Τρίτη 17 Ιουνίου 2025

Είναι σωστό να φορούν πολύτιμα άμφια οι ιερείς;

Η κατηγορία περί πολυτελών αμφίων των ιερέων είναι παλιά δεν είναι σημερινή, αλλά ανάγεται στην αρχαία Εκκλησία!

Να τι γράφει ο αείμνηστος Παναγόπουλος επ' αυτού:


Υπάρχουν «Ευαγγελικοί» που κατηγορούν τούς Ιερωμένους για το βαρύτιμο των στολών των. Και εξ αιτίας αυτού παραμένουν μακράν της Εκκλησίας και του Αγιασμού πολλοί εξ ημών.


Στο σημείο αυτό κάνουμε διάκριση της στολής του Κλήρου εν το Εκκλησία και της στολής έξω της Εκκλησίας.


Όπως λέγουν οι άγιοι ημών Πατέρες υπάρχει λόγος όπου ενδύονται κατ' εξοχήν οι Αρχιερείς τόσον μεγαλοπρεπώς εις την Εκκλησίαν.


Λέγει π.χ. ο Μ. Βασίλειος «Χρήσιμον και το της εσθήτος ιδίωμα, προκηρυττούσης έκαστον και προδιαμαρτυρομένης το επάγγελμα της κατά Θεόν ζωής, ώστε ακόλουθον και την πράξιν παρά των τυγχανόντων ημίν απαιτείσθαι ου γαρ ομοίως το απρεπές και άσχημον εν τοις τυχούσι και εν τοις μεγάλα υπισχουμένοις διαφαίνεται» και πάλιν «Ως ουν εστί τι στρατιώτου ίδιον εν τω ενδύματι και άλλο του συγκλητικού, και άλλο άλλου, αφ' ων εικάζεται αυτών ως επί το πλείστον, τα αξιώματα, ούτως είναι τινά και χριστιανού ιδιότητα και από της εσθήτος το ευπρεπές και ακόλουθον σώζουσαν την από του Αποστόλου παραδιδομένην κοσμιότητα, ποτέ μεν τον, Επίσκοπον κόσμιον είναι διοριζόμενον, ποτέ δε τις γυναίκας εν τη καταστoλή κοσμίω είναι διατασσομένου» (Ερωτ. κβ') και πάλιν «Η δια του σχήματος επαγγελία οιονεί παιδαγωγία τις εστί τοις ασθενεστέροις προς το και ακάνθας αυτούς από των φαύλων ειργάσθαι» (του ιδίου).


Εκ των λόγων αυτών του θείου Πατρός αποδεικνύεται, ότι υπάρχει λόγος της ιερατικής μεγαλοπρεπούς ενδυμασίας, διότι κηρύττει και δια της στολής του ακόμη ο Αρχιερεύς, η ζώσα αύτη εικόνα του Κυρίου.


Το μεγαλοπρεπές της στολής των Αρχιερέων υπάρχει από της πρώτης Εκκλησίας, δεν είναι των αιώνων μας. Εις τον πρώτον μόλις αιώνα επί Επισκόπου Ταυρομενίας Αγίου Παγκρατίου διαβάζομεν τα έξης: «Όταν μετέβη ο ηγεμών εις συνάντησιν του Παγκρατίου εύρεν αυτόν ενδεδυμένον την ιερατικήν στολήν επί θρόνου καθιζόμενον, και έχοντα προ αυτού την εικόνα του Χριστού και τον Σταυρόν. Ιδών τότε αυτόν εν τοσαύτη δόξη, έπεσε επί πρόσωπον και τον επροσκύνησε, διότι είδε φως θείον, όπερ περιεκύκλωνε τον Άγιον. Ο δε Άγιος ήγειρεν αυτόν, και ησπάσατο. Εγερθείς δε ο ηγεμών, έντρομος, ανέκραξε: Μέγας ο Θεός των Χριστιανών! Πιστεύω εις Σε, Ιησού Χριστέ, Θεέ αληθέστατε.


Τότε ο Άγιος ηυλόγησε αυτόν σταυροειδώς και επρόσταξε να καθίση πλησίον του. Ο δε ηγεμών έλεγε: Πώς να σε πλησιάσω αφού βλέπω την φλόγα περικυκλουσάν σε; Εννοήσας τότε ο Άγιος, ότι το φως τούτο ήτο η χάρις του Αγίου Πνεύματος δια την ιεράν στολήν, ην ενεδύετο, προστάξας να εξέλθουν άπαντες και μετ' ολίγον να επιστρέψουν, εξεδύθη τα ιερά ιμάτια. Τότε ο Βονιφάτιος δεν έβλεπεν πλέον το φως. Όθεν εκάθησε πλησίον του Αγίου Παγκρατίου και ήκουσε τους σωτηρίους λόγους αυτού»
(βλ. Μ. Συναξ. Θ' Ιουλίου σελ. 142).

Ώστε δεν είναι αμαρτία όταν βλέπομεν χρυσοποίκιλτον τον Αρχιερέα εις την Εκκλησίαν, διότι εικονίζει τον Κύριον ημών Ιησούν Χριστον. Δια δε την στολήν έξω της Εκκλησίας είναι υπόθεσις ενός εκάστου.
Ο Μ. Βασίλειος, όστις έξω της Εκκλησίας εκυκλοφορούσε με απλούν τετριμμένον ράσον, εντός της Εκκλησίας ήτο μεγαλοπρεπής. Έλεγε δε χαρακτηριστικά «Τώρα ενδύεται Χριστός, ο Βασίλειος».

Κι ακόμα ο π. Επιφάνειος λέει χαρακτηριστικά:

Πολλοί άνθρωποι αντιδρούν βλέποντας στις Εκ¬κλησίες βαρύτιμους πολυελαίους και χρυσά άμφια...
Ένας φωτισμένος γέροντας προσεγγίζει το θέμα αυτό ως εξής: Όπως εμείς, όσο φτωχοί κι αν είμαστε, έχουμε κι ένα καλύτερο σερβίτσιο για κάποιο ξένο, το ίδιο και περισσότερο πρέπει να φρονούμε και να πράττουμε για το σπίτι του Θεού, το Ναό Του. Διότι είναι άσχημο να βάζουμε σε κατώτερη θέση το Θεό από τον συνάνθρωπο μας. Πρέπει, λοιπόν, να προσφέρουμε ό,τι καλύτερο έχουμε για το Θεό και να μην είναι η προσφορά μας δευτέρας διαλογής, όπως του Κάιν.

- Οι νέοι, βέβαια, δίνουν σημασία σ' αυτά τα όποιο βλέπουν...


Ναι, ναι! «Με Ρόλεξ στα χέρια και γούνες στους ώμους», όπως λέει και γνωστό σατιρικό τραγούδι. Οι ίδιοι νέοι πού κατηγορούν για πολυτέλεια την Εκκλησία, ξοδεύουν μόνο για τσιγάρα, περίπου 5 Ευρώ ημερησίως και φορούν τις πανάκριβες φίρμες «τρακτερωτών» παπουτσιών των 150 Ευρώ. Αφήνω τις βράδυνες τους εξόδους στα ταβερνάκια —συνήθως πολλές φορές εβδομαδιαίως— όπου πληρώνουν τρεις κεφτέδες ένα χιλιάρικο, καθώς και την κατανάλωση αλκοόλ στην οποία, κατά τις στατιστικές, πρωτεύουμε πανευρωπαϊκώς! Έχουν, λοιπόν, δικαίωμα να κατηγορούν.

Έξαλλου, ας μη βλέπουμε μόνο τα φανταχτερά σκεύη και άμφια, αλλά να πηγαίνουμε και σε άσυλα ανιάτων ή στέγες γερόντων τα οποία συντηρεί η Εκκλησία, να πηγαίνουμε να βλέπουμε ανθρώπους οι οποίοι αναλίσκονται κυριολεκτικά μέσα στην Εκκλησία, χωρίς να παίρνουν θεληματικά ούτε ένα μισθό, προσφέροντας το έργο τους για την ανακούφιση του πόνου των συνανθρώπων τους...


Τα πράγματα τα οποία έχει η Εκκλησία, τα χρησιμοποιεί κατά τον καλλίτερο τρόπο, χωρίς αυτό να αποκλείει τις εξαιρέσεις. Όπως στο ιατρικό επάγγελμα υπάρχουν καλοί και κακοί γιατροί, στον δικηγορικό κλάδο καλοί και κακοί δικηγόροι, στον εκπαιδευτικό υπάρχουν καλοί και κακοί διδάσκοντες, έτσι και μέσα στην Εκκλησία υπάρχουν ορισμένοι άνθρωποι οι όποιοι έχουν τα ελαττώματα τους. Πώς στον κύκλο των 12 Αποστόλων υπήρχε κάποιος ο όποιος ήταν προδότης; Έτσι ακριβώς και στον Κλήρο, μπορεί να υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι δεν σκέπτονται όσο θα έπρεπε την αποστολή τους.

- Κάποιοι βέβαια θα ισχυριστούν πως το πρόβλημα, είναι πως αυτοί δεν είναι η εξαίρεση. Εξαίρεση είναι οι καλοί ιερείς.
Και απαντώ: Πού το ξέρουμε αυτό; Έχουμε, μήπως, στατιστικά στοιχεία; Συνήθως, το κακό είναι φανταχτερό. Ακριβώς επειδή ο Χριστός μας λέει «μη γνώτω η αριστερά σου, τι ποιεί η δεξιά σου» (Ματθ. ς' 3), δηλαδή να κάνεις την ελεημοσύνη σου κρυφά, να κάνεις το καλό κρυφά και να μη βγαίνεις να το διατυμπανίζεις, ακριβώς γι’ αυτό το λόγο, το καλό είναι κρυφό στην Εκκλησία κι αυτό το όποιο βγαίνει στη φόρα και γίνεται «σήριαλ» στις πρώτες σελίδες και στήλες των εφημερίδων, είναι τα αρνητικά. Μην ξεχνάμε: Τα πολύτιμα μέταλλα είναι πάντα κρυμμένα!
Οι νέοι μας πάντως ως ειλικρινείς ότι είναι, ας ψάξουν να βρουν τους καλύτερους κληρικούς και να συνδεθούν μαζί τους.
όπως όταν αρρωσταίνουμε ψάχνουμε να βρούμε τον καλύτερο γιατρό, όταν θέλουμε να μάθουμε μια ξένη γλώσσα πηγαίνουμε στον καλύτερο φροντιστή, έτσι να κάνουμε και για την ψυχή μας. και μάλιστα πολύ περισσότερο γι’ αυτήν…
πηγή : Με παρρησία

ΣΧΟΛΙΟ :   Η κρίση τής γλώσσας είναι πλέον εμφανής. Οι ιερείς δέν ξέρουν πλέον τί διαβάζουν. Διότι η κρίση τής φρονήσεως είναι παλαιότερη. Από παλαιά δέν ξέρουν τί λένε.

Δέν κατορθώσαμε νά βρούμε σημείο στό κείμενο τού Μ.Βασιλείου, στό οποίο νά αναφέρεται πώς οι ιερείς μπορούν νά φορούν χρυσοποίκιλτα άμφια μέ διαμαντένιες λεπτομέρειες, ούτε σημείο στό οποίο νά αναφέρεται ότι ο αρχιερεύς είναι η ζώσα εικόνα τού Κυρίου. Απλώς αναφέρει ότι ενδύεται ο Βασίλειος τον Κύριο όπως τόν ενεδύθη κάθε χριστιανός στό βάπτισμα καί εικονίζει τό βάπτισμα, διότι μία μόνον εικών υπάρχει τής Αγίας Τριάδος, Ο ΚΎΡΙΟΣ καί κάθε εικών της εικόνος είναι ήδη ειδωλολατρεία.

Καί πώς τελειώνει τήν αερολογία του ο Ιεροκήρυξ; κατηγορώντας τούς νέους. Όπως συνήθως. Σάν Κατίνα.
Αμέθυστος

1 σχόλιο:

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

... λαμπρότητα... ἱεροπρέπεια...

ἀ ρ χ ο ν τ ι ά...



λέξεις ποὺ ἡ ἔννοιές τους, μέσα στὴν σύγχυση τῶν ἡμερῶν,

σ υ μ ϕ ύ ρ ο ν τ α ι
ἀνακατεύονται
καὶ...
ϕαίνονται νὰ συγγενεύουν
μὲ τὴν χλιδή...
τὴν πολυτέλεια...
τὴν ἐξεζητημένη ἐπίδειξη
(ἄνευ οὐσίας),

ενῶ ἀσταμάτητα  τὸ μάτι βομβαρδίζεται,
καὶ ἐ π α ν ε κ π α ι δ ε ύ ε τ α ι
ὁ νοῦς ἀπό παντοῦ
καὶ πάντοτε μεταξύ δυό πόλων,
(ὅπως καὶ μὲ τὸν πόλεμο τῶν λογισμῶν)

μὲσα ἀπό κ α τ α ν ά λ ω σ η
ἀτέλειωτων  εἰκόνων...
(ϕωτογραϕίες καὶ ϕιλμάκια),

κι ἀπὸ τὴν μιά μεριά,
μιᾶς χλίδας... χωρίς ὅρια...

γιὰ νὰ τσαλαβουτᾶ ἔως πνίγμοῦ
βαθειά στὴν ὕ λ η ὁ νοῦς
(καὶ ἀπὸ πίσω... ἡ λαγνεία... )

κι ἄϕθονο "Ζὲν" ἀπὸ τὴν ἄλλη...
μὶα λατρεία τῆς ψυχρότητας,
μὲ τὸ μ η δ έ ν...
τὴν ἀ π ο υ σ ί α...
τὸ σβύσιμο κι ἐν τέλει
τὴν ἀνυπαρξία...

σὰν σ κ ο π ό... !

(τὴν ἐξαϕάνιση μέσ'στό "νιρβάνα"
τοῦ μοναδικοῦ προσώπου,
-τοῦ κατ'εἰκόνα-
σὰν ἑνός κάποιου...
ἀριθμοῦ...
ποὺ δὲν σημαίνει τίποτε
ἀπὸ ὅσα π λ α σ τ ή κ α μ ε
νὰ ε ἴ μ α σ τ ε... )



ἀλλά κι ἀλλοίμονο
ὁ,τι... "εἴμαστε"...
ὅσα γινόμαστε καὶ καταντᾶμε δηλαδή, συχνά,

ἐκϕράζονται καὶ στὴν ζωή μας ὅλη
καὶ -τὸ πιό τραγικό- στὴν πίστη μας,
 
καὶ ἔτσι, διαχρονικά

οι ὅποιες π τ ώ σ ε ι ς τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ
τοὺ παλαιοῦ, μὰ καὶ τοῦ νέου
(συνέπεια ἀναπόϕευκτη
μιᾶς πίστης κάλπικης)

ἀϕήνουν δίπλα στὰ Ἀληθινά σπουδαία καὶ μεγάλα
ἄϕθονα τὰ σ η μ ά δ ι α παρακμῆς
στὴν ἱστορία,

πάνω σὲ ἀντικείμενα...

σὲ κτίσματα...

σὲ σκεύη

καὶ σὲ ψευτοθολολογήματα
τύπου Φερραροϕλωρεντίας...
(ληστρικά...)

κι ὁ Φώτης Κόντογλου, μὲ νοῦ σοϕό κι ἄγρυπνο μάτι ἀετήσιο, ἴσιο,
βαδίζοντας ὁδούς σκληρές
μὲ τὴν ἐγρήγορση γιὰ συντροϕιά

ἄνθρωπος ἐκλεκτός
καὶ ἀσυμβίβαστος,
μὲ ἐπίμονους ἀγῶνες ἀπέναντι στὴν
κυρίαρχη τὴν ϕραγκογιαννοσύνη  
τὴν ἡγεμονεύουσα

μᾶς ξεκαθάρισε τὰ πράγματα,
ὥστε νὰ διακρίνουμε
τὴν ἀρχοντιά τοῦ ἐ λ ά χ ι σ τ ο υ,
μὰ ἀναγκαίου καὶ αὐθεντικοῦ,
τὸ καταστάλαγμα αἰώνων,
τοῦ διαλεχτοῦ
μὰ καὶ μὲ νοῦ ξ ε χ ω ρ ι σ μ έ ν ο
καὶ ζυγιασμένο μὲ καθαρή καὶ ἀπαθή

ἀγνή καρδιά...

χωρίς ἄχρηστα μπιχλιμπίδια καὶ στολίσματα ἀταίριαστα
ποὺ κοροϊδεύουνε τὸ μάτι...