Εάν ίδης φως εντός ή πέριξ σου, μη δώσης πίστιν εις αυτό, εάν συγχρόνως δεν έχης κατάνυξιν ενώπιον του Θεού και αγάπην προς τον πλησίον.
Όμως μη φοβηθής, αλλά ταπείνωσον σεαυτόν, και εκείνο το φως θα εξαφανισθή.
Εάν ίδης όρασιν τινα ή εικόνα ή όνειρον, μη εμπιστευθής εις αυτό, διότι, εάν είναι εκ του Θεού, τότε ο Κύριος θα σε φωτίση περί τούτου. Ψυχή, ήτις δεν εγεύθη του Αγίου Πνεύματος, δεν δύναται να διακρίνη πόθεν το όραμα. Ο εχθρός δίδει εις την ψυχήν «γλύκανσιν» τινα μεμιγμένην μετά κενοδοξίας, και εκ τούτου γίνεται φανερά η πλάνη.
Λέγουν οι Πατέρες ότι κατά την εχθρικήν όρασιν η ψυχή αισθάνεται σύγχυσιν ή φόβον. Τούτο όμως συμβαίνει μόνον εις την ταπεινήν ψυχήν, ήτις θεωρεί εαυτήν αναξίαν οράσεως. Ο κενόδοξος όμως δύναται να μη αισθανθή ούτε φόβον, ούτε προσέτι και σύγχυσιν, διότι επιθυμεί τας οράσεις και θεωρεί εαυτόν άξιον, και δια τούτο ο εχθρός ευκόλως εξαπατά αυτόν.
Τα ουράνια γνωρίζονται δια του Αγίου Πνεύματος, τα δε επίγεια δια της φυσικής διανοίας. Πλανάται όστις αποπειράται να γνωρίση τον Θεον δια του φυσικού νου, δια της επιστήμης, διότι ο Θεός γνωρίζεται μόνον εν Πνεύματι Αγίω.
Εάν δια του νοός σου βλέπης δαιμόνια, ταπείνωσον σεαυτόν και προσπάθησον να μη βλέπης, πορεύου δε ως τάχιστα εις τον πνευματικόν σουγέροντα, εις τον οποίον παρεδόθης. Ειπέ εις αυτόν το παν, και τότε ο Κύριος θα σε ελεήση και θα εκφύγης της πλάνης. Εάν όμως νομίζης ότι εν τη πνευματική ζωή συ γνωρίζεις πλείον ή ο πνευματικός, και παύσης να λέγης εις αυτόν τί συμβαίνει εις σε, ένεκα της υπερηφανίας αυτής αφεύκτως θα παραχωρηθή πειρασμός τις προς συνέτισιν.
Κατά των εχθρών πολέμει δια της ταπεινώσεως.