτάται άμεσα από τη χώρα σας.
Ελπίζω να βρεθεί η κα λύτερη δυνατή λύση.Καταλαβαίνω ότι πρόκειται για ένα ζήτημα αρκετά σύνθετο και ευαίσθητο...».
Σαν αρχαία ελληνική τραγωδία
Η κουβέντα περνάει στον «Θάνατο της Κλεοπάτρας» (1829), τη «λυρική σκηνή», όπως την ονόμασε ο συνθέτης τηςΕκτόρ Μπερλιόζ, την οποία εν προκειμένω η Μάγερ ερμηνεύει πλαισιωμένη από τη διάσημη Ορχήστρα του Παρισιού υπό τον βετεράνο Κρίστοφ Εσενμπαχ. Η πολυαναμενόμενη συναυλία είναι ενταγμένη στον δημοφιλή κύκλο του Μεγάρου «Μεγάλες λυρικές φωνές της εποχής μας» ο οποίος εφέτος είναι αφιερωμένος στη μνήμη τουΧρήστου Λαμπράκη. «Δεν θα πρωτοτυπήσω, ασφαλώς, αν πω ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά απαιτητικό κομμάτι» λέει και συνεχίζει:«Είναι σαν μια μικρή όπερα, γι΄ αυτό και η ερμηνεία απαιτεί πέρα από φωνητικές, και σκηνικές δυνατότητες.Η ηρωίδα με την τραγική της μοίρα με κάνει συχνά να σκέπτομαι ότι μοιάζει να έχει βγει από κάποια αρχαιοελληνική τραγωδία».
Καίτοι έχει διαγράψει μια λαμπρή διαδρομή τόσο στο ιταλικό όσο και στο γαλλικό ρεπερτόριο, η Βάλτραουντ Μάγερ έχει συνδέσει ιδιαιτέρως το όνομά της με τις ηρωίδες του Βάγκνερ. Θεωρείται μία από τις σημαντικότερες βαγκνερικές ερμηνεύτριες της εποχής μας μετρώντας, μεταξύ άλλων, πολλές εμφανίσεις στο Μπαϊρόιτ, τον «ναό» του συνθέτη. Ωστόσο δεν ξεχωρίζει κάποιον ρόλο ιδιαίτερα. «Η Ιζόλδη,η Ζιγκλίντε,η Κούντρι είναι ηρωίδες εξαιρετικά σύνθετες,γι΄ αυτό παρουσιάζουν και τόσο μεγάλο ενδιαφέρον»εξηγεί.«Δεν μιλάμε απλώς για ανθρώπινες προσω πικότητες αλλά για αρχέτυπα.Η ερμηνεία τουςλοιπόνδεν μπορεί να είναι μονοδιάστατη, απλώς νότες, δηλαδή,και ωραίο μέταλλο φωνής. Απαιτούνται πολλά περισσότερα... Μια πολυεπίπεδη δουλειά με τους χαρακτήρες».
Η Μάγερ δεν θεωρεί ότι η εθνικότητά της έχει παίξει κάποιον ιδιαίτερο ρόλο στην επιτυχία που έχει γνωρίσει στους ρόλους του γερμανικού ρεπερτορίου. Υποστηρίζει πως αυτό που έχει σημασία είναι να μπορεί ο λυρικός τραγουδιστής να αισθανθεί και να κατανοήσει τα ζητούμενα και τις διαφορές. Η ίδια έχει συνεργαστεί με τους μεγαλύτερους αρχιμουσικούς της εποχής μας- ανάμεσά τους ζωντανοί θρύλοι όπως οΡικάρντο Μούτικαι ο Ντάνιελ Μπάρενμποϊμμε τον οποίον δουλεύει τακτικά- και πιστεύει ότι ο καθένας τους αποτελεί ένα διαφορετικό σύμπαν.«Δεν μπορώ να τους συγκρίνω»παραδέχεται. «Είναι σαν να προσπαθώ να συγκρίνω μήλα με πατάτες. Τελείως ανόμοια. Ολοι τους, πάντως, με έχουν βοηθήσει ν΄ ανακαλύψω διαφορετικές πτυχές της ερμηνευτικής μου προσωπικότητας».Συμφωνεί ωστόσο με την άποψη ορισμένων συναδέλφων της οι οποίοι υποστηρίζουν ότι σήμερα δεν υπάρχουν πολλοί κατάλληλοι αρχιμουσικοί προκειμένου να διευθύνουν φωνές.«Η αλήθεια είναι ότι ποτέ δεν υπήρχαν»λέει.«Ο τραγουδιστής οφείλει να αυτοπροστατεύεται.Κάποιες φορές οι μαέστροι αντιλαμβάνονται τη φωνή ως κάτι μονοδιάστατο.Δεν είναι,όμως...». Ναι στο Χόλιγουντ
Μια άκρως απαιτητική καριέρα ωστόσο τι περιθώρια αφήνει για προσωπική ζωή;«Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι έχω μια πολύ νορμάλ καθημερινότητα»λέει η Μάγερ. «Οπως ήδη είπα,έχω χρόνο για διακοπές, συναντώ τους φίλους μου, μου αρέσει πολύ να περπατώ στη φύση και βλέπω αρκετά κινηματογράφο.Τελευταία είδα την ταινία “Τhe last station” η οποία αναφέρεται στον Τολστόι και πρωταγωνιστούν οΚρίστοφερ Πλάμερκαι ηΕλεν Μίρεν. Μου άρεσεεπίσης “Το κορίτσι που έπαιζε με τη φωτιά”,βασισμένη στο δεύτερο μέρος της τριλογίας “Μιλένιουμ” του σουηδού συγγραφέαΣτιγκ Λάρσον». Γενικά προτιμά τον ευρωπαϊκό ή τον αμερικανικό κινηματογράφο; «Δεν έχω κανένα πρόβλημα»λέει και συνεχίζει:«Δεν αντιμετωπίζω με κανενός είδους σνομπισμό το Χόλιγουντ.Με ενδιαφέρει μόνο μια καλή ταινία, ανεξαρτήτως προέλευσης. Θέλω ωραίες εικόνες, δυνατούς και καλοδουλεμένους χαρακτήρες, τέτοια...».
Η ζωή της με μια ματιά
* Μεγάλωσε σε μουσικό περιβάλλον. Στα μαθητικά της χρόνια τραγουδούσε ήδη σε πέντε διαφορετικές χορωδίες.
* Μόλις τελείωσε το σχολείο σπούδασε αγγλικά και λατινογενείς γλώσσες,ενώ παράλληλα έκανε μαθήματα φωνητικής.
* Το 1976 αποφάσισε να ακολουθήσει καριέρα λυρικής τραγουδίστριας και έκανε το ντεμπούτο της ως Λόλα στην «Καβαλερία».
* Το 1983 ο θρίαμβός της ως Κούντρι στο Μπαϊρόιτ στάθηκε η απαρχή μιας διεθνούς,λαμπρής σταδιοδρομίας.
* Τη δεκαετία 1983-1993 ερμήνευσε πολλές φορές τον ίδιο ρόλο.Εκτοτε στράφηκε σε ρόλους δραματικής υψιφώνου με επιτυχία.
* Εχει τραγουδήσει στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου: Σκάλα του Μιλάνου,Κόβεντ Γκάρντεν,Μητροπολιτική της Νέας Υόρκης κ.α.
* Εχει συνεργαστεί με τους μεγαλύτερους αρχιμουσικούς και σκηνοθέτες και έχει λάβει πάμπολλες διακρίσεις.
OΡΧΗΣΤΡΑ ΤΟΥ ΠΑΡΙΣΙΟΥ, ΚΡ. ΕΣΕΝΜΠΑΧ
TΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
26/2Λεονόρα, εισαγωγή (αρ.3) έργο 72 και Συμφωνία αρ.3
(Ηρωική) του Μπετόβεν Κοντσέρτο για κλαρινέτο και ορχήστρα, ΚV622 του Μότσαρτ.Σολίστ ο Φ. Μπερό.
Στο πλαίσιο της σειράς «Μεγάλες Ορχήστρες- Μεγάλοι Μαέστροι» με χορηγό την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος.Στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης,στις 20.30.
27/2Ο θάνατος της Κλεοπάτρας, του Ε.Μπερλιόζ. Σολίστ η Βάλτραουντ Μάγερ Συμφωνία αρ.1 (Τιτάν) του Γκ.Μάλερ Στο πλαίσιο του κύκλου «Μεγάλες λυρικές φωνές της εποχής μας». Στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, στις 20.30.
Πληροφορίες- εισιτήρια στο τηλ.210 7282.333.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου