Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2024

Κύπρος _Ήταν μια εξαίσια διάλεξη, σπάνιου ενδιαφέροντος.

 

Η ομιλία του Αλκίνοου Ιωαννίδη στη καθιερωμένη «Γιορτή των Γραμμάτων» του Πανεπιστημίου Κύπρου, θα μείνει στις συνειδήσεις πολλών ανθρώπων. Τον αγαπήσαμε πολύ ως τραγουδοποιό. Ο καλλιτέχνης πρέπει πρώτα και κύρια να είναι διανοούμενος, όχι πωλητής.
Τη Δευτέρα ο  πρόεδρος  Χριστοδουλίδης, μιλώντας στην «αμερικανιά» των εξαγγελιών μας είπε ότι η παιδεία πρέπει να φτιάχνει καλούς υπηρέτες της οικονομίας και τα πάντα να συμβαδίζουν με την ανάγκες της «αγίας αγοράς». Από το νηπιαγωγείο αν είναι μπορετό. Ο Αλκίνοος κονιορτοποίησε την επομένη, μια φιλοσοφία σκέψης που υποβιβάζει τον άνθρωπο σε γρανάζι. Ανέδειξε ένα όραμα , για ανθρώπους ελεύθερους, δημιουργικούς, συμμέτοχους, καλλιεργημένους. 
 
Απόσπασμα από την πραγματικά ιστορική ομιλία:
“Οφείλουμε να βρούμε τους τρόπους να τα βοηθήσουμε να καλλιεργηθούν συνολικά, πριν, αλλά και μαζί με την όποια εξειδίκευση.Ένας γιατρός χωρίς καλοσύνη, ένας αρχιτέκτονας χωρίς ενσυναίσθηση, ένας πολιτικός χωρίς ηθικές αναστολές, ένας καλλιτέχνης χωρίς ευγνωμοσύνη, ένας έμπορος χωρίς αίσθημα ευθύνης, ένας οικονομολόγος χωρίς γενναιοδωρία, ένας δικαστής χωρίς επιείκεια, ένας στρατιωτικός χωρίς ανθρωπιά, κάθε ακαλλιέργητος πτυχιούχος, οποιοσδήποτε άνθρωπος χωρίς συμπόνια, είναι επικίνδυνος και καταστροφικός. Και, τις περισσότερες φορές, δυστυχισμένος.
Η Τέχνη δίνει σχήμα σε όλες αυτές τις απαραίτητες για την ανθρώπινη ευημερία αξίες, και τις ακουμπά στα χέρια και στην ψυχή μας. Όπως έγραψε ο Wittgenstein: «Στο έσχατο βάθος, η αισθητική και η ηθική συμπίπτουν.» Το έδαφος πάνω στο οποίο φυτρώνουμε, δεν είναι η επιφάνειά του που βλέπουμε, αλλά το βάθος του και οι ουσίες που κρύβονται εκεί. Σ' αυτό το βάθος, σε αυτή την ουσία μάς πηγαίνει η τέχνη. Η απαξίωσή της, από κύριο συστατικό της ύπαρξής μας σε εμπορικό προϊόν, επιφανειακή κατανάλωση, διακοσμητική πολυτέλεια ή κουτσομπολιό διασημοτήτων, είναι άδικη και καταστροφική.
Λένε ότι όπου χτίζεται ένα σχολείο, γκρεμίζεται μια φυλακή.
Θα έλεγα ότι ένα καλό σχολείο, πράγματι, γκρεμίζει μια φυλακή. Ένα κακό σχολείο όμως, γίνεται το ίδιο φυλακή για τις ψυχές των μαθητών του και ζημιώνει τελικά το σύνολο της κοινωνίας. Τα σχολεία και τα πανεπιστήμια όλου του κόσμου, πρώτα πρέπει να φροντίζουν να βγάζουν ελεύθερους ανθρώπους και μετά καταρτισμένους επαγγελματίες. Η Τέχνη, πρέπει να βρίσκεται δυναμική, συμπεριληπτική, δημιουργική, ελεύθερη και προσβάσιμη, σε όλα τα στάδια της εκπαίδευσης, αλλά και σε όλη μας τη ζωή.
Η Δημόσια Εκπαίδευσή μας οφείλει να αναβαθμίσει τα μαθήματα τέχνης στα σχολεία σε γιορτή και σε εμπειρία για τους μαθητές και τους δασκάλους, αντί να μειώνει τις ώρες τους.”

13 σχόλια:

  1. Εύγε σου γιατί καλύψες τα πάντα διότι οι περισσότεροι έχουν κάνει
    την επιστήμη (Α)πιστημη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν είναι η τέχνη, είναι ο Χριστός! Τέχνη χωρίς Χριστό είναι ασχήμια, και Χριστός χωρίς έστω τέχνη, είναι παντοτινή αιώνια πληρότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ...κι ὅμως, ὅσο κι ἀν ἴσως μᾶς ξενίζει τὸ γεγονός,

      ἀκόμα καὶ ἡ πιὸ... "ἄτεχνη" βυζαντινή ἢ καὶ μεταβυζαντινή εἰκόνα

      ἔχουν ἐκεῖνο τὸ μεγαλεῖο, ποὺ ...συνοδεύει τὴν ἁπλή ἀλλά εἰλικρινή

      καὶ κυρίως...
      Ἀ λ η θ ι ν ή Π ί σ τ η

      (τὴν ἄνευ ὅρων δηλαδή, ὁλική μας παράδοσή καὶ ἐμπιστοσύνη, στὸν Ἀληθινό μας Θεό, -ἀπό τὴν στιγμή ποὺ θὰ μᾶς δ ο θ ε ῖ ὡς χάρισμα...
      κάπως ...νὰ τὸν συναντήσουμε...
      καὶ νὰ σγκλονιστοῦμε ἀπό τὴν Χάρι του- )

      κάτι που δυστυχῶς μᾶλλον σπανίζει στὴν ... κουλτουριάρα ἐποχή μας

      τὴν ....πολιτισμένα ἀπολίτιστη

      ποὑ ἡ παραμορφωτική μας μόρφωση μᾶς κάνει νὰ ἀγνοοῦμε παντελῶς τὸν...

