Πέμπτη 25 Ιανουαρίου 2024

Για ποιο θέμα είπε ο άγιος Γρηγόριος:" φωτίσου πρώτα και καθαρίσου πριν αποτολμήσεις να φωτίσεις και να καθαρίσεις τους άλλους";

 Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Απόσπασμα απο το βιβλίο " Ο πληγωμένος αετός"- + καθ. Στ . Παπαδόπουλου.
"Το ἀπόγευμα οἱ ὀρθόδοξοι μαζεύτηκαν. Μαζὶ καὶ μερικοὶ κακόδοξοι, ἀρειανοί, πνευματομάχοι καὶ ἀπολιναριστές.
Γέμισε ἡ Ἀναστασία, πλημμύρισε ὁ γυναικωνίτης, ἔξω ἀπὸ τὸ ναὸ κι ἄλλος κόσμος.
Καμμιὰ φορὰ ἦρθε καὶ ὁ Γρηγόριος. Μικρόσωμος σκελετωμένος, λίγο κυρτός, μὲ τὰ μάτια χαιρετοῦσε τοὺς πιστούς, τοῦ κάνανε διάδρομο νὰ περάσει. Μπῆκε στὸ ἱερὸ Βῆμα. Γονάτισε στὴν ἁγία Τράπεζα κι ἔμεινε ἀκίνητος γιὰ λίγα λεπτά. Σηκώθηκε, τράβηξε τὸ βῆλο τῆς Ὡραίας Πύλης καὶ βγῆκε. Στάθηκε στὸ μεγάλο σκαλοπάτι, κοίταξε μὲ ἀγάπη τὸ ἐκκλησίασμα, ἔδωσε τόνο αὐστηρὸ στὴ φωνὴ καὶ ἄρχισε:
– Ἀρκετά, τὸ κακὸ ἔχει πολὺ προχωρήσει. Πολλοὶ μιλᾶνε γιὰ τὰ θεία χωρὶς περίσκεψη. Ἐνδιαφέρονται μόνο γιὰ ὡραῖες φράσεις, νὰ ἐντυπωσιάζουν οἱ λόγοι τους… καὶ νὰ χειροκροτοῦνται. Ἡδονίζονται μὲ τὶς λογομαχίες, εἶναι χειρότεροι κι ἀπὸ τοὺς ἀρχαίους σοφιστές.
Πιὸ κάτω ἔγινε πιὸ αὐστηρὸς καί, κοιτάζοντας ὅλους στὰ μάτια, συνέχισε:
–Μάθατε ὅλοι νὰ μιλᾶτε γιὰ ὅλα, κι ἂς ἔχετε βουνὸ τὴν ἀμάθεια. Τὸ θράσος εἶναι μεγάλο. Διδάσκετε χωρὶς νὰ γνωρίζετε καὶ τὸ μυστήριο τῆς ἀλήθειας πέφτει χαμηλά, πέφτει στὰ μάτια τοῦ κόσμου…
Οἱ πιὸ τολμηροὶ κινήθηκαν νὰ τὸν διακόψουν. Συνηθιζόταν στὴν ἐποχὴ ἐκείνη νὰ διακόπτουνε τὸν ὁμιλητή, νὰ τοῦ φέρνουν ἀντιρρήσεις ἢ νὰ τοῦ ζητοῦν ἐξηγήσεις. Ἤσαν ἐκεῖ καὶ «κατάσκοποι», νὰ παίρνουν λόγια κι ἐπιχειρήματα, νὰ τὰ πηγαίνουν στοὺς ἀντιπάλους τοῦ Γρηγορίου καὶ μάλιστα στὸν Εὐνόμιο, ποὺ ζοῦσε τότε στὴ Χαλκηδόνα ἀπέναντι ἀπὸ τὴν Πόλη.
–Kάντε ὑπομονὴ καὶ μὴ μὲ διακόπτετε, εἶπε ἀποφασιστικά. Θὰ σᾶς τὸ πῶ μία καὶ καλῆ. Δὲν εἶναι τοῦ καθενὸς νὰ θεολογεῖ, νὰ φιλοσοφεῖ γιὰ τὸ Θεό. Τὸ ἔργο τοῦτο ἀνήκει μόνο σ’ αὐτοὺς ποὺ εἶναι δοκιμασμένοι, ποὺ ἔχουνε ζήσει τὰ θεία πράγματα, ποὺ ἔχουνε καθαρίσει τὴν ψυχή τους ἀπὸ τὴν ἁμαρτία ἢ τουλάχιστον ἀγωνίζονται συνεχῶς γιὰ τὴν ψυχική τους καθαρότητα. Εἶναι φοβερὰ ἐπικίνδυνο νὰ πλησιάζει κανεὶς τὸν καθαρὸ Θεό, χωρὶς κι ὁ ἴδιος νὰ εἶναι καθαρός. Ὅπως ὅταν πέσουνε οἱ καυτερὲς ἀκτίνες τοῦ ἥλιου σὲ μάτι ἄρρωστο, τὸ μάτι τότε θ’ ἀρρωστήσει περισσότερο. Προσοχή, λοιπόν, μὴν ἐπιχειρεῖτε νὰ θεολογεῖτε χωρὶς προϋποθέσεις. Καὶ ἡ κάθαρση πρώτη προϋπόθεση.
Τὸ ἐνδιαφέρον τῶν ἀκροατῶν ἄναψε. Πολλοὶ θυμώσανε. Καὶ ὁ Γρηγόριος συνέχισε μὲ τὴ δεύτερη προϋπόθεση.
–Νὰ θεολογοῦν ἐκεῖνοι ποὺ ἀπαλλαχτήκανε ἀπὸ τὶς καθημερινὲς ἐπίμοχθες ἐργασίες. Ὅσο κανεὶς ἀφιερώνεται ἀποκλειστικὰ στὸ ἔργο τῆς θεολογίας, τόσο περισσότερο πετυχαίνει ὡς θεολόγος. Εἶναι νὰ λυπᾶται κανείς, ὅταν βλέπει κάποιους ἀπὸ τὴ μία μέρα στὴν ἄλλη νὰ γίνονται θεολόγοι… πέφτουνε τὸ βράδυ νὰ κοιμηθοῦνε τεχνίτες καὶ ξυπνοῦνε σοφοί, αὐτοχειροτόνητοι θεολόγοι.
Μὲ τὰ λόγια τοῦτα, ὅλοι κατάλαβαν, ὅτι ἡ συντριπτικὴ πλειοψηφία τῶν πιστῶν δὲν πρέπει νὰ θεολογοῦν. Καὶ προχώρησε ὁ κήρυκας στὴν τρίτη προϋπόθεση:
–Καὶ νὰ μὴ γίνεται ἡ θεολογία σὲ ὁποιουσδήποτε καὶ σὲ ὁποιαδήποτε ὥρα. Ὄχι μετὰ τὶς διασκεδάσεις καὶ τὰ θέατρα, τὰ φαγοπότια καὶ τὸν ἱππόδρομο. Γιὰ νὰ ἀκούσει κανεὶς γιὰ τὴν ἀλήθεια, χρειάζεται πνευματικὴ προετοιμασία καὶ μάλιστα πολλή.
Ἔχει κι ἄλλη μία προϋπόθεση νὰ τοὺς τονίσει:
–Ἀκόμα, πρέπει νὰ προσέχουμε καὶ τὰ θέματα τῆς θεολογίας καὶ τὸ βάθος της. Οὔτε γιὰ ὅλα πρέπει νὰ θεολογοῦμε, οὔτε νὰ προχωρᾶμε ἀδιάκριτα σ’ ὅλο τὸ βάθος. Μόνο ἀνάλογα μὲ τὶς πνευματικές μας δυνάμεις καὶ ἀνάλογα μὲ τὴ δεκτικότητα τῶν ἀκροατῶν, μὲ τὴν δύναμή τους νὰ μᾶς καταλάβουν.
Μικροψίθυροι γίνανε στὸ ἀκροατήριο, καὶ ἕνα σωρὸ ἐρωτήσεις ἔβλεπε στὰ μάτια τους ὁ Γρηγόριος.
–Δηλαδή, πάτερ, δὲ θ’ ἀσχολούμαστε μὲ τὸ Θεό;
–Ἀντίθετα, φίλε μου, τοῦ ἁπαντὰ ὁ Γρηγόριος, ν’ ἀσχολεῖσαι καὶ μὲ τὸ παραπάνω. Ἂν μπορεῖς, ἔχε τὸ Θεὸ στὸ νοῦ σου πιὸ συχνὰ κι ἀπ’ ὅσο ἀναπνέεις. Μπορεῖς; Δὲ σὲ συμβουλεύω, ὅμως, νὰ θεολογεῖς χωρὶς τὶς ἀναγκαῖες προϋποθέσεις.
Βαριὲς οἱ ἀπαιτήσεις τοῦ Γρηγορίου. Ἀλλιῶς εἴχανε μάθει οἱ πιστοί. Νιώθανε τανάλια νὰ σφίγγει τὸ λαιμό τους. Καὶ τοὺς ἔδωσε μία διέξοδο, ν’ ἀναπνεύσουν, γιατί τοὺς ἦρθε ἀπότομα:
–Ἀκοῦστε, ἀδελφοί. Καταλαβαίνω. Πολλοὶ ἔχετε μεγάλη φιλοτιμία νὰ θεολογεῖτε, μὰ δὲν ἔχετε ὅσο πρέπει τὶς προϋποθέσεις. Γι’ αὐτό σᾶς λέω καὶ τοῦτο: Μπορεῖτε, ἂν θέλετε, νὰ φιλοσοφεῖτε καὶ νὰ θεολογεῖτε γιὰ πολλά, ὅπως γιὰ τὸν κόσμο καὶ τὴ φύση, γιὰ τὴν ψυχή, γιὰ τὴν ἀνάσταση, γιὰ τὴν κρίση, γιὰ τὰ πάθη τοῦ Χριστοῦ. Γι’ αὐτά, ἐὰν πεῖτε κάτι σωστό, θά’ ναι χρήσιμο. Ἂν πάλι κάνετε λάθος, δὲ θά’ ναι ἐπικίνδυνο γιὰ τὴ σωτηρία. Ὁ λόγος, ὅμως, ὁ ἀπευθείας γιὰ τὸν Πατέρα, τὸν Υἱὸ καὶ τὸ ἅγιο Πνεῦμα καὶ τὴ θεία οἰκονομία εἶναι ἡ καθαυτὸ θεολογία, γι’ αὐτὴν χρειάζονται οἱ δύσκολες προϋποθέσεις. Καὶ θὰ τὰ πῶ τώρα πιὸ καθαρά: χρειάζεται νά’ χει κανεὶς τὴ θεία ἔλλαμψη, ὅποιος τὴν ἔχει ἂς προχωρήσει…".

5 σχόλια:

  1. Πολύ ωραίο το άρθρο με τις συμβουλές του Αγίου, και σκεφτόμουν χθές, "Βλέπω τόσοι και τόσοι σχολιάζουν για Θεολογικά θέματα, άραγε πρέπει να τοποθετούμαι και εγώ; Αλλά εμένα άλλη είναι η επιστήμη μου, εγώ είμαι του Πολυτεχνείου, δεν σπούδασα Θεολογία και δεν έχω και θεία φώτιση, να μιλάω ποιό είναι το σωστό και ποιο όχι?"
    Και μετά σκέφτηκα "θα μου δείξει ο Θεός"
    Χαίρομαι που διάβασα αυτό το άρθρο πρωί πρωί κιόλας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η ΚΥΡΙΟΤΕΡΗ (η ΠΡΩΤΗ) εργασία μέσα στην Εκκλησία, είναι καθένας να ΠΟΛΕΜΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ και ΜΕΘΟΔΙΚΑ τα ΔΙΚΑ ΤΟΥ αμαρτωλά πάθη.

    Αυτή την σπουδαιότατη εργασία, η ποιμένουσα Εκκλησία ΔΕΝ την διδάσκει επαρκώς και ικανοποιητικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ...θεολογία...

    μὲ...κανόνα καὶ διαβήτη...!


    ἐν ἀφθονία στὴν θεολογκή -λεγόμενη- σχολή

    καὶ κατά περίπτωση
    στὰ...τηλετσόκαρα
    -ἀνεξαρτήτως φύλου-
    ποὺ μὲ ὕφος ἀλάθητου
    καὶ πάντοτε ἀφ’ὑψηλοῦ

    εἰρωνεύονται ὅποιον διαφονεῖ
    μὲ τὴν εκπού...καὶ ἐκπουτά...
    -ποὺ πληρώνονται νὰ ὑπηρετοῦν-

    μιλώντας "ἐπάνω του"...

    μὴν καὶ φτάσουν στὰ αὐτιά τῆς ἀγέλης οἱ διὰ νόμου (ἀντιρατσιστκός...τάχα, γαρ)

    ἀπαγορευμένες

    ὀρθόδοξες θέσεις ...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Υπάρχει η χαρισματική Θεολογία, που είναι οι λόγοι των θεωμενων που τους αποκαλύφθηκε ο Θεός και υπάρχει και η επιστημονική Θεολογία που μελετά τα λόγια των θεωμενων Πατέρων. Όσο η επιστημονική Θεολογία στηρίζεται στους λόγους των Αγίων και δεν τους παραποιεί βρίσκεται σε ασφάλεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. "Στα έσχατα χρόνια, το κακό και η αίρεση θα έχει τόσο εξαπλωθεί, που οι πιστοί δε θα βρίσκουν ιερέα και ποιμένα να τους προστατέψει από την πλάνη, και να τους συμβουλέψει στη σωτηρία.

    Τότε, οι πιστοί δε θα μπορούν να δεχτούν ασφαλείς οδηγίες από ανθρώπους, άλλα οδηγός τους θα είναι τα κείμενα των Αγίων Πατέρων.

    Ιδίως σε αυτή την εποχή, ο κάθε πιστός θα είναι υπεύθυνος για όλο το πλήρωμα της Εκκλησίας".

    Άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς, o θαυματουργός.




    Και αναρωτιέμαι, επειδή δεν θα υπάρχουν Ιερείς και Αρχιερείς, ακόμη και Σύνοδοι για να αποφανθούν εν Πνεύματι Αγίω στα σημερινά χρόνια, δεν θα μπορεί η Αγία Εκκλησία εν Πνεύματι Αγίω να ομιλεί και να εκφράζεται αν εννοήσουμε τα περί κάθαρσης του κειμένου του Αγίου Γρηγορίου;

    "Και οι λίθοι κεκράξονται", αναφέρει το Άγιο Ευαγγέλιο για όσους σιωπούν εν δυνάμει έχοντας την Φώτιση να εκφράσουν Λόγον Αληθείας. Οι λίθοι είναι οι πέτρινες καρδιές, κατασκληρες από τα Αβυσσαλέα πάθη, και όμως αυτές οι καρδιές Χάριτι και Φώτιση Αγίου Πνεύματος όχι μόνο θα μιλήσουν αλλά και θα ελέγξουν δριμύτατα.

    Έτι δε, "Το Πνεύμα Το Άγιο όπου θέλει Πνεί," και ο Χριστός μάς είπε, "πρὸ δὲ τούτων πάντων ἐπιβαλοῦσιν ἐφ᾿ ὑμᾶς τὰς χεῖρας αὐτῶν καὶ διώξουσι, παραδιδόντες εἰς συναγωγὰς καὶ φυλακάς, ἀγομένους ἐπὶ βασιλεῖς καὶ ἡγεμόνας ἕνεκεν τοῦ ὀνόματός μου·
    ἀποβήσεται δὲ ὑμῖν εἰς μαρτύριον.

    θέσθε οὖν εἰς τὰς καρδίας ὑμῶν μὴ προμελετᾶν ἀπολογηθῆναι·
    ἐγὼ γὰρ δώσω ὑμῖν στόμα καὶ σοφίαν, ᾗ οὐ δυνήσονται ἀντειπεῖν οὐδὲ ἀντιστῆναι πάντες οἱ ἀντικείμενοι ὑμῖν."

    Εμείς δέν είμαστε υπό καθεστώς διωγμού;

    Όχι έναν τυπικό διωγμό όπως αυτούς που διαβάζουμε στα συναξάρια αλλά έναν αλλού τύπου αφανή πονηρό διωγμό,
    από παντού,
    χειρότερο του πρώτου γιατί μας κρατάει υπνωτισμένους, ενώ ο άλλος της βίαιης σύλληψης και φυλακής σε ξυπνάει και σε φέρνει σε ενεργοποίηση όλων των αισθήσεων. Δεν το θέλει αυτό ο διάβολος.

    Αυτός λοιπόν ο διωγμός μάς έχει βάλει στην φυλακή της ανυπαρξίας, Εκκλησιαστικοί και Κρατικοί που δεν μας υπολογίζουν ως οντότητα Χριστιανών, είναι εχθροί του Χριστού και των Χριστιανών.

    Είμαστε υπό διωγμό, και δεν υπάρχουν ούτε Σύνοδοι, ούτε Εκκλησιαστικοί και για να βρούμε πνευματικό κάνουμε πολλά χιλιόμετρα, όπως το προείπε ο Πατροκοσμάς.


    Λοιπόν, λέγει ο Άγιος Γρηγόριος,
    "Δὲν εἶναι τοῦ καθενὸς νὰ θεολογεῖ, νὰ φιλοσοφεῖ γιὰ τὸ Θεό. Τὸ ἔργο τοῦτο ἀνήκει μόνο σ’ αὐτοὺς ποὺ εἶναι δοκιμασμένοι, ποὺ ἔχουνε ζήσει τὰ θεία πράγματα,..".
    Επί του παρόντος εμείς δεν Θεολογούμε για το Θεό, ήτοι για το Δόγμα της Αγίας Τριάδος,
    αλιμονο να καυχηθούμε για τέτοια κατάσταση, εμείς παπαγάλοι των αισθήσεων από τα βιβλία, μεταφέρουμε τους λόγους των Αγίων. Και φυσικά ουδείς έχει το αλάθητο, όμως η έκθεση της άποψης στον δημόσιο λόγο, είναι και ένα κόσκινο, από τους αδελφούς που το διαβάζουν, και υπάρχουν και πολλοί αξιόλογοι, έτσι ώστε να εκφραστούν και οι τυχόν αντιρρήσεις..



    "Στα έσχατα χρόνια ο κάθε πιστός θα είναι υπεύθυνος για όλο το πλήρωμα της Εκκλησίας""

    Άγιος Ιωάννης Μαξίμοβιτς.



    ΑπάντησηΔιαγραφή