Τρίτη 30 Ιουλίου 2024

ο Τζουζέπε Βέρντι

 Μπορεί να είναι εικόνα 1 άτομο

Αν και οι περισσότεροι Ιταλοί
λάτρευαν οτιδήποτε έγραφε
ο Τζουζέπε Βέρντι,
κάποιοι δεν πείθονταν εύκολα.
Μετά από την πρεμιέρα της Αΐντα,
ένας θεατής αντιπάθησε τόσο το έργο,
που έγραψε
στον Βέρντι διαμαρτυρόμενος
ότι είχε χαλάσει 32 λιρέτες για το ταξίδι
με το τρένο, τα εισιτήρια, το δείπνο.
Ο επιστολογράφος,
ονόματι Πρόσπερο Μπερτάνι,
ήθελε τα λεφτά του πίσω.
Ο Βέρντι πιο πολύ διασκέδαζε
παρά προσβλήθηκε.
Ζήτησε από τον ατζέντη του
να στείλει στον Μπερτάνι 27 λιρέτες,
δηλαδή να πληρώσει
το τρένο και τα εισιτήρια
αλλά όχι το δείπνο.
''Μπορούσε να φάει σπίτι του'',
έγραψε ο Βέρντι.
Ζήτησε μάλιστα να δημοσιευτεί
η επιστολογραφία σε όλες τις εφημερίδες.
Οι οπαδοί του έγιναν τόσο έξαλλοι
από την επίθεση στο μαέστρο,
ώστε ο Μπερτάνι
άρχισε να λαμβάνει γράμματα
απ' όλη την Ιταλία,
μεταξύ των οποίων και απειλές
για τη ζωή του.
Όταν ο Βέρντι έγραψε τη νέα του
άρια ''Η γυναίκα είναι άστατη'',
γνωστή στα ελληνικά
ως ''Φτερό στον άνεμο'',
ήξερε ότι θα γινόταν επιτυχία,
αλλά δεν ήθελε ν' ακουστεί
πριν από την πρεμιέρα.
Δίνοντας, λοιπόν,
την παρτιτούρα στον τενόρο,
του είπε:
''Θέλω το λόγο σου
ότι δε θα τραγουδήσεις τη μελωδία
στο σπίτι, ούτε και θα τη σφυρίξεις -
δηλαδή, δε θα αφήσεις κανέναν
να την ακούσει.
Βέβαια, η υπόσχεση δεν αρκούσε
και πριν από τις πρόβες ο Βέρντι
ικέτευε τους πάντες -
την ορχήστρα, τους τραγουδιστές,
ακόμη και τους μηχανικούς σκηνής -
να κρατήσουν το μυστικό.
Έτσι, στην πρεμιέρα,
η άρια ήταν έκπληξη για όλους
κι έγινε αμέσως επιτυχία.
Ελίζαμπεθ Λάντεη
........................................................................
Απόσπασμα από το βιβλίο:
Η μυστική ζωή
των μεγάλων μουσουργών
Μετάφραση: Νίκος Σταμπάκης
 

1 σχόλιο:

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

... ἡ ὄπερα, ὑποτίθεται ὃτι ἦταν ἡ αναβίωση τοῦ ἀρχαίου δράματος

ἀλλά πέρα ἀπὸ τὴν ἀξιωσύνη ὅσων καταπιάστηκαν μαζί της -ὅπως ὁ ἐν λόγω... Ιώσηπος-

ἦταν μᾶλλον περισσότερο σόου μπίζνες,
λόγω τοῦ ὅλου περίγυρου καὶ κυρίως τῶν τοκογλύϕων χορηγῶν...

ποὺ ἤθελαν νὰ παρουσιάσουν τὸ μεγαλεῖο τους, ως ἡ νὲα ντε ϕάκτο κρατοῦσα τάξη

κι ἀπαιτοῦσαν ὑπερβολές

ποὺ τίποτε οὐσιαστικό δὲν πρόσθεσαν σὲ μιά μουσική
ποὺ ὑπηρετήθηκε ἀπὸ ϕιλότιμους διαβασμένους κι ἑργατικούς δεξιοτέχνες μουσικούς... πιθανότατα
τοὺς καλύτερους τῆς ἐποχῆς τους,

ποὺ ἄϕησαν ἐποχῆ μὲ τὰ... πολυσύνθετα "μαθηματικά" τους...

καὶ τὰ ἔργα τους γιὰ μικρά σύνολα,
ἀποδεικνύουν, νομίζω περίτρανα,

ὃτι... μόνον ϕαμϕαρώνοι δὲν ἦταν