      λ ό γ ο τῶν ὄντων

      καὶ νὰ ἐστιάζουμε στὴνχρήση καὶ παράχρηση
      καὶ





      Διαγραφή
    2. ...ἐδῶ ἦτανε...καὶ τὄψαχνα...

      κι ἀναρωτιόμουν μήπως σβήστηκε...

      (ἡμιτελες...ἔνυγουέυ...!)

      Διαγραφή
  3. ...ἡ διδασκαλία εἶναι μία
    ὑψιστη καὶ ξεχωριστή τὲχνη,

    ποὺ ἀπαιτεῖ πρὶν ἀπ´ὅλα, τὴν
    ἀ π ό λ υ τ η προσήλωση τοῦ μαθητή

    σὲ ἕναν ἀ λ η θ ι ν ό δάσκαλο...!

    (ὁ ὁποῖος ϕυσικά θὰ ἀποτελεῖ πάντοτε, μιὰ ὕψιστη ἀ π ε ι λ ή γιὰ τὴν γεμάτη γ ρ α ν ά ζ ι α, γραναζάκια ...μοχλούς (καὶ κάμποσα μαστίγια καὶ καρότα)

    λαμπερή μας χαυνοκρατία...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είδαμε και αυτος τη εκανε για τα εμβόλιο και τα πανηγύρια που έκανε όταν βγήκε ο Τσιπρας ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ...πολοί ἤλπισαν, πὼς ἡ ...πρώτη φορά ἀριστερά,

    μὴν ἔχοντας βουτήξει στὴν... κατσαρόλα
    -καὶ μὲ τὴν σύμπραξη Καμένου-

    θὰ ξέφευγε ἀπὸ τὴν πεπατημένη

    ὁπότε, ἀς μὴν κρίνουμε ἔτσι εὔκολα κάποιον, ποὺ φρόντισε νὰ μένει μακριά
    άπὸ τὶς σκιές καὶ τὰ σκοτάδια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Θα έλεγα ότι πρέπει να προσέξουμε τα περί τέχνης. Μπορεί αν ανεβάσει τον άνθρωπο αλλά μπορεί και να τον εξαχρειώσει, να σχετικοποιήσει την ηθική του, να ξεχαρβαλώσει τις ρίζες του, να μαυρίσει την ψυχή του, να τον κατευθύνει σε δρόμους επικίνδυνους, να χαϊδέψει και κολακεύσει τα βασικά του ένστικτα, να αποπροσανατολίσει, να διαλύσει ψυχισμούς και να κρύψει αλήθειες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. τὴν ἐποχή τοῦ δ ῆ θ ε ν

      οἱ τέχνες -καἰ οἱ ἐπιστῆμες-
      δὲν εἶναι ἡ ἐξαιρεση...
      (μὴν ἄλλωστε ἀποτελεῖ ἐξαίρεση ...ἡ πίστη...!)

      Διαγραφή
  7. λέει κάποιος κάτι σωστό
    κι επιτέλους

    και "πέφτουμε" να πούμε αμέσως,
    ναι, αλλά κοίτα,
    να, όλα αυτά τα παλιά του λάθη..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. όσο για τα σκοτάδια της τέχνης,
    μα τα πάντα όλα,
    και τέχνη και επιστήμη και φιλοσοφία,
    όλα, μπορούν να υπηρετούν μόνον,
    και να οδηγούν προς
    ή τον Κύριο
    ή τον ανάποδο.

    και δόξα στον Θεό μας,
    είμαστε πια σε εποχές,
    όπου αυτός ο διαχωρισμός
    είναι και ο μόνος
    που χωρίζει και ξεχωρίζει τους ανθρώπους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ...πράγματι,
      εἶναι λές καὶ ὁ Θεός μας

      ἀξιοποιεῖ τὴν περιρρέουσα ἀλλοφροσύνη, ποὺ ὁλο καὶ
      κ ο ρ υ φ ώ ν ε τ α ι

      ὡστε νὰ μᾶς φανερωθεῖ
      ξ ε κ ά θ α ρ α , ἡ ἀπάτη ποὺ κρύβεται πίσω ἀπό τὴν -μονάχα φαινομενική-

      κοσμική λαμπρότητα...

      ποὺ ἐκπαιδευτήκαμε νὰ
      άναζητοῦμε ὡς π ρ ῶ τ ο
      ἀν ὄχι καὶ μ ο ν α δ ι κ ό

      σκοπό τῆς ζωῆς μας...

      ...

      Διαγραφή
  9. ...ἢ εἶναι ἱδέα μου...

    ἤ...π ε τ ά ε ι
    ἡ ὁμάδα σήμερα...!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή