Όσο αυτοί συνεχίζουν να επαναλαμβάνουν ψέματα, τόσο εμείς θα προβάλλουμε την ΑΛΗΘΕΙΑ.
Όσο αυτοί προωθούν τον ανάποδο κόσμο, τόσο εμείς θα «στῶμεν καλῶς» στις παραδόσεις των Πατέρων της Εκκλησίας
Γράφει ο Ελπιδοφόρος Σ. Σωτηριάδης, MD, SM, ScD
Αναπόφευκτα, είμαι υποχρεωμένος να επανέλθω σε σύντομο χρονικό διάστημα από την προηγούμενη γραπτή μου παρέμβαση (βλέπε εδώ)για το θέμα του Μητροπολίτη Πάφου Τυχικού, διότι οι διάφοροι αντιπρόσωποι και εκπρόσωποι συνεχίζουν να προκαλούν το Χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας της Κύπρου με ψέματα που ξεπερνούν τα όρια της ανοχής και της αντοχής μας.
Ας τα δούμε αναλυτικά:
- Τον τελευταίο καιρό έχουν προβάλει διάφοροι το θέμα της αποτείχισης ως μιας μιαρής αίρεσης που πρέπει να καταπολεμηθεί με κάθε θυσία.
- Επιπλέον, έχουν αναδείξει το θέμα της ομολογίας πίστεως του Μητροπολίτη Τυχικού σε εργαλείο βιασμού της αλήθειας και αποδόμησης της Ιερής Παράδοσης της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
- Τέλος, έχουν υιοθετήσει πρακτικές απειλών και εκβιασμού που δεν μπορούν να γίνουν ανεκτές μέσα στον χώρο της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Θα είμαι σύντομος και περιεκτικός διότι οι πιο πάνω ανοίκειες προκλήσεις προβάλλονται φορτικά και με εωσφορικό πείσμα από τους διάφορους «καλοθελητές» ή «κακοθελητές».
Είναι σε όλους γνωστό ότι με την απόφαση των 10 Ιεραρχών της συνεδρίας της Ιεράς Συνόδου της 22ας Μαΐου 2025, καταστρατηγήθηκε ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας της Κύπρου σε βαθμό πρωτόγνωρο για την ιστορία της Εκκλησίας μας. Ακόμα και το Οικουμενικό Πατριαρχείο το παραδέχτηκε αλλά δεν το διόρθωσε για λόγους που μόνο αυτοί γνωρίζουν. Τι να πούμε; Ευχόμαστε να τους ελεήσει ο Θεός και να μετανοήσουν.
Στην πράξη δεν έγινε σεβαστό ΟΥΤΕ ΕΝΑ άρθρο του Καταστατικού Χάρτη. Η εν λόγω απόφαση ήταν παράνομη και αντικαταστατική, λόγω του ότι δεν διερευνήθηκε η υπόθεση με βάση τα σχετικά άρθρα του Χάρτη και ιδιαιτέρως όπως ορίζεται από το άρθρο Ζ΄ 79 του Καταστατικού Χάρτη. Έτσι, όχι μόνο η Ιερά Σύνοδος λειτούργησε ως Δικαστήριο χωρίς να υπάρξει κάποια έφεση προς αυτήν, αλλά έγινε η σύγκλησή της χωρίς να γίνει αναφορά σε δικαστήριο. Επιπλέον, παρέκαμψε πλήρως και την πρωτοβάθμια εξέταση του ζητήματος από ένα Πενταμελές Συνοδικό Δικαστήριο, ενώ πέρασε απευθείας σε αντικανονική δευτεροβάθμια εκδίκαση, κάτι το οποίο αντίκειται πλήρως στις διατάξεις που ρυθμίζουν την λειτουργία της.
Στην ίδια την απόφαση της Ιεράς Συνόδου αναφέρεται επί λέξει για τον Μητροπολίτη Τυχικό ότι «ἡ Ἐκκλησία θὰ τὸν ἀξιοποιήσει ὅπου δεῖ, ἀφοῦ προηγουμένως ὑποβάλει, γραπτῶς, Ὁμολογίαν Πίστεως, στὴν ὁποία νὰ περιλαμβάνεται καταδίκη τοῦ ἀποτειχισμοῦ».
Πρώτο ατόπημα της συγκεκριμένης απόφασης είναι η απαίτηση για ομολογία πίστεως από έναν Ιεράρχη που δεν έχει κατηγορηθεί ποτέ για οποιαδήποτε αίρεση. Δεν γνωρίζω να έχει καταγραφεί ποτέ στην δισχιλιόχρονη ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας η απαίτηση για ομολογία πίστεως από κάποιον που δεν έχει υποπέσει σε αίρεση.
Δεύτερο ατόπημα της απόφασης είναι η γραπτή απαίτηση των εν λόγω Ιεραρχών να καταδικάσει ο Μητροπολίτης Τυχικός την αποτείχιση (βλέπε λανθασμένο όρο στην απόφαση – αποτειχισμό). Η απαίτηση αυτή είναι παντελώς ατεκμηρίωτη, διότι η πρακτική της αποτείχισης είναι κάτι το οποίο θεωρείται, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, αξιέπαινο σύμφωνα με τον 15ο κανόνα της Πρωτοδευτέρας Συνόδου. Έτσι, καταλήξαμε στην εξής οξύμωρη και αντιφατική κατάσταση: αυτοί που ζητούν από τον Μητροπολίτη να δηλώσει πίστη στις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων, να απαιτούν ταυτοχρόνως να καταδικάσει έναν συνοδικά κατοχυρωμένο κανόνα! Πολύ φοβάμαι ότι η λέξη παραλογισμός είναι ανεπαρκής για να περιγράψει το φαινόμενο.
Τονίζω ότι καταθέτω την ΑΛΗΘΕΙΑ εις πείσμα όλων αυτών που επαναλαμβάνουν ξεδιάντροπα ψέματα. Ανεξάρτητα από όλα τα πιο πάνω, και παρόλο που δεν θα έπρεπε να το κάνει, ταπεινώνοντας εαυτόν, ο Μητροπολίτης Πάφου Τυχικός έχει ήδη αποστείλει μια ΠΛΗΡΗ και ΑΡΤΙΑ γραπτή Ομολογία Πίστεως έκτασης τριών (3) σελίδων προς ΟΛΑ τα μέλη της Ιεράς Συνόδου στις 18 Ιουνίου 2025. Η συγκεκριμένη περιλαμβάνει Ομολογία Πίστεως στις Οικουμενικές Συνόδους και ταυτόχρονα εμπεριέχει αναφορά στην αποτείχιση όπως προβλέπει ο 15ος Κανόνας της Πρωτοδευτέρας Συνόδου και επομένως δεν χρειάζεται να υπογράψει ΤΙΠΟΤΕ ΑΛΛΟ.
Ας πούμε όμως και δυο λόγια για τη σύναξη του Κολυμπαρίου η οποία, να σημειωθεί, ΔΕΝ περιλαμβάνεται στην απόφαση της Ιεράς Συνόδου. Η παραφιλολογία που αναπτύσσεται τις τελευταίες ημέρες στα τηλεοπτικά παράθυρα από τους διάφορους προθύμους της εξουσίας για τη Σύνοδο του Κολυμπαρίου δεν αφορά την απόφαση της Ιεράς Συνόδου της 22ας Μαΐου 2025 με την οποία η Ιερά Σύνοδος, έχει ζητήσει από τον Μητροπολίτη, αντικανονικά, όπως εξηγήσαμε, ΜΟΝΟ την καταδίκη της αποτείχισης. Μας είναι, λοιπόν, παντελώς άγνωστα τα κίνητρα και ο λόγος για τον οποίο αναδεικνύεται ψευδώς η σύναξη του Κολυμπαρίου ως ένα μείζον ζήτημα και συνοδεύεται μάλιστα από απροκάλυπτες ή/και συγκεκαλυμμένες απειλές εναντίον του Μητροπολίτη Τυχικού.
Οποιαδήποτε απόφαση και εάν ελήφθη στην σύναξη του Κολυμπαρίου, αυτή σίγουρα δεν μπορεί να θεωρηθεί ΟΥΤΕ Οικουμενική ΟΥΤΕ Πανορθόδοξη. Άλλωστε το Οικουμενικό Πατριαρχείο ΔΕΝ την έχει ονομάσει ως τέτοια αλλά την αναφέρει απλά ως «Αγία και Μεγάλη». Στην σύναξη αυτή δεν συμμετείχαν όλες οι Αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες ούτε επικυρώθηκαν οι αποφάσεις της από όσες Εκκλησίες απουσίαζαν. Επιπροσθέτως, δεν ελήφθη οποιαδήποτε απόφαση που να αποτελεί όρο και δογματική διδασκαλία την οποία εάν κάποιος δεν ενστερνίζεται να του επιβάλλεται η καθαίρεση ή ο αφορισμός. Επομένως, ΔΕΝ είναι καθόλου αναγκαία η συμπερίληψή της σε μία Ομολογία Πίστεως. Για όλους τους πιο πάνω λόγους, η απαίτηση να συμπεριληφθούν οι αποφάσεις του Κολυμπαρίου σε μία Ομολογία Πίστεως είναι παντελώς ανάρμοστη.
Επομένως, το ερώτημα που προκύπτει είναι απλό. Γιατί ο Αρχιεπίσκοπος απαιτεί από τον Μητροπολίτη Τυχικό, σε αντίθεση με την ίδια την απόφαση της Συνόδου, να δηλώσει πίστη στα συμπεράσματα μιας σύναξης στην οποία ΔΕΝ συμμετείχαν τα μισά ορθόδοξα πατριαρχεία και από αυτούς που συμμετείχαν, αρκετοί ΔΕΝ υπέγραψαν τα πρακτικά της; Μήπως αναζητεί άλλη μια ψευδο-δικαιολογία για να προχωρήσει στην καθαίρεση του Μητροπολίτη Τυχικού;
Υπάρχει και ένα δεύτερο ακόμα πιο επιτακτικό ερώτημα: Στην βάση ποιου Κανόνα της Εκκλησίας ή/και των Οικουμενικών Συνόδων σκέφτονται να καθαιρέσουν τον Μητροπολίτη Τυχικό αν δεν στέρξει να δηλώσει ότι συμφωνεί με τη σύναξη του Κολυμπαρίου; Και με ποια πλειοψηφία; Μήπως θα τον ξαναδικάσουν και θα τον ξανατιμωρήσουν δεύτερη φορά κάτι που ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ ΡΗΤΑ ο Καταστατικός Χάρτης και όλα τα δικαστικά συστήματα του κόσμου; Τι θα κάνουν λοιπόν; Θα βγουν για να διαλαλούν και πάλι ότι μια τέτοια αντικανονική και καταδικαστέα πράξη θα πρέπει να γίνει σεβαστή;
Το πιο ενδιαφέρον από όλη αυτή την ιστορία είναι ότι τις τελευταίες ημέρες ανακάλυψαν ότι η Εκκλησία της Κύπρου έχει Καταστατικό Χάρτη! Τον επικαλούνται μάλιστα για να κάνουν εκλογές στην Μητρόπολη Πάφου. Οποία υποκρισία! Αφού τον τσαλαπάτησαν, τώρα θυμήθηκαν ότι τον χρειάζονται! Μήπως ο Καταστατικός Χάρτης είναι το κουρελόχαρτο του καθενός για να τον χρησιμοποιεί όπως και όποτε θέλει; Ας γνωρίζει όλος ο κόσμος ότι όποιος άλλος εκλεγεί στον θρόνο της Πάφου θα είναι Μοιχεπιβάτης.
Εν ολίγοις, τα πράγματα έχουν ξεφύγει επικίνδυνα για την Εκκλησία της Κύπρου. Στην πραγματικότητα θα πρέπει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να παρέμβει διότι το κράτος είναι εγγυητής του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Κύπρου. Επιπλέον, θα πρέπει και οι Δικαστές του Ανωτάτου Δικαστηρίου να παρέμβουν για να προστατεύσουν την απροκάλυπτη παραβίαση κάθε κανόνα δικαίου. Παράλληλα, απαιτείται ο πιστός λαός του Θεού να επαγρυπνεί. Ελπίζω ότι οι παρανομούντες θα συνειδητοποιήσουν έστω και τώρα τον λανθασμένο δρόμο που ακολουθούν και θα επανέλθουν, διότι ο εωσφορικός εγωϊσμός μόνο στον διχασμό μπορεί να οδηγήσει.
Εμείς τους ενημερώνουμε ότι θα απαντήσουμε με πολυβόλα παρακλήσεων προς όλους τους Αγίους της Εκκλησίας μας, παρακαλώντας τους να ζητήσουν την παρέμβαση του Θεού για να προστατεύσει την Εκκλησία από τους απειλούντες και ασχημονούντες. Με τις πρεσβείες πάντων των «ἐν Κύπρῳ διαλαμψάντων Ἁγίων» είμαστε σίγουροι ότι θα μας ελεήσει ο Θεός και θα σώσει την Εκκλησία της Κύπρου.
Εύχομαι και προσεύχομαι να σεβαστούν τουλάχιστον του Αγίους της Εκκλησίας μας. Τον Ιδρυτή και Προστάτη της Απόστολο Βαρνάβα, τον Άγιο και Δίκαιο Λάζαρο, τον Άγιο Σπυρίδωνα, τον Άγιο Επιφάνιο, τον Άγιο Κενδέα, τον Άγιο Δημητριανό, τον Άγιο Θεράποντα, τον Άγιο Ηρακλείδιο, τον Άγιο Τύχωνα, τον Άγιο Ιωάννη τον Ελεήμονα, τον Άγιο Ιωάννη τον Λαμπαδιστή, τους Αγίους Ηλιόφωτους, τους Δεκατρείς Ομολογητές της Καντάρας, τον Ιερομάρτυρα Φιλούμενο, την Αγία Φωτεινή την Καρπασίτιδα, την Αγία Κωνσταντία της Πάφου, την Οσία Βρυαίνη της Πάφου και όλους τους υπόλοιπους Αγίους που λαμπρύνουν την Εκκλησία μας.
Συμπατριώτες και αδελφοί εν Χριστώ, σας παρακαλώ να θωρακίσετε την Εκκλησία μας με συνεχείς παρακλήσεις προς όλους τους Αγίους της Κύπρου μας. Γράφω με ειλικρινές ενδιαφέρον «ὑπὲρ τῆς εὐσταθείας τῶν Ἁγίων τοῦ Θεοῦ Ἐκκλησιῶν» και ιδιαιτέρως της Εκκλησίας της Κύπρου αλλά και υπέρ της ευσταθείας του καθενός μας μέσα στην Μία Ἁγία Καθολικὴ καὶ Ἀποστολικὴ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ.
Με ανείπωτη αγωνία για την Εκκλησία της Κύπρου, ικετεύω όλους σας για τις συνεχείς παρακλήσεις σας στους Αγίους μας